IPMS Nederland

ipms logo groot

nedmil-ipms-logo

NEDERLANDSE MILITAIRE LUCHTVAART IN PLASTIC

Login

Registreren of Wachtwoord opvragen e.d. heeft geen zin! Leden: gebruik de algemene inlogcode. Lees "inloggen op de IPMS website"

google translate

mip-link

winkelkaart logo

INFO: Airspeed Oxford

Fabriek Airspeed
Vliegtuig Oxford
Type-aanduiding AS-10
Cat III, IV, VI -- totaal 33 stuks mk.II, IV, V

airspeed-oxford-profile

 

Informatie:

De Airspeed A.S.10 Oxford was een tweemotorig driezitstoestel, gebruikt als trainer voor de voortgezette meermotorigen-opleiding bij de RAF eind jaren dertig. Het toestel, dat voor het eerst in 1937 vloog, was de militaire uitvoering van den Airspeed Envoy. De Oxford was voorzien van twee Armstrong Siddeley Cheetah stermotoren. De eerste kisten kwamen bij de RAF in 1938 en het type deed dienst tot 1946. Er waren diverse varianten. De Mk.I was voorzien van een Armstrong Whitworth rugkoepel om schutters voro bommenwerpers te trainen; bij de Mk II was deze verwijderd; dit type werd dan ook gebruikt voor opleiding van piloten en voor navigatietraining. De Mk III had krachtiger motoren en de Mk V Wasp Junior motoren. In totaal werden er meer dan 8500 stuks in verschillende versies gebouwd en er werden vele duizenden mensen mee opgeleid.

De Oxford was bij de RAF in gebruik als trainer voor navigatie en bommenwerper-bemanningen. Werd ook ingezet voor andere taken. Het werd wel de "Ox Box" genoemd.

Er werden maar dan 8700 Oxfords gebouwd waarvan bijna 5000 stuks bij Airspeed

Technische gegevens Oxford:
Armstrong Cheetah 370 pk motoren (Mk V Wasp Junior motoren van 450 pk);
Spanwijdte: 16,25 m
Lengte: 10,52 m
Leeggewicht: 2440 kg
Maximum startgewicht: 3450 kg
Vliegbereik: circa 900 km
Maximum snelheid: circa 300 km/u   (tot 375 km/u met Wasp Junior 450 pk motoren)
Bemanning: 1 + 1 leerling; en max 2 passagiers


 

Literatuur:
KLu Vliegtuigen Wim Schoenmaker en Thijs Postma De Alk Alkmaar 1987  
Modelbouw in Plastic MIP 1972-4   IPMS Nederland   1972
Piloot en Vliegtuig - Nederlands maandblad - 2009/11 -
Airspeed Oxford (Nederlands gebruik) G. Mulder Afd. Luchtvaartkennis 1994-1  

.

Websites:

FOTO GALERIJ:

  • airspeed-oxford-2-mindef-archive
  • airspeed-oxford-4-mindef-archive
  • airspeed-oxford-lvk-1
  • airspeed-oxford-lvk-2
  • airspeed-oxford-lvk-3-goth-auth
  • airspeed-oxford-lvk-5-goth-auth
  • airspeed-oxford-mdv-a2
  • airspeed-oxford-mindef-archive
  • airspeed-oxford-profile

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze


3. LSK/KLu Airspeed Oxford

Cat 3. LsK/KLu Koninklijke Luchtmacht (na 1945)
aaanlmillv

28 stuks (1946-1952)
Reeds in de Tweede Wereldoorlog had no.1316 "Dutch" flight in Engeland enkele Oxford trainers (zie cat.6).

De LuchtstrijdKrachten (LSK) kreeg na de oorlog 28 stuks van type Oxford Mk 1 in het kader van Target One overeenkomst in periode 1947 t/m 1948. Kenmerken LSK: C1 - C28

Ze werden aanvankelijk gebruikt voor de aanvullende vliegopleiding op Twente. (Ook de KLM die weer in opbouw was maakte gebruik van deze opleiding voor hun vliegers). Werden later toestellen ook bij de basis vluchten ingedeeld. In gebruik tot 1952.


airspeed-oxford-mdv-a2

Foto: Collectie  M.de Vreeze  (used with permission) 

airspeed-oxford-4-mindef-archive

op de achtergrond een Oxford van de LsK met vooraan Harvards.  Foto: Archief Ministerie van Defensie via M.de Vreeze  (used with permission)

airspeed-oxford-2-mindef-archive

Foto: Archief Ministerie van Defensie via M.de Vreeze  (used with permission)
                                                               

airspeed-oxford-mindef-archive

Foto: Archief Ministerie van Defensie via M.de Vreeze  (used with permission)

airspeed oxford lvk 1

Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

airspeed oxford lvk 2

Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

airspeed oxford lvk 5 goth auth

Waarschijnlijk op Twenthe 1947. Foto: Collectie dhr. F.Goth via  Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

airspeed oxford lvk 3 goth auth

Foto: Collectie dhr. F.Goth via  Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)


Foto's van Beeldbank NIMH die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het NIMH) :

Airspeed AS-10 Oxford.

Foto: NIMH beeldbank / Min. van Defensie (link used with permission)

Airspeed AS-10 Oxford in onderhoud.

Foto: NIMH beeldbank / Min. van Defensie (link used with permission)

 

Registratiegegevens LsK / KLu (Oxford Mk. I):
Registratie Constructienr. Datum overdracht LSK
Datum uit dienst RAF regi.
Opmerkingen
C-1 176 mei 1946 25-03-1948 X6784 aan RAF afgeleverd feb 1942 door Airspeed; mei 1946 naar LSK; gesloopt al in 1948
C-2 4389 mei 1946 15-08-1952 RR348 aan RAF afgeleverd mei 1945 door Airspeed; gesloopt 1952
C-3 3688 mei 1946 15-08-1952 NM520 aan RAF afgeleverd feb 1944 door Airspeed; gesloopt 1952
C-4 638 1946 29-07-1952 HM610 aan RAF afgeleverd aug 1942 door Percival; mei 1946 naar LSK, naar MLD april 1951, werd R-4 "18-4"
C-5 1946 15-08-1952 MP428 aan RAF afgeleverd maart 1943 door Std.Motors; gesloopt 1952
C-6 728 1946 25-07-1951 HM735 aan RAF afgeleverd okt 1942 door Percival; mei 1946 naar LSK, naar MLD april 1951, werd R-5
C-7 1946 15-08-1952 MP422 aan RAF afgeleverd maart 1943 door Std.Motors; naar LSK juni 1945; gesloopt 1952
C-8 388 [ 4398 ] mei 1946 15-08-1952 RR347 aan RAF afgeleverd mei 1945 door Airspeed; verkocht LSK mei 1946; gesloopt 1952
C-9 937 juli 1946 1948 HN131 aan RAF afgeleverd maart 1943 door Percival; LSK juli 1946; Afgeschreven 29-06-1948 fataal ongeval bij Oldenzaal
C-10 595 1946 29-09-1950
P8910 aan RAF afgeleverd juni 1940 door Airspeed;  januari 1946 via BOAC aan KLM, toen LSK
C-11 157 1946 15-08-1952
X6765 aan RAF afgeleverd begin 1942 door Airspeed; juni 1945 via BOAC naar KLM, toen LSK
C-12 1946 16-08-1952
V3907 aan RAF afgeleverd mei 1941 door Std.Motors; jan 1946 via BOAC aan KLM, toen LSK
C-13 967 1946 15-08-1952
HN172 aan RAF afgeleverd maart 1943 door Percival; juni 1945 via BOAC aan KLM, toen LSK 
C-14 975 juli 1946 15-08-1952 HN182 aan RAF afgeleverd april 1943 door Percival; juli 1946 naar LSK; gesloopt 1952
C-15 aug 1947 01-11-1950
DF257 aan RAF afgeleverd februari 1942 door Std.Motors; juni 1946 naar LSK; buiten dienst gesteld 1950
C-16 juli 1947 15-08-1952
DF41Q aan RAF afgeleverd mei 1942 door Std.Motors; okt 1946 naar LSK; 
C-17 juli 1947 01-11-1950
DF479 aan RAF afgeleverd juli 1942 door Std.Motors;
C-18 1684 juli 1947 15-08-1952 BF951 aan RAF afgeleverd jan 1942 door Airspeed; gesloopt 1952
C-19 juli 1947 15-08-1952 HN691 aan RAF afgeleverd maart 1943 door Airspeed; gesloopt 1952
C-20 2944 aug 194 15-08-1952 HN771 aan RAF afgeleverd april 1943 door Airspeed; LSK, gesloopt 1952
C-21 2982 aug 1947 15-08-1952 HN 826 aan RAF afgeleverd mei 1943 door Airspeed;  LSK, gesloopt 1952
C-22 7147 juli 1947 01-11-1950
HM754 aan RAF afgeleverd okt 1942 door Percival; LSK, gesloopt 1952 
C-23 776 juli 1947 15-08-1952 HM798 aan RAF afgeleverd nov 1942 door Percival; LSK, gesloopt 1952
C-24 ?
29-09-1950 MP461 aan RAF afgeleverd april 1943 door Std.Motors; LSK, gesloopt 1950
C-25 1073 okt 1947 01-11-1950 LW819 aan RAF afgeleverd juni 1943 door Percival; LSK, gesloopt 1950
C-26 1106 aug 1947 15-08-1950 LW864 aan RAF afgeleverd april 1943 door Percival; LSK, gesloopt 1950
C-27 416 aug 1947
15-08-1950 P1894 aan RAF afgeleverd eind 1939 door Airspeed; naar LSK aug 1946, gesloopt 1950
C-28 2719 sept 1947 15-08-1950 R6269 aan RAF afgeleverd juni 1940 door DeHavilland; naar LSK sept 1946, gesloopt 19520

  Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd , [B1] MIP 1972-4, [B18] KLu.Vliegt., [B40] PilootVl. 2009-11 , [B5] Luchtv.kennis 1994-1 en 1994-4

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


 

4. MLD: Airspeed Oxford

Cat 4. MLD (Marine Luchtvaart Dienst)

5 stuks (18-1 t/m 18-5 of 1-1 t/m 1-5 en R-1 t/m R-5, A-1 t/m A-5)

In 1947 vanuit Engeland naar MLD kwamen drie tweedehands Oxfords Mk.I (later aangevuld met twee LSK toestellen: C-4 en C-6).

De toestellen werden gestationeerd op het Marinevliegkamp Valkenburg voor diverse taken zoals opleiding en fotovluchten. Ze waren al snel verouderd en vervangen door de Beech Navigator.


Foto's van Beeldbank NIMH die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het NIMH) :

Airspeed AS-10 Oxford. Gezien de registratie (niet helemaal zichtbaar) is dit vliegtuig van de MLD.

Foto: NIMH beeldbank / Min. van Defensie (link used with permission)

Airspeed Trainer voor voortgezet vliegopleiding, type, mark1 (1947-1953)

MLD kist, een Oxford mk1 ?  Foto: NIMH beeldbank / Min. van Defensie (link used with permission)


 

Registratiegegevens MLD:
Registratie Tweede Registratie RAF.regi
Constructienr. Datum in dienst Datum uit operationele dienst
Opmerkingen
A-1 R-1 , 18-1
PH144  
15-10-1947 26-11-1952 Ongeval op baan 26-11-1952. Formeel afgevoerd juni 1953
A-2 R-2 , 18-2
PH184  
15-10-1947 17-09-1953 Formeel afgevoerd feb 1954
A-3 R-3 , 18-3 
PH308  
15-10-1947 28-07-1953 Formeel afgevoerd maart 1954
zie opm. R-4 HM610 03-04-1951 29-07-1952 Gebouwd door Percival Aircraft Ltd. Overgenomen van LSK, ex C-4. Formeel afgevoerd okt 1952
zie opm. R-5 HM735 19-03-1951 29-07-1952 Gebouwd door Percival Aircraft Ltd. Overgenomen van LSK, ex-C-6. Formeel afgevoerd okt 1952

 Bronnen o.a. [B16] MLD.70 , [B1] MIP 1972-4, [B5] Luchtv.kennis 1994-1 en 1994-3

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


6. Ops RAF: Airspeed Oxford

Cat 6.  Ops RAF / Engeland

nedvlag

Later vlogen er diverse Oxfords als lichte transport- en communicatievliegtuig bij Dutch no.320 squadron gedurende het laatste jaar van de Tweede Wereldoorlog.


Airspeed AS10 Oxford, lesvliegtuig voor vliegers bestemd voor meermotorige bommenwerpers

Is dit een kist gebruikt in Engeland door Dutch Com.Flight ? . Foto: NIMH beeldbank / Min. van Defensie (via insluitlink beschikbaar gesteld door NIMH)

 

Registratiegegevens Dutch no.320 squadron (Engeland) Oxford :
RAF-Registratie Constructienr. Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
R6085 29-12-1943 15-02-1944  Oxford mk.1 gebouwd door Airspeed, RAF kenmerken; ongeval en afgeschreven
LX614 09-02-1944 30-10-1944  Oxford mk.1 gebouwd door Airspeed, RAF kenmerken; ongeval en 12-11-1944 afgeschreven
AP479 06-10-1944 20-08-1946  Oxford mk.2 gebouwd door Percival, RAF kenmerken

 Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd , [B1] MIP 1972-4, [O3] NIMH.web , [B5] Luchtv.kennis 1994-4

Sleutelkisten en onderdelen waarschijnlijk ook van RAF kisten HK826, HK771, HF91, HM620 , P8910

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


Modelbouw Airspeed Oxford

nedvlag

Modelbouw Informatie Airspeed Oxford

Modellen (type)
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
? never seen
@ hard to find
1/72
1/48
1/32
Admiral/ AZ model (diverse kits)
Pavla
Tasman
Frog/ Tri-ang/ NOVO/ AirLines
Special Hobby
Contrail
Sanger (vacu)
 

> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal; soms is ombouw nodig. 

BOXART

  • admiral-az-oxford-72
  • airlines-frog-oxford-72
  • azmodel-oxford-72
  • frog-oxford-72
  • novo-frog-oxford-72
  • pavla-oxford-72
  • sanger-oxford-48
  • specialhobby-oxford-48
  • tasman-oxford-72
  • triang-frog-oxford-72

..

Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)
Schema Algemeen Kleur boven- en zijkanten Kleur onderzijde Details Opmerkingen
(a)   < K11> dark sea grey < K11> dark sea grey   MLD schema (voormalig RAF coastal command schema)
(b) < K80> Dark green

< K120> Dark earth

< K61> Yellow (onderzijde) "RAF schema"
(c)   < K60> Identification yellow < K60> Identification yellow   overall, gehele kist

 

Tekeningen van en beschikbaar gesteld door Wilko Jonker (used with permission):

Airspeed AS10 Oxford KLU 1

en nog meer...

  • Airspeed_AS10_Oxford-KLU-1
  • Airspeed_AS10_Oxford-KLu-2
  • Airspeed_AS10_Oxford-KLu-3
  • Airspeed_AS10_Oxford-MLD2
  • Airspeed_AS10_Oxford-MLD3
  • Airspeed_AS10_Oxford-RAF

 


Oude IPMS tekening:

ipmsned 1 oxford..

ipms 1 oxford

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


 

ipms logo groot

nedmil-ipms-logo

NEDERLANDSE MILITAIRE LUCHTVAART IN PLASTIC

Login

Registreren of Wachtwoord opvragen e.d. heeft geen zin! Leden: gebruik de algemene inlogcode. Lees "inloggen op de IPMS website"

google translate

mip-link

winkelkaart logo