IPMS Nederland

INFO Albatros B.I

 

Fabriek Albatros
Vliegtuig  
Type-aanduiding B.I
Cat 1 -- totaal 1 exemplaar  

 albatros-b1-profile

Informatie:

Albatros B.I tweedekker verkenner en trainer uit Duitsland, augustus 1914, was gebaseerd op de "D". De romp was hout bekleed met triplex. De B.I werd hieruit afgeleid en voorzien van o.a. een groter en ander kielvlak. De motor radiatoren waren aan weerszijden van de romp gemonteerd.

De B.I werd als verkenner gebruikt met de waarnemer voorin in het begin van de Eerste Wereldoorlog. Het werd later ook als lestoestel gebruikt.

Mercedes DI motor van 100 pk of D.II van 110 pk
Max snelheid: 105 km/u
Spanwijdte: 14.40 m of 13,97 m ?
Lengte: 8,57 m
Leeggewicht: 745 kg
Max startgewicht: 1080 kg

Vliegduur circa 4 uur
Geen bewapening op de kist
Bemanning: 2


 

Literatuur:
Profiles volume 2 Argus books .. . 1989
Albatros B.I Windsock 87 .. . 2001
KLu vliegtuigen De Alk Wim Schoenmaker en Thijs Postma . 1987
Albatros B.I Luchtvaartencyclopedie Frits Gerdessen Afd.Luchtvaartkennis 1982-11

 

Websites:
https://en.wikipedia.org/wiki/Albatros_B.I

 

FOTO GALERIJ:

  • albatros-b1-mdv-arc5
  • albatros-b1-profile
  • albatross-b1-mdv-archive

 Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze



1. LVA Albatros B.I

Categorie 1. LVA (voor 1920)

bol

1 geïnterneerd toestel (1915-1920).  Kenmerk: LA-12

Kist maakte landing op 13 april 1915 bij Kattendijke op Zuid-Beveland na te zijn beschoten. Het toestel was gestationeerd op St.Quentin. De kist werd geïnterneerd en naar Soesterberg gebracht. Later formeel aangekocht voor 6000 gulden.

Er werden wat vliegproeven uitgevoerd en vervolgens werd het toestel "geaccepteerd". Het werd bij de Luchtvaartafdeeling bekend onder de naam "grote Albatros". Op 4 mei 1916 was er wederom noodlanding bij Bodegraven en werd de kist naar Soesterberg gebracht en hersteld. Mei 1917 weer een noodlanding bij Fort Wierickerschans bij Amersfoort en wederom hersteld. In 1918 werd het een zogeheten "roltoestel".


 

albatros-b1-mdv-arc5

Foto: Collectie M.de Vreeze (used with permission)


Foto's van Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het NIMH) :

Albatros B.I geïnterneerd op 13 april 1915.

De geïnterneerde Duitse kist, nog in orginele staat, Foto: NIMH beeldbank / Min. van Defensie (link used with permission)

Albatros B.I LA 12, ex 521/14 met daarvoor  maj. H. Walaardt Sacré (rechts) en lt.vl. A.K. Steup.

"LA-12" . Foto: NIMH beeldbank / Min. van Defensie (link used with permission)

Albatros B.I geïnterneerd en daarna door Nederland aangekocht toestel.

"LA-12".  Foto: NIMH beeldbank / Min. van Defensie (link used with permission)

Albatros B.I LA12, ex-521/14, geïnterneerd en aangekocht toestel in hangaar 6. Bezoek van de ministers N. Bosboom (Oorlog)  en J.J. Rambonnet (Marine). In gesprek met kap. H. Walaardt Sacré, C.LVA, 24 september 1915.

De "LA-12" in hangaar "6", september 1915, Foto: NIMH beeldbank / Min. van Defensie (link used with permission)

Registratiegegevens:
LVA-Registratie Duitse Registratie Datum landing Nederlands gebied
Datum uit dienst Opmerkingen
LA-12 521/14 13-04-1915 1918 landing bij Kattendijke (Zuid-Beveland), internering. Eind 1917 tweede registratie AL2 M100 en in maart 1918 een roltoestel.

  Bronnen o.a [B17] Vlucht.tijd , [B33] Intern.WO1 , [B5] LuchtvaartEncycl. LvK nov 1982

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


 

Modelbouw Albatros B.I

 Modelbouw Albatros B.I

Modellen (type)

? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
? never seen
@ hard to find
1/72 1/48 1/32
Ludemann (resin)    

> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal;

BOXART

  • ludemann-albatros-b1-72

.

Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)  
Schema Algemeen Kleur boven- en zijkanten Kleur onderzijde Details Opmerkingen
(..)   < K170 ? > linnen vleugels 
< K170 ? > linnen kielvlak
romp hout licht bruin ?
metalen delen bij motor
< K170  ? > linnen vleugels
2 of 4 ? bollen bovenop bovenvleugel?
2 of 4 ? bollen onderop ondervleugel en bovenvleugel?
2 bollen op kielvlak
LvA

.

albatros b1 draw2

Schetsen (Collectie M. de Vreeze) (used with permission).

albatros b1 plan

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)