IPMS Nederland

INFO Avro 504

 

Fabriek AVRO
Vliegtuig 504
Type-aanduiding 504A / B
Cat I, V -- totaal 53: 2 stuks + eigenbouw 504 K (ook eigenbouw AM en AL)

avro-504k-profile 

Informatie

Avro 504 tweezits trainer / verkenner uit 1913 .
Gebouwd door bekende Engelse fabriek van A.V. Roe, eerste vlucht 1912. Zeer bruikbaar toestel in de eerste wereldoorlog. Ook gebruikt voor bom aanvallen. Ontwikkelingen in de luchtstrijd gingen snel en vooral daarna gebruikt achter het front. De 504K werd de verkenner versie. Het toestel was herkenbaar aan de centrale schaats tussen de wielen tegen het voorover kantelen. Meer dan 8000 stuks gebouwd, ook in "licentie" in andere landen na de oorlog.

Avro 504 motoren:
- Gnome 70 hp
- Gnome Monosoupape, rotary, 80-100 hp
- Le Rhone, rotary x 1, 110 hp
- Clerget 9B, 130 hp
- Mongoose 5-cylinder motor, 148 hp

Bewapening: 1 Lewis .303 machine gun
Spanwijdte: 10,97 m
Lengte: 8,97 m
Hoogte: 3,17 m
Kruissnelheid: 121 km/u
Max gewicht circa 830 kg
Max snelheid: 153 km/u met Rhone motor
Bereik: 400 km
Bemanning: 2
Meestal geen bewapening 


 

Literatuur:
40 jaar luchtvaart in Indie G. Casius en T. Postma De Alk 1986
Profiles volume 3 Argus books 1989
Avro 504 . Windsock 28 . .
Avro 504 H.J. Hazewinkel Verenigde Vleugels jan 2010

 

Websites:
  https://en.wikipedia.org/wiki/Avro_504

  

FOTO GALERIJ:

  • avro-504-draw-mdv-archive
  • avro-504-mdv-ar
  • avro-504-mdv-arc
  • avro-504k-hb-archive
  • avro-504k-profile

 

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze



 

1. LVA Avro 504

Cat 1. LvA bol

2 stuks geïnterneerd, 1915-1921;


De eerste Avro landde 21 maart 1915 bij het Zeeuwse St. Kruis na een motorstoring. Aangekocht voor 300 pond en kreeg registratie LA13 op Soesterberg.

Een andere kist landde drie dagen later op 24 maart 1915 bij Kruiningen en kreeg LvA registratie LA14; Oktober 1915 aangekocht voor 300 Engelse pond.

De kisten hadden een Gnome 80 pk motor. Ze kregen later een Thulin motor en werden op het laatst als "rol"toestel gebruikt.


 

avro-504-mdv-ar
Foto: Collectie M.de Vreeze (used with permission)


Foto's van Beeldbank NIMH die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het NIMH) :
Avro 504 op Soesterberg.

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Avro 504 nr. 1001.

de "1001", Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Avro 504 nr. 753 (RFC) op Soesterberg.

de geinterneerde "753" nog in Engels schema. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Nederlandse Avro 504 na een neuslanding.

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)


  

Registratiegegevens AVRO 504A: (LvA)
Registratie Constructienummer RFC-serial Datum geland Nederlands gebied
Datum uit dienst Opmerkingen
LA13 (later A21)
 753 21 maart 1915 1919 ex Royal Flying Corps (RFC) no.1 squadron, landing bij St.Kruis; aangekocht; In 1918 Thulin motor ingebouwd; werd later A-21 (rolvliegtuig) tot 1921; 

.

Registratiegegevens AVRO 504B: (LvA)
Registratie Constructienummer RNAS-serial Datum geland op Nederlands gebied
Datum uit dienst Opmerkingen
LA14 (later A22)
 1001   24 maart 1915 1919 ex RNAS, landing bij Kruiningen en aangekocht; later A-22; in 1918 Thulin motor ingebouwd.

 Bronnen o.a [B17] Vlucht.tijd , [B33] Intern.WO1 , [B37] Ver.Vleugels jan 2010

 

Opmerking: voor latere AVRO 504K: zie de ML-KNIL pagina

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


 

5. LA-KNIL Avro 504

Cat 5. LA-KNIL  hollands

Ook voor Indie werden na de Eerste Wereldoorlog een aantal vliegtuigen aangekocht door het gouvernement voor de net opgezette militaire Luchtvaart Afdeeling van het KNIL  ("LA-KNIL") in Indie. Twaalf eerste Avro 504K toestellen werden verscheept (met een partij andere kisten) naar Indie, waar ze augustus 1919 arriveerden en o.l.v Ingenieur Vreeburg in elkaar werden gezet. In 1922 volgden weer 12 Avro 504K toestellen. De kisten werden gebruikt als lesvliegtuig met in totaal zo'n 35 stuks o.a. op Kalidjati en ook op Andir. De kist beviel erg goed maar toch waren er de nodige (les-)ongelukken. Toch worden er tientallen vliegers opgeleid.

Verder werden vanaf 1924 enige toestellen  van dit type door eigenbouw gefabriceerd in Indie, eerst op Andir, later op Soekamiskin. Er werd van alles aan versleuteld en verbouwd. Eigenbouw prototype was de "LA-1" (later werd dit de "AL-57"). Ze werden de Avro "AL" genoemd en kregen triplex schaalbekleding op de romp wat beter tegen tropische condities kon en verbeterde brandstoftanks.

Een flink aantal toestellen kregen later vanaf 1931 een Armstrong Siddeley Mongoose motor als vervanging van de oude Clerget rotatie motor. Deze kregen de aanduiding "AM". In 1938 werd de laatste Avro uit dienst gesteld.


 


avro-504-mdv-arc
Foto: Collectie M.de Vreeze (used with permission )

avro-504k-hb-archive 

Foto: Collectie H.G Berfelo (used with permission )


Foto's van Beeldbank NIMH die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het NIMH) :

AVRO 504K van LA/KNIL

Avro 504K in Indie, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

AVRO 504K van LA/KNIL

Avro 504K, op Kalidjati, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

AVRO 504K van LA/KNIL

Detail van de motor, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

AVRO 504K van LA/KNIL

Detail met de centrale struts, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

AVRO 504K van LA/KNIL

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

AVRO 504K na een vlieongeval met C.C. Kupfer Lt van LA/KNIL.

Gekraakte kist laat de roundels onderop goed zien. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)


 

Registratiegegevens AVRO 504K: (LA-KNIL)
Registratie Constructienr. Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
A-22 Aangekocht in mei 1919
A-23 Aangekocht in mei 1919
A-24 Aangekocht in mei 1919
A-25 Aangekocht in mei 1919
A-26 Aangekocht in mei 1919
A-27 Aangekocht in mei 1919
A-28 Aangekocht in mei 1919
A-29 Aangekocht in mei 1919
A-30 Aangekocht in mei 1919
A-31 Aangekocht in mei 1919
A-32 Aangekocht in mei 1919
A-33 Aangekocht in mei 1919
A-34 Aangekocht in mei 1919
A-35 Aangekocht in mei 1919
A-36 Aangekocht in mei 1919; kraak juni 1931 maar weer opgebouwd
A-37 Aangekocht in mei 1919
A-38 Aangekocht in december 1919
A-39 Aangekocht in december 1919
A-40 Aangekocht in december 1919
A-41 Aangekocht in december 1919
A-42 Aangekocht in december 1919
A-43 Aangekocht in december 1919
A-44 Aangekocht in december 1919
A-45 Aangekocht in december 1919
A-46 Aangekocht in december 1919
A-47 Aangekocht in december 1919
A-48 Aangekocht in december 1919
A-49 Aangekocht in december 1919
A-50 Aangekocht in november 1922
A-51 Aangekocht in november 1922
A-52 Aangekocht in november 1922
A-53 Aangekocht in november 1922
A-54 Aangekocht in november 1922
A-55 Aangekocht in november 1922
A-56 Aangekocht in november 1922

.

Registratiegegevens AVRO 504K (Eigenbouw LA-KNIL):
Registratie Constructienr. Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
AL-57 eerst LA-1 , was prototype eigenbouw
AL-60
AL-61
AL-62
AL-63
AL-64 tweede serie
AL-65
AL-66
AL-67
AL-68
AL-69
AL-70
AL-71
AL-72
AL-73

  Bronnen o.a.  .. nihil

Wie heeft meer detail info? Graag, gebruik Contact Formulier...

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


Modelbouw Avro 504

 MODELBOUW INFO AVRO 504

Modellen (type)
@ nooit gezien
@ moeilijk te vinden
@ never seen
@ hard to find
1/72
1/48
1/32
HR Models (resin);
CMK (conversion 504K) (resin);
Expomodel (504N) (vacu);
VAMI (resin);
A-model (conversion 504K);
Airfix (1967)/ MPC (conversion 504K);
BlueMax (conversion 504K);

> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal; (best kit listed first).

1/144: SRAM models (resin) (conversion 504K)

1/50:  Merit / Artiplast / Smer 

BOXART

  • airfix-avro-504-72
  • airfix-avro-504-aussi-72
  • amodel-avro-504-72
  • artiplast-avro-504-50
  • bleumax-avro-504-48
  • expomodel-avro-504n-72
  • hr-model-avro-504-72
  • mpc-avro-504-72
  • smer-avro-504-50
  • sram-avro-504-144
  • vami-avro-504-72

.

Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)
Schema Algemeen Kleur boven- en zijkanten Kleur onderzijde Details Opmerkingen
(1) . < K151 ??> blanke lak over linnen < K151 ??> blanke lak over linnen . voormalige RAF afwerking; rozetten;
motorkappen e.d. zwarte lak
ML-KNIL schema
(2) . < K195> NIVO green < K195> NIVO green . ?? bij aflevering ??

.

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)