IPMS Nederland

INFO Avro Anson

 

Fabriek AVRO
Vliegtuig Anson
Type-aanduiding type 652
Cat III , IV -- totaal 42 stuks mk.1

avro-anson-profile

Informatie

In 1933 ontwierp men bij AVRO type 652, op basis van specificaties van Imperial Airways voor een toestel voor de binnenlandse lijndiensten. Het toestel was min of meer van dezelfde constructie als de Fokker tijdgenoten, namelijk een staalbuizen romp met linnen bekleed en een houten vleugel. De staart was wel met metaal bekleed. De eerste vlucht vond plaats begin 1935. Imperial Airways bestelde uiteindelijk drie toestellen.

In mei 1934 was ondertussen door het Britse Luchtvaartministerie specificatie G.18/35 opgesteld voor een driepersoons kustverkenner, vanwege de urgentie en de kosten moest het gebaseerd zijn op een bestaand ontwerp. Avro diende een iets gewijzigd ontwerp van de 652, de Avro 652A, in. Deze verschilde van de AVRO 652 door de rechthoekige cabineramen (i.p.v. de oorspronkelijke ovale ramen) en verder door de mogelijkheid tot het meevoeren van een bomlading ( twee bommen van 45 kg in de romp en acht 9,1 kg bommen onder de vleugels) en een standaard bewapening van een vaste 7,7 mm Vickers mitrailleur aangebracht in de neus en een beweegbare 7,7 mm Lewis mitrailleur in een koepel op de rug. Avro mocht van het ministerie een prototype bouwen welke een competitie zou aangaan met de De Havilland DH-89 Dominie. Het prototype van de 652A vloog voor het eerst in maart 1935. Het type kwam als beste uit de bus, waarna de productie van de Anson, zoals de 652A intussen was gedoopt, kon beginnen.

In december 1935 rolde het eerste productietoestel, uitgerust met twee Armstrong Siddeley Cheetah IX motoren, de Anson Mk I uit de fabriek. De allereerste serie had nog een schuin windscherm. Het ging naar RAF Coastal Command en was het eerste Britse militaire toestel met intrekbaar (handmatig) landingsgestel.

De Anson Mk I werd het standaard kustpatrouille- en reddingsvliegtuig van zowel de RAF als de RAAF (Australie), maar bleek eind jaren negentiendertig al weer verouderd en te langzaam voor zijn oorspronkelijke taak. In de beginjaren van de Tweede Wereldoorlog bleek de Anson vooralsnog echter een geduchte tegenstander en had een hoog incasseringsvermogen. De Anson werd vervolgens de standaard meermotorige trainer in een groot trainingsprogramma tijdens de oorlog in Canada.

In totaal zijn er meer dan 8000 Ansons in Engeland en bijna 3000 in Canada gebouwd.

Gegevens (mk.1):
Spanwijdte: 17,22 m
Lengte: 12,88 m
Hoogte: 4,0 m
2 Armstrong Cheetah IX motoren van circa 350 pk. (mk.1)
Leeggewicht: circa 2500 kg
Maximum gewicht: circa 4000 kg
Maximum snelheid: 300 km/u
Vliegbereik circa 1050 km
Plafond: 5790 m
2 piloten en maximaal zo'n 7 passagiers

(Tekst M. de Vreeze en bijdrage W. Jonker)


Literatuur:
Modelbouw in Plastic, MIP 1977-3   IPMS Nederland  
Anson Hall Park
Warpaint 53

 

Websites:
--  Warbird Alley

 

FOTO GALERIJ:

  • avro-anson-2-mdv-archive
  • avro-anson-3-mdv-archive
  • avro-anson-4-mdv-archive
  • avro-anson-6-mdv-archive
  • avro-anson-lvk-1
  • avro-anson-lvk-2
  • avro-anson-lvk-3
  • avro-anson-lvk-4-goth-auth
  • avro-anson-mdv-a2
  • avro-anson-mdv-archive
  • avro-anson-mdv-author
  • avro-anson-profile
  • avro-anson-roerdink-author

 

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze


3. LSK/KLu Avro Anson

Cat 3.  LSK/ KLu   
25 stuks , kenmerken D-1 t/m D-25

De LSK kreeg later na de Tweede Wereldoorlog ook de Anson in kader van de wederopbouw (Target One overeenkomst). De meeste kisten arriveerden in 1947. De Anson Mk.1 werd overgenomen van de Engelse Royal Air Force en gebruikt in eerste instantie voor opleiding waarnemers en telegrafisten, o.a bij CLO op Gilze-Rijen.

Er zat geen bewapening op de toestellen, zo werd de rugkoepel niet gemonteerd danwel verwijderd om o.a gewicht te besparen; alleen de "D-19" had nog een rugkoepel. Tussen de kisten kunnen dus details verschillen, bijvoorbeeld in de rompramen.

De Ansons werden ook gebruikt als licht verbindings- en transporttoestel maar ook wel voor luchtkartering. Laatste Anson ging in 1953 uit dienst.

 Klik voor vergroten!
mk.1 , Foto: Collectie M.de Vreeze (used with permission)


Foto: Collectie M. de Vreeze (used with permission)

avro anson lvk 1

Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission) 

avro anson lvk 4 goth auth

Foto uit 1947 van dhr. F.Goth via Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

avro anson lvk 2

Met rugkoepel. Foto uit en met dank aan collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

avro anson lvk 3

Motorkap luik is open. Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)


Foto: collectie M. de Vreeze (used with permission)


Foto: M.de Vreeze , "museum kist" met de fake registratie D-26


Dezelfde "museum kist" met de fake registratie D-26 . Foto: collectie M. de Vreeze (used with permission)


Foto's van Beeldbank NIMH die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het NIMH) :

Twee Avro 652A Anson Mk.1's.

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Avro 652A Anson C.19 srs.2.

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Twee Avro 652A Anson Mk.1's in de vlucht.

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Avro 652A Anson Mk.1.

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Avro 652A Anson Mk.1.

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Avro  Anson tijdens het tanken

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Drie Avro 652A Anson Mk.1's tijdens een trainingsvlucht.

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Avro 652A Anson Mk.1. Foto-trainer van F-Squadron te Gilze-Rijen.

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)


 

Registratiegegevens LSK/ KLu:
Registratie RAF serial Constructienummer Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
D-1 LV199 okt 1946  1952 Buiten dienst 1952
D-2 LT703 1946  1952 Buiten dienst 1952
D-3 MG840 1946  1948 Buiten dienst 1948 en gebruikt voor onderdelen.
D-4 NK651 1946  1952 Buiten dienst 1952
D-5 R9594 1946  1952 Buiten dienst 1952
D-6 MG110 1947  1952 Buiten dienst 1952
D-7 EG672 1946  1953 Buiten dienst 1953
D-8 DJ661 1947  1953 Buiten dienst 1953
D-9 LT982 1947  1952 Buiten dienst 1952
D-10 LV125 1947  1952 Buiten dienst 1952
D-11 MG783 1947  1953 glazen neus; buiten dienst 1953
D-12 DG816 1947  1949 Buiten dienst 1948
D-13 EG140 1947  1952 Buiten dienst 1952
D-14 LV132 1947  1952 Buiten dienst 1952
D-15 DG804 1947  1952 Buiten dienst 1952
D-16 LT889 1947  1952 Buiten dienst 1952
D-17 LT114 1947  1953 glazen neus; buiten dienst 1953
D-18 NK325 1947  1952 Buiten dienst 1953
D-19 MG283 1947  1952 had rugkoepel; buiten dienst 1953
D-20 MG635 1947  1952 Buiten dienst 1953
D-21 MG736 1947 29-05-1947 Afgeschreven 17-9-1947, botsing met D-22 op Gilze
D-22 MH221 1947 29-05-1947 Afgeschreven 17-9-1947, botsing met D-21 op Gilze
D-23 LT832 1947  1952
Buiten dienst 1952
D-24 LV279 1947  1952
Buiten dienst 1952
D-25 MG227 1947  1948 glazen neus; buiten dienst 1948

 Bronnen o.a.  [B17] Vlucht.tijd , [B32] KLu.reg , [B18] KLu.Vliegt.

Opmerking: de "D-26" is een museumkist en de ex- VM352 RAF, geschilderd als "D-26"; nu in Canadian forces museum Groningen
.

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


6. Ops RN Avro Anson

   hollands

Cat 6.  Ops RN
mk.1 : 17 stuks met Engelse registraties (zie tabel)


Cat 6.  Ops Royal Navy

De Engelse Coastal Command had een eerste escadrille met ontsnapte Nederlandse vliegers die o.a. met ontsnapte Fokker T.8w drijvervliegtuigen vlogen op Pembroke Dock. In de zomer van 1940 werd het no.320 "Dutch" squadron opgezet. Veel van de ontsnapte Nederlandse kisten werden niet als bruikbaar geacht en het opgezette tweede escadrille kreeg daarom de beschikking over eerste Avro Anson Mk I kisten. Ze vlogen vanaf Carew Cheriton en werden in augustus 1940 het no.321 "Dutch" squadron. Met de Ansons werden vooral konvooi beschermingsvluchten uitgevoerd aan de westkusten van Engeland waar de Ansons minder kwetsbaar waren, daarna werden in mindere mate ook verkenningsvluchten en OSRD-vluchten gemaakt.

In de loop van 1941 werd, mede door gebrek aan personeel, het no.321 squadron opgeheven. De resterende toestellen werden ondergebracht bij no.320 squadron. In maart 1941 werd een A-flight gevormd, uitgerust met de Lockheed Hudson Mk.1. en de B-flight, uitgerust met de Anson. De Anson kreeg nu een andere functie, namelijk de opleiding van vliegers. In totaal werden 17 toestellen gebruikt tot de laatste Anson begin 1942 weer werd geretourneerd naar de RAF. De oorlog was nog in volle gang en onbeslist.


Foto's van Beeldbank NIMH die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het NIMH) :

Avro Anson Mk 1 van 321 Squadron. Dit squadron was belast met het begeleiden van konvooien en de uitvoering van verkenningstaken.

Mk.1 kist van no.321 squadron, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Kustverkenners AVRO 625A ANSON MK.1 (1940-1942)  van VSQ 321

Mk.1 kisten boven Engeland?, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Kustverkenner AVRO 625A ANSON MK.1 (1940-1942)  van VSQ 321  in Engeland

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Kustverkenner AVRO 625A ANSON MK.1 (1940-1942)  van VSQ 321 in Engeland

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Kustverkenners AVRO 625A ANSON MK.1 (1940-1942)  van VSQ 321 boven Engeland

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Kustverkenners AVRO 625A ANSON MK.1 (1940-1942)  van VSQ 321 boven the white cliffs of Dover, Engeland

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Kustverkenner AVRO 625A ANSON MK.1 (1940-1942)  van VSQ 321 met grondploeg in Engeland

Let op het driekhoekje, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Kustverkenners AVRO 625A ANSON MK.1 (1940-1942)  van VSQ 321 boven Engeland

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Kustverkenners AVRO 625A ANSON MK.1 (1940-1942)  van VSQ 321 boven Engeland

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Kustverkenner AVRO 625A ANSON MK.1 (1940-1942)  van VSQ 321

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)


 

Registratiegegevens Ansons "Netherlands" Dutch 320 en 321 squadrons RAF:
RAF-serial Squadron-Registratie Datum in dienst Datum uit dienst c.q retour RAF
Opmerkingen
K6175 MW-A 27-07-1940 01-10-1940 321 squadron
K6285 MW-F 05-07-1940 08-08-1940 321 squadron; noodlanding strand Pendine, afgeschreven
K8706 NO-W 09-08-1940 10-10-1940 321 squadron
K8823 MW-Z 22-08-1940 01-10-1940 321 squadron
K8829 MW-E (?) 05-07-1940 31-07-1940 321 squadron; Afgeschreven
N5064 NO-O 13-11-1940 ? 22-07-1941 320 squadron; Afgeschreven
N5105 NO-D 09-11-1940 01-04-1941 320 squadron
N5202 NO-E 07-09-1940 18-04-1941 320 squadron
N5237 MW-V 09-11-1940 29-11-1940 321 squadron; Afgeschreven
N5357 NO-X 14-08-1940 01-11-1940 320 squadron; Afgeschreven
N9535 NO-H 04-10-1940 24-02-1941 ? 320 squadron
N9742 MW-Y 14-08-1940 29-11-1940 321 squadron, noodlanding Ierse zee, bemanning gered; Afgeschreven
R9598 NO-C (K8706) 02-08-1940 10-10-1940 320 squadron; uitgebrand Carew Cheriton ?
R9826 MW-Z 11-10-1940 26-11-1940 321 squadron; Afgeschreven
R9827 NO-A 07-10-1940 07-11-1941 320 squadron
W1672 / 1762? NO-R 09-12-1940 20-06-1941 320 squadron
W1789 NO-S 19-12-1940 11-02-1942 320 squadron

  Bronnen o.a. [B16] MLD.70 ,

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


Modelbouw Avro Anson

Modelbouw info Avro Anson :

Modellen (type)
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
? never seen
@ hard to find
1/72
1/48
1/32
MPM/ Special Hobby (2007)
Airfix (mk.1)
Aeroclub (mk.XIX)
Airmodel (mk.1 vacu) @
Classic airframes
Special Hobby
Sanger (vacu)
Combat models (vacu) @

> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal; (best kit listed first).

1/144: Welsh (vacu)

BOXART

  • aeroclub-anson-72
  • airfix-anson-72-2
  • airfix-anson-72
  • airmodel-anson-72
  • classic-airframes-anson-48
  • specialhobby-anson-48
  • specialhobby-anson-72

.

Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)
Schema Algemeen Kleur boven- en zijkanten Kleur onderzijde Details Opmerkingen
(a)   < K80> Dark green

< K120> Dark earth

 < K60> yellow camouflage schema "RAF" schema a; 6 rozetten met fin flash en RAF serials op rompzijkant en onder vleugels
(b)   < K80> Dark green

< K120> Dark earth

 < K14> sky grey of alu dope camouflage "RAF" schema b
(c)   < K80> Dark green

< K120> Dark earth

 < K60> yellow camo 6 rozetten met finflash en witte registratie (serial overgeschilderd)
(d)   < K60> yellow ?  < K60> yellow ? lesvliegtuig schema geheel geel; kleine registratie; rozetten aan uiteinden vleugels
(e)   < K60> yellow ?  < K60> yellow ? lesvliegtuig schema geheel geel; grote registratie; rozetten voor vleugel ailerons

Extra informatie:

1- KLu kisten: camouflage schema of geheel "training yellow" geel; motoren en de cowlings verschillen van de standaard mk.1, namelijk de Cheetah.
registratie camo schema: wit 90 cm hoog en vlag finflash 40x30 cm; serial in wit 10 cmm hoog;
Gele kisten: zwarte regi 100 cm hoog, (van "D-19": 80 cm hoog).
Zes rozetten van 80 of 100 cm diameter; vleugel rozet 100 cm diameter.
Interieur licht interior green met zwarte stoelen.

Bij de latere KLu kisten dienen de motorkappen vervangen te worden (door bijvoorbeeld die van de kit te halen van de Airspeed Oxford model van FROG/NOVO). Monteer niet de geschutskoepel, zet er een stuk platte card in. Het platte voorste cockpit raam in het plafond moet een ronde platte koepel krijgen. Het glaswerk is wat grof en moet een beetje ronder gemaakt worden, het is wat te hoekig. Propellers moet iets spitsiger naar de tip lopen. Richtingszoeker moet wat gestroomlijnder (zoals in een dakota DC-3). Ook de landingsgestel poten zijn te kort!
Breng een landingslicht in de neus aan. in de neus zitten ook twee ronde kleine raampjes.

-2- MLD: standard mk.1: Airfix kit zo te gebruiken. 


IPMS NEDERLAND tekeningen:


schema (a)

ipms-1-anson.

.ipms-2-anson

schema (b) en (d) 


 

 ..
Details. Foto's : collectie M. de Vreeze (used with permission)


Tekeningen van en beschikbaar gesteld door IPMS lid Wilko Jonker (used with permission):

AVRO Anson MkI LAAT RAF

en meer.... (klik op plaatje voor vergroting)...

  • AVRO_Anson-MkI-LSK-3-3
  • AVRO_Anson_MkI-LAAT-RAF
  • AVRO_Anson_MkI-LSK-1-2
  • AVRO_Anson_MkI-LSK-1
  • AVRO_Anson_MkI-LSK-2-2
  • AVRO_Anson_MkI-LSK-2
  • AVRO_Anson_MkI-LSK-3-2
  • AVRO_Anson_MkI-LSK-3
  • AVRO_Anson_MkI-VROEG-RAF

 

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)