IPMS Nederland

ipms logo groot

nedmil-ipms-logo

NEDERLANDSE MILITAIRE LUCHTVAART IN PLASTIC

Login

Registreren of Wachtwoord opvragen e.d. heeft geen zin! Leden: gebruik de algemene inlogcode. Lees "inloggen op de IPMS website"

google translate

mip-link

winkelkaart logo

INFO Beech 17 Staggerwing

 

Fabriek Beechcraft
Vliegtuig Staggerwing
Type-aanduiding D-17S
Categorie 6 -- totaal 1 exemplaar UC-43 ?


beech 17s profile

                                              BEECH D-17S
 

Informatie

sport- /transportvliegtuigje van Beechcraft USA 1941.

Gegevens D-17S:

Pratt and Whitney R985 Wasp jr, 450 pk 9 cylinder motor
spanwijdte:  9,76 m
lengte:  7,90 m
hoogte:  2,44 m
vleugel oppervlak:   27,50 m2
maximum snelheid circa  340 km/u
leeggewicht:   1180 kg 
maximum startgewicht:  1928 kg
1 piloot en 4 passagiers


 

Literatuur:
Piloot en Vliegtuig 2009/7 - Ned.maandblad - -
Beech 17 Staggerwing van Prins Bernhard 1997-3 Afd.Luchtvaartkennis Nico Geldhof LvK

.

Websites:
https://en.wikipedia.org/wiki/Beechcraft_Model_17_Staggerwing

 

FOTO GALERIJ:

  • beech-17s-profile
  • beech-stagger-hirs-author
  • beech-staggerwing-hirs-auth
  • beech-staggerwing-jg-archive

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze


 

6. Ops RAF: Beech 17 Staggerwing

Cat 6:  Operaties RAF/RN

Dit was een persoonlijk toestel van Prins Bernhard tijdens de Tweede Wereldoorlog gevlogen in Engeland. Het werd aangekocht na een inzamelingsaktie van Nederlanders die in de Verenigde Staten van Amerika woonden. Nadat de gelden van zo'n USD 24,000 bijeen waren gebracht werd het besteld via het Netherlands Purchasing Commission met kantoor in New York.

Het was een Beech D-17S met een sterke 450 pk Pratt and Whitney R-985 motor. De kist werd geleverd via de handelaar dhr. Jonas. Het toestel kwam november 1941 aan in Engeland en werd daar geassembleerd bij De Havilland Repair te Witney. Het was gereed eind 1941 maar het was pas meer gebruikt door de Prins vanaf 1943. Naarmate Europa bevrijd werd vloog de Prins er ook mee naar het vasteland.


 

beech-staggerwing-jg-archive

PB-1. Foto: collectie Joop Gelauf (used with permission)

 

beech-stagger-hirs-author

Andere Beech die ook is geschilderd in het PB1 schema (maar niet de originele kist). Foto H.Hirs (used with permission)


Foto's van Beeldbank NIMH die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het NIMH) :

De Beechcraft 17 'Staggerwing', door ZKH Prins Bernhard (1911-2004) gebruikt in Engeland tijdens WO II

De originele Staggerwing van Prins Bernard. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Registratiegegevens:
Registratie Constructie-nummer US Fisc. Year nr. Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
PB1  420  -
juni 1942 jan 1945 Civiele Beech versie, aangekocht via Netherlands Purchasing Commission; fabrieksklaar en gereed voor aflevering in Engeland eind 1941; beschikbaar gesteld aan Prins Bernard. In brand geraakt op Brussel Evere januari 1945 tijdens bezoek aldaar door Duitse aanval;  

 Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd, [B18] KLu.Vliegt. , [B5] Luchtv.kennis 1997-3 en 1997-4

Opmerkingen:

Er zou ook een tweede Beech 17 (c/n 295 DR-628) door de Prins bij RAF no.24 squadron op Hendon en later bij No. 1316 Communication Flight zijn gevlogen; wellicht gebeurde dat als de PB1 in onderjoud was? .

In Indie vloog eind jaren negentien-dertig ook een Beech 17B Staggerwing (registratie PK-SAM) van dhr. Frisk maar die was civiel geregistreerd; werd wel ook gezien op marinevliegkamp Morokrembangan. De kist gestrand in het binnenland werd met opzet verbrand na de inval van Japan. Met de vlieger en enkele zendelingen liep het met opvolgende represailles niet goed af.

 

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


 

Modelbouw Beech 17 Staggerwing

Modelbouw informatie Beech D17 Staggerwing

Modellen (type)
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
? never seen
@ hard to find
1/72
1/48
1/32
Sword/ AZ models  ;
Rareplane (vacu) @  ;
Meicraft @  ;
Merlin @  ;
Roden/ AMG  ;
AMT  ;
Esci  ;
Staggerwings-Unlimited @  ;
Ideal Toy Company @

> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal; (best kit listed first).

BOXART

  • amg-staggerwing-48
  • amt-staggerwing-48
  • azmodel-staggerwing-72
  • esci-ertl-staggerwing-48
  • ideal-toy-company-staggerwing-32
  • meikraft-staggerwing-72
  • merlin-staggerwing-72
  • rareplane-staggerwing-72
  • roden-staggerwing-48
  • sword-staggerwing-72

.

Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)
Schema Algemeen Kleur boven- en zijkanten Kleur onderzijde Details Opmerkingen
(-)  

< K80 >  Dark green BSC 641

< K120 > Dark earth BSC 450

< K60 > Yellow
zie opmerking

Opmerkingen:

Volgens opgave van Beech is de PB1 voorzien van een "standard Beech Camouflage pattern".  Dit schema lijkt af te wijken van het RAF schema maar meer een schema van een kist afgeleverd in 1938 aan China. Beste is dus foto's te bestuderen.

De Beech D-17S "PB1" heeft een sterke motor en de ronde motorkap is iets forser dan bij een standaard Beech. Verder zijn er wat variaties in kielvlak en dergelijke:

beech 17s profile

      BEECH D-17S  (tekening via en met dank aan Afdeling LuchtvaartKennis uit LvK blad 1997-4)

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


ipms logo groot

nedmil-ipms-logo

NEDERLANDSE MILITAIRE LUCHTVAART IN PLASTIC

Login

Registreren of Wachtwoord opvragen e.d. heeft geen zin! Leden: gebruik de algemene inlogcode. Lees "inloggen op de IPMS website"

google translate

mip-link

winkelkaart logo