IPMS Nederland

ipms logo groot

nedmil-ipms-logo

NEDERLANDSE MILITAIRE LUCHTVAART IN PLASTIC

Login

Registreren of Wachtwoord opvragen e.d. heeft geen zin! Leden: gebruik de algemene inlogcode. Lees "inloggen op de IPMS website"

google translate

mip-link

winkelkaart logo

INFO Curtiss H-12

 

Fabriek Curtiss
Vliegtuig  
Type-aanduiding H-12
Cat 4 --  1 exemplaar
            

curtiss h12 drawing mdv

Informatie:

Vliegboot voor verkenning met twee motoren van Curtiss USA; de fabriek was een befaamde leverancier van vliegboten.  
Model 6 (H-12) was gereed in 1916. De eerste motoren waren vaak niet afdoende en dus werden veelvuldig Rolls Royce motoren gebruikt. Ook waren er problemen met de rompconstructie en de eigenschappen in golven.  

Gegevens:  
 2x Rolls Royce Eagle I motoren van 275 pk
 Bemanning: 3/4  
 Spanwijdte:  28,25 m  
 Lengte romp: 5 m  
 Lengte: 14,17 m
 Max snelheid: 137 km/u
 Gewichten: Leeg  3300 kg, max 4800 kg  
 Bewapening:  3x .75mm Lewis Machine Guns 


 

Literatuur:
70 jaar MLD Geldhof uitgevery Eisma 1987
Curtiss aircraft Bowers Putnam 1979
Curtiss H-12 C.A.Owers WindSock datafile no.125 -

.

Websites:
--

 

FOTO GALERIJ:

  • curtis-h12-mdv2-arc
  • curtiss-h12-1-viajg
  • curtiss-h12-hfb
  • curtiss-h12-hfb2
  • curtiss-h12-mdv-archive
  • h12-cockpit



Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze

4. MLD Curtiss H-12

Cat 4.  MLD

In juni 1918 tijdens de Eerste Wereldoorlog was er een confrontatie tussen Engelse en Duitse watervliegtuigen bij de Waddeneilanden waaronder ook Felixstowes. Maar ook een Curtiss toestel van de Engelse RNAS was betrokken en die maakte op 4 juni 1918 een noodlanding op zee na een treffer. Ging aan land bij Vlieland maar, voordat het in brand kon worden gestoken door de bemanning, werd het in beslag genomen door Nederlandse militairen ter plaatse. Kist werd geïnterneerd en eind 1918 formeel aangekocht.

Deze Curtiss H-12 had een Rolls Royce Eagle VIII motor van 350 pk. Maar juli 1918 moest het gerepareerd worden maar haast maakte men niet en werd het daarna niet meer als "vliegklaar" bestempeld.

( Later was er nog de "L-2" die sterk op de H-12 leek maar dit was een Felixstowe F-2A ).


curtiss-h12-hfb2

Over de cockpit zit een dekzeil, Foto: Collectie H.G. Berfelo  (used with permission)

curtis-h12-mdv2-arc

Foto: Collectie M. de Vreeze (used with permission)

curtiss-h12-1-viajg

Foto: Collectie Joop Gelauf  (used with permission)


Foto's van Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het NIMH) :

Op De Mok. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

 

Registratiegegevens:
Registratie Constructienr. Engelse Registratie Datum geland Nederlands (zee)gebied
Datum uit dienst Opmerkingen
L-1 - N8689 4 juni 1918 dec 1918 geïnterneerd; in dienst medio 1918; December 1918 afgevoerd

 Bronnen o.a [B16] MLD.70 , [B33] Intern.WO1

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


Modelbouw Curtiss H-12

Modelbouw Curtiss H-12

Modellen (type)
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
? never seen
@ hard to find
1/72
1/48
1/32
Roden (Felixstowe F-2A conversion)
AeroClub (Felixstowe F-2a conversion)(vacu)
Lone Star (vac)
 WingNut wings (ombouw Felixstowe F-2)

> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal; (best kit listed first). 

BOXART:

  • aeroclub-felixstowe-f2-72
  • roden-felixstowe-f2a-72-2
  • roden-felixstowe-f2a-72
  • wingnut-wings-felixstowe-f2-32
Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)
Schema Algemeen Kleur boven- en zijkanten Kleur onderzijde Details Opmerkingen
. . . . . .

 

h12-drawing1

h12-drawing2

 

h12-drawing3

Tekeningen Collectie M. de Vreeze

 

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)



ipms logo groot

nedmil-ipms-logo

NEDERLANDSE MILITAIRE LUCHTVAART IN PLASTIC

Login

Registreren of Wachtwoord opvragen e.d. heeft geen zin! Leden: gebruik de algemene inlogcode. Lees "inloggen op de IPMS website"

google translate

mip-link

winkelkaart logo