IPMS Nederland

ipms logo groot

nedmil-ipms-logo

NEDERLANDSE MILITAIRE LUCHTVAART IN PLASTIC

Login

Registreren of Wachtwoord opvragen e.d. heeft geen zin! Leden: gebruik de algemene inlogcode. Lees "inloggen op de IPMS website"

google translate

mip-link

winkelkaart logo

INFO De Havilland DH-89 Dominie/ Dragon Rapide

 

Fabriek de Havilland
Vliegtuig Dominie / Dragon Rapide
Type-aanduiding DH-89
Cat 3 , 6 --  totaal 7 stuks
mk.1

 

dehavilland-dh89-profile

Informatie:

Van de fabrikant De Havilland is de DH-89 een licht transport- en verbindings vliegtuigje van hout- en linnen- bekleding. Het prototype van de DH-89 maakte de eerste vlucht in april 1934. Het toestel werd gebaseerd op de DH-86 maar dan kleiner. De DH-89 werd aanvankelijk als Dragon Six aangeduid, maar deze naam werd vanaf 1935 al snel aangepast in Dragon Rapide. Het toestel werd zeer succesvol en vooral in de negentien-dertiger jaren gebruikt als verkeersvliegtuig. De bemanning was een piloot en in de cabine ruimte voor zes passagiers. Er waren wat aanpassingen gedurende de productie zoals lichten in de neus, dikkere vleugeltips en cabineverwarming. Een groter startgewicht was ook mogelijk met extra flaps bij de motorgondels en metalen props. Rond 1940 waren zo'n 200 kisten afgeleverd aan allerlei maatschappijen.

Na het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog plaatste de Royal Air Force een aantal orders en nam de Dragon Rapide in gebruik vanaf 1941 als DH-89B Dominie als verbindingsvliegtuig en ook voor navigatietraining. Karakteristiek was bij die laatste toepassing dan het grote "peilraam" boven de cabine. Er werden er meer dan 500 Dominies gebouwd.

Na het eind van de Tweede Wereldoorlog werden veel Dominies omgebouwd bij de De Havilland fabriek te Whitney tot passagiersvliegtuig (o.a. voor de KLM).

2x Gipsy Six motoren van 200 pk voor de oorlog en daarna veelal Gipsy Queen motoren van 210 pk
Lengte: 10,51 m
Spanwijdte: 14,63 m
Snelheid maximaal circa 250 km/u
Vliegbereik: 900 km
Leeggewicht: varierend van 1300 tot 1487 kg
Maximum gewicht: varierend van 2270 tot 2650 kg
1 piloot en maximaal 6 passagiers


 

Literatuur:
DH-89 in de serie luchtvaartencyclopedie Nico Geldhof en Theo Wesselink Afd. Luchtvaartkennis 1984-4  
Dominie Nico Geldhof Stichting Vrienden MLM no.4 1990  

.

Websites:
- https://en.wikipedia.org/wiki/De_Havilland_Dragon_Rapide

FOTO GALERIJ:

  • dehav-dominie-kluauthor
  • dehavilland-dh89-mdv-author
  • dehavilland-dh89-profile


Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze


3. KLu/LSK DH-89 Dominie

Cat 3.   KLu/ LSK

Toestellen na de oorlog afkomstig van uit no.1316 "Dutch" Communications Flight Engeland gingen naar LSK (latere KLu) , 1945-1956 (zie ook Cat .6). 

Kenmerken en namen o.a. V-1 Limburg, V-2 Zeeland; V-3 Gelderland. Er werden ook een aantal additionele Dominies aangekocht als vervanging bij ongevallen maar in feite waren er steeds vier in gebruik. Direct na de oorlog werden de eerste "luchtlijnen" opgestart en de Dominie's vlogen vanaf mid 1946 bij nr.1 TransVa vanaf Valkenburg en later het in 1952 opgerichtte 334 squadron. De toestellen werden vooral voor transport gebruikt. In de periode 1946 tot en met 1950 waren de winters erg streng, waardoor de Wadden-eilanden via water niet bereikbaar waren. De Dominies werden toen veel ingezet.

De V-1 t/m V-4 werden rond augustus 1948 zelfs nog een maand tijdelijk voor VN operaties ingezet in Israel dat zich mei 1948 als staat had uitgeroepen. De kisten werden voorzien van een civiele registratie en wit gespoten. Ze werden voor de VN aldaar gevlogen door KLM en RLS vliegers tot circa oktober 1948. Daarna kwamen ze weer naar de LSK bij Nr.1 TransVa dat eind 1952 het No.334 squadron werd. De kisten werden nog ingezet o.a. bij de watersnoodramp van 1953.

De laatste KLu Dominie vloog in 1956.

dehav-dominie-kluauthor

Dominie V-3 in dope linnen schema;  Foto: Defensie voorlichtings-Centrum / Ministerie van Defensie (used with permission)

dehavilland-dh89-mdv-author

Dominie V-3 later in MLM met camouflage. Foto:  M.de Vreeze (used with permission) 


Foto's van Beeldbank NIMH die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het NIMH) :

Dominie met registratie V-1, Limburg.

"V-1" in RAF camo schema, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Laden Dominie met registratie V-1, Limburg met postzakken.

en nogmaals de "V-1", Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Bovenaanzicht De Havilland Dominie.

Roundel positie is goed te zien hier en de kist heeft een "silverdope" linnen kleur, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

De Havilland Dominie met registratie V-2 Zeeland.

"V-2" in camo, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Gecamoufleerde Dominie.

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Formatie De Havilland Dominie's op de grond. Het voorste toestel is de V-2 Zeeland.

"V-2", hier al in dope linnen, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

De Havilland Dominie met registratie V-2 Zeeland.

in RAF camo schema, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

De Havilland Dominie met registratie V-2  Zeeland.

De "V-2" Zeeland, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

De Havilland Dominie met registratie V-2 Zeeland.

.. en achteraanzicht, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

De Havilland Dominie met registratie V-3 Gelderland.

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

 

Registratiegegevens: DH-89B mk.1 
1e Registratie code Constructie nr. c/n
in dienst
nummer
uit dienst opmerkingen
NF877 6748 1944 V-1 28-09-1956 begon bij RAF no 18 unit, toen naar no.1316 Dutch flight; werd na de oorlog V-1 bij de no.1 TransVa Klu/LsK, "Limburg"; tijdens VN missie Palestina PH-VNA; verkocht, werd G-APBM Air Couriers, later F-OBRU Senegal.
NR731 6819 dec 1944 V-4 23-01-1952 begon bij RAF no 18 unit, toen naar no.1316 Dutch flight; werd na de oorlog V-4 bij de no.1 TransVa Klu/LsK ; werd kort PH-RAF; tijdens VN missie Palestina PH-VND; verkocht naar Zuid-Afrika East African Airlines Corp.; later VP-KEF, 5H-AAN, VQ-SAG en ZS-JGV in 1975.
NR796 CB-L 6872 31-05-1945 V-2 28-09-1956 begon bij RAF no 18 unit, toen naar no.1316 Dutch flight; werd na de oorlog V-2 bij de no.1 TransVa Klu/LsK , " Zeeland"; tijdens VN missie Palestina PH-VNB; verkocht, werd G-APBJ, later Tunesie F-OBGE in 1957.
HG712 6697 jan 1945 14-05-1945 begon bij RAF no 18 unit, toen naar no.1316 Dutch flight; ongeval mei 1945
NF868 6739 sept 1944 sept 1946 begon bij RAF no 18 unit, toen naar no.1316 Dutch flight; na de oorlog naar Belgie

NF869 6740 sept 1944 V-3 23-01-1952 begon bij RAF no 18 unit, toen naar no.1316 Dutch flight; werd na de oorlog V-3 bij no.1 TransVa, "Gelderland"; ook PH-RAE kort; tijdens VN missie Palestina PH-VNC; Verkocht PH-TGC en later als PH-OTA voor KLM Aerocarto; uit dienst later Avifauna;  naar MLM Soesterberg, nu NMM Soesterberg;
NF870 6741 sept 1944 07-12-1944 begon bij RAF no 18 unit, toen naar no.1316 Dutch flight; ongeval en crashed

 Bronnen o.a. [B5] Luchtv.encycl DH-89 c.q Luchtv.kennis 1984-4 en 1984-5,  [B17] Vlucht.tijd , [B32] KLu.reg,  [B35] Spinner 1990-4

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


 

6. Ops RAF DH-89 Dominie

Cat 6.   Ops RAF

De (Dutch) Communications Flight werd in juli 1944 opgericht en had de Engelse vliegbasis Hendon bij Londen als thuisbasis. De "B"-Flight bestond o.a uit een viertal Dominies DH-89B. Zij verzorgden o.a. de verbinding tussen Engeland en het bevrijde deel van Nederland. Gingen later naar LSK.

De Flight werd in mei 1946 opgeheven en een groot deel van het materieel werd onder gebracht bij eenheden van de LSK zoals de nr.1 Transva (zie Cat. 3). Ze kregen toen de Nederlandse rozetten en regi's V-1 t/m V-4  en de kleur was nu vaak "silverdope". 

De Havilland Dominie met RAF-code CB-L van 1316 (Dutch) Communication Flight.

De "CB-L" nog in RAF schema van Dutch Communications Flight, Foto: Beeldbank NIMH (beschikbaar gesteld middels insluitlink door het NIMH) :


Registratiegegevens: (zelfde tabel als LSK)

  ..

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


 

 

Modelbouw DH-89 Dominie

 MODELBOUW DH-89

Modellen (type)
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
? never seen
@ hard to find
1/72
1/48
1/32
Heller / Airfix ;
Tasman / Aerofile @ (= Airfix met nieuwe onderdelen);
Veeday @;
Rareplanes (vacu) @
ISRAcast;
Aeroclub
 

> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal; (best kit listed first).

1/144: Aeroclub

1/68:   Frog / Tri-ang @

BOXART

  • aeroclub-dh89-48
  • aerofile-dh89-72
  • airfix-dh89-72
  • frog-dh89-68
  • heller-dh89-72
  • isracast-dh89-48
  • rareplane-dh89-72
  • tasman-dh89-72
  • tri-ang-dh89-68
  • veeday-dh89-72

 

Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)  
Schema Algemeen Kleur zijkanten Kleur boven /onderzijde Details Opmerkingen
(a)   < K80> Dark green

<K120> Dark earth

Light green (bovenzijde)

Light earth (bovenzijde)

Yellow (onderzijde)

 

  disruptive patroon
RAF schema
(b)   <K130> Aluminium dope
<K130> Aluminium dope
  overall later overgeschilderd LsK

   

dh 89 flight drawing

Tekening uit de Flight van 26-04-1934. Collectie M. de Vreeze (used with permission).

 

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


 

ipms logo groot

nedmil-ipms-logo

NEDERLANDSE MILITAIRE LUCHTVAART IN PLASTIC

Login

Registreren of Wachtwoord opvragen e.d. heeft geen zin! Leden: gebruik de algemene inlogcode. Lees "inloggen op de IPMS website"

google translate

mip-link

winkelkaart logo