IPMS Nederland

INFO D.F.W C.V

 

Fabriek D.F.W
Vliegtuig  
Type-aanduiding C.V  (C.5)
Cat 1 --  totaal 8 stuks
 

 

dfw-c5-profile

Informatie:

Duitse tweezits tweedekker voor verkenning, circa eind 1916;
De D.F.W CV was misschien wel een van de belangrijkste Duitse vliegtuigen uit de Eerste Wereldoorlog. Deze kist werd ontwikkeld voor verkenning en artillerie observatie maar de veelzijdige D.F.W CV werd ook gebruikt voor bombardementen. Het type vloog voor het eerst mei 1916 en het werd geproduceerd tot aan de wapenstilstand gedurende de hele oorlog bij verschillende Duitse fabrieken zoals Deutsche Flugzeug-Werke (D.F.W), Auto-und Aviatik in Leipzig, Luftverkehrsgesellschaft (LVG) en Halberstädter Flugzeugwerke. Er zijn variaties tussen de gebouwde exemplaren. Vroege productie versies hadden een hoekige neus en de twee radiatoren aan de romp zijkant. Mid productie D.F.W C.V kisten kregen een interne PUW bommenrek en een meer aerodynamische neus en ook een spinner voor de propeller. Latere versies werden gekenmerkt door een enkele radiator geïnstalleerd op de "cabane struts" aan de voorkant van de bovenste vleugel.

Spanwijdte: 13,27 m
Lengte:  7,87 m
Benz IV 200 pk motor
Maximum snelheid circa 175 km/u
Vliegduur: 3,5 uur / bereik 500 km
Leeggewicht: 970 kg
Maximum startgewicht: 1430 kg
1 vast Spandau LMG 08/15 mitrailleur van 7,92 mm en 1 flexibele Parabellum MG14 mitrailleur van 7,92 mm
100 kg bommen


Literatuur:
Profiles volume 2 Argus books     1989
D.F.W C.V Windsock 53      

 

Websites:
- https://en.wikipedia.org/wiki/DFW_C.V

 

FOTO GALERIJ:

  • dfw-c5-jg-archive
  • dfw-c5-la46-lvk-1
  • dfw-c5-profile


Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze


1. LVA DFW C.V

Categorie 1.  LvA

8 stuks bij LvA, 1917-1921, allemaal geïnterneerd na landing op Nederlands grondgebied.

Op 14 juni 1917 landde een eerste kist van het Duitse Schutzstaffel 11 te Axel nadat het de weg was kwijtgeraakt. Werd geïnterneerd voor de LvA en kreeg registratie LA43. Werd aangekocht oktober 1917 voor 40000 ReichsMark.

Op 11 april 1918 landded een kist van Feld Flieger Abteilung 291 bij Zaamslag in Zeeuws Vlaanderen en sloeg over de kop. Het werd gedemonteerd en naar Soesterberg overgebracht. (regi waarschijnlijk D436)

Bij Ossendrecht landde 13 mei 1918 een kist na te zijn beschoten van het Armee Flug Park 17 dat op Doornik stond. Aan boord was een fototoestel en het was relatief onbeschadigd. Het werd geïnterneerd en kreeg de LvA regi D426.

Daarna volgden er meer (zie tabel).

De diverse kisten werden beperkt gebruikt door de Luchtvaart Afdeeling (LvA).

 

 

 

dfw-c5-jg-archive

LA-46, de oranje bol is goed te zien, Foto: Collectie Joop Gelauf  (used with permission)  

dfw c5 la46 lvk 1

vlak na landing voor transport, dit werd de latere "LA-46". Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)


Foto's van Beeldbank NIMH die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het NIMH) :

Rechterkant van D.F.W. C.V LA46, ex 4982/17.

weer de "LA-46", Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Rechterkant van D.F.W. C.V LA46, ex 4982/17.

"LA-46", dit lijkt een vroegere versie; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Duitse D.F.W. C.V met registratie 4375/18 te Rilland Bath op 12 oktober 1918.

Dit lijkt een latere versie met radiator voor de vleugelvoorrand en dit werd de latere LvA kist 4375/18;  Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Neus D.F.W. C.V LA46, ex 4982/17. Benz 200 pk nr. 30551.

Motor detail Benz van de "LA-46", Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Demontage van Duitse D.F.W. C.V 4982/16 te Aardenburg, geïnterneerd op 20 juli 1917. Door Nederland geregistreerd als LA46.

Duitse kist geland, dit werd de latere "LA-46", Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

D.F.W. C.V (LVG) ex-LA47 met kpt.vl. Van Heijst en Min. van Oorlog, 9 maart 1918.

"LA-47", maart 1918, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

D.F.W. C.V (LVG) ex-LA47 met kpt.vl. Van Heijst en Prins Hendrik, 5 juni 1918. Rechts sgt. Need.

"LA-47" met details van de stijlen en zo te zien de latere versie met radiator voor de hoge vleugel voorrand, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

D.F.W. C.V (LVG) ex-LA47 met kpt.vl. Van Heijst en Prins Hendrik, 5 juni 1918.

"LA-47" met details van de cockpit sectie, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Registratiegegevens:
Registratie Tweede Registratie Constructie-nummer Datum landing Nederlands gebied
Datum uit dienst Opmerkingen
LA-43 D408 5928/16 14-6-1917 landing bij Axel om de "weg te vragen"; later aangekocht; waarschijnlijk gebouwd bij Aviatik en met Mercedes 200 pk motor. Aangekocht oktober 1917 voor 40000 ReichsMark. Eind 1917 herregistratie D408 B205 (dat duidt op de Benz 205 pk motor; deze motor werd in 1918 ingebouwd in de D426);
LA-46 D406 4982/16 20-7-1917  1919 Duitse witte? streep op rompachterstuk; Mercedes 200 pk motor; landing bij Aardenburg; nooit formeel aangekocht. Eind 1917 herregistratie D406 B220;
LA-47 ? 5287/16 29-7-1917 landing bij Oostburg; door LVG gebouwd met Mercedes 220 pk motor; lijkt latere versie; nooit formeel aangekocht.
LA-44 ? 9057/16 12-8-1918   Duitse nr.21 op romp, "Gertrud"; landing bij Oostburg met beschadiging; Mercedes 220 pk motor; gebouwd bij Aviatik; de aankoop is formeel niet doorgegaan.
D426 6902/17 (of 6402/17 ?)
13-5-1918  1919 ?

landing bij Ossendrecht; Duitse nummer 10 op de kist en met Benz 220 pk motor (of was dit de 426 ?)

D436 7928/17
11-4-1918  1919 ?
landing bij Zaamslag;
D445 ? 6767/18 22-9-1918  1919 ? landing bij Overasselt; gebouwd bij Aviatik te Leipzig; kist van Nachtjagdstaffel 32.
D479 4375/18 12-10-1918  1919 ?
landing Rilland-Bath na te zijn verdwaald en bleef onbeschadigd; kist van Fleigerschule Gent; door Aviatik gebouwd en van benz 200 pk motor voorzien; kist lijkt latere versie.
-   2138/17 17-11-1918 - landde na de Wapenstilstand bij Emmer Compascuum; Sloeg over de kop; onderdelen naar opslag.

 Bronnen o.a [B17] Vlucht.tijd , [B33] Intern.WO1

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


Modelbouw DFW C.V

 MODELBOUW DFW C.V

Modellen (type)
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
? never seen
@ hard to find
1/72
1/48
1/32
Ludemann (resin)
Ardpol (resin)
Skybirds 86 (resin) @
Sierra Scale (vacu)
Classic Plane (vacu)
Karaya (resin)
Wingnut Wings (2 versies)

> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal; (best kit listed first).

BOXART

  • ardpol-dfw-c5-72
  • classicplane-dfw-c5-72
  • karaya-dfw-c5-48
  • sierra-scale-dfw-c5-72
  • wingnut-wings-dfw-c5-32

.

Kleurenschema: ( kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)  
Schema Algemeen Kleur boven- en zijkanten Kleur onderzijde Details Opmerkingen
?    ?      

.

dwf c5 drawing

 Tekening Collectie M. de Vreeze (used with permission)

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)