IPMS Nederland

INFO Dornier Wal

 

Fabriek Dornier
Vliegtuig Wal
Type-aanduiding 15
Cat 4 --  totaal 46 stuks
Wal-G en Wal-F

 

dornier-wal-profile 

Informatie:

Vliegboot van het Duitse Dornier voor verkenningen en transport; aluminium bootromp, blindvlieginstrumenten en twee motoren in tandem die "tijdens de vlucht bereikbaar waren". Prototype vloog 1922 maar productie vond plaats Italiaanse dochterbedrijf Construzione Mechaniche Aeronautiche SA te Marina di Pisa in Italie (SAI) vanwege de "vredes verdragen"die de bouw van grote vliegtuigen in Duitsland verbood. Later was er gewoon productie in Duitsland met meer dan 300 toestellen uiteindelijk gebouwd in verschillende versies.

Er waren meestal vijf bemanningsleden met twee vliegers in open cockpit. De Wal had een lichtmetalen constructie ook met buizen frame en hier en daar linnendoek. Het toestel was prima en robuust maar de motoren gaven wel problemen.

Er werd ook een Wal F versie ontwikkeld. Deze versie had ondermeer sterkere motoren, een bootromp met een kiel en een iets grotere vleugelspanwijdte.

Spanwijdte: 22,53 m (voor Wal F: 23,2 m met afgeronde vleugeltips)
Lengte: 17,40 m
Maximum snelheid circa 180 km/u
Kruissnelheid 150 km/u
Leeggewicht circa 4000 kg
Maximum startgewicht circa 7000 kg
Twee Lorraine Dietrich 450 pk motoren; (Wal F: Lourraine Courlis motoren van 600 pk).
Trek en duw propellers
Bereik circa 2000 km
2 mitrailleurs en maximaal 800 kg bommen

 

Literatuur:
Dornier Wal Nico Geldhof standaardwerk Wal bij MLD Geromij uitgeverij 2015
Herinnering Nederlandse zeevliegers van der Mey      
Dornier Wal, light coming over the sea van der Mey
 (er is ook Nederlandstalige uitgave) LoGisma editore   1986
Dornier Wal Manfred Griehl   Motorbuch Verlag  2013

.

Websites:
YouTube
http://www.dornier-wal.com/english6.html

 

FOTO GALERIJ:

  • dornier-wal-2-mindef-archive
  • dornier-wal-lvk-1-de-moor-a
  • dornier-wal-mdv-a2
  • dornier-wal-mdv-ar5
  • dornier-wal-mdv-archive
  • dornier-wal-mdv-au7
  • dornier-wal-mdv-auth5
  • dornier-wal-mindef-archive
  • dornier-wal-profile
  • wal-avweek-18101930

 

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze


4. MLD Dornier Wal

Cat 4. MLD

Wal "standaard":
41 stuks; kenmerken D1-D40 van 1926-1939/1942;

Aflevering vanaf mei 1926, en de eerste 5 werden gebouwd bij SAI in Italie en geassembleerd in Indie rond september 1926 waar ze in kratten aankwamen op Morokrembangan. Er volgde een volgende bestelling eind 1926 voor nog 18 stuks met licentiebouw bij Aviolanda in Nederland. Later volgden nog een aantal bestellingen met Wal-F kisten uitgerust met sterkere motoren. Transport naar Indie was per schip.


Van de Wal F werden zes toestellen besteld eind 1930; Dit was een verbeterde versie met Lourraine Courlis motoren; zo was bij deze Wal F een kiel aangebracht en de spanwijdte ietwat vergroot. Het werd gebouwd in licentie bij Aviolanda in Papendrecht en gingen vervolgens na te zijn gebouwd naar Indie. 

De Wal kisten vlogen in Indie voornamelijk vanaf Tandjong Priok maar ook wel Morokrembangan en af en toe elders. Er werden diverse opdrachten en taken uitgevoerd en ze deden het prima. Met de Wal kon de hele archipel worden bestreken dus had het een grote militaire bijdrage. Er waren diverse "groepen vliegtuigen" met ieder 3 toestellen.

De meeste Wal toestellen werden uit dienst genomen in 1940.

Van de Wal-F werden er vier vernietigd tijdens de Japanse aanval op Indie.

dornier-wal-mdv-a2 

Foto: Collectie M.de Vreeze (used with permission)

dornier-wal-mindef-archive

Foto: Archief Ministerie van Defensie via M.de Vreeze (used with permission)

dornier-wal-2-mindef-archive

Wal van de MLD, de "D21". Let op de enorme roundels en de orientatie daarvan. Foto: Archief Ministerie van Defensie via M.de Vreeze (used with permission)

dornier-wal-mdv-archive

Foto: Collectie M.de Vreeze (used with permission)

dornier-wal-mdv-ar5

Foto: Collectie M. de Vreeze (used with permission)

dornier-wal-mdv-auth5

Foto: Collectie M. de Vreeze (used with permission)

dornier wal lvk 1 de moor a

Motorkappen staan hier open. Foto: dhr. de Moor via Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)

wal avweekaug1930

Oud artikel uit de Aviation Week van augustus 1930 over een eerste aankoop. (Collectie M. de Vreeze / used with permission)

wal avweek 18101930

.. en een foto uit Aviation Week 18 oktober 1930  [W8] (Collectie M. de Vreeze / used with permission)


Selectie foto's van Beeldbank NIMH die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het NIMH) :

De Dornier Wal maritieme patrouillevliegboten D-7 (1928-1939) en D-15 (1928-1939)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Maritieme patrouillevliegboot Dornier Wal (1926-1940) nr. D-15

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Dornier Wal maritieme patrouillevliegboot D 23 (1929-1929)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Dornier Wal-vliegboot D 22 (1929).

Goed zijn de grote roundels te zien, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Dornier Wal-vliegboot D 20 (1928-1940)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Maritieme patrouillevliegboot Dornier Wal D 30 (1929-1940) Aviolanda Papendrecht/Ned.  Op de wal voor bodemreparatie.

Op Tana Djampea Flores, met details van de staart, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Dornier Wal-vliegboot D 20 (1928-1940)  Op de wal gezet op Flores i.v.m bodemreparatie, 1934

Op Flores 1934, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Maritieme patrouillevliegboot Dornier Wal D 33 (1930-1939) Aviolanda Papendrecht/Ned. op het MVK Morokrembangan. Wordt de wal opgetrokken

Bij Soerabaja, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Maritieme patrouillevliegboot Dornier Wal (1926-1940). Afgemeerd

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Maritieme patrouillevliegboot Dornier Wal (1926-1940) in een vliegtuigdok.

Details van de "open cockpit" en prop, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Dornier Wal maritieme patrouillevliegboot (1926-1940) tijdens motorcontrole te Priok Maritieme patrouillevliegboot Dornier Wal (1926-1940). Werkzaamheden aan de motoren

Motor luiken geopend, onderhoud. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Maritieme patrouillevliegboot Dornier Wal in aanbouw (1926-1940)

Maritieme patrouillevliegboot Dornier Wal (1926-1940). Motor wisselen.

Motoronderhoud, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Motorverwisselen bij een Dornier Wal D-37 langszij G.S.S. Valk

Voorste motor in de takel. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Maritieme patrouillevliegboot Dornier Wal D 37 (1930-1940) Aviolanda Papendrecht/Ned.

Motorgondel is goed te zien, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Lorraine Dietrich motor van de Dornier Wal vliegboot

Lorraine Dietrich motor, leuk voor de modelbouwer. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Motorgondel (Courliss motoren) van maritieme patrouillevliegboot Dornier Wal F, D-41 (1931-1942) - fabrikant Aviolanda Papendrecht

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

De Dornier Wal maritieme patrouillevliegboot D-24 (1929-1939) in een hangar van het Marinevliegkamp Morokrembangan (Soerabaja) in 1934.

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Dornier Wal maritieme patrouillevliegboot (1926-1939), reg.nr. D 5, bij MVKMorokrembangan, Nederlands-Indië

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Twee Dornier Wal maritieme patrouillevliegboten, waaronder de D-29  (1929-1939), tijdens gemeenschappelijke manoeuvres van de MLD en Luchtvaartafdeling van het KNIL in sept 1933.

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Maritieme patrouillevliegboot Dornier Wal D 32 (1929-1939) Aviolanda Papendrecht/Ned. In de vlucht

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Maritieme patrouillevliegboot Dornier Wal in aanbouw (1926-1940). Bootromp onderzijde

Deze foto toont de ribbels onderop de romp, leuk modelbouw detail. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Maritieme patrouilllevliegboot Dornier Wal D-27 (1929-1940) Aviolanda, Papendrecht

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Maritieme patrouillevliegboot Dornier Wal (1926-1940) nr. D-16

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Maritieme patrouillevliegboot Dornier Wal (1926-1940). Proefvlucht bij Aviolanda

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Maritieme patrouilllevliegboot Dornier Wal D-29 (1929-1939) Aviolanda, Papendrecht

Op wal trolley, Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Dornier Wal maritieme patrouillevliegboot  (1926-1939), reg.nr. D 3, bij MVKMorokrembangan, Nederlands-Indië, 1926

Op MVK Morokrembangan, Nederlands-Indië, 1926. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Maritieme patrouillevliegboot Dornier Wal D 31 (1929-1940) Aviolanda Papendrecht/Ned. Ten anker op marinevliegkamp Morokrembangan

Op MVK Morokrembangan,1940. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Dornier Wal , Maritiem patrouillevliegboot, instrumentenpaneel, 1927-11-22,  (1926-1940).

Instrumenten paneel Wal, leuk voor de modelbouwer. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Radiohut van een Dornier Wal maritieme patrouillevliegboot (1926-1940).

Radiohut detail, leuk voor de modelbouwer. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

von Gronau's  Dornier-Wal op Morokrembangan, 03-06-1932

Staartdetail. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Maritieme patrouillevliegboot Dornier Wal in aanbouw (1926-1940). D-6 en D-7 in aanbouw

In aanbouw. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Escadrille Dornier-Wal vliegboten  regnrs D24,(1929-1939)   D 33 (1930-1939), D - (1930-) landend  bij het marinevliegkamp " De Mok", Texel

Bij de Mok. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Vliegtuigdokje voor de vliegboten bij Tarakan (Borneo). Een Dornier Wal vliegboot met bodemschade vaart in voor reparatie.

op Takaran, Borneo. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

een Dornier Wal vliegboot volledig uitgerust met bommen.

Apart is de plaats van de bommenrekken. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Formatie Dornier Wal-vliegboten met de D 39 (1931-1939) en de D 40 (1931-1939) laagvliegend boven zee in de Grote Oost Dislocatie, gefotografeerd vanuit de D 32 CVT 1.

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Formatie Dornier Wal-vliegboten en Fokker T-IV zeebommenwerpers  met o.a. de D 24 (1929-1939), de D 26 (1929-1932) en de T 2 (1928-1939).

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Met een Dornier Wal maritieme patrouillevliegboot (1926-1940) op oefening in het gebied van de Floriszee in 1934.

Op de Floriszee, 1934. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission) 

Registratiegegevens:
Registratie Constructienr. Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
D-1 60 01-05-1926 01-05-1939 Voorzien van Lorraine Dietrich-motoren; Besteld bij S.A.I. Construzione Mechaniche Aeronautiche te Marina di Pisa, Italie. Contract-datum 04-02-1926. In dienst mei 1926; mei 1939 afgeschreven Marine Vliegkamp Morokrembangang.
D-2 61 01-05-1926 01-01-1935 Voorzien van Lorraine Dietrich-motoren
D-3 62 01-07-1926 01-05-1939 Voorzien van Lorraine Dietrich-motoren
D-4 63 01-07-1926 01-05-1939 Voorzien van Lorraine Dietrich-motoren
D-5 64 01-08-1926 01-04-1939 Voorzien van Lorraine Dietrich-motoren
D-6 74/1 04-11-1927 24-04-1928 Voorzien van Lorraine Dietrich-motoren; Ongeval Morokrembangan
D-7 75/2 13-01-1928 01-05-1939 Voorzien van Lorraine Dietrich-motoren
D-8 76/3 02-02-1928 01-01-1935 Voorzien van Lorraine Dietrich-motoren
D-9 4 15-06-1928 ? 01-04-1939 Voorzien van Lorraine Dietrich-motoren
D-10 5 28-03-1928 27-12-1937 Besteld bij Aviolanda te Papendrecht op 30-12-1926. Voorzien van Lorraine Dietrich-motoren. Verongelukt bij Ambon.
D-11 6 26-04-1928 01-03-1940 Voorzien van Lorraine Dietrich-motoren; Besteld bij Aviolanda te Papendrecht op 30-12-1926. In maart 1940 afgeschreven Marine Vliegkamp Morokrembangang
D-12 7 16-05-1928 01-01-1939 Voorzien van Lorraine Dietrich-motoren. Besteld bij Aviolanda te Papendrecht op 30-12-1926. In januari 1939 afgeschreven Marine Vliegkamp Morokrembangang
D-13 8 15-06-1928 01-02-1939 Voorzien van Lorraine Dietrich-motoren. Besteld bij Aviolanda te Papendrecht op 30-12-1926. In februari 1939 afgeschreven Marine Vliegkamp Morokrembangang
D-14 9 20-08-1928 01-03-1940 Voorzien van Lorraine Dietrich-motoren. Besteld bij Aviolanda te Papendrecht op 30-12-1926. In maart 1940 afgeschreven Marine Vliegkamp Morokrembangang
D-15 10 26-07-1928 01-09-1939 Voorzien van Lorraine Dietrich-motoren. Besteld bij Aviolanda te Papendrecht op 30-12-1926. In september 1939 afgeschreven Marine Vliegkamp Morokrembangang
D-16 11 20-08-1928 01-03-1940 Voorzien van Lorraine Dietrich-motoren. Besteld bij Aviolanda te Papendrecht op 30-12-1926. In maart 1940 afgeschreven Marine Vliegkamp Morokrembangang
D-17 12 10-09-1928 01-07-1939 Voorzien van Lorraine Dietrich-motoren. Besteld bij Aviolanda te Papendrecht op 30-12-1926. In juli 1939 afgeschreven Marine Vliegkamp Morokrembangang.
D-18 13 08-10-1928 01-01-1939 Voorzien van Lorraine Dietrich-motoren. Besteld bij Aviolanda te Papendrecht op 30-12-1926. In januari 1939 afgeschreven Marine Vliegkamp Morokrembangang
D-19 14 13-11-1928 01-11-1939 Voorzien van Lorraine Dietrich-motoren. Besteld bij Aviolanda te Papendrecht op 30-12-1926. In november 1939 afgeschreven Marine Vliegkamp Morokrembangang
D-20 15 07-12-1928 01-01-1940 Voorzien van Lorraine Dietrich-motoren. Besteld bij Aviolanda te Papendrecht op 30-12-1926. Medio 1940 afgeschreven Marine Vliegkamp Morokrembangang
D-21 16 21-03-1929 01-02-1939 Voorzien van Lorraine Dietrich-motoren. Besteld bij Aviolanda te Papendrecht op 30-12-1926.
D-22 17 21-03-1929 02-05-1929 Besteld bij Aviolanda te Papendrecht op 30-12-1926. Voorzien van Lorraine Dietrich-motoren. Verongelukt tijdens afleveringsvlucht bij Basra (Irak).
D-23 18 21-03-1929 20-05-1929 Voorzien van Lorraine Dietrich-motoren. Besteld bij Aviolanda te Papendrecht op 30-12-1926. Verbrand op Marine Vliegkamp P….
D-24 19 04-06-1929 01-01-1939 Voorzien van Lorraine Dietrich-motoren. Besteld bij Aviolanda op 19-12-1928. In Januari 1939 afgeschreven Marine Vliegkamp Morokrembangang
D-25 20 04-06-1929 01-03-1940 Voorzien van Lorraine Dietrich-motoren. Besteld bij Aviolanda op 19-12-1928. Afgeschreven Marine Vliegkamp Morokrembangang
D-26 21 05-07-1929 14-04-1932 Voorzien van Lorraine Dietrich-motoren.Besteld bij Aviolanda op 19-12-1928. Verongelukt bij Soerabaja bij nachtlanding.
D-27 22 13-08-1929 01-01-1940 Voorzien van Lorraine Dietrich-motoren.Besteld bij Aviolanda op 19-12-1928. Medio 1940 afgeschreven Marine Vliegkamp Morokrembangang
D-28 23 13-08-1929 01-03-1940 Besteld bij Aviolanda op 19-12-1928. Afgeschreven Marine Vliegkamp Morokrembangang. Voorzien van Lorraine Dietrich-motoren
D-29 24 01-10-1929 01-01-1939 Besteld bij Aviolanda op 19-12-1928. Afgeschreven Marine Vliegkamp Morokrembangang. Voorzien van Lorraine Dietrich-motoren
D-30 25 25-10-1929 01-01-1940 Voorzien van Lorraine Dietrich-motoren. Besteld bij Aviolanda op 19-12-1928. Medio 1940 afgeschreven Marine Vliegkamp Morokrembangang
D-31 26 07-11-1929 01-03-1940 Voorzien van Lorraine Dietrich-motoren.Besteld bij Aviolanda op 19-12-1928. In Maart 1940 afgeschreven Marine Vliegkamp Morokrembangang
D-32 27 19-12-1929 01-07-1939 Voorzien van Lorraine Dietrich-motoren. Besteld bij Aviolanda op 19-12-1928.; In juli 1939 afgeschreven Marine Vliegkamp Morokrembangang
D-33 28 25-03-1930 01-03-1939 Voorzien van Lorraine Dietrich-motoren.Besteld bij Aviolanda op 19-12-1928. Maart 1939 afgeschreven Marine Vliegkamp Morokrembangang
D-34 29 20-05-1930 01-01-1940 Voorzien van Lorraine Dietrich-motoren.Besteld bij Aviolanda op 19-12-1928. Medio 1940 afgeschreven Marine Vliegkamp Morokrembangang
D-35 30 13-01-1931 01-01-1939 Besteld bij Aviolanda op 19-12-1928. Is als testbank voor de nieuwe motoren voor de "Wal F" vliegboten gebruikt en daardoor later afgeleverd. In Januari 1939 afgeschreven Marine Vliegkamp Morokrembangang
D-36 31 01-10-1930 14-08-1939 Besteld bij Aviolanda op 19-12-1928. Verongelukt bij Mapia, Nieuw Guinea. Voorzien van Lorraine Dietrich-motoren
D-37 32 14-11-1930 01-01-1940 Besteld bij Aviolanda op 19-12-1928. Medio 1940 afgeschreven Marine Vliegkamp Morokrembangang. Voorzien van Lorraine Dietrich-motoren
D-38 33 16-02-1931 01-01-1940 Besteld bij Aviolanda op 19-12-1928. Medio 1940 afgeschreven Marine Vliegkamp Morokrembangang. Voorzien van Lorraine Dietrich-motoren
D-39 34 22-07-1931 01-01-1939 Besteld bij Aviolanda op 19-12-1928. In Januari 1939 afgeschreven Marine Vliegkamp Morokrembangang. Voorzien van Lorraine Dietrich-motoren
D-40 35 26-07-1931 01-01-1939 Voorzien van Lorraine Dietrich-motoren. Besteld bij Aviolanda op 19-12-1928. In Januari 1939 afgeschreven Marine Vliegkamp Morokrembangang.
-       -
D-41 36 25-08-1931 03-02-1942 Dornier Do-15 Wal F; Heeft uitsluitend dienst gedaan in Nederlands Oost-Indie. Afgeschreven Marine Vliegkamp Morokrembangan.
D-42 37 05-07-1932 01-01-1940 Dornier Do-15 Wal F; Heeft uitsluitend dienst gedaan in Nederlands Oost-Indie. Medio 1940 afgeschreven Marine Vliegkamp Morokrembangan
D-43 38 05-07-1932 03-02-1942 Dornier Do-15 Wal F; Heeft uitsluitend dienst gedaan in Nederlands Oost-Indie. Neergeschoten bij Soerabaja ???
D-44 39 15-09-1932 03-03-1942 Dornier Do-15 Wal F; Heeft uitsluitend dienst gedaan in Nederlands Oost-Indie. Vernietigd bij evacuatie Marine Vliegkamp Morokrembangan
D-45 40 01-10-1932 05-02-1942 Dornier Do-15 Wal F; Heeft uitsluitend dienst gedaan in Nederlands Oost-Indie. In dienst oktober 1942; Uit dienst na bombardement
D-46 41 02-11-1932 05-02-1942 Dornier Do-15 Wal F; Heeft uitsluitend dienst gedaan in Nederlands Oost-Indie. Vernield bij bombardement Marine Vliegkamp

 Bronnen o.a. [B16] MLD.70  

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


 

Modelbouw Dornier Wal

 MODELBOUW WAL

Modellen (type)
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
? never seen
@ hard to find
1/72
1/48
1/32
Amodel (Wal F en J doosno.72339***) ;
Amodel Wal J ;
HUMA (conversion Wal J.II )**
Airmodel (vacu)
Hispano Aviokit (vacu)
Formaplane (vacu) @
.
.

> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal; (best kit listed first).

1/144: PetersPlane

BOXART

  • amodel-wal-72
  • amodel-wal-f-72
  • formaplane-wal-72
  • hispano-aviokit-72
  • huma-wal2-72-2
  • huma-wal3-72

 

Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)  
Schema Algemeen Kleur boven- en zijkanten Kleur onderzijde Details Opmerkingen
(a) . < K130 > aluminium verf < K130 > aluminium verf ? .
linnen bekleding, veelal aluminium verf geschilderd;
rozetten op en onder vleugels waren eerst groot, maar later kleiner in diameter.
(b) . < K130 > aluminium verf grijze romp met zwarte romp onderkant (tegen aangroei)   innen bekleding, veelal aluminium verf geschilderd;
rozetten op en onder vleugels waren eerst groot, maar later kleiner in diameter.

 

Opmerkingen:

*** Amodel kit no.7339 heeft onderdelen voor Wal J en ook de Wal F met de grotere vleugel en andere details zoals de radiatoren. Deze kit is uitgebracht eind 2016 en heeft circa 230 onderdelen. Alleen roundels zitten erbij die ietwat te licht lijken, geen latere driehoeken.

**  HUMA Wal II kit is geschikt voor met name D-41 t/m D-46; bij de HUMA kit is te vleugel wat inaccuraat en moet langer ( dit kan met een sectie ertussen te zetten)

Dutch Decal set no. 72085 heeft mooie decals voor de Wal vliegboten van de MLD.

 

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)