IPMS Nederland

ipms logo groot

nedmil-ipms-logo

NEDERLANDSE MILITAIRE LUCHTVAART IN PLASTIC

Login

Registreren of Wachtwoord opvragen e.d. heeft geen zin! Leden: gebruik de algemene inlogcode. Lees "inloggen op de IPMS website"

google translate

mip-link

winkelkaart logo

INFO Douglas C-47 / DC-3 Dakota

 

Fabriek
Douglas
Vliegtuig
Dakota / Skytrain
Type-aanduiding
C-47
Cat 3, 4, 5, 6 -- meer dan 90 stuks
DC-3

douglas-c47-profile

Informatie:

Wereldberoemd transportvliegtuig van Douglas USA, vloog in jaren dertig. Het was uniek want geheel van lichtmetaal.
De militaire DC-3 versie werd door de USAAF aangeduid als de C-47; 3 bemanningsleden en meestal cabine voor zo'n 28 passagiers.
Tijdens de oorlog werden er vele gebruikt bij de USAAF met als bijnaam "Skytrain", bij de RAF als "Dakota" en andere luchtmachten. Er zijn meer dan 10.000 toestellen gebouwd en ongeveer 2000 stuks in licentie in Rusland als Lisunov Li-2. De C-53 was speciale versie voor het droppen van parachutisten en zo waren er nog vele versies.

Na de tweede wereldoorlog werden vele C-47 verspreid over de wereld voor allerlei mogelijke transporttaken. Tot op hedentendage vliegen er nog toestellen rond, o.a in Zuid Amerika en Afrika.

Gegevens C-47A:
Lengte: 19,63 m
Spanwijdte: 28,90 m
Hoogte: 5,20 m
2 x Pratt and Whitney R-1830-92, 1065 pk ieder
Snelheid: 368 km/u (max.), 296 km/u (kruissnelheid)
Vliegbereik: 2400 km
Leeggewicht: 8250 kg
Max startgewicht: circa 13290 kg

.

Literatuur:
Modelbouw in Plastic, MIP (ML-KNIL schema's )
Max Schep
1985-2
IPMS Nederland
Modelbouw in Plastic, MIP (Nieuw Guinea)
 
1984-3
IPMS Nederland
Modelbouw in Plastic, MIP (KLu special)
IPMS werkgroep/ L. van 't Hof / H.G. Berfelo / M. Schep
1982-3
IPMS Nederland
Modelbouw in Plastic, MIP
IPMS werkgroep/ L. van 't Hof / H.G. Berfelo / M. Schep
1982-2
IPMS Nederland
Dutch military aviation 1945-1978
Paul Jackson
1978
Midland Counties Publications (Aerophile)
Nederlandse marine vliegtuigen
Nico Geldhof en Thijs Postma
1978
Omniboek

...

Websites:
IPMS NL Walkaround C-47
- https://en.wikipedia.org/wiki/Douglas_C-47_Skytrain

 

FOTO GALERIJ:

  • c47-mindef5
  • douglas-c47-kluauthor
  • douglas-c47-lvk-1-goth-auth
  • douglas-c47-lvk-2
  • douglas-c47-lvk-3
  • douglas-c47-lvk-4-pieters-auth
  • douglas-c47-lvk-5
  • douglas-c47-lvk-6-goth-auth
  • douglas-c47-mdv-a2
  • douglas-c47-mdv-author
  • douglas-c47-mindef-archive
  • douglas-c47-profile

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze


3. KLu Douglas C-47 / DC-3

Cat 3. LSK/ KLu Koninklijke Luchtmacht (na 1945)
aaanlmillv

DC-3 bij NGAT : NL-201 , NL-202 ; C-47A bij NGAT: NL-204 , NL-205 , NL-206, NL-207 , NL-208, NL-209, NL-210; (NGAT NL-203 was een DC-2)

C-47: 17 stuks, van 1948-1962 bij KLu ; kenmerken X1-X17 ;
C-47A, 2 stuks, kenmerken X18 en X19 van 1962-1964;

Na de Tweede Wereldoorlog werden een aantal voormalige "No.1314 Dutch communications Flight" toestellen gebruikt door het in oktober 1945 opgerichtte Netherlands Government Air Transport (NGAT). De NGAT operatie werd uitgevoerd vanaf december 1945 door de KLM. Veel van deze kisten gingen later naar de civiele KLM.

Voor de LSK (dat werd de latere KLu maart 1953) werden meerdere Dakota's later aangeschaft en gebruikt na de oorlog. (Prins Bernhard gebruikte de PH-PBA als "regerings "Dakota in de jaren vijftig met veelal Sonderman als vlieger).

Een aantal kisten werden ook in 1961 gestationeerd op Papua Nieuw Guinea, op de basis Mokmer op eiland Biak. Drie C-47B toestellen vlogen daar bij het daaropgezette KLu no.336 squadron. Er wordt samengewerkt met de MLD. De omstandigheden waren moeilijk met diverse vijandelijkheden. Vele transporttaken werden uitgevoerd, o.a. van krijgsgevangenen. In 1962 werd de oorlogsituatie in Indonesie ernstig en uiteindelijk werd in augustus 1962 "door de VN afgedwongen" akkoord in New York getekend. Overdracht gaat via UNTEA op 1 oktober 1962. De lokale C-47 kisten werden verkocht aan een bedrijf in de Filippijnen.

Omdat er een flink aantal vliegtuigen onder het Amerikaanse MDAP werden geleverd gingen er vele toestellen ook weer terug naar Amerika in 1961 en 1962.


douglas-c47-kluauthor 

de X-8 "VIP" Dakota in aluminium verf met wit dak en rood-oranje vlakken om romp en vleugeltips.
Foto: Defensie voorlichtings-Centrum / Ministerie van Defensie (used with permission) 

douglas c47 lvk 3

Weer de VIP kist. Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

c47-mindef5

Foto: Collectie M.de Vreeze (used with permission)

douglas c47 lvk 1 goth auth

Foto: dhr. F.Goth via Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)

douglas c47 lvk 2

Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

douglas c47 lvk 4 pieters auth

Foto dhr. Pieters via  Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

douglas c47 lvk 5

Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

douglas c47 lvk 6 goth auth

Foto dhr. F. Goth via Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

douglas-c47-mdv-author

C-47 in KLu schema als ZU-5 bij het MLM in Soesterberg. Dit is niet een originele KLu kist, maar ex K-688 /20118.  Foto: Collectie M.de Vreeze (used with permission)


Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het NIMH) : 

"C-47", Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Apart schema; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Op Nieuw Guinea; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

 

Registratiegegevens Netherlands Government Air Transport (NGAT) ; 
Registratie
-

fisc.yr
Constructienr.
Datum in dienst
Datum uit dienst
Type
Opmerkingen
NL-201
 
 
 
2022
 
 
DC-3
later naar KLM als PH-TBE
NL-202
 
 
 
1980
 
 
DC-3
later naar KLM als PH-TBD
NL-204
 
 
 
12173
 
 
C-47A
later naar KLM als PH-TAZ
NL-205
 
 
 ex. USAAF 43-16131
20597
 16-06-1945
16-01-1946 
C-47A
ex USAAF; ongeval Katwijk 16-1-1946
NL-206
 
 
 
12767
 
 
C-47A
later naar KLM als PH-TBY
NL-207
 
 
 
19785
 
 
C-47A
later naar KLM als PH-TBZ
NL-208
 
 
 
12953
 
 
C-47A
later naar KLM als PH-TCA
NL-209
 
 
 
19515
 
 
C-47A
later naar KLM als PH-TCB
NL-210
 
 
 
12734
 
 
C-47A
later naar KLM als PH-TCC

 

Registratiegegevens LSK / KLu: (kijk voor schema aanduidingen op de modelbouw pagina)
Registratie Tweede Registratie Engelse Registratie US-Fisc. Year-nr. Constructienr. Datum in dienst Datum uit dienst Type Opmerkingen
X-1 (1) 42-100553 20597 16-05-1945 16-01-1946 Er is een hoop mysterie rond de "X-1" , was NL-205 ? Afgeschreven na ongeluk bij Katwijk; Romp naar Schiphol
X-1 (2) 43-15329 29-02-1952 06-02-1953 Douglas C-47A Dakota schema (8); Afgeschreven na ongeluk. gesloopt 1958? Naar Deelen
X-10 ZU-10 KN233 43-49453 26714/15269 18-09-1953 07-11-1962 Douglas C-47B-15-DK Dakota als ZU-10 in schema (2) en uniek schema (4); als X-10 in schema (5); korte motor inlaten; Naar Filippijnen
X-11 ZU-11 KN312 44-76281 32613/15865 24-02-1952 juli -1962 Douglas C-47B-25-DK Dakota Enige tijd gebruikt geweest bij MLD als 078 in schema (2); als ZU-11 in schema (2); lange inlaten en aluminium kleurige spinners; Vermist 28-6-1962. Pas gevonden in 1969 door missionaris in Carstensgebergte (Nieuw Guinea). Restanten van de kist in museum Deelen.
X-12 ZU-12 KN605 44-76916 33248/16500 08-07-1953 09-02-1961 Douglas C-47B-35-DK Dakota als ZU-12 en X-12 ook schema (2); Naar USA.
X-13 ZU-13 KN629 44-76953 33285/16537 05-06-1953 02-01-1961 Douglas C-47B-35-DK Dakota als ZU-13 in schema (2); lange motorinlaten; heeft enige tijd bij MLD gevlogen als 079 in schema (2) en is daar afgeschreven op 2/1/1961 ongeval Biak
X-14 ZU-14 KN632 44-76957 23259/16541 07-01-1953 09-02-1961 Douglas C-47B-35-DK Dakota als ZU-14 in schema (2); Naar USA
X-15 ZU-15 KJ824 43-48347 25608/14163 08-01-1954 09-02-1961 Douglas C-47B-1-DK Dakota als ZU-15 / 15-ZU in schema (2); lange motorinlaten; Naar USA.
X-16 ZU-16 KJ932 43-48843 26104/16459 11-08-1952 08-03-1961 Douglas C-47B-5-DK Dakota; als ZU-16 / 16-ZU in schema (2); lange motorinlaten; Naar USA (later Chili)
X-17 ZU-17 KN696 44-77079 33411/16663 04-05-1954 24-01-1961 Douglas C-47B-35-DK Dakota als ZU-17 / 17-ZU in schema (2); lange motorinlaten; Naar USA
X-18 ZU-18 RAAF A65-22 42-92127 of 92197 / 92106 11971 24-07-1962 07-11-1962 Douglas C-47A-1-DK Dakota ex RAAF; als X-18 in schema (5); geen linker vrachtdeur maar gewone deur en 7 ramen, verder geen astrodome; Verkocht als XW-PFW van Continental Airlines.
X-19 ZU-19 RAAF A65-57 43-48106 25367/13922 25-09-1962 07-11-1962 Douglas C-47A-30-DK Dakota geen linker vrachtdeur maar gewone deur en 7 ramen, verder geen astrodome; Was VH-SBH van Trans Australian Airlines. Verkocht als VH-EDD van Qantas.
X-2 (2) ZU-2 43-16413 20879 29-08-1952 09-11-1962 Douglas C-47B-1-DL Dakota Was K-5/OT-CWC (Belg. Luchtmacht). ZU-2 schema (2); X-2 in schema (7); buiten dienst gesteld en verkocht naar Filippijnen.
X-2 (1) 43-15329 19795 sept 1948 14-11-1946 Douglas C-47A-80-DL Dakota Was PH-TBV. Dit toestel is gedurende 1949 gehuurd door de LSK van de KLM. Het vloog in LSK-beschildering, waarbij de civiele registratie PH-TBV op de staart gehandhaafd bleef (schema 11?). Crash 14 november 1946 op Schiphol; (een andere kist kreeg later de code X-2; zie hierboven)
X-3 ZU-3 KN325 43-76300 32632/15884 29-08-1952 31-03-1962 Douglas C-47B-25-DK Dakota Was K-26/OT-CWL (Belg. Luchtmacht). in schema (2) en later schema (5); Afgeschreven na ongeluk bij Sorong, Nieuw Guinea.
X-4 ZU-4 KN215 43-49735 26996/15551 29-08-1952 07-11-1962 Douglas C-47B-20-DK Dakota Was K-27/OT-CWM (Belg. Luchtmacht). Heeft bij MLD gevlogen als 018 in schema (5); X-4 in schema (5); Verkocht als PI-C643
X-5 ZU-5 KN636 44-76991 33323/16575 29-08-1952 07-11-1962 Douglas C-47B-35-DK Dakota Was K-32/OT-CNS (Belg. Luchtmacht.) ZU-5 in schema (2); Heeft bij MLD gevlogen als 019 in schema (5); als X-5 in schema (7) met korte inlaten op de motoren; Verkocht als XV-NIK van Air Vietnam. (zie opmerking)
X-6 ZU-6 KN342 44-76325 32657/15909 10-03-1953 12-09-1960 Douglas C-47B-25-DK Dakota Naar USA
X-7 ZU-7 KN608 44-76920 33252/16504 01-04-1953 20-10-1960 Douglas C-47B-35-DK Dakota als ZU-7 resp 7-ZU in schema (2) met Korea titel "ROYAL NETHERLANDS AIR FORCE" in geel; korte motor inlaten; later naar USA
X-8 ZU-8 KN699 44-77083 33415/16667 06-08-1953 09-03-1961 Douglas C-47B-35-DK Dakota als ZU-8 ingezet voor VIP in schema (1); later in schema (2) en (3) en als X-8 in schema (3); korte motor inlaten; later naar USA.
X-9 ZU-9 KN661 44-77030 33362/16614 05-06-1953 18-10-1961 Douglas C-47B-35-DK Dakota ZU-9 resp 9-ZU in schema (1); als ZU-9 in schema (2); werd 1955 van VIP interieur voorzien als X-9 in schema (3); korte motor inlaten met zwarte spinners; later naar USA

 Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd , [B32] KLu.reg , [B18] KLu.Vliegt., [B5] Luchtv.kennis 1985-6

Opmerking: de C-47A museumkist in het voormalige MLM Soesterberg "X-5" vloog nooit bij de KLu, maar ex K-688 /20118 en aangekocht en in KLu kleuren geschilderd

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


 

4. MLD: C-47 / DC-3

Cat 4.  MLD

C-47A: 16 stuks MLD; kenmerken Q1-Q15 en W16, vooral in Indie van 1945-1946
C-47: 4 stuks MLD, nummers 018, 019, 078, 079 en deze afkomstig van de KLu.

Voor Indie was er behoefte na het einde van de Tweede Wereldoorlog aan transport capaciteit en door de MLD werd ook deze taak (samen met de ML-KNIL) uitgevoerd. Uit dumps werden 16 C-47A toestelllen gekocht en deze werden na een opknapbeurt in Australie ingezet voor lijndiensten in Indie.

Een flink aantal MLD C-47 toestellen deden ook tijdens de tweede Politionele Aktie taken zoals paradrops en het verzorgen van een luchtbrug.

Na de onafhankelijkheid van Indonesie werden vanaf januari 1950 zo'n 14 MLD kisten overgedragen aan de TNI AURI.

De MLD kreeg een nieuwe registratiesysteem in 1959. In 1960 werden door de MLD een viertal ex-KLu Dakota's gebruikt in Papua Nieuw Guinea en waren ze gestationeerd op Biak. Waarschijnlijk met nrs 018,019,078 en 079 vlogen de C-47's aldaar met Neptunes en de Mariner. De resterende toestellen gingen oktober 1961 weer terug naar de KLu in Nederland.


 

douglas-c47-mdv-a2

MLD C-47 (de voormalige X-5) , waarschijnlijk op Nieuw Guinea. Foto: Collectie M.de Vreeze (used with permission)


Foto's van Beeldbank NIMH die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het NIMH) :

 "Work in progress"

 

Registratiegegevens MLD:

Registratie Engels Registratie US-Fisc. Year-nr. Constructienr. Datum in dienst Datum uit dienst Type Opmerkingen
018/B KN215 43-49735 26996/ 15551 12-2-1960 2-10-1961 C-47B-20-DK X-4 overgenomen van de KLu in afwachting van de levering van de P2V-7B Neptune's voor verkenningsvluchten in Nederlands-Nieuw Guinea. Retour KLu
019 /B KN636 44-76991 33323/16575 12-2-1960 2-10-1961 C-47B-35-DK X-5 overgenomen van de KLu in afwachting van de levering van de P2V-7B Neptune's; Retour KLu
078 KN312 44-76281 15865/32613 12-2-1960 2-10-1961 C-47B-25-DK X-11 overgenomen van de KLu in afwachting van de levering van de P2V-7B Neptune's; Retour KLu.
079 KN629 44-76953 16537/33285 22-2-1960 2-1-1961 C-47B-35-DK X-13 overgenomen van de KLu in afwachting van de levering van de P2V-7B Neptune's; In zee gestort bij Biak na brand aan boord tijdens oefening.
Q-1   45-15239 19705 22-12-1945 24-12-1945 Douglas C-47A-80-DL Dakota; Neergestort bij Biak en afgeschreven
Q-10 W-10/2 42-93567 13493 1-2-1946 15-12-1950 Douglas C-47A-25-DK Dakota "W nummers vanaf februari 1946". Overgedragen aan AURI
Q-11 W-11/2 42-93678 13616 7-10-1950 2-2-1946 Douglas C-47A-25-DK Dakota Overgedragen aan AURI
Q-12 W-12/2 42-93312 13210 1-2-1946 25-3-1947 Douglas C-47A-25-DK Dakota Noodlanding bij Katherine river / Port Darwin ; inzittenden overleefden; wel afgeschreven
Q-13 W-13/2 42-9281 ? / 42-92821 ?  12664 1-2-1946 7-10-1950 Douglas C-47A-15-DK Dakota Overgedragen aan AURI
Q-14 W-14/2 42-92047 11804 1-2-1946 7-10-1950 Douglas C-47A-DK Dakota Overgedragen aan AURI
Q-15 W-15/2 42-23946 9808 1-2-1946 15-12-1950 Douglas C-47A-35-DL Dakota Overgedragen aan AURI
Q-16 W-16/2 42-23721 9583 1-2-1946 15-12-1950 Douglas C-47A-30-DL Dakota Overgedragen aan AURI
Q-2 W-2/23 42-93234 13123 22-12-1945 7-10-1950 Douglas C-47A-20-DK Dakota Overgedragen aan AURI
Q-3 W-3/23 42-23656 9518 22-12-1945 15-12-1950 Douglas C-47A-30-DL Dakota Overgedragen aan AURI
Q-4 W-4/23 43-15436 19902 7-1-1946 7-10-1950 Douglas C-47A-85-DL Dakota Overgedragen aan AURI
Q-5 W-5/23 42-23891 9753 7-1-1946 7-10-1950 Douglas C-47A-35-DL Dakota Overgedragen aan AURI
Q-6 W-6/23 42-23865 9727 7-1-1946 7-10-1950 Douglas C-47A-35-DL Dakota Overgedragen aan AURI
Q-7 W-7/23 43-48228 14044, 254 2-2-1946 7-10-1950 Douglas C-47A-30-DK Dakota Overgedragen aan AURI
Q-8 W-8/23 42-93576 13503 1-2-1946 7-10-1950 Douglas C-47A-25-DK Dakota Overgedragen aan AURI
Q-9 W-9/23 42-23537 9399 1-1-1946 7-10-1950 Douglas C-47A-20-DL Dakota Overgedragen aan AURI

  Bronnen o.a. [B16] MLD.70 ,  [B17] Vlucht.tijd ,  [B5] Luchtv.kennis 1999-3

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


5. ML-KNIL: C-47 / DC-3

Cat 5.   ML-KNIL
56 stuks DT-937 t/m DT-992

Van de civiele KLM Indische Luchtvaartmaatschappij (KNILM) werden 2 DC-3-194B toestellen en van de 3 KLM kisten begin 1942 gebruikt.  Na de val van Nederlands Indie maart 1942 weken 2 kisten, de PK-ALT en PK-ALW, uit naar Australie. Ze werden door de Geallieerden ingezet voor diverse taken.
Er was ook ML-KNIL personeel na de Japanse inval uitgeweken naar Australie. Tussen november 1943 en februari 1944 werden een viertal nieuwe kisten afgeleverd in Australie (regi's DT-937 t/m DT-940) voor gebruik op routes in Australie. Later kwamen daar nog eens vier C-47A's (DT-941 t/m 944) en zes C-47B's toestellen (DT-945 t/m 950) bij. Ze werden gebruikt door het Dutch no.1 NEI squadron te Melbourne en no.2 NEI squadron te Brisbane; later werd dit het no.1 NEI Transport Squadron en nog later na de capitulatie van Japan in augustus 1945 het no.19 NEI squadron onder de RAAF.

Voor heropbouw van de ML-KNIL na de oorlog in Indie was additionele capaciteit nodig en dus werden er 10 stuks (ex USAAF) toestellen overgenomen (regi's DT-951 t/m DT-960) met 7 kisten in onderdelen. Dit was nog niet afdoende en dus volgde nog van begin 1946 nog eens diverse kisten. De meeste toestellen kwamen in gebruik bij het NIGAT met een extra kist, de DT-992, als VIP kist.

Na de oorlog werden vele toestellen gebruikt in Indie. Behalve die van het NIGAT ("Netherlands Indies Government Air Transport"), ook door no.19 squadron "Vliegtuig Transport Groep" op Tjililitan en later op Batavia. Later ging het NIGAT over in deze eenheden met de bijnaam "KNILM luchtvaartmaatschappij".

De taken werden gescheiden: reguliere lijndiensten door no.19 en overig transport door no.20 squadron. Het no.19 squadron werd in april 1948 opgeheven en  gingen vele toestellen naar het KLM bedrijf. Het no.20 squadron bleef doorvliegen voor militaire taken.

Bij de onafhankelijkheid van Indonesie werden in 1950 zo'n 22 kisten overgedragen aan de TNI AURI.

Zie ook gebruik bij de KLu in Indie/ Nieuw Guinea....


c 47 avweekdec1945

Oud artikel uit de Aviation Week van december 1945. Het gaat over de aankoop van tweede hands kisten voor de ML-KNIL / NGAT. (Collectie M. de Vreeze / used with permission)

 

nedvlag

Registratiegegevens ML-KNIL:
Registratie Tweede Registratie US-Fisc. Year-nr. Constructie-nummer Datum in dienst Datum uit dienst Type Opmerkingen (c/s = call sign)
DT-937 T-437 42-92256 12036 22-12-1943 3-5-1950 Douglas C-47A-1-DK Dakota arrived Brisbane December 1943; call sign c/s VHRDG. later PK-RDG.
DT-938 T-438 42-92198 11972 12-11-1943 3-5-1950 Douglas C-47A-1-DK Dakota arrived Jackson November 1943; c/s VHRDH. later PK-RDH ; later naar AURI
DT-939 T-439 42-92474 12279 17-02-1944 3-5-1950 Douglas C-47A-5-DK Dakota. arrived Jackson Feb 1944; c/s VHRDI; later PK-RDI; naar AURI
DT-940 T-440 42-92311 12097 09-02-1944  1949 ?? Douglas C-47A-1-DK Dakota. arrived Jackson Dec 1943; c/s VHRDJ. later PK-RDJ; crash landing Tjililitan 1949 of later naar AURI en 17-05-1962 neergeschoten ??
DT-941   42-93015 12880 15-04-1944 6-9-1944 Douglas C-47A-20-DK Dakota ook gebruikt vanaf begin 1944 als ambulance vliegtuig; c/s VHRDK. Verongelukt te Mossman bij Cairns, Australie en afgeschreven.
DT-942   42-108903 12878 17-04-1944 3-5-1950 Douglas C-47A-20-DK Dakota arrived probably April 1944 Brisbane; ook gebruikt vanaf begin 1944 als ambulance vliegtuig; c/s VHRDL. later PK-RDL
DT-943 T-443 42-93433 13344 14-06-1944 3-5-1950 Douglas C-47A-25-DK Dakota arrived June 1944 in Australia; c/s VHRDM; later PK-RDM; PK-NDF, PK-VTO; naar AURI; *** zie opmerking NMM kist
DT-944 T-444 42-93434 13345 20-06-1944 3-5-1950 Douglas C-47A-25-DK Dakota Arrived June 1944 Australia; c/s VHRDN; later PK-RDN ??; later naar AURI Indonesie
DT-945   44-76359 15943/3269 26-02-1945 3-5-1950 Douglas C-47B-25-DK Dakota. c/s VHRDY; later  PK-RDY; naar AURI ?
DT-946 T-446 44-76360 15944/3269 06-03-1945 ? Douglas C-47B-25-DK Dakota. c/s VHRDZ. later PK-RDZ.
DT-947   44-78796 33128 15-05-1945 10-2-1948 Douglas C-47B-25-DK Dakota c/s VHREA; later PK-REAVerongelukt in 1948 bij Padalarang en afgeschreven?? of naar AURI
DT-948   44-7876798 33130 15-05-1945 1-1-1946 Douglas C-47B-25-DK Dakota c/s VHREB; Gesloopt in 1946 voor onderdelen ? / crash 1946 at Kemajoran?
DT-949 T-449 44-77143 16727/3347 07-07-1945 3-5-1950 Douglas C-47B-35-DK Dakota. c/s VHREC. later PK-REC; naar AURI ?
DT-950 T-450 44-77145 16729/3347 07-07-1945 3-5-1950 Douglas C-47B-35-K Dakota c/s VHRED. later PK-RED??
DT-951 T-951 ? 42-23419 9281 31-12-1945 1-1-1949 Douglas C-47A-20-DL Dakota c/s VHREE. Naar KLM als PK-REE, retour ML-KNIL; PK-GDA tot jan 1958?, PK-NDK, PK-VTN ?
DT-952 T-452 42-93310 13207 31-12-1945  3-5-1950 Douglas C-47A-25-DK Dakota c/s VHREF. later PK-REF, later PK-VDO; naar AURI ?
DT-953 T-453 41-18671 6032   3-5-1950 Douglas C-47-DL Dakota c/s VHREG. later PK-REG; naar AURI ?
DT-954 T-454 41-38740 6199 31-12-1945  13-08-1947 Douglas C-47-DL Dakota c/s VHREH. Naar KLM als PK-REH
DT-955         3-5-1905 Douglas C-47 Dakota c/s VHREJ.
DT-956         1-1-1946 Douglas C-47 Dakota ex RAAF. c/s VHREJ. Medio 1946 gesloopt voor onderdelen
DT-957         3-5-1950 Douglas C-47 Dakota Vaak wordt 20669 genoemd als constructienummer, dit is echter het USAAF-contractnummer.
c/s VHREK. Naar KLM als PK-REK maart 1950
DT-958   43-49871 15687/2713   1946 Douglas C-47B-20-DK Dakota. c/s VHRDY. Vloog bij no.20 squadron; Gesloopt medio 1946 voor onderdelen.
DT-959 T-459 42-23689 9550 of 9551 ?   3-5-1950 Douglas C-47A-30-DL Dakota c/s VHREM; Naar KLM PK-REM
DT-960         1947 ? Douglas C-47 Dakota c/s VHREN ; gebruikt reservedelen
DT-961         1947 ? Douglas C-47 Dakota c/s VHREO; revisie eerst bij Canadair voor aflevering; gebruikt reservedelen
DT-962 T- ?? 42-93571 13497 31-12-1945 3-5-1950 Douglas C-47 Dakota c/s VHREP ; revisie eerst bij Canadair voor aflevering? Naar KLM werd PK-REP; Jan 1948 retour ML-KNIL no.20 squadron; museum Pusot bij Djakarta ?
DT-963 T-463 42-92796 12636 31-12-1945 3-5-1950 Douglas C-47A-15-DK Dakota c/s VHREQ; revisie eerst bij Canadair voor aflevering; later PK-REQ
DT-964 T-464 43-48235 14051 of 25496 ?? 01-06-1945 3-5-1950 Douglas C-47A-30-DK Dakota c/s VHRER; revisie eerst bij Canadair voor aflevering; Jan 1948 ML-KNIL no.20 squadron; later museum Kapala te Pasat ?
DT-965         26-02-1947 Douglas C-47 Dakota c/s VHRES; revisie eerst bij Canadair voor aflevering; crash in zee Stradbroke island in Queensland
DT-966           Douglas C-47 Dakota c/s VHRET; revisie eerst bij Canadair voor aflevering;
Afgeschreven
DT-967 T-467 42-93670 13607 31-12-1945  3-5-1950 DouglasC-47A-25-DK Dakota c/s VHREU; revisie eerst bij Canadair voor aflevering; Naar KLM PK-REU , later weer retour ML-KNIL; PK-VDN; naar AURI ?
DT-968        ? 29-4-1950 Douglas C-47 Dakota c/s VHREV; revisie eerst bij Canadair voor aflevering ??
DT-969        ? 29-4-1950 Douglas C-47 Dakota revisie eerst bij Canadair voor aflevering ??
DT-970 T-470 / T-970 ? 43-15941 20407 29-10-1945  - Douglas C-47A-90-DL Dakota c/s VHREX; revisie eerst begin 1946 bij Canadair voor aflevering; later naar KLM PK-REX mei 1948 ? ; naar AURI /ALRI ; (veel later 14-02-1977 crash Sumbawa)
DT-971   43-15575 20041 19-09-1945 1-4-1948 Douglas C-47A-85-DL Dakota c/s VHREY revisie eerst begin 1946 bij Canadair voor aflevering; naar KLM  PK-REY; Garuda PK-GDC; restanten Armadale (Aus.)
DT-972        ? 12-3-1947 Douglas C-47 Dakota revisie eerst begin 1946 bij Canadair voor aflevering; Afgeschreven door crash tegen de vulkaan Boerangrang, Java.
DT-973  T-973 43-15224 19690 05-11-1945 1-4-1948 ? Douglas C-47A-80 DL Dakota c/s VHRCO; revisie eerst begin 1946 bij Canadair voor aflevering; PK-RCO, eind 1948 retour ML-KNIL; PK-GDD, PK-WWH
DT-974  T-974 43-15253 19719 25-09-1945 1948 ? Douglas C-47A-80-DL Dakota c/s VHRCP; revisie eerst begin 1946 bij Canadair voor aflevering;  PK-RCP, eind 1948 retour ML-KNIL ; PK-GDE bij Garuda, PK-GDU
DT-975   43-15157 19623 07-11-1945 1948 ?  Douglas C-47A-80-DL Dakota c/s VHRCQ; revisie eerst begin 1946 bij Canadair voor aflevering; PK-RCQ, PK-GDF bij Garuda, PK-OAZ
DT-976  T-976 43-15145 19611 08-11-1945 1948 ?  Douglas C-47A-80-DL Dakota c/s VHRCR; revisie eerst bij Canadair voor aflevering; PK-RCR, ein 1948 ML-KNIL;  PK-GDG bij Garuda
DT-977  T-977 42-93698 13639 22-09-1945 1948 ?  Douglas C-47A-25-DK Dakota
c/s VHRCT; revisie eerst bij Canadair voor aflevering; PK-RCT, ook ML-KNIL; PK-GDH bij Garuda
DT-978   43-15206 19672 25-09-1945 1948 ?  Douglas C-47A-80-DL Dakota c/s VHRCU; revisie eerst bij Canadair voor aflevering; PK-RCU, ein 1948 ML-KNIL; PK-GDI bij Garuda; 26-01-1961 crash Mt.Burangrang.
DT-979   43-15378 19844 26-09-1945 1948 ?  Douglas C-47A-80-DL Dakota c/s VHRCV; revisie eerst bij Canadair voor aflevering; PK-RCV,eind 1948 ML-KNIL;  PK-GDK bij Garuda, PK-ZDI
DT-980   42-93063 12933 05-11-1945 1948 ?  Douglas C-47A-20-DK Dakota c/s VHRCW; revisie eerst bij Canadair voor aflevering; PK-RCW, PK-GDL bij Garuda
DT-981   42-93781 13731 28-09-1945 1948 ?  Douglas C-47A-25-DK Dakota
c/s VHRCY; revisie eerst bij Canadair voor aflevering; PK-RCY, PK-GDM bij Garuda ; later 1962 brand Kemajoran.
DT-982 NI-471 42-100542 19005 22-10-1945 1-4-1948 Douglas C-47A-65-DL Dakota c/s VHRCZ; ombouw bij Canadair voor aflevering; later PK-RCZ, PK-DBA ; crash Surabaja 17-11-1950.
DT-983 NI-472 42-93680 13619 26-10-1945 1-4-1948 Douglas C-47A-25-DK Dakota
c/s VHRCA; ombouw bij Canadair voor aflevering; PK-RCA, PK-DPB, PK-GDS bij Garuda, PK-NDM
DT-984 NI-473 42-100816 19279 05-11-1945 1-4-1948 Douglas C-47A-70-DL Dakota c/s VHRCB; ombouw bij Canadair voor aflevering; PK-DPD, PK-DBC. Crash november 1954 bij Djambi.
DT-985 T-474, NI-474 42-92870 12719 31-10-1945 1-4-1948 Douglas C-47A-15-DK Dakota c/s VHRCC; ombouw bij Canadair voor aflevering; PK-DPD, PK-GDT bij Garuda; Museum Pusat te Djogyakarta / Yogyakarta ?
DT-986 NI-475 42-93540 13463 31-10-1945 1-4-1948 Douglas C-47A-25-DK Dakota c/s VHRCD; ombouw bij Canadair voor aflevering; PK-RCD, PK-DPF, PK-GDU bij Garuda; crash met PK-GDE jan 1966;
DT-987 NI-476 42-93605 13535 30-10-1945 1-1-1948 Douglas C-47A-25-DK Dakota c/s VHRCE; ombouw bij Canadair voor aflevering; PK-DPG, PK-GDV bij Garuda; crash Talang Suak december 1959
DT-988 NI-477 43-15192 19658 27-11-1945 1-4-1948 Douglas C-47A-80-DL Dakota c/s VHRCF; ombouw bij Canadair voor aflevering; PK-RCF ? , PK-DBG, PK-GDW bij Garuda, PK-NDL.
DT-989 NI-478 42-93813 13766 18-11-1945 1-4-1948 Douglas C-47A-25-DK Dakota c/s VHRCG; ombouw bij Canadair voor aflevering; PK-DBH, PK-GDX bij Garuda, PK-NDJ.
DT-990 NI-479 42-93170 13052 26-10-1945 1-4-1948 Douglas C-47A-20-DK Dakota c/n VHRCH; ombouw bij Canadair voor aflevering; PK-RCH, PK-DPI, PK-GDY bij Garuda; crash Surabaya Masalembo 05-02-1961
DT-991 NI-480 42-92686 12514 01-10-1945 1-4-1948 Douglas C-47A-10-DK Dakota c/s VHRCI; ombouw bij Canadair voor aflevering; PK-RCI, PK-DPJ, PK-GDZ bij Garuda; crash boven Java 29-12-1961.
DT-992 T-445 , NI-470 42954 - 01-02-1946 1-4-1948
Douglas DC-3D  / C-117 Dakota
c/s VHRCJ ; DT.993 ?? PK-RCJ ?
Aankoop bij Douglas als DC-3D; crash Ipoh Malakka 09-05-1952

  Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd ,  [B5] Luchtv.kennis 1999-3 en 1999-6

** Opmerking: de "T-443" zoals getoond in het NMM in Soesterberg is niet origineel maar een ex-USAF C-47A c/n 20118; het is helaas ook nog onjuist beschilderd voor een ML-KNIL toestel.

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


 

6. Ops RAF: C-47 / DC-3

Cat 6. Ops RAF

nedvlag
Diverse stuks gebruikt tijdens de Tweede Wereldoorlog. Twee toestellen waren uitgeweken KLM toestellen na de Duitse inval. Zo onderhielden uitgeweken KLM vliegers voor de Geallieerden een luchtdienst tussen Engelse Bristol en Portugese Lissabon. Er was een soort stilzwijgende afspraak tussen de oorlogvoerende partijen dat "civiele" vliegtuigen niet werden beschoten. Onderscheid maken was echter lastig gezien het feit dat dergelijke vliegtuigen ook gecamoufleerd waren. Juni 1942 werd dan ook de KLM DC-3 "Ibis" neergeschoten door een Duits oorlogsvliegtuig en aan boord van de DC-3 was de bekende acteur Leslie Howard. Het KLM toestel stortte neer in de Golf van Biskaye en werd nooit gevonden.

In 1944 werden 6 C-47A kisten (aangevuld met 3 KLM Dakota's) vliegend bij de 1316 RAF "Communications Flight" op Croydon gevlogen door wat bekend was als "Dutch Dakota Flight" en dat ging door tot najaar 1945 (dus na de bevrijding).


.

Registratiegegevens 1316 Flight RAF:
Registratie Engelse Registratie US-Fisc. Year-nr. Constructie-nummer Datum
"in dienst"
Datum uit dienst Type Opmerkingen
NL-201 FL587   2022 1-11-1944 1-12-1944 Douglas C-47A-1-DK Dakota; Vooroorlogs type. Gebruikt bij KLM als PH-ARZ. Later bij BOAC als G-AGBE (met gemilitariseerde KLM vliegers). Gehuurd van KLM en gebruikt bij 1316 Dutch Communications Flight. Daarna terug naar KLM als PH-TBE.
NL-202 FZ617   1980 1-11-1944 1-12-1944 Douglas C-47A-1-DK Dakota; Vooroorlogs type. Gebruikt bij KLM als PH-ARB. Later bij BOAC als G-AGBD (met gemilitariseerde KLM vliegers). Gehuurd van KLM en gebruikt bij 1316 Dutch Communications Flight. Daarna terug naar KLM als PH-TBD.
NL-204 FZ618 42-92379 12173 1-6-1945 25-1-1946 Douglas C-47A-1-DK Dakota Was PH-AZS (KLM); tijdens oorlog G-AGJS. Werd PH-TAZ (KLM)
NL-205   43-16131 20597 16-6-1945 16-1-1946 Douglas C-47A-90-DL Dakota; Afgeschreven na ongeval bij Katwijk.Constructienummer niet zeker. Mogelijk later als (eerste) X-1 naar KLu.
(Er is een hoop misterie rond de "X-1" )
NL-206   42-92914 12767 1-6-1945 27-2-1946 Douglas C-47A-15-DK Dakota. Daarna naar KLM als PH-TBY.
NL-207   43-15319 19785 1-6-1945 27-2-1946 Douglas C-47A-80-DL Dakota; Daarna naar KLM als PH-TBZ.
NL-208   42-93081 12953 1-6-1945 27-2-1946 Douglas C-47A-20-DK Dakota; Daarna naar KLM als PH-TCA.
NL-209   43-15044 19510 1-6-1945 27-2-1946 Douglas C-47A-80-DL Dakota; Werd daarna PH-CB van KLM.
NL-210   42-92884 12734 1-6-1945 27-2-1946 Douglas C-47-15-DK Dakota; Daarna naar KLM als PH-TCC.

 Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd ,  [B18] KLu.Vliegt. , [B5] Luchtv.kennis 2004-4

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


 

Modelbouw C-47 / DC-3

Douglas C-47 / DC-3  Modelbouw Informatie

Modellen (type)
< nooit gezien
@ moeilijk te vinden
< never seen
@ hard to find
1/72
1/48
1/32
Airfix (nieuwe mal 2014) ;
Italeri / Revell;
Amodel;
ESCI / ERTL ;
Airfix (oude mal) / MPC / USAirfix
Monogram / Revell;
Trumpeter
HPH resin;
Schmidt modelbau (vac)

> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal; het aantal modellen is enorm, dus hier alleen een selectie genoemd. (best kit listed first).

1/90:  Monogram/ Nitto

1/100: Doyusha/ Entex/ Lincoln

1/144: Welsh (vac) , Minicraft , Eastern Express, Roden

1/200: Dragon/ Cyber Hobby , Hasegawa

BOXART

  • airfix-ac47-72-2
  • airfix-ac47-72-3
  • airfix-ac47-72
  • airfix-c47-72-1
  • airfix-dc3-72-new1
  • airfix-dc3-72-new2
  • doyusha-c47-100
  • doyusha-dc3-100
  • eastern-expres-c47-144
  • entex-dc3-100
  • esci-dc3-72-2
  • esci-dc3-72
  • hasegawa-c47-200
  • italeri-c47-72
  • italeri-dc3-72-2
  • lincoln-dc3-100
  • minicraft-dc3-144-2
  • minicraft-dc3-144
  • monogram-c47-48
  • nitto-dc3-100
  • revell-c47-48
  • revell-dc3-72
  • roden-c47-144
  • trumpeter-c47-48

.
Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)  
Schema Algemeen Kleur boven- en zijkanten Kleur onderzijde Details Opmerkingen
(1) - blank metaal blank metaal met alleen ned.vlaggen. overall; in zwart "KONINKLIJKE LUCHTMACHT";
zwarte walkways op vleugel; zwart anti glare panel
(2) vanaf 1953
camo
< K80> Dark green

< K12> Extra Dark sea grey

< K24 > Neutral gray of
< K110> PRU Blue ??
witte regi / codes;
met 6 roundels en finflash/vlag;
het cijfer van de regi in wit onder neus puntje
camouflage ; in geel "KONINKLIJKE LUCHTMACHT" of "ROYAL NETHERLANDS AIR FORCE"
(3) vanaf 1957 blank metaal maar wit dak blank metaal zwarte regi/code;
4 roundels;
het cijfer van de regi in zwart onder neus puntje
wit dak; blauwe band met in wit "KONINKLIJKE LUCHTMACHT";
zwarte vlakken onder op vleugel achter de motoren;
zwarte de-icing
(4) camo,
F-84F kleuren
< K80> Dark green

< K12> Extra Dark sea grey

< K110> PRU Blue
6 roundels camouflage ;
"KONINKLIJKE LUCHTMACHT"
(5) vanaf 1960
standaard camo
< K80> Dark green

< K12> Extra Dark sea grey

< K24 > Neutral gray 4 roundels KLu: KONINKLIJKE LUCHTMACHT in zwart
MLD: dan in wit KON.MARINE;
rode propeller waarschuwingsband; gele nood stippellijnen e.d;
(6a) vanaf 1962
camo
< K80> Dark green

< K12> Extra Dark sea grey

met wit tropendak;

 

< K24 > Neutral gray 4 roundels afwijkend camouflage patroon dan schema (2);
KLu: KONINKLIJKE LUCHTMACHT in zwart
MLD: dan in wit KON.MARINE;
rode propeller waarschuwingsband; gele nood stippellijnen e.d;
met wit tropendak;
(7) vanaf 1960 blank metaal maar wit dak en dayglow banden blank metaal zwarte regi/code;
4 roundels
wit dak; blauwe band met in wit "KONINKLIJKE LUCHTMACHT";
zwarte vlakken onder op vleugel achter de motoren;
<K140> rood-oranje banden romp en vleugeltips
(8) 1952/1953 blank metaal blank metaal 6 roundels en finflash/vlag;
grote roundels op romp
blauwe band met "LUCHTMACHT NEDERLAND" en "NETHERLANDS AIR FORCE"
(9) vanaf 1955 blank metaal maar wit dak blank metaal zwarte regi/code;
6 roundels
wit dak met in zwart "KONINKLIJKE LUCHTMACHT";
(10) vanaf medio 1957 blank metaal maar wit dak blank metaal 4 of 6 roundels;
ZU code
blauw band met wit opschrift;
(11) vanaf 1948 blank metaal blank metaal grote X code;
6 grote roundels
huur "KLM" ;
(a) camo < K126 > Olive drab
< K86> Medium green ?
< K24 > Neutral gray . .
(b) USAAF schema < K126 > Olive drab < K24 > Neutral gray 4 vlaggen: 2 achteraan rompzijkanten; onder en bovenvleugel ML-KNIL schema afgeleid van USAAF schema en voor operaties Australie en Indie
(c) . blank metaal blank metaal 4 vlaggen: 2 achteraan rompzijkanten; onder en bovenvleugel;
of vier rozetten
vaak geen de-icing boots te zien;
ML-KNIL schema's:
soms voorzien van codes, cheatline ;
soms met wit dak en afschijdende cheatline met "MILITAIRE LUCHTVAART"

...


 

 ipms-4-dc3

Tekening van camo schema KONINKLIJKE LUCHTMACHT
Camouflage patronen en schema's verschillen per kist evenals letterstijl en kleur van "KONINKLIJKE LUCHTMACHT"
Veel individuele verschillen;
in ZU regi schema zes rozetten en vlaggetjes op de staart;
bij X- regi vier rozetten en meestal geen vlaggetjes;
aluminium kleurig onderstel;


Tekeningen van en beschikbaar gesteld door Wilko Jonker (used with permission):

meer dan een dozijn! Klik op plaatje voor vergroting!

Douglas C47 RAF 1 
en meer... (klik op plaatje voor vergroting)...

  • Douglas_C47-KLU-1
  • Douglas_C47-KLU-2
  • Douglas_C47-KLU-3A
  • Douglas_C47-KLU-3B
  • Douglas_C47-KLU-3C
  • Douglas_C47-KLU-4A
  • Douglas_C47-KLU-4B
  • Douglas_C47-KLU-5
  • Douglas_C47-KLU-5A
  • Douglas_C47-KLU-5B
  • Douglas_C47-ML-KNIL-1
  • Douglas_C47-ML-KNIL-1B
  • Douglas_C47-ML-KNIL-2A
  • Douglas_C47-ML-KNIL-2B
  • Douglas_C47-ML-KNIL-2C
  • Douglas_C47-ML-KNIL-2D
  • Douglas_C47-ML-KNIL-3A
  • Douglas_C47-ML-KNIL-3B
  • Douglas_C47-ML-KNIL-4A
  • Douglas_C47-ML-KNIL-4B
  • Douglas_C47-MLD-1
  • Douglas_C47-MLD-1B
  • Douglas_C47-MLD-2
  • Douglas_C47-MLD-3A
  • Douglas_C47-MLD-3B
  • Douglas_C47-RAF-1
  • Douglas_DC3-ML-KNIL-1
  • Douglas_DC3_Wright-RAF

Met dank aan ons IPMS Nederland lid Wilko Jonker!

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


 

ipms logo groot

nedmil-ipms-logo

NEDERLANDSE MILITAIRE LUCHTVAART IN PLASTIC

Login

Registreren of Wachtwoord opvragen e.d. heeft geen zin! Leden: gebruik de algemene inlogcode. Lees "inloggen op de IPMS website"

google translate

mip-link

winkelkaart logo