IPMS Nederland

ipms logo groot

nedmil-ipms-logo

NEDERLANDSE MILITAIRE LUCHTVAART IN PLASTIC

Login

Registreren of Wachtwoord opvragen e.d. heeft geen zin! Leden: gebruik de algemene inlogcode. Lees "inloggen op de IPMS website"

google translate

mip-link

winkelkaart logo

INFO Douglas/Northrop 8A

 

Fabriek Douglas Northrop
Vliegtuig  
Type-aanduiding DB 8A-3N
Cat 2 --  totaal 18 stuks
 


douglas-8a-profile 

Informatie:

Lichte duik-bommenwerper uit de USA. De Douglas DB-8A was een verdere ontwikkeling van de A-17 van Northrop, welke in 1937 opging in de El Segundo fabriek van Douglas (later werd de Northrop fabriek weer onafhankelijk...). Dit toestel was een landversie lichte duik-bommenwerper voorzien ook van duikrem kleppen en het toestel was een beproefd concept. DB betekende Douglas Bomber en was bedoeld voor de export. Licht metalen constructie met linnen bekleedde roeren.

De Nederlandse versie werd aangeduid als 8A-3N. De 8A-3N motor was een Pratt & Whitney R1830-SC3G "Twin Wasp" van 1050 pk. bij normale vliegtuigbenzine. Er kon een bommenlast van zo'n 600 kg meegenomen worden. Bewapening bestond uit 4 mitrailleurs in de vleugel en ook kon eventueel een camera in de achterste cockpit mee gemonteerd worden. De vliegduur was maar liefst 6 uur.

Bemanning: 2
Maximum snelheid : 415 km/u
Spanwijdte: 14,05 m
Lengte: 9,06 m
Leeggewicht: 2390 kg
Startgewicht: 3580 kg
Vliegbereik: 2000 km of zes uur vliegduur
Max.vermogen: 1050 pk met een P&W R1830-SC3G Twin Wasp met Hamilton Standard propeller
4x FN Browning M36 vleugel mitrailleurs van 7,9mm
600 kg bommen

Literatuur:
Modelbouw in Plastic, MIP Peter Booy IPMS Nederland 1980-1  
Douglas DB-8A/3N (in Nederlandse dienst) Frits Gerdessen Afd. Luchtvaartkennis 2006-2
 
US Air Force colours 1926-1942   Arms and Armour press USA , UK

.

Websites:
--

.

 FOTO GALERIJ:

  • douglas-8a-indisch-18081939
  • douglas-8a-lvk-1
  • douglas-8a-mindef-archive
  • douglas-8a-profile
  • douglas-8a3n-hb-archive
  • douglas-db8a-kluauthor
  • douglas8a-brouwer1-arc
  • douglas8a-brouwer2-arc
  • douglas8a-brouwer3-arc
  • douglas8a-brouwer4-arc
  • douglas8a-brouwer5-arc
  • douglas8a-brouwer6-arc
  • douglas8a-brouwer7-arc
  • douglas8a-brouwer8-arc

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze


 

2. LvA/ML Douglas/Northrop 8A

Cat 2.  LvA / ML

18 stuks 8A-3N
kenmerken 381 - 398 (constructie nrs 531-548)

Er was behoefte aan een aanvalsvliegtuig en in maart 1939 werd een bestelling geplaatst voor dit type DB-8a-3N duikbommenwerper. Ze werden afgeleverd aan de LvA (ondertussen nu Wapen der Militaire Luchtvaart geheten) in augustus 1939 - begin 1940 met assemblage op Soesterberg en ook een periode op Ockenburg. Er was al sprake van spanningen door Duitsland met regelmatig een luchtalarm.

De bewapening kwam pas begin 1940 omdat deze apart was ingekocht bij FN in Belgie. Tijdens mobilisatie werden de toestellen toegewezen aan de 2e Luchtvaart regiment (2 LvR) "Jachtgroep Veldleger" waarbij ze als primaire taak hadden de Fokker C.V en FK-51 te "beschermen in de vlucht". De DB-8 toestellen waren allemaal maart 1940 wel voorzien van de uitrusting. 

Gebruikt in de meidagen van 1940 nu resorterend onder 3e afdeeling jachtgroep veldleger, bepaald was dat ze ook voor jager/ luchtgevechten ingezet moesten worden door gebrek aan jagers in plaats van uitsluitend bommenwerperoperaties. 

Op 10 mei 1940 bij de Duitse aanval op Nederland waren er twaalf kisten op Ypenburg waarvan er 11 konden worden ingezet ingedeeld in 4 patrouilles. Ook waren 5 op Ockenburg bij Den Haag geplaatst maar die waren niet vliegklaar. Het toestel bleek erg kwetsbaar voor jagers en er waren dan ook grote verliezen in nauwelijks 3 uur tijd op 10 mei 1940.

douglas-8a3n-hb-archive 

Foto: Collectie H.G. Berfelo  (used with permission)

 douglas-db8a-kluauthor

Foto: Defensie voorlichtings-Centrum / Ministerie van Defensie (used with permission)

douglas8a-brouwer2-arc

Foto: R.G. Smith foto uit collectie A.Brouwer  (used with permission)

douglas8a-brouwer5-arc  

waarschijnlijk foto genomen op het Douglas veld in Segundo USA . Foto: R.G. Smith foto uit collectie A.Brouwer  (used with permission)

douglas8a-brouwer7-arc

In de landing, let op de remkleppen; waarschijnlijk foto genomen op het Douglas veld in Segundo USA
Foto: R.G. Smith foto uit collectie A.Brouwer  (used with permission)
                                                                
Motorkap detail . Foto: R.G. Smith foto uit collectie A.Brouwer  (used with permission)
   

douglas-8a-indisch-18081939

                                                                             
Artikel uit een Indische Krant d.d 18-08-1939 (Collectie M. de Vreeze)

douglas 8a lvk 1

Foto uit ern met dank aan de Collectie Afd.LuchtvaartKennis voor leden (used with permission)


Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het NIMH) :

Kist bij Douglas op El Segundo, USA en gereed voor aflevering naar Holland. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Wederom op El Segundo, met roundel. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Op El Segundo met mooie details van de cockpitkappen voor de modelbouwer. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Cockpit detail, leuk voor de modelbouwer. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Op Soesterberg, met driehoek. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Vermoedelijk op Ypenburg, mei 1940. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission) 

 

Registratiegegevens:
Registratie Constructie-nummer Registratie Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
381 531    begin 1940
10 mei 1940 neergeschoten bij Hoek van Holland
382 532    begin 1940  10 mei 1940 neergeschoten bij Honselersdijk
383 533    begin 1940 -
buitgemaakt door Duitsers op Ypenburg
384 534    begin 1940 10 mei 1940 beschadigd noodlanding Rozenburg
385 535    begin 1940 10 mei 1940 neergeschoten bij Kijkduin
386 536    begin 1940 15-3-1940
verongelukt 15-3-1940 tijdens een oefening door besturingsfout.
387 537    begin 1940 10 mei 1940 neergestort bij Leerbroek tijdens luchtgevecht
388 538    begin 1940 10 mei 1940 neergeschoten bij Voorschoten
389 539    begin 1940 10 mei 1940 in brand geschoten veld Ockenburg
390 540    begin 1940 10 mei 1940 noodlanding Schipluiden
391 541    begin 1940 10 mei 1940 in brand geschoten veld Ockenburg
392 542    begin 1940 10 mei 1940 noodlanding ?? bij Pijnacker Nootdorp
393 543    begin 1940 10 mei 1940 neergeschoten bij Vlaardingen
394 544    begin 1940 - buitgemaakt door Duitsers en proefgevlogen Rechlin in juni 1940
395 545    begin 1940 - buitgemaakt door Duitsers en proefgevlogen Rechlin
396 546    begin 1940 - buitgemaakt door Duitsers en naar Deutsches Museum !
397 547    begin 1940 - stond op Ockenburg en beschadigd, toch buitgemaakt door Duitsers
398 548    begin 1940 - stond op Ockenburg en buitgemaakt door Duitsers

  Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd , [B32] KLu.regis , [B5] Luchtv.kennis 2006-2

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


 

Modelbouw Douglas/Northrop 8A

  MODELBOUW  8A

Modellen (type)
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
? never seen
@ hard to find
1/72
1/48
1/32
MPM / Special Hobby ;
CMK A17 (resin conversie);
Rareplanes (vacu conversie);
TopGun (conversie) @
Geromy (resin)
 

> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal; (best kit listed first).

BOXART

  • geromy-db8-48
  • mpm-db8-72
  • rareplane-a17-72
  • specialhobby-db8-72


Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)  
Schema Algemeen Kleur boven- en zijkanten Kleur onderzijde Details Opmerkingen
LvA . <K124> camouflagebruin / dark brown

<K66> camouflagebeige / light sand

<K89> camouflagegroen/green gray

 

<K124> camouflagebruin / dark brown

 

  patroon (1)
no 390 t/m 389


patroon (2)
no 390 t/m 398

 

douglas8a-tek1-brouw 

Tekeningen Collectie A.Brouwer  (used with permission) 

douglas8a tek2 brouw 

Tekeningen Collectie A.Brouwer  (used with permission)

douglas8a tek3 brouw


 

ipms-dougl-8an-pb

IPMS tekeningen gemaakt door IPMS Nederland lid dhr P. Booy ( used with permission)

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


ipms logo groot

nedmil-ipms-logo

NEDERLANDSE MILITAIRE LUCHTVAART IN PLASTIC

Login

Registreren of Wachtwoord opvragen e.d. heeft geen zin! Leden: gebruik de algemene inlogcode. Lees "inloggen op de IPMS website"

google translate

mip-link

winkelkaart logo