IPMS Nederland

ipms logo groot

nedmil-ipms-logo

NEDERLANDSE MILITAIRE LUCHTVAART IN PLASTIC

Login

Registreren of Wachtwoord opvragen e.d. heeft geen zin! Leden: gebruik de algemene inlogcode. Lees "inloggen op de IPMS website"

google translate

mip-link

winkelkaart logo

INFO Douglas DC-5

 

Fabriek Douglas
Vliegtuig  
Type-aanduiding DC-5
Cat 5 , 8 --  totaal 4 exemplaren van KNILM waarvan 2 met militaire registraties ?
 

 douglas dc5 profile

DC-5 was een tweemotorig metalen passagiersvliegtuig ontworpen bij het Amerikaanse Douglas eind jaren negentine-dertig. De cabine was voor 16 tot 24 passagiers en het was bedoeld voor kortere routes dan de DC-3 en DC-4. Het ontwerp was een hoogdekker en het protype vllog februari 1939. Door het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog werden er maar een 5 civiele kisten gebouwd (o.a. voor de KLM).  Van de militaire versie R3D werden slechts zeven vliegtuigen gebouwd.

Gegevens:
Lengte: 19,0 m
Spanwijdte: 23,8 m
Hoogte (vanaf de grond): 6,0 m
Stoelen voor passagiers 18-24 en 3 bemanningsleden
Leeggewicht: circa 6.200 kg
Maximale startgewicht circa 9.000 kg
Motoren:  2x Pratt and Whitney GR-1820-F62 stermotoren, van elk 900 pk (671 kW)
Kruissnelheid: circa 325 km/u
Maximale vliegbereik zo'n 2.500 km

Informatie:

Literatuur:
PK-registraties (Oost Indie) Harm Hazewinkel 
Luchtvaartkennis speciale uitgave 2016
DC-5 in Piloot en Vliegtuig  .. Piloot en Vliegtuig   .. 2011 no.1

 

Websites:
---- https://en.wikipedia.org/wiki/Douglas_DC-5

 

FOTO GALERIJ:

  • dc-5-mdv-1
  • dc-5-mdv-2
  • dc-5-mdv-3
  • dc-5-mdv-4
  • dc-5-mdv-6
  • dc-5-mdv-jap
  • douglas-dc5-profile

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze 


5/8. Ops Antillen en Indie Douglas DC-5

Cat 8. Operaties Antillen en Cat. 5 ML-KNIL

Het schijnt dat  2  DC-5 kisten een militaire registratie hadden bij de staart (daarom zijn hier in de NedMil lijst vermeld).

De KLM was de enige maatschappij die de DC-5 voor de oorlog afnam (ze waren oorspronkelijk door BOAC besteld). De oorlog in Nederland was al dreigende. Twee van vier kisten gingen vanuit de USA naar de Nederlandse Antillen / Curacao voor het KLM West-Indisch Bedrijf en kregen een PJ-registratie. De andere 2 vliegtuigen werden afgeleverd per schip direct vanuit de USA aan de KNILM in Nederlands-Indië, waar ze in de loop van 1940 in dienst kwamen. De vliegtuigen vliegende op de Antillen waren ze niet erg in trek en daarom gingen deze 2 kisten in 1941 ook naar Indie (waarschijnlijk per schip) voor gebruik bij de KNILM met een PK-registratie.

Het schijnt dat tenminste 2 kisten in Indie een militaire registratie hadden, deze was klein aangebracht bij de staart.  Zeker 1 kist werd gecamoufleerd al zijn er geen militaire driehoeken duidelijk zichtbaar. De situatie was nogal chaotisch begin 1942 omdat de Japanse aanval op Nederlands Indie dreigde.

Maart 1942 vluchtten drie toestellen naar Australie en kregen aldaar Amerikaanse kleuren. Echter een DC-5  viel in Japanse handen (die er testen mee uitvoerden).

dc 5 mdv 3

In Indie de PK-ADB tijdens brandstof vullen. Deze kreeg later een militair nummer D905. Foto: collectie M. de Vreeze (used with permission)

dc 5 mdv 4

Eerst naar de Antillen, de PJ-AIW Wakago in volle vlucht. Foto: collectie M. de Vreeze (used with permission)

dc 5 mdv 1

Eerst naar de Antillen, de PJ-AIW Wakago. Foto: collectie M. de Vreeze (used with permission)

dc 5 mdv 2

De vroegere PJ-AIW Wakago, nu gecamoufleerd in Indie de PK-ADC. Foto: collectie M. de Vreeze (used with permission)

dc 5 mdv jap

De PK-ADA die in Japanse handen kwam en hier voorzien van Japanse kleuren. Foto: collectie M. de Vreeze (used with permission)

dc 5 mdv 6

Waarschijnlijk hier de PK-ADC die naar Australie vluchtte en daar in gebruik werd genomen. Werd voorzien van USAAF kleuren en kenmerken. Op de voorgrond B-17 vliegende forten. Foto: collectie M. de Vreeze (used with permission) 

Registratiegegevens:
Civiele Registratie
Constructie-nummer
Datum in civiele dienst
mil. registratie
Datum uit ML dienst
Opmerkingen
PJ-AIW, later PK-ADC c/n 424 30-04-1940 n.v.t maart 1942 Gereserveerd PH-AXA KLM "Alk". Ging april 1940 naar Curacao voor KLM West Indisch bedrijf als PJ-AIW "Wakago". Werd toen oorlog uitgebroken was gezonden via USA augustus 1941 naar Ned.Indie en werd PK-ADC. Kreeg ook gecamouflage schema. Werd na Japanse aanval 02-03-1942 overgevlogen naar Australie. Aldaar gebruikt voor charters voor Allied Directorate of Air Transport (ADAT); april 1942 verkocht aan de USAAF en naar USAAF no 21 squadron (serial 44-83231) en voorzien van USAAF kleuren en kenmerken.; Werd november 1942 erg beschadigd  bij Lumea Sliding in Queensland of gesloopt 1946 in Essendon?
PJ-AIZ, later PK-ADD c/n 426 30-04-1940 n.v.t maart 1942
Gereserveerd PH-AXB KLM "Boscheend". Ging 30 mei 1940 naar Curacao voor KLM West Indisch bedrijf als PJ-AIZ "Zonvogel". Ging  toen oorlog uitgebroken was via USA augustus 1941 naar Ned.Indie en werd PK-ADD. Werd na Japanse aanval 02-03-1942 overgevlogen naar Australie. Aldaar gebruikt voor charters voor Allied Directorate of Air Transport (ADAT); april 1942 verkocht aan de USAAF en naar USAAF no 21 squadron en voorzien van USAAF kleuren en kenmerken en code VHCXC (serial 44-83232);
Overleefde de oorlog en werd doorverkocht: Juli 1946 naar Australian National Airways en daarna Gregory Richmond Board in Sydney; later naar New Holland Airways als Bali Clipper; Werd via via doorverkocht mid 1948 aan de Israelische luchtmacht; kreeg daar IAF serial 1501 en mei 1949 naar de Israelische technische luchtmachtschool in Haifa. Gesloopt jaren vijftig ?
PK-ADB c/n 428 sept 1940 D905 maart 1942 Gereserveerd PH-AXE KLM "Eend"; gaat vliegen bij KNILM in Indie. Werd na Japanse aanval 02-03-1942 overgevlogen naar Australie. Aldaar gebruikt voor charters voor Allied Directorate of Air Transport (ADAT); April 1942 verkocht aan de USAAF en kreeg serial 44-83230 en naar USAAF no 21 squadron. Werd vernield bij aanval 18-08-1942 op Port Moresby.
PK-ADA c/n 430 sept 1940 D904 maart 1942 Gereserveerd PH-AXG KLM "Grutto". Ging bij KNILM in Indie; beschadigd 09-02-1942 bij Kemajoran. Maart 1942 buitgemaakt door de Japanners en overgebracht naar testcentrum in Tachikawa in Japan; werd voorzien van Japanse bollen. Na eind van de Tweede Wereldoorlog gesloopt aldaar op Amerikaans bevel.

  Bronnen o.a. [B9] Avia 1973-3,  [B34] PK.Lv   , [B5] Luchtv.kennis 1988-7/8 en 1985-12

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


Modelbouw Douglas DC-5

 MODELBOUW   Douglas DC-5

Modellen (type)
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
? never seen
@ hard to find
1/72
1/48
1/32
Planet (resin)
Execuform (vac) @
 
 

> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal; (best kit listed first).

1/144: F-resin;

BOXART

  • dc-5-execuform-72
  • dc-5-planet-72
  • fresin-dc5-144

 

Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)  
Schema Algemeen Kleur boven- en zijkanten Kleur onderzijde Details Opmerkingen
(1) . geheel metaal geheel metaal .

"KLM West Indische bedrijf" Antillen;

(2) .
camouflage groen?
 lichtgrijs?
.
latere kist van KNILM in camouflage
(3) . Japanse groen?   . overgeschilderd in Japans schema

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)



ipms logo groot

nedmil-ipms-logo

NEDERLANDSE MILITAIRE LUCHTVAART IN PLASTIC

Login

Registreren of Wachtwoord opvragen e.d. heeft geen zin! Leden: gebruik de algemene inlogcode. Lees "inloggen op de IPMS website"

google translate

mip-link

winkelkaart logo