IPMS Nederland

ipms logo groot

nedmil-ipms-logo

NEDERLANDSE MILITAIRE LUCHTVAART IN PLASTIC

Login

Registreren of Wachtwoord opvragen e.d. heeft geen zin! Leden: gebruik de algemene inlogcode. Lees "inloggen op de IPMS website"

google translate

mip-link

winkelkaart logo

INFO Eurocopter AS-532 Cougar

.

Fabriek Eurocopter
Vliegtuig Cougar
Type-aanduiding AS-532 U-2 mk.II
Cat 3 --  totaal 17 stuks
 


cougar-as523-u2-profile 

Informatie:

De geschiedenis van de Eurocopter Cougar gaat terug tot de Frans-Britse Aerospatiale/Westland SA-330 Puma helikopter. Deze uit 1965 stammende middelzware transport helikopter was vooral bedoeld voor het vervoer van mensen en materieel direct in de gevechtszone. Later werd de Puma door de Franse tak van Eurocopter verbeterd. Het resultaat was de AS-332 Super Puma, waaruit weer een specifieke militaire versie werd ontwikkeld: de Cougar.

Gegevens AS 532U2 Cougar Mk 2:
Bemanning: 2 vliegers en 1 loadmaster;
Cabine voor 16 tot 28 soldaten afhankelijk van de bepakking.

Afmetingen:
Lengte: 16.79 meter (zonder rotor);
Hoogte: 4.60 meter (4.97 met rotor);
Breedte: 3.86 meter (zonder rotor);
Rotorsystemen: "articulated spheriflex" hoofdrotor (NH-90 type)
Hoofdrotor met 4 bladen, diameter: 16.20 meter; Staartrotor 4 bladen, diameter: 3.15 meter.

Twee Turbomeca Makila 1A2 Turboshaft motoren met een maximum vermogen van continu 1650 pk en 2100 pk voor maximaal 30 seconden.
Gewichten: Leeg circa 5450 kg en maximaal 9750 kg (met interne belading. Met externe belading mag het maximale startgewicht omhoog naar 10500 kg.
Snelheden: Max. snelheid 315 km/uur en een kruissnelheid van 260 km/uur;
Vliegbereik maximaal circa 800 km (zonder brandstofreserve);

De cockpit is voorzien van een Integrated Flight and Display System (IFDS), de eerder genoemde 'glass cockpit' met beeldschermen in plaats van klokken. De helikopter is verder voorzien van een zelfbeschermingssysteem van de Deense firma Terma, bestaand uit o.a. Radar Warning Receivers,
chaff, en flares;


Literatuur:
Modelbouw in Plastic artikel
2008-3 IPMS Nederland  M. de Vreeze
Defensie info pdf logo defensie-nl-Cougar-transporthelikopter.pdf
zomer 2016 Koninklijke Luchtmacht  

.

Websites:
IPMS Nederland Cougar Walk Around

.

FOTO GALERIJ:

  • aerospat-cougar-mdv-author
  • cougar-3-kluauthor
  • cougar-5-kluauthor
  • cougar-6-prozendal
  • cougar-7-kluauthor
  • cougar-as523-u2-profile
  • cougar-kluauthor
  • cougar-mdv-auth2
  • cougar-mdv1-auth
  • cougar-mdv8-auth
  • cougar-mindef1
  • cougar-mindef3
  • cougar-mindef5

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze



3. KLu Eurocopter Cougar

Cat 3.  KLu

KLu, Luchtmobiele brigade. 17 stuks.
Werden 1993 besteld en de eerste Cougar 1996 afgeleverd aan 300 Squadron.

Oktober 1993 werd door Defensie voor de Koninklijke Luchtmacht (KLu) met de firma Eurocopter het contract getekend voor de aanschaf van 17 Cougars van het type AS532 U2 Cougar Mk.2. Dit is een Cougar met een lange romp en wijkt met name af van de Franse Super Puma in het schuine langere rompstaartstuk.

In 1996 werden tien Cougars aan de Klu afgeleverd met de eerste arriverend in mei, de overige zeven in 1997. Ze zijn allen voor inzet bij de Luchtmobiele Brigade. De Cougar helikopters zijn aanzienlijk lichter en kleiner dan de Chinook en worden onder meer ingezet voor middelzwaar troepentransport, bevoorrading en voor gewondentransport. De Cougar is standaard voorzien van een ´glass cockpit´, bestaande uit ondermeer 4 beeldschermen, waarbij traditionele analoge instrumenten als back-up dienen. Alle toestellen zijn uitgerust met een 'Health and Usage Monitoring System (HUMS)'. Het HUMS vergroot de vliegveiligheid doordat een beter inzicht in het gebruik en de technische toestand van de individuele helikopter wordt gegeven.

De vaste bemanning van de Cougar bestaat uit twee vliegers en één "loadmaster". De stoelen van de vliegers zijn bepantserd en voor in de neus zit een weerradar. Ze kunnen verschillende configuraties hebben. Er zijn variaties in de bakken voor het hoofdonderstel en bij de motoruitlaten. Zo is er een grote rechthoekige uitlaat fairing beschikbaar, de zogeheten Jet Dilution Device, die de motor uitlaatgassen mengt met koude lucht zodat de helikopter minder zichtbaar is voor vijandelijke Infrarood raketten.

Zeven Cougars zijn geschikt gemaakt om ook vanaf amfibische transportschepen en vanaf de bevoorraders van de Koninklijke Marine te kunnen opereren. Deze Cougars zijn voorzien van opblaasbare drijvers om, in geval van een noodlanding op het water, de helikopter drijvend te houden zodat de bemanning de heli kan verlaten. Cougars kunnen ook worden gebruikt voor brandbestrijding. Ze worden dan voorzien van zogeheten 'bambi-buckets'. Dit zijn flexibele watercontainers die onder de helikopter worden gehangen.

De KLu Cougars werden gestationeerd bij KLu no. 300 Squadron op de Vliegbasis Soesterberg totdat deze basis sloot eind 2008. Stationering was daarna op de basis Gilze Rijen bij het juli 2008 opgerichtte "Defensie Helicopter commando" (DHC).

Cougars zijn ingezet bij allerlei missies zoals in Bosnie, Irak en Afghanistan. Eind 2000 wordt een detachement ingezet bij Split in Kosovo. In september 2009 worden enige Cougars ingezet op Kandahar in Afghanistan gedurende een half jaar. In augustus 2012 vliegen enige Cougars aan boord van de Hr.Ms Rotterdam tijdens anti-piraten operatie Ocean Shield. 

De bedoeling was dat in 2012 de heli's een MLU programma zouden doorlopen voor nieuwe systemen o.a link 16 datasysteem en TETRA systeem met een infra rood zicht systeem voor de piloten. Echter, wegens bezuinigingen werd april 2011 door Defensie besloten alle Cougars af te gaan stoten. In mei 2011 hadden de Cougars 40000 vlieguren bij no.300 squadron gemaakt. Echter, de kisten bleken onmisbaar en tot 2017 waren er nog 8 Cougars formeel beschikbaar, waarvan 3 voor SAR taken. De overige toestellen gingen in de opslag. Najaar 2014 is besloten een aantal in opslag en te koop staande Cougars weer operationeel te maken bij de DHC i.v.m problemen met de NH-90. De Cougar capaciteit is dan weer 12 stuks bij no.300 squadron op Gilze-Rijen.

cougar-6-prozendal

Foto: P. Rozendal (used with permission)

cougar-mdv-auth2

Foto: M. de Vreeze (used with permission)

cougar-3-kluauthor                                                            
Foto: Defensie voorlichtings-Centrum / Ministerie van Defensie (used with permission)
cougar-5-kluauthor                                                              
Foto: Defensie voorlichtings-Centrum / Ministerie van Defensie (used with permission)
cougar-7-kluauthor                                                              

Foto: Defensie voorlichtings-Centrum / Ministerie van Defensie (used with permission)
cougar-kluauthor                                                            
Foto: Defensie voorlichtings-Centrum / Ministerie van Defensie (used with permission)

cougar-mdv1-auth

Cougar in het latere grijze schema. Foto: M.de Vreeze (used with permission)

cougar-mdv8-auth

Foto: M.de Vreeze (used with permission)

cougar-mindef3

Foto: Ministerie van Defensie (used with permission)


Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het NIMH) :

Interieur met zittingen. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

In het grijze schema. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

S454 in het grijze schema. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Onderzijde is hier wat te zien. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Motor onderhoud. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Makila motor van de Cougar . Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)


 

Registratiegegevens:
Registratie Constructienr. Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
S-400 2400 3-5-1996    
S-419 2419 23-5-1996    
S-433 2433 6-8-1996    
S-438 2438 26-7-1997    
S-440 2440 30-10-1996    
S-441 2441 8-11-1996    
S-442 2442 7-3-1997    
S-444 2444 17-12-1996    
S-445 2445 18-12-1996    
S-447 2447 15-1-1997    
S-450 2450 16-5-1997    
S-453 2453 18-12-1997    
S-454 2454 30-5-1997    
S-456 2456      
S-457 2457      
S-458 2458      
S-459 2459 4-7-1998   bijnaam "Spirit of Skik"

 Bronnen o.a. [B32] KLu.reg , [B25] Onze.Luchtm, [W1] scramble web

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


Modelbouw Eurocopter Cougar

 MODELBOUW COUGAR

Modellen (type)
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
? never seen
@ hard to find
1/72
1/48
1/32
Classic Plane ;
Italeri / Revell**
Bobkit/ Heller/ Airfix SuperPuma / Arwico **
 
--

> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal; (best kit listed first)

BOXART

  • bobkit-heller-as332-72
  • classicplane-cougar-72
  • heller-as532-72
  • italeri-as532-72
  • revell-as532-72

 

Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)  
Schema Algemeen Kleur boven- en zijkanten Kleur onderzijde Details Opmerkingen
(a) camouflage <K29> teerzwart

<K122> lederbruin

<K93> bronsgroen

<K93> vooral bronsgroen . .
(b) "grijs" < K26 > "grijs" .< K26 > "grijs" 
.

geheel grijs, nieuwe schema na 2008; (officieel FS36118 maar dat lijkt veel te donker...; FS36320 is waarschijnlijker)

 

OPMERKINGEN:

**bij deze modellen is nog conversie nodig van het rompvloeistuk naar de staart; bij de IPMS SIG NL is een resin conversie staart gemaakt. De Classic Plane kit bevat deze benodigde onderdelen.

Kijk voor een enorme 1/32 ombouw van de Matchbox/Revell Puma naar Eurocopter Cougar op de site van ons IPMS Lid M. de Vreeze hier... [externe link]

 

cougar mdv draw

Tekening gemaakt door M. de Vreeze voor de IPMS Nederland (used with permission)


Tekeningen van en beschikbaar gesteld door Wilko Jonker (used with permission):

Eurocopter AS532 Cougar U2 1A 
en meer...

  • Eurocopter_AS532_Cougar_U2-1A
  • Eurocopter_AS532_Cougar_U2-1B
  • Eurocopter_AS532_Cougar_U2-2
  • Eurocopter_AS532_Cougar_U2-Drijver-1A
  • Eurocopter_AS532_Cougar_U2-Drijver-1B
  • Eurocopter_AS532_Cougar_U2-Drijver-2

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


 

ipms logo groot

nedmil-ipms-logo

NEDERLANDSE MILITAIRE LUCHTVAART IN PLASTIC

Login

Registreren of Wachtwoord opvragen e.d. heeft geen zin! Leden: gebruik de algemene inlogcode. Lees "inloggen op de IPMS website"

google translate

mip-link

winkelkaart logo