IPMS Nederland

ipms logo groot

nedmil-ipms-logo

NEDERLANDSE MILITAIRE LUCHTVAART IN PLASTIC

Login

Registreren of Wachtwoord opvragen e.d. heeft geen zin! Leden: gebruik de algemene inlogcode. Lees "inloggen op de IPMS website"

google translate

mip-link

winkelkaart logo

INFO Fairey Firefly

.

Fabriek Fairey
Vliegtuig Firefly
Type-aanduiding mk 1, 4, T1, T2, NF5
Cat 4 --  totaal 79 stuks
 


fairey-firefly-profile

Informatie:

Britse deklandings- jachtbommenwerper van Fairey; prototype december 1941 gereed. Werd ingezet vanaf 1943 door de FAA.  De bouw was in twee schaalhelften die werden samengebouwd. Verder natuurlijk uitgerust met een vanghaak en opvouwbare vleugels. (zie verder de informatie hieronder....)

Mk1:
 RR Griffon XII van 1730 pk en later van 1900 pk  
 Spanwijdte: 13,30 m
 Lengte: 11,5 m
 Maximum snelheid: 500 km/u  
 Vliegbereik: 1750 km
 4 x mitrailleurs
 450 kg bommen

Mk IV:
 RR Griffon 74 van 2250 pk.  
 Spanwijdte: 12,55 m  
 Lengte: 11,50 m;  
 Maximum snelheid: 620 km/u 


 

(informatie o.a van Wilko Jonker:)

Ontwikkeling
De ontwikkeling van de Firefly startte in de periode 1939 - 1940 naar aanleiding van specificatie voor een marinejager voor de Engelse Fleet Air Arm. Dit toestel moest de Gloster Sea Gladiator vervangen. Het prototype, de Z1826 maakte op 22 december 1941 de eerste vlucht. Na verschillende tests en  modificaties werden de eerste Firefly productietoestellen Mk.1 in de loop van 1943 afgeleverd. FAA No. 1770 squadron, gestationeerd op RNAS Yeovilton  was oktober 1943 als eerste squadron operationeel op de Firefly.

Nachtjager
Om in de behoeft aan een marine-nachtjager te voorzien werd al in maart 1943 gestart met de ontwikkeling van de NF.II op basis van de F.I. De NF.II was uitgerust met de AI (Airborne Interception) Mk.X radar. Door het extra gewicht wijzigde de zwaartepuntligging en moest de romp verlengd worden met  18 inch. Dit verlengstuk werd aangebracht net na het brandschot achter de motor.  Er werden 37 toestellen gebouwd, maar mede door moeilijk op te lossen problemen met de radar en met de handelbaarheid van het toestel, werden deze  al snel weer terug  omgebouwd tot standaard Mk.I. Van invloed op deze beslissing is ongetwijfeld geweest het feit dat Fairey toestemming had gekregen om de Amerikaanse ASH-radar te gebruiken.

Jager-verkenner
Deze ASH-radar werd in een pod onder de romp aangebracht, waarmee de NF.I ontstond. Uiterlijk leek de NF.I veel op de FR.I, de jagerverkennersuitvoering van de Firefly. Deze was eveneens voorzien van radar, de AN/APS-4,  die in een pod onder de romp was aangebracht. De voorzijde van deze pod was van  fiberglas. De pod zelf stond onder enige overdruk om indeuken tijdens de vlucht te voorkomen. Verschillen van de NF.I ten opzichte van de FR.I waren  onder meer de vlamdempers, verlichting op de dekhaken en een ASH-indicator voor de vlieger. Later werden nog een aantal standaard F.I-toestellen  verbouwd tot FR.I, deze werden echter aangeduid als F.IA.
Nieuwe ontwikkeling op het gebied van de motoren leidde tot de Mk.III. Dit toestel was voorzien van een Griffon Mk. 62 van 1900 pk. Er werd gebruik  gemaakt van de romp van een Mk.I. Problemen met de langs-stabiliteit droegen er toe bij dat het bij een prototype bleef.

Voorjaar 1944 werden door Fairey vier Mk.I-airframes verbouwd tot Mk.IV. Deze waren voorzien van de Griffon Mk.72,  de opvallend grote  radiatoropening onder de neus was vervangen door de aerodynamisch gunstiger radiatoren in de vleugelvoorrand, aan weerszijden tegen de romp. Verder waren de ronde vleugeltips verwijderd en was een vierbladige propeller toegepast. Al deze aanpassingen droegen er toe bij dat de prestaties en  karakteristieken flink verbeterden. Ondertussen was de Tweede Wereldoorlog al afgelopen.

Het tweede prototype werd na enige tijd voorzien van een tweetal 'nacelles' aan de vleugel. Die aan stuurboordzijde werd voorzien van ASH-radar en  die aan bakboord bevatte een brandstoftank van 55 gallons. Hiermee was de FR.4 ontstaan. Op 25 mei 1946 maakte de eerste productie-FR.4 z'n eerste vlucht. De productietoestellen waren trouwens voorzien van weer een andere telg uit de Griffon-familie, namelijk de Griffon Mk.74.

De Mk.5 was in principe gelijk aan de FR.4 en vloog voor het eerst in december 1947. De vleugel kon nu hydraulisch worden gevouwen. Er waren drie varianten van de Mk.5, te weten de NF.5 nachtjager, de FR.5 jagerverkenner en de AS.5 voor onderzeebootbestrijding. De NF.5 was voorzien van nachtvlieguitrusting zoals vlamdempers op de uitlaten; de AS.5 was voorzien van speciale apparatuur voor de opsporing en bestrijding van onderzeeboten.

De Mk.6 is alleen gebouwd als AS.6 voor onderzeebootbestrijding. De bewapening was weggelaten en verder waren voorzieningen aangebracht voor dieptebommen en sono-boeien. Verder was het hoofdlandingsgestel verlengd. 

Eind jaren veertig werd de zevende en laatste versie van de Firefly ontwikkeld, de Mk.7. Dit type was bedoeld als een interim-oplossing voordat de Fairey Gannet in dienst zou komen. De AS.7 verschilde behoorlijk ten opzichte van de AS.6. De bewapening was verwijderd. Opvallend was onder meer de grote cockpitkap voor de beide radaroperators en verder was de staart gewijzigd. Het toestel was voorzien van de Griffon Mk.59 van 2455 pk, waarvoor de neussectie was aangepast, deze leek veel op de neus van de Fairey Barracuda. Door de slechte vliegeigenschappen, het slechte zicht vooruit en door levering van TBM-3E/W Avengers werd de order afgeblazen, waardoor er slechts een klein aantal AS.7 werden gebouwd. De resterende airframes werden omgebouwd tot T.7-trainers, die gebruikt werden voor de opleiding en training van waarnemers en radaroperators.  

Trainers
In juli 1946 vloog het prototype van de eerste trainerversie van de Firefly. Dit toestel, een verbouwde FR.1 was voorzien van een verhoogde cockpit voor de instructeur. Deze was aangebracht op de plaats van de cockpit van de waarnemer en was voorzien van slechts enkele basisinstrumenten. Het eerste productietoestel, de Firefly T.1 vloog in september 1946. Dit type was niet voorzien van bewapening (de eerste toestellen hadden aanvankelijk wel nog kanonbewapening) en was voorzien van de Griffon XII-motor. In 1949 ontstond de T.2, ontwikkeld om te voorzien in de behoefte aan een wapentrainer. Wijzigingen ten opzichte van de T.1 waren het handhaven van twee kanonnen, een in elke vleugel en de mogelijkheid tot het meenemen van externe bewapening zoals mijnen, dieptebommen en fakkels. Het eerste toestel vloog op 12 augustus 1949.
Later werd nog een klein aantal T.3’s geproduceerd. Dit waren allemaal omgebouwd FR.1's. De T.3 fungeerde als trainer voor verkenning en onderzeebootbestrijding. Alle bewapening werd daarbij verwijderd.  

Doelslepers
Na de oorlog ontstond behoefte aan doelslepers. Zweden had bijvoorbeeld al enkele afgedankte Mk.1’s omgebouwd tot TT.1 doelsleper (TT = Target Tug). Fairey leverde later ombouwsets voor de Mk.4 en Mk.5 zodat die tot TT.4 respectievelijk TT.5 kon worden verbouwd. De set bestond uit onder andere een door de luchtstroom aangedreven ML Type G winch die in een pod onder de romp werd opgehangen. Verder werden de kanonnen verwijderd en werd een controlemechanisme in de cockpit aangebracht.
   
Doelvliegtuig
In de loop van de jaren vijftig ontstond behoefte aan doelvliegtuigen en werden Fireflies verbouwd tot de U-versie (U=unmanned), een op afstand bestuurd, onbemand toestel. Een aantal Mk.7's werd zo verbouwd tot U.8 en Mk.5's tot U.9. De kanonnen werden daarbij verwijderd en er werd apparatuur aangebracht voor de afstandsbesturing.

Literatuur:
Modelbouw in Plastic, MIP   1992-2 IPMS Nederland
Modelbouw in Plastic, MIP W. Jonker 2001-4 IPMS Nederland
Firefly     Ad hoc publications
Firefly    Warpaint no.28 Hall park
De eerste "vuurvliegen" van de MLD N. Geldhof 1980-1 Aviahobby
Firefly MLD N. Geldhof 2016 Dutch Profile

.

Websites:
- https://en.wikipedia.org/wiki/Fairey_Firefly

 

FOTO GALERIJ:

  • fairey-firefly-lvk-1
  • fairey-firefly-lvk-2
  • fairey-firefly-lvk-3
  • fairey-firefly-lvk-5-goth-auth
  • fairey-firefly-lvk-5-pieters-auth
  • fairey-firefly-lvk-7-goth-auth
  • fairey-firefly-mdv-a2
  • fairey-firefly-mdv-a3
  • fairey-firefly-mdv-arc
  • fairey-firefly-mdv-arc6
  • fairey-firefly-mdv-archive
  • fairey-firefly-mdv-aut5
  • fairey-firefly-mdv-fl
  • fairey-firefly-mk1-jg-archive
  • fairey-firefly-mk5-jg-archive
  • fairey-firefly-profile
  • fairey-firefly-t-mk1-hb-archive
  • fairey-firefly-tr-mdv-arc
  • fairey-firefly1-mdv-fl3

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze met bijdragen van W.Jonker


4. MLD Fairey Firefly

Cat 4.    MLD

 In najaar 1945 kocht de MLD 30 Fireflies mk.I's en deze had een grote koeler inlaat en een driebladige Rotol propeller. Eerste afgeleverd januari 1946  
 F.mk1:    20 stuks, kenmerken F1 t/m F20  
 FR.mk1: 10 stuks, kenmerken F21 t/m F30  

 Drie mk1's  Fireflies werden omgebouwd tot trainers, de T.1 (kenmerk  L11, L12, L13) en later 4 T.2 (kenmerk U14,U15, U16, U17). 

In 1947 werden er 40 mk.IV's gekocht, ook wel FR.4  , kenmerken K31 t/m K70 (11-31 t/m 11-70);  

De MLD kreeg een nieuwe registratiesysteem in 1959. In 1959 werden resterende Fireflies met kenmerken 16-33/47/48/49 en 16-57/59/72/73/74/79/82 en 16-83) dus hernummerd volgens nieuw MLD systeem naar kenmerken 005 t/m 017. 

De Firefly werd december 1961 uit dienst gesteld. In totaal zijn er meer dan 80 nummer kenmerken geweest van Nederlandse Fireflies bij de MLD. 


MLD Historie van de Firefly:
(informatie o.a van Wilko Jonker:)

In het najaar van 1945 werden twee bestellingen voor de MLD van ieder 15 toestellen geplaatst bij de Fairey-fabrieken. De eerste twintig toestellen waren van het type F.Mk.1 met registratie F-1 tot en met F-20; de overige 10 toestellen waren van het type FR.Mk.1 en kregen de registraties F-21 tot en met F-30.

De eerste zes toestellen werden op 18 januari 1946 aan de MLD overgedragen. Deze werden bij het no.860 squadron ingedeeld. Op 20 maart 1946 werd het eerste Hr.Ms. "Karel Doorman" vliegdekschip in dienst genomen. het no.860 squadron werd kort daarna hierop ingedeeld. Het slechts 150 meter lange vliegdek leverde nogal eens problemen op bij het starten en landen, waardoor veel ongelukken voorkwamen. Op 26 augustus 1946 vertrok de 'Doorman' naar Nederlands-Indie vanwege de problemen daar. Aan boord was no.860 squadron met de F-17 tot en met F-30. De Fireflies verleenden in Indie onder andere grondsteun tijdens de politionele acties. Hierbij gingen onder meer de F-22, F-24 en F-27 verloren.
In de loop van 1948 werd een registratiewijziging doorgevoerd, waarbij de F werd vervangen door de K (augustus 1947 in Nederland en op januari 1949 in Nederlands Indie). De registratieletters "F" en "K" werden niet meer gebruikt, in plaats daarvan werd op het vliegtuig respectievelijk "6" en "11" als 6e en 11e letter in het alfabet gebruikt. Deze wijziging was een jaar eerder al op de in Nederland gestationeerd Fireflies aangebracht. De K-registratie werd op januari 1950 gewijzigd in "P-". In maart 1950 werd het no.860 squadron tijdelijk buiten dienst gesteld; de resterende tien Fireflies werden naar Nederland verscheept, waar ze in groot onderhoud gingen. In september 1946 werd het no.861 squadron opgericht en eveneens voorzien van Fireflies. Na een verblijf in het Verenigd Koninkrijk werd het squadron in februari overgeplaatst naar Valkenburg, waar het in april 1947 al weer buiten dienst werd gesteld. De Fireflies werden daarna ingedeeld bij GVO (Groep Vlieg Opleiding) en bij OGV (Opleiding Gevechts Vlieger).

MLD-trainers
In juni 1948 werd op de "tweede" Hr.Ms. "Karel Doorman" begonnen met deklandingsoefeningen met drie tot T.1 omgebouwde Mk.1's. Na een demonstratie met een tot T.1 verbouwde Mk.1 door Fairey eind 1946, werd besloten om drie MK.1's tot T.1 te modificeren. De F-1 werd door Fairey verbouwd, terwijl Aviolanda de F-8 en F-12 ombouwde met behulp van door Fairey geleverde onderdelen. De T.1's kregen als registratie L-11 (ex F-1); L-12 (ex-F-12) en L-13 (ex F-8). Later volgden nog vier T.2's: Aviolanda verbouwde daartoe de F-4, (werd U-14) en F-5 (werd U-15), beiden werden in 1949 afgeleverd. In 1951 werden nog de F-23 en de F-29 verbouwd tot trainer en in juli 1952 afgeleverd en als U-16 respectievelijk U-17 in dienst genomen. De nog resterende twee T.1's, de L-11 en de L-12, waren inmiddels opnieuw geregistreerd als U-11 respectievelijk U-12; de L-13 was op 8 november 1948 verongelukt. (de "L" registratie werd "12" op het vliegtuig; de "U" werd "21" op het vliegtuig).

In 1950 was wederom een registratiewijziging doorgevoerd: de "K" (op het vliegtuig "11") werd vervangen door de "P" ("16" op het vliegtuig). De taak van VSQ 1 was behalve luchtverdediging ook training en oefening met mariniers en met schepen.

Begin 1952 vertrok het inmiddels opgericht VSQ 1 aan boord van de Hr.Ms. Karel Doorman naar de Nederlandse Antillen met de, van no.860 squadron afkomstige, gereviseerde Mk.1's P-6; P-17; P-25; P-26 P-30 en de trainers U-11; U-12 en U-14 als uitrusting. Als reserve gingen daarnaast ook de P-7; P-11 en P-28 en U-15 mee.

In de loop van 1954 werden de Mk.1's van VSQ 1 vervangen door Mk.4's (deze werden in 1957 op hun beurt vervangen door Avengers).
De P-6 en de P-30 waren ten gevolgen van een botsing op 14 oktober 1952 inmiddels afgeschreven. De U-16 en U-17 bleven op Valkenburg voor de voortgezette carrier-opleiding. Ze werden ingedeeld bij VSQ 5, waar ze ook werden gebruikt als doelsleper voor schietoefeningen.Gedurende de tweede helft van de jaren vijftig verdwenen steeds meer buiten dienst gestelde Fireflies naar de sloper.

In de loop van 1959 werden de U-12 en de U-17 nog opnieuw geregistreerd als 003 respectievelijk als 004, maar in maart 1960 verdwenen ook deze toestellen naar de sloper.

Firefly FR.4 en NF.5
In de loop van 1947 ontving de MLD 40 Fireflies FR.4's met de registraties K-31 tot en met K-70 (11-31 t/m 11-70). Deze toestellen werden onder meer ingedeeld bij het de inmiddels opgerichte VSQ 1, VSQ 2 en bij VSQ 4.

Begin 1949 ontving de MLD nog eens 14 Fireflies NF.5, met registraties K-71 t/m K-84 (11-71 t/m 11-84); in november 1952 kwamen daar nog eens vier van de Canadese Marine overgenomen AS.5 (een anti-submarine versie van de NF.5) bij, die de registratie P-86 t/m P-89 (16-86 t/m 16-89) ontvingen. De squadrons VSQ 2 en 4 namen regelmatig deel aan NAVO-oefeningen, waarbij vaak werd geopereerd vanaf de Karel Doorman of vanaf Engelse carriers. VSQ-1 vloog vanaf Hato Curacao met de kisten. In de loop van 1954 werden bij VSQ 2 en VSQ 4 de Fireflies vervangen door Avengers. In 1955 werd VSQ 7 opgericht om dienst te doen in Nederlands Nieuw-Guinea en aldaar gestationeerd op Biak, met als voornaamste taak optreden tegen Indonesische infiltrerende vliegtuigen. Al werden er 23 kisten verscheept, het aantal kisten dat inzetbaar lag meestal rond de 12 kisten en ze werden gevlogen door MLD vliegers. Gemiddeld was 30% echt operationeel op Biak.

Vanaf 1959 vond her-registratie plaats naar het nu nog geldende registratiesysteem van de MLD. De resterende Fireflies (16-33/47/48/49/57/59/72/73/74/75/79/82/83) werden voorzien van de registraties 005 t/m 017 met op het staartvlak de letter "B" van Biak.

Met de komst van het KLu no.322 squadron met Hunters, werd VSQ 7 in december 1961 buiten dienst gesteld en werden de Fireflies 005/B t/m 017/B afgestoten.


 

firefly flight 31011946

Artikel uit Flight 31 januari 1946  [W7]. Collectie  M.de Vreeze  (used with permission)

  fairey-firefly-mdv-arc                                                                                     
Mk.1 toestel in Engels schema met kleine Nederlandse driehoek ;
Foto: Collectie M.de Vreeze (used with permission)
fairey-firefly-mdv-arc6
Mk.1 toestel nog in Engels schema  met kleine nederlandse driehoek; Foto: Collectie M.de Vreeze (used with permission)

fairey-firefly1-mdv-fl3
Mk.1 toestel in Engels schema met kleine Nederlandse driehoek (code F3) . Vleugel opgevouwen.
Foto: Collectie  M.de Vreeze  (used with permission)

fairey-firefly-mk1-jg-archive  
Firefly mk.1. Foto: Collectie Joop Gelauf  (used with permission)

fairey firefly lvk 1

Propeller is hier ingepakt in zeil. Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

fairey-firefly-mdv-a2

FR.5 op Biak met "letter B" . Foto: Collectie M.de Vreeze (used with permission)

fairey-firefly-mk5-jg-archive

Firefly mk.5 (camouflage schema a ) . Foto: Collectie Joop Gelauf  (used with permission)

fairey-firefly-mdv-archive

Foto: Collectie M.de Vreeze (used with permission) 

fairey-firefly-mdv-a3                                                                                                      
Foto: Collectie M.de Vreeze (used with permission)

fairey firefly lvk 5 goth auth

Foto: dhr. F.Goth via Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)

 

fairey firefly lvk 7 goth auth

Foto: dhr. F.Goth via Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)

fairey firefly lvk 5 pieters auth

Foto: dhr. Pieters via Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)

fairey firefly lvk 3

Tweezitters Firefly T. Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

fairey firefly lvk 2

Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

fairey-firefly-t-mk1-hb-archive                                                                                                     Firefly T (trainer) . Foto: Collectie Joop Gelauf  (used with permission)

fairey-firefly-tr-mdv-arc

Firefly T (trainer) in opvallend geel. Foto: Collectie M.de Vreeze (used with permission)


Foto's van Beeldbank NIMH die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het NIMH) :

Mk.1 van no.860 squadron met kleine driehoek ; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Mk.1 met Engelse roundels en oranje driehoekje ; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

mk.1 in de lift van de Hr.ms Karel Doorman ; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Fireflies op Nederlands Nieuw-Guinea ; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

tanken van een Firefly mk.1 ; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Mk.1 , vastgezet met lijnen ; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Op Hato Curacao. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Mk.1 met goed te zien de roundels ; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Toestellen op Hato, Curacao met voorop een wrak; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Firefly mk.IV/V ; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Fairey Firefly FR.Mk. IV ; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

landend op een vliegdekschip ; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Afschieten ongeleidde raketten. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Mk. IV ; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Mk.1 op Marinevliegkamp Morokrembangan ; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Mk.IV op Sentanie Nederlands Nieuw-Guinea ; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Mk.IV op vliegveld Valkenburg ; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Fairey Firefly Mk.I K-20 ; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Firefly Mk.IV met leuk detail het open instapluik ; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Mk.1 ; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Firefly Mk.IV ; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Firefly boven Soerabaja ; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Mk.IV, duidelijk zijn de radiatoren in de vleugelvoorrand te zien ; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Mk.IV met de pods onder de vleugel ; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Mk.IV met haaiebek op Biak, Nieuw Guinea ; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Mk.IV op Biak ; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Firefly Mk.IV landend op Biak, let op de flaps ; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Op Biak. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Mk.IV ; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

In onderhoud bij Aviolanda ; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Mk.IV op Hato Curacao, het richtingsroer lijkt van een andere kist afkomstig te zijn ; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Firefly met opgevouwen vleugels op de Hr.Ms Karel Doorman ; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Klaar voor de start vanaf de Hr.Sm. Karel Doorman ; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Biak. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

T1. trainer ; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

 

Trainer T.1 ; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

 


DETAILS FIREFLY:

detail van onderstel van mk IV/V ; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Mk.V op Biak met leuk detail van de pylons e.d. ; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Motor details tijdens onderhoud; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)


 

Registratiegegevens Fairey Firefly Mk.I:
Registratie Tweede Registratie Derde Registratie Engelse Registratie Constructie-nummer Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
F-1 K-1   PP458 F.6169 18-01-1946 18-06-1947 Ombouw L-11 medio 1947.
F-2 K-2   PP472 F.6183 18-01-1946 20-08-1946 In zee gestort en afgeschreven.
F-3 K-3 P-3 PP473 F.6184 18-01-1946 21-06-1952 Gesloopt Marinevliegkamp Valkenburg.
F-4 K-4   PP489 F.6200 18-01-1946 21-12-1948 Ombouw L-14 medio 1948
F-5 K-5   PP487 F.6198 18-01-1946 21-12-1948 Ombouw L-15 medio 1948
F-6 K-6 P-6 PP484 F.6195 18-01-1946 14-10-1952 Botsing P-30 en afgeschreven.
F-7 K-7 P-7 PP486 F.6197 13-02-1946 02-11-1953 Afgevoerd Nederlandse Antillen.
F-8 K-8   PP492 F.6203 13-02-1946 27-08-1947 Ombouw L- 13 medio 1947
F-9 K-9   PP493 F.6204 13-02-1946 01-12-1946 Vermist Noordzee
F-10 F-10   PP474 F.6185 13-02-1946 05-04-1946 Verongelukt Fearn en afgeschreven.
F-11 K-11 P-11 PP527 F.6213 13-02-1946 21-05-1953 Ongeval Nederlandse Antillen.
F-12 K-12   PP497 F.6146 13-02-1946 10-09-1947 Ombouw L-12 medio 1947
F-13     PP528 F.6214 22-02-1946 12-10-1946 Ongeval Nederlands Oost-Ind? en afgeschreven.
F-14 K-14   PP494 F.6205 22-02-1946 20-01-1950 Ongeval Marinevliegkamp Valkenburg en afgeschreven.
F-15 F-15   PP526 F.6212 22-02-1946 07-10-1946 Ongeval Apeldoorn
F-16 K-16 P-16 PP583 F.6257 17-05-1946 08-06-1954 Gesloopt Nederlandse Antillen.
F-17 K-17 P-17 PP590 F.6264 17-05-1946 28-04-1954 Gesloopt Nederlandse Antillen.
F-18 K-18   PP59I F.6265 17-05-1946 17-03-1947 Ongeval Nederlands Oost-Ind?.
F-19 K-19 P-19 PP592 F.6266 17-05-1946 08-06-1954 Gesloopt Nederlandse Antillen.
F-20 K-20 P-20 PP593 F.6267 22-05-1946 08-06-1954 Gesloopt Nederlandse Antillen.
F-21 K-21 P-21 PP601 F.6275 18-06-1946 08-06-1954 Gesloopt Nederlandse Antillen.
F-22 F-22   PP602 F.6276 18-06-1946 21-07-1947 Neergeschoten Nederlands Oost-Ind?
F-23 K-23   PP603 F.6277 18-06-1946 15-05-1951 Medio 1951 ombouw tot trainer T.Mk.2, U-16.
F-24 F-24   PP606 F.6280 18-06-1946 14-05-1947 Vermist Nederlands Oost-Indi?.
F-26 K-25 P-25 PP607 F.6281 20-06-1946 28-04-1954 Gesloopt Nederlandse Antillen.
F-26 K-26 P-26 PP614 F.d232 20-06-1946 28-04-1954 Gesloopt Nederlandse Antillen.
F-27 F-27   PP615 F.6289 20-06-1946 04-08-1947 Neergeschoten Nederlands Oost-Ind?.
F-28 K-28 P-28 PP616 F.6290 20-06-1946 08-06-1954 Gesloopt Nederlandse Antillen.
F-29 K-29   PP619 F.6293 20-06-1946 15-05-1951 Medio 1951 ombouw tot T.Mk.2, U-17.
F-30 K-30 P-30 PP623 F.6297 20-06-1946 14-10-1952 Botsing P-6 (Nederlandse Antillen) en afgeschreven.

.

Registratiegegevens Fairey Firefly FR.Mk.IV:
Registratie Tweede Registratie Derde Registratie Engelse Registratie Constructie-nummer Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
K-31 P-31   F.8227   18-04-1947 01-12-1957 Gesloopt Nederlandse Antillen.
K-32 P-32   F.8228   18-04-1947 05-09-1953 Gesloopt Nederlandse Antillen.
K-33 P-33 005 F.8229   18-04-1947 15-12-1961 Ongeval, gesloopt.
K-34 P-34   F.8230   18-04-1947 23-05-1957 Gesloopt Marinevliegkamp Biak.
K-35 P-35   F.8231   23-04-1947 15-11-1949 Ongeval Nederlandse Antillen en afgeschreven.
K-36 P-36   F.8232   24-04-1947 01-07-1957 In zee, Karel Doorman en afgechreven.
K-37 P-37   F.8233   18-04-1947 01-03-1957 Gesloopt Nederlandse Antillen.
K-38 P-38   F.8234   18-04-1947 09-12-1956 Gesloopt Nederlandse Antillen.
K-39 P-39   F.8235   18-04-1947 10-03-1953 Ongeval Nederlandse Antillenen afgeschreven
K-40 P-40   F.8236   18-04-1947 01-03-1959 Ongeval Nederland en afgeschreven.
K-41 P-41   F.8237   24-04-1947 22-06-1954 Gesloopt Marinevliegkamp Biak.
K-42 P-42   F.8238   18-04-1947 16-09-1958 In zee (Noordwijk) en afgeschreven.
K-43 P-43   F.8239   23-04-1947 08-04-1953 Gesloopt Marinevliegkamp Biak.
K-44 P-44   F.8240   24-04-1947 01-03-1959 Ongeval Marinevliegkamp Valkenburg en afgeschreven.
K-45 P-45   F.8241   18-04-1947 10-07-1951 Gesloopt Marinevliegkamp Biak.
K-46 P-46   F.8242   22-08-1947 06-02-1959 In zee en afgeschreven.
K-47 P-47 006 F.8243   22-08-1947 06-12-1960 Ongeval Marinevliegkamp Biak.
K-48 P-48 007 F.8244   22-08-1947 20-11-1961 Gesloopt Marinevliegkamp Biak.
K-49 P-49 008 F.8245   22-08-1947 17-07-1961 Gesloopt Marinevliegkamp Biak.
K-50 P-50   F.8246   22-08-1947 09-02-1950 Ongeval Karwel Doorman en afgeschreven.
K-51 P-51   F.8247   22-08-1947 10-11-1954 Ongeval Nederlandse Antillen.
K-52 P-52   F.8248   22-08-1947 28-04-1958 Gesloopt Marinevliegkamp Biak.
K-53 P-53   F.8249   22-08-1947 01-03-1958 Gesloopt Nederlandse Antillen.
K-54 P-54   F.8250   22-08-1947 07-06-1955 Ongeval Nederlandse Antillen.
K-55 P-55   F.8251   22-08-1947 24-02-1959 Gesloopt Marinevliegkamp Biak.
K-56 K-56   F.8252   22-08-1947 24-08-1948 Ongeval bij Marinevliegkamp Valkenburg en afgeschreven.
K-57 P-57 009 F.8253   02-10-1947 15-12-1961 Gesloopt Marinevliegkamp Biak.
K-58 P-58   F.8254   22-08-1947 14-01-1954 Ongeval Karwel Doorman en afgeschreven.
K-59 P-59 010 F.8255   02-10-1947 26-10-1961 Monument Marinevliegkamp Biak.
K-60 P-60   F.8256   02-10-1947 25-5-1959 Gesloopt Marinevliegkamp Biak.
K-61 P-61   F.8257   26-08-1947 08-09-1953 Gesloopt Nederland.
K-62 P-62   F.8258   26-8-1947 30-03-1957 Gesloopt Marinevliegkamp Biak.
K-63 P-63   F.8259   26-8-1947 09-06-1949 Ongeval Marinevliegkamp Valkenburg en afgeschreven.
K-64 P-64   F.8260   02-10-1947 01-06-1957 Gesloopt Nederlandse Antillen.
K-65 P-65   F.8261   02-10-1947 01-07-1957 Gesloopt Nederlandse Antillen.
K-66 P-66   F.8262   03-10-1947 02-10-1959 Gesloopt Marinevliegkamp Biak.
K-67 P-67   F.8263   03-10-1947 21-09-1952 Ongeval en afgeschreven.
K-68 P-68   F.8264   03-10-1947 16-01-1959 In zee Nederlands Nieuw-Guinea en afgeschreven.
K-69 P-69   F.8265   03-10-1947 05-07-1949 Ongeval en afgeschreven.
K-70 P-70   F.8266   03-10-1947 22-04-1953 In zee (Noordwijk) en afgeschreven.

.

Registratiegegevens Fairey Firefly NF Mk.V:
Registratie Tweede Registratie Derde Registratie Engelse Registratie Constructie-nummer Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
K-71 P-71     F.8389 11-03-1949 16-02-1954 In zee, Karel Doorman.
K-72 P-72 011   F.8390 26-04-1949 11-05-1961 Ongeval Marinevliegkamp Biak
K-73 P-73 012   F.8391 14-03-1949 11-09-1961 Gesloopt Marinevliegkamp Biak
K-74 P-74 013   F.8392 11-03-1949 21-09-1961 Gesloopt Marinevliegkamp Biak
K-75 P-75 014   F.8393 11-03-1949 15-12-1961 Gesloopt Marinevliegkamp Biak
K-76 K-76     F.8394 14-03-1949 30-08-1950 In zee (Kijkduin)
K-77 P-77     F.8396 14-03-1949 13-01-1954 Noodlanding.
K-78 K-78     F.8395 11-03-1949 26-09-1950 In brand Marinevliegkamp Valkenburg
K-79 P-79 015   F.8397 14-03-1949 15-12-1961 Gesloopt Marinevliegkamp Biak
K-80 K-80     F.8398 26-04-1949 01-06-1950 Botsing K-84
K-81 K-81     F.8399 26-04-1949 12-05-1950 Ongeval (Haarlem)
K-82 P-82 016   F.8400 26-04-1949 26-10-1961 Gesloopt Marinevliegkamp Biak
K-83 P-83 017   F.8401 26-04-1949 28-03-1961 Gesloopt Marinevliegkamp Biak
K-84 K-84     F.8402 26-04-1949 16-01-1950 Botsing K-80
P-86       F.8037 07-11-1952 01-06-1957 EX-RCAF VH139; Gesloopt Nederlandse Antillen
P-87       F.8040 07-11-1952 21-09-1957 EX-RCAF VH141 Gesloopt Nederlandse Antillen
P-88       F.8430 07-11-1952 02-06-1956 Ex-RCAF VX414; Gesloopt Nederland
P-89       F.8431 07-11-1952 02-06-1956 Ex-RCAF VX415; Gesloopt Nederland

.

Registratiegegevens Fairey Firefly T1 en T2 (verbouwd) trainers: 
Registratie Tweede Registratie Derde Registratie Datum in dienst
Datum uit dienst Opmerkingen
L-15 U-15   01-10-1949 13-09-1957   Fairey Firefly T.2 ;Ex F-5; Verbouwd bij Aviolanda tot T.Mk2, een weapon-trainer. Gesloopt te Nederland.
U-16 005   06-07-1952 21-12-1956   Fairey Firefly T.2 Ex F-23; Verbouwd bij Aviolanda tot T.Mk2, een weapon-trainer. In zee gestort en afgeschreven.
U-17 004   17-07-1952 12-03-1960   Fairey Firefly T.2 Ex F-29; Verbouwd bij Aviolanda tot T.Mk2, een weapon-trainer. Gesloopt te Nederland.
L-11 U-1l   09-02-1948 22-09-1959   Fairey Firefly T.1 Ex- F-1; Verbouwd in Engeland bij Fairey tot T.Mk1. Gesloopt te Nederland.
L-12 U-12
003 01-09-1948 12-03-1960   Ex F-12; Verbouwd in Engeland bij Fairey tot T.Mk1.Gesloopt te Nederland
L-13 U-13   01-09-1948 08-11-1948   Ex F-12; Verbouwd bij Aviolanda tot T.Mk1. Afgeschreven na ongeval (Voorhout)
L-14 U-14   21-06-1949 17-01-1957   Ex- F-4; Verbouwd bij Aviolanda tot T.Mk1. In zee gestort en afgeschreven.

  Bronnen o.a. [B16] MLD.70

 

 

Deze inhoud voor het eerst opgesteld door M. de Vreeze en W. Jonker zomer 2004 (op de oude IPMS website)


 

Modelbouw Fairey Firefly

MODELBOUW FIREFLY

Modellen (type)
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
? never seen
@ hard to find
1/72
1/48
1/32
mk I:
Special Hobby / MPM*;
Pavla / Octopus;
Frog/ Novo/ Chematic/Plastyk/ SMER / Ark / Donetks/ Modelcraft / Eastern Express;
 
MPM*
AZ models (resin?)
PP AeroParts;
Flightpath;
Grand Phoenix
Panther modelclub PMC *(mixed media) @;
ID Models / Tigger (vacu)
FR.mk IV/V:
Special Hobby/MPM;
Airfix

Special Hobby* (kit 48041);
PP aerokits;
Flightpath (resin) @
 
T.mk 1/2:

Pavla / Octopus

Magna (resin)

Frog/ Novo+ maintrack conversion

Toutch/LF models resin fuselage

 Belcher Bits ombouwset  

> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal; (best kit listed first).

BOXART

  • airfix-firefly-72
  • ark-firefly1-72
  • az-model-firefly1-48
  • az-model-fireflyf1-72
  • az-model-fireflytt-48
  • chematic-firefly1-72
  • eastern-express-firefly1-72
  • flightpath-firefly5-48
  • frog-firefly1-72
  • grandphoenix-firefly1-48
  • magna-firefly-trainer-72
  • modelcraft-firefly1-72
  • novo-firefly1-72
  • octopus-firefly1-72
  • panther-modelclub-firefly-32
  • plastyk-firefly1-72
  • pp-aerokits-firefly-48
  • smer-firefly1-72
  • special-hobby-firefly-trainer-72
  • special-hobby-firefly4-5-48

  

Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)  
Schema Algemeen Kleur boven- en zijkanten Kleur onderzijde Details Opmerkingen
(a)   <K12> BS640 Extra dark sea grey

<K16> BS634 Dark slate grey

<K84> BS210 sky   eerste schema Mk1 bij aflevering (brits temperate sea scheme);
sky afscheiding zit laag op zijkant
(b)   <K12> BS640 Extra dark sea grey

<K84> BS210 sky

<K84> BS210 sky   latere schema; sky afscheiding zit hoog op zijkant
(c)   <K60> identification yellow <K60> identification yellow   trainer versies

 

OPMERKING: *MPM Special Hobby kits hebben vaak ook MLD decals

 

ipms-6-firefly

Tekening van de IPMS Nederland werkgroep dhr v.d Hest (used with permssion)


 

Tekeningen van en beschikbaar gesteld door Wilko Jonker (used with permission):

Fairey Firefly MkI 860sq FAA

en meer...

  • Fairey_Firefly_MkIV-V-1
  • Fairey_Firefly_MkIV-V-2
  • Fairey_Firefly_MkIV-V-3
  • Fairey_Firefly_MkI_860sq-FAA
  • Fairey_Firefly_MkI_MLD-1
  • Fairey_Firefly_MkI_MLD-2
  • Fairey_Firefly_MkI_MLD-3
  • Fairey_Firefly_T1-T2-2
  • Fairey_Firefly_T1-T2-3
  • Fairey_Firefly_T1-T2


De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)





ipms logo groot

nedmil-ipms-logo

NEDERLANDSE MILITAIRE LUCHTVAART IN PLASTIC

Login

Registreren of Wachtwoord opvragen e.d. heeft geen zin! Leden: gebruik de algemene inlogcode. Lees "inloggen op de IPMS website"

google translate

mip-link

winkelkaart logo