IPMS Nederland

ipms logo groot

nedmil-ipms-logo

NEDERLANDSE MILITAIRE LUCHTVAART IN PLASTIC

Login

Registreren of Wachtwoord opvragen e.d. heeft geen zin! Leden: gebruik de algemene inlogcode. Lees "inloggen op de IPMS website"

google translate

mip-link

winkelkaart logo

INFO Fairey Swordfish

.

Fabriek Fairey
Vliegtuig Swordfish
Type-aanduiding mk 1, II , III
Cat 6 --  totaal 41 stuks
 "stringbag"


fairey-swordfish-profile

Informatie:

Dit Engelse type was torpedovliegtuig en verkenner; tweedekker ontwikkeld zo rond 1934. In 1935 volgde een Fleet Air Arm bestelling voor toestellen voor gebruik ook met catapult van kruisers e.d. Ook werd het grote Britse vliegdekschip Ark Royal ontwikkeld en was er het schip Glorious waar vliegtuigen voor nodig waren. Het toestel was langzaam maar zeer betrouwbaar, een belangrijke eigenschap boven zee. Bekend zijn de operaties van Swordfishes tegen de Duitse Bismarck. Er werden er meer dan 2000 gebouwd.

3 bemanningsleden
Spanwijdte: 13,87 m
Lengte: 10,90 m
Max snelheid 230 km/u (met ingebouwde tegenwind , "Stringbag")
Bristol Pegasus I motor 690 pk of type III motor met 750 pk
Vliegbereik: 570 km
2 mitrailleurs
680 kg bommen / torpedo

De mk.II had een metalen ondervleugel-onderhuid tegen verbranden bij raket afvuren.


 

Literatuur:
Onze Luchtmacht -- december 1989    KNVOL
Swordfish Hall Warpaint no.12    Hall park publ.

.

Websites:
- https://en.wikipedia.org/wiki/Fairey_Swordfish

 

FOTO GALERIJ:

  • fairey-swordfish-mdv-arc
  • fairey-swordfish-mdv-arc2
  • fairey-swordfish-mdv-arc3
  • fairey-swordfish-mdv-archiv
  • fairey-swordfish-profile
  • macoma-marine-mdv-arc

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze



6. Ops RN/RAF Swordfish

Cat 6.    Ops RAF/RN

totaal 41 kisten werden geleend van de Britse Fleet Air Arm (FAA) ;

De Swordfish werd in de Tweede Wereldoorlog vanaf juni 1943 gebruikt door het "FAA Dutch 860 squadron". Alle toestellen waren geleend en hadden Engelse kenmerken. De opleiding vanaf Donibristle in Schotland gebruikte de Swordfish mk.I vanaf de zomer van 1943. Juli 1943 vloog men vanaf Hatston en Dunino. Vervolgens werden ook verkregen Swordfish mk.II kisten die meer bewapening kon meenemen en ging men naar Machrihanish en vervolgens Maydown.

Vanaf november 1943 ging men in "flights" kisten inzetten zogeheten MAC schepen (Merchant Aircraft Carriers).  Deze “flights” werden ingezet voor konvooibescherming. Op zee werd geopereerd vanaf de omgebouwde tankers MV Acavus en de MV Gadila. De Acavus was een verbouwde Britse tanker en de Gadila was een verbouwde Nederlandse tanker. In juni 1944 werd de “flight” van de Acavus verplaatst naar de eveneens Nederlandse Macoma. Vanaf maart 1945 werd er ook gebruik gemaakt van de Swordfish Mk.III, die een radarantenne onder de romp had.

De operaties met starts en landingen vanaf het kleine dek van een MAC waren niet altijd eenvoudig. Er werd regelmatig een kist “gekraakt”, gelukkig meestal met alleen materiele schade. In totaal werden 36 konvooien succesvol begeleid.

De laatste "Dutch" Swordfish vloog april 1945 en resterende toestellen ging terug naar Britse FAA.


 

fairey-swordfish-mdv-arc 

Toestel op de "Macoma", met kleine driehoek op kielvlak . Foto: Collectie  M.de Vreeze  (used with permission)

fairey-swordfish-mdv-arc2

Swordfish op de "Macoma", waarschijnlijk een Nederlandse kist. Foto: Collectie  M.de Vreeze  (used with permission)

fairey-swordfish-mdv-arc3

Swordfish op de "Macoma", waarschijnlijk een Nederlandse kist . Foto: Collectie  M.de Vreeze  (used with permission)


 

macoma-marine-mdv-arc

Foto: Collectie  M.de Vreeze  (used with permission)

De "Macoma" zelf, één van de negen schepen van Shell die tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn omgebouwd tot Merchant Aircraft Carrier of MAC-schip. Het ombouwen van de "Macoma" (met 8011 BRT, te water lating eind 1935) begon eind 1943 bij Palmers shipbuilding & Iron Company in Hebburn, op 1 april 1944 werd het schip als MAC-schip in dienst genomen. Ondanks dat het was omgebouwd tot vliegdekschip hield het schip de status van koopvaardijschip, alleen het personeel voor de vliegtuigen en het onderhoud waren Nederlands marinepersoneel. De Swordfish-vliegtuigen waren onderdeel van het Nederlands 860-squadron dat onderdeel was van de Fleet Air Arm, de Britse marine luchtvaartdienst. Gedurende de laatste jaren van de Tweede Wereldoorlog maakte het schip deel uit van zeven konvooien over de Atlantische Oceaan.

Op 30 mei 1945 werd het schip uit dienst genomen om omgebouwd te worden naar een normaal tankschip door de Rotterdamsche Droogdok Maatschappij. Nadat het schip was omgebouwd werd het teruggegeven aan de eigenaar. De "Macoma" werd tot 1958 als tankschip gebruikt en is daarna verkocht voor de sloop die plaats vond in Hongkong.

Een ander MAC schip was de Gadila, ook een Shell tanker (8000 BRT, december 1934 te water gelaten). Deze werd ook omgebouwd.


Foto's van Beeldbank NIMH die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het NIMH) :

Swordfish "D3?" ; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Blik vanuit achterste schutterspositie; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Aan boord MAC schip Gadila; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

"M 21"? erg laag vliegende ; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Hier is de veiligheids barrier goed te zien middeks; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Motoronderhoud; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Swordfish met vleugel opgevouwen; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Links is de staart te zien van de Swordfish LS157; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

aan de hijskraan; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

embleem op de neus; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Aan boord Gadila; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Flypast langs Macoma; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Start vanaf Macoma; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Vliegend langs de Macoma; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Vliegend langs de Macoma; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

op kielvlak is driehoekje te zien; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Blik op de staart van de Swordfish en dek; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

er lijkt een embleem te zitten onder de cockpit; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)


 

Registratiegegevens: (geleend van FAA)
Registratie Code Datum in dienst Datum uit dienst Type Opmerkingen
V4431 D 19-06-1943 28-12-1943 Fairey Swordfish Mk.I Geleend van de FAA. Beschadigd, retour
DK860 E 26-06-1943 29-12-1943 Fairey Swordfish Mk.II Geleend van de FAA. Retour FAA
DK682 F 26-06-1943 01-08-1943 Fairey Swordfish Mk.II Geleend van de FAA. Retour FAA
HS217 C 19-06-1943 01-09-1943 Fairey Swordfish Mk.II Geleend van de FAA. Retour FAA
HS274 K 01-12-1943 08-12-1943 Fairey Swordfish Mk.II Geleend van de FAA. Neergestort, Schotland en afgeschreven.
HS289 B 19-06-1943 26-12-1943 Fairey Swordfish Mk.II Geleend van de FAA. Retour FAA
HS291 E 01-12-1943 01-08-1943 Fairey Swordfish Mk.II Geleend van de FAA. Retour FAA
HS362 A 19-06-1943 30-12-1943 Fairey Swordfish Mk.II Geleend van de FAA. Retour FAA
HS405   20-03-1943   Fairey Swordfish Mk.II Geleend van de FAA. Noodlanding Ballykelly en afgeschreven.
HS616     21-12-1944 Fairey Swordfish Mk.II Geleend van de FAA. In zee gestort en afgeschreven.
HS637 L 01-12-1943 27-04-1905 Fairey Swordfish Mk.II Geleend van de FAA. Retour FAA
HS654 A 30-12-1943 27-04-1905 Fairey Swordfish Mk.II Geleend van de FAA. Retour FAA
LS151   27-04-1905 22-08-1944 Fairey Swordfish Mk.II Geleend van de FAA. Ongeval (Macoma) en afgeschreven.
LS152 D 24-12-1943 01-03-1944 Fairey Swordfish Mk.II Geleend van de FAA. Ongeval (Gadila) en afgeschreven.
LS155 F 26-12-1943   Fairey Swordfish Mk.II Geleend van de FAA. Retour FAA
LS157 B "-01"
23-12-1943 28-06-1944 Fairey Swordfish Mk.II Geleend van de FAA. Ongeval (Macoma) en afgeschreven.
LS158 C 26-12-1943 27-04-1905 Fairey Swordfish Mk.II Geleend van de FAA. Retour FAA
LS172     04-09-1944 Fairey Swordfish Mk.II Geleend van de FAA. Ongeval (Macoma) en afgeschreven.
LS174   28-01-1944 27-04-1905 Fairey Swordfish Mk.II Geleend van de FAA.
LS193     23-02-1945 Fairey Swordfish Mk.II Geleend van de FAA. Ongeval (Gadila) en afgeschreven.
LS237     27-09-1944 Fairey Swordfish Mk.II Geleend van de FAA. Ongeval (Macoma) en afgeschreven.
LS241     02-11-1944 Fairey Swordfish Mk.II Geleend van de FAA. Ongeval (Macoma) en afgeschreven.
LS244   11-01-1944 01-09-1943 Fairey Swordfish Mk.II Geleend van de FAA. In zee gestort en afgeschreven.
LS278     02-12-1944 Fairey Swordfish Mk.II Geleend van de FAA.
LS289 H 13-10-1943 01-09-1943 Fairey Swordfish Mk.II. Geleend van de FAA. Botsing met LS244 en afgeschreven.
LS291 G   01-09-1943 Fairey Swordfish Mk.II Geleend van de FAA.
LS293   Mk. II Geleend van de FAA. Ongeval (Gadila) en afgeschreven.
LS294     03-11-1944 Fairey Swordfish Mk.II Geleend van de FAA. Ongeval (Macoma) en afgeschreven.
LS298 H     Fairey Swordfish Mk.II Geleend van de FAA.
LS350     07-08-1944 Fairey Swordfish Mk.II Geleend van de FAA. Ongeval en afgeschreven.
LS389     15-12-1944 Fairey Swordfish Mk.II Geleend van de FAA.
LS398     24-10-1943 Fairey Swordfish Mk.II Geleend van de FAA. In zee gestort en afgeschreven.
LS437 S2   30-01-1945 Fairey Swordfish Mk.II Geleend van de FAA. Ongeval (Gadila) en afgeschreven.
NE888     16-08-1944 Fairey Swordfish Mk.II Geleend van de FAA. Overboord (Macoma) en afgeschreven.
NR976   01-04-1945 09-04-1945 Fairey Swordfish Mk III Geleend van de FAA.
NS187   01-04-1945 25-04-1945 Fairey Swordfish Mk III Geleend van de FAA.
NS199   01-04-1945   Mk. III Geleend van de FAA
?          
?          
?          

  Bronnen o.a. [L1] MdV , [W4] NedWeb

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


Modelbouw Fairey Swordfish

MODELBOUW SWORDFISH

Modellen (type)
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
? never seen
@ hard to find
1/72
1/48
1/32
Airfix (nieuwe kit #A04053 met wielen);
Cooperativa (MPM production);
Frog/ NOVO/ Donetsk /  Plastyk / Modelcraft / Chematic / Eastern Express / Ark models ;
Matchbox / Revell ;
Airfix (oude mal) / Craftmaster;
Tamiya ;
Smer / Merit / Artiplast / Heller (1/50) ;
Trumpeter
Combat Models (vac) @
ID Models (vac) @
 

> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal; (best kit listed first).

BOXART

  • airfix-new-club-swordfish-72
  • airfix-new-swordfish1-72
  • airfix-new-wheels-swordfish1-72
  • airfix-oud-craftmaster-swordfish-72
  • airfix-oud-swordfish-72
  • airfix-oud2-swordfish-72
  • airfix-oud3-swordfish-72
  • ark-swordfish1-72
  • artiplast-swordfish-50
  • donetsk-swordfish1-72
  • frog-swordfish1-72
  • heller-sowdfish-50
  • id-models-swordfish-32
  • matchbox-swordfish-72
  • matchbox-swordfish2-72
  • merit-swordfish-48
  • novo-swordfish1-72
  • revell-swordfish-72
  • smer-swordfish-48
  • smer-swordfish1-48
  • tamiya-swordfish1-48
  • tamiya-swordfish1-clear-48
  • tamiya-swordfish2-48
  • trumpeter-swordfish1-32
  • trumpeter-swordfish2-32

 

Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)  
Schema Algemeen Kleur boven- en zijkanten Kleur onderzijde Details Opmerkingen
(1)   < K12> glans Dark sea grey
< K15> glans Light slate grey
witte zijkanten
< K84> Sky   FAA camouflage met tekst ROYAL NAVY; witte zijkanten;
klein oranje driehoek op kielvlak
(2)   < K12> glans Dark sea grey
< K15> glans Light slate grey
witte zijkanten
< K31 >Wit   latere schema; witte zijkanten;
klein oranje driehoek op kielvlak

Kleuren: Dutch Swordfishes hadden de standaard Engelse FAA kleuren

 

Info: Alle toestellen waren geleend van de FAA en hadden Engelse kenmerken en beschilderingen. Wel was er vaak een zwart omrand oranje driehoekje op het kielvlak geschilderd.

 

 

fairey swordfish drawing

Tekening Collectie M. de Vreeze (used with permission)


Tekeningen van en beschikbaar gesteld door Wilko Jonker (used with permission):

Fairey Swordfish MkI 1 
en meer...

  • Fairey_Swordfish_MkI-1
  • Fairey_Swordfish_MkII-2
  • Fairey_Swordfish_MkIII-1

 

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


 

ipms logo groot

nedmil-ipms-logo

NEDERLANDSE MILITAIRE LUCHTVAART IN PLASTIC

Login

Registreren of Wachtwoord opvragen e.d. heeft geen zin! Leden: gebruik de algemene inlogcode. Lees "inloggen op de IPMS website"

google translate

mip-link

winkelkaart logo