IPMS Nederland

INFO Fokker 50

.

Fabriek Fokker
Vliegtuig
Type-aanduiding 50
Cat 3 --  totaal 2 stuks
 


fokker-50-profile

Informatie:

Moderne opvolger van de Fokker F-27 : Fokker 50, ontwikkeld begin jaren tachtig met eerste vlucht december 1985. Ontwikkeld voor de civiele luchtvaart markt met veel moderniseringen t.o.v de oudere F-27 met betere en zuiniger motoren en betere apparatuur, interieur en avionica. Tot aan het faillisement van Fokker in 1996 was het type in productie.  ( Helaas werd deze niet zo'n groot succes. De grootste concurrent was de nog rondvliegende F-27 ! ). 

 Gegevens:  
 Fokker 50: (F27-0502 )
 max. snelheid:  520 km/u
 2 Pratt and Whitney Canada PW127B turboprops met 2750 pk / 2050 kW  
 max. start gewicht: 20,865  kg
 spanwijdte: 29 m
 lengte: 25.25 m  
 hoogte: 8.32 m  
 geen bewapening
 bemanning: 3 plus max 58 personen

 

Literatuur:
Modelbouw in Plastic, MIP
 Fokker 50 bij Klu
2003-2
M. de Vreeze
IPMS Nederland
Piloot en Vliegtuig
 
2004, page 562 / 2010-5 / 2007-2
 
tijdschrift

  

Websites:
Meer modelbouw informatie hier [externe link]

.

FOTO GALERIJ:

  • fokker-50-2-kluauthor
  • fokker-50-mdv-author
  • fokker-50-mdv6-auth
  • fokker-50-profile
  • fokker-f50-drawing-mdv
  • fokker50-klu-mdv-author

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze



3. KLu Fokker 50

Cat 3.  KLu

Bij het bijna failliete Fokker worden twee Fokker 50 toestellen besteld in januari 1996. Ze komen in gebruik bij no. 334 squadron die de toestellen kreeg in 1996 als transporttoestel. De Fokker 50 kisten werden vooral voor personentransport en VIP vervoer. Ook voor gewondenvervoer ("medevac") bij diverse natuurrampen in het buitenland. 

Wegens bezuinigingen vlogen ze maar 4 jaar en gingen ze formeel 1 oktober 2010 uit dienst maar daarna soms toch nog ingezet tot augustus 2012. Daarna in de verkoop.

fokker50-klu-mdv-author

Foto: M. de Vreeze (used with permission)

fokker-50-mdv-author

Fokker 50 , in VIP uitvoering . Foto: M. de Vreeze (used with permission)

fokker-50-2-kluauthor                                                              
Foto: Archief Ministerie van Defensie via M.de Vreeze  (used with permission)
   

fokker-50-mdv6-auth

Foto: M.de Vreeze (used with permission)


Foto's van Beeldbank NIMH die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het NIMH) :

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

 

Registratiegegevens Fokker 50:
Registratie
Constructienummer
Datum in dienst
Datum uit dienst
Opmerkingen
U-05
20253
01-12-1996
1-10-2010 maar soms toch nog ingezet
'Fons Aler' ; Ingevlogen als PH-KXO ; na uit diensttreding opslag voor verkoop; Eind 2014 verkocht naar Peru (AE567)
U-06
20287
22-11-1996
1-10-2010 maar soms toch nog ingezet
'Robbie Wijting' ; Ingevlogen als PH-MXI; na uit diensttreding opslag voor verkoop; Eind 2014 verkocht naar Peru (AE568)

  Bronnen o.a. [B32] KLu.regis., [W1] scramble web

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


Modelbouw Fokker 50

MODELBOUW  FOKKER 50

Modellen (type)
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
? never seen
@ hard to find
1/72
1/48
1/32
Classic Plane (vacu+resin)
 
 

> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal; (best kit listed first).

Schaal 1/144:  Welsh models (civiel)

BOXART

  • classic-fokker50-72
  • welsh-fokker50-144

.
Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)
 
Schema
Algemeen
Kleur boven- en zijkanten
Kleur onderzijde
Details
Opmerkingen
(a)
VIP
< K31> wit
< K31> wit
rood-blauw cheatlines
VIP schema
vier roundels, diameter 100 cm
(b)
camouflage
< K11> FS36118
< K23> FS36375
< K23> FS36375
-
 
vier roundels, diameter 100 cm
 

.

fokker-f50-drawing-mdv

 Tekening: getekend door M. de Vreeze , voor IPMS NL (ook in Modelbouw In Plastic magazine 2003-2)

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)