IPMS Nederland

INFO Fokker C.5 (C.V)

 

Fabriek Fokker
Vliegtuig  
Type-aanduiding C.5    , (C.V)
Cat 2, 4, 5 --  totaal 125 stuks
 


fokker-c5-1-profile

         tekening (bron unknown)

Informatie:

Fokker C.V toestel werd ontwikkeld na de C.IV (met welk type grote problemen en onenigheden waren tussen Fokker en het ministerie van Kolonien). Het C.V type uit 1924 werd niet (direct) besteld maar er volgde ontwikkeling van de C.VI.
Het was een verkenner en lichte bommenwerper met diverse varianten en ook werd het soms beschouwd als "jager".
Typische Fokker bouwwijze met staalbuisromp met linnen en houten vleugel welke eenvoudig te monteren was. Zo waren er 5 typen vleugels en diverse motoren in gebruik en de stijlen varieerden: D-vleugels hadden V-stijlen, de E-vleugels hadden N-stijlen.

In de jaren dertig werden veel toestellen "gemoderniseerd" met een Rolls Royce Kestrel motor.  Ook vele Fokker C.VI kisten werden omgebouwd tot C.V.

Enige gegevens:

C.V.b: spanwijdte 13,32 m (export).

C.V.c: (lichte bommenwerper)
spanwijdte 14,63 m bovenvleugel / 11,74 m ondervleugel (meer rechthoekige vleugels);
Lengte: 9,61 m
Hispano suiza 450 pk
Leeggewicht: 1440 kg
Max gewicht: 2440 kg
Max snelheid: 220 km/u
1 machinegeweer
 
C.V.d: (jager en taktische verkenner):
spanwijdte 12,50 m met een vleugel oppervlakte van circa 28,8 m2 .; taps toelopende vleugel identiek als de Fokker C.VI;
Hispano Suiza motor van 350, 450, of 500 pk. (vanaf 1934 Hispano Suiza motor van 350, 450, of 500 pk).
 
C.V.e: (bommenwerper en verkenner):
spanwijdte 15,30 m met een vleugeloppervlakte 39,3 m2 .(sterk vergrootte tapse vleugel);
Napier Lion 450 pk
Max gewicht 2420 kg

De C.Vw was een watervliegtuig versie met 2 drijvers maar dat voldeed niet en die werden weer omgebouwd tot 'land-versie".

In 1925 kwam er een order uit Denemarken en aldaar werd het type ook in licentie gebouwd met uiteindelijk de Bristol Jupiter VII motor en later vanaf 1933 gemoderniseerd met Bristol Pegasus motor. Er werden meer dan 150 C.V's gebouwd door Fokker zelf, inclusief de nodige export naar o.a. Zweden (met aanduiding S-6 en 45 kisten door CVM Malmstatt in licentiebouw) en afleveringen naar Noorwegen.


 

Literatuur:
Modelbouw in Plastic, MIP H.G. Berfelo 1981-2 . IPMS Nederland
Maandblad Luchtvaart . dec-1993 / feb-1994 . Casius en Postma
Fokker C.5, C.6, C.9 types F. Gerdessen Luchtvaartkennis 1998-3 e.v Afd. Luchtvaartkennis
Fokker C.V G.H. Kamphuis profile no.87 1966 Profile publ.
Fokker C.V E. Hoogschagen Verenigde Vleugels juli 2011 2011 Verenigde vleugels
Fokker C.V, ontwikkeling, gebruik, ondergang E. Hoogschagen ISBN 9789086160730 2011 ViolAero   

.

Websites:
--

FOTO GALERIJ:

  • fokker-c5-02121924a
  • fokker-c5-02121924b
  • fokker-c5-02121924c
  • fokker-c5-1-profile
  • fokker-c5-3-mdv-author
  • fokker-c5-drawing2
  • fokker-c5-jupiter-mdvarc
  • fokker-c5-knil-mdv-fl
  • fokker-c5-lvk-2
  • fokker-c5-lvk-3
  • fokker-c5-lvk-4
  • fokker-c5-mdv-a1
  • fokker-c5-mdv-a3
  • fokker-c5-mdv-a5
  • fokker-c5-mdv-a6
  • fokker-c5-mdv-a7
  • fokker-c5-mdv-a8
  • fokker-c5-mdv-a9
  • fokker-c5-mdv-ar5
  • fokker-c5-mdv-arc5
  • fokker-c5-mdv-aut6
  • fokker-c5-mindef-author
  • fokker-c5-rr-mdv-arc
  • fokker-c5c-mdv-a
  • fokker-c5d-lvk-1
  • fokker-c5d-lvk-2
  • fokker-c5d-mdv-ar2
  • fokker-c5d-mdv-ar3
  • fokker-c5d-mdv-fl
  • fokker-c5w-mdv-arc
  • fokker-cv-hirs-arc2
  • fokker-cv-hirs-arch6

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze


2. LvA Fokker C.5

Cat 2.  LvA (ML)

Bij de LvA vlogen  67 Fokker C.V kisten;

Een eerste bestelling voor de LvA volgde pas in 1925 met aflevering in 1926 (de Fokker C.VI werd eerst besteld). Diverse orders volgden. De kisten waren vanaf 1925 het belangrijkste vliegtuig in de LvA die bezig was met een vlootvernieuwing, te beginnen bij de verkenners.

Er waren verschillen tussen diverse Fokker C.V versies o.a. in de vleugel en toegepaste motor. De C.Vd vloog bij de LvA in het begin met een Hispano Suiza motor van 350, 450, of 500 pk.

Er waren diverse vleugels en motor opties in gebruik. Ook werd e.e.a omgebouwd;
serie 1: 16 stuks C.Vd , kenmerken 301 t/m 316 ; bedoeld als jager ; met Hispano Suiza motor van 450 pk;
serie 2: 10 stuks C.Vd, kenmerken 317 t/m 326; met Hispano Suiza motor van 450 pk;
serie 3: besteld in 1931: 5 stuks C.Vd, kenmerken 330 t/m 334 (later na modernisering 650 t/m 654); met Hispano Suiza 12md 500 pk motor;
serie 5: bestelling 1935: 5 stuks C.Vd, kenmerken 645 t/m 649 met RR Kestrel motor; Ook wel genoemd de C.Vd-RR ;
Verder: de LvA stelde later nog vier toestellen samen uit diverse onderdelen.

serie 4: vanaf 1932-1935  werden tientallen Fokker C.VI verkenners omgebouwd to Fokker C.V (nrs 590-622) en voorzien van de Rolls Royce Kestrel IIB of XI 650 pk motor. Verder werden 22 stuks C.V (nrs 302 t/m 324) voorzien van de Kestrel met een jager-verkenner taak; De "C.VI" aanduiding verviel; kenmerken 590 t/m 641; Verder kregen ze een nieuw geveerd Messier onderstel en een ander richtingsroer. Ze werden aangeduid als Fokker C.V (K). Het ging in totaal om zo'n 59 kisten die beschikbaar werden. 

Het type voldeed prima en het was zeer robuust. Eind jaren negentiendertig werd een aantal gebruikt als lesvliegtuig op Haamstede. Bij de Duitse aanval in mei 1940 waren nog circa vijftig toestellen operationeel bij het Wapen der Militaire Luchtvaart als kern van vier verkenningsgroepen. Ze stonden op de velden Hilversum , Ruigenhoek (bij Noordwijkerhout) en Gilze-Rijen (en later Haamstede). Een aantal werden nog naar De Zilk overgeplaatst.

Er werden nog meer dan vijftig missies gevlogen tijdens de Duitse inval mei 1940, met name verkenningen maar ook wel enkele aanvallen uitgevoerd. Maar al snel was de strijd voorbij.


 

fokker-c5-mindef-author

LvA Fokker C.V.  Foto: Defensie-Voorlichtings-Centrum / Ministerie van Defensie (used with permission)

fokker-c5-3-mdv-author

Kist in het voormalige Aviodome op Schiphol. Is dit dezelfde als de latere "634"?  Foto: Collectie  M.de Vreeze  (used with permission)

fokker-cv-hirs-arc2

Aan de vleugel hangen waarschijnlijk een tweetal windvanen. Foto: Collectie  H.Hirs  (used with permission)

fokker-c5-mdv-ar5                                                                                         
Foto: Collectie  M.de Vreeze  (used with permission)

fokker-cv-hirs-arch6                                                                
Foto: Collectie  H.Hirs  (used with permission)

fokker c5 lvk 2

Fokker C.Vd eerst met Hispano-Suiza motor; Foto uit en met dank aan de collectie Afd.LuchtvaartKennis voor leden (used with permission)

fokker c5 lvk 3

Foto uit en met dank aan de collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

fokker c5 lvk 4

Foto uit en met dank aan de collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

fokker c5d lvk 1

C.Vd met wat lijkt een oranje richtingsroer. Foto uit en met dank aan de collectie Afd.LuchtvaartKennis voor leden (used with permission)

fokker c5d lvk 2

Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

fokker-c5d-mdv-ar3  .fokker-c5d-mdv-ar2

 In het Aviodrome Lelystad staat de originele "634"  (Fokker C.Vd ), waarvan hier een tweetal foto's met motordetail. Foto's: M.de Vreeze  (used with permission)


Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het NIMH) :

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Bommenrek details. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

C.5 E. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)


 

fokker-c5-02121924afokker-c5-02121924b

Krantenartikel uit Het Vaderland d.d. 02-12-1924 en het vervolg...  (Collectie M. de Vreeze)

fokker-c5-02121924c


 

Registratiegegevens Fokker C.V LvA:  ZIE OOK DE TABEL VAN FOKKER C.6 die werden omgebouwd
Eerste Registratie Latere registratie na ombouw
Datum eerst in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
301  n.v.t mei 1925 21-10-1927 ongeval Soesterberg en afgeschreven
302 629 mei 1925   later in 1934 omgebouwd tot C.Vd (Kestrel); ook gebruikt als lesvliegtuig
303  ? 1926   later in 1934 omgebouwd tot C.Vd (Kestrel)
304  n.v.t mei 1926 12-10-1933 neergestort na botsing met '325" bij Lienden; afgeschreven
305  ? mei 1926   later in 1934 omgebouwd tot C.Vd (Kestrel)
306  ? mei 1926   later in 1934 omgebouwd tot C.Vd (Kestrel)
307  ? mei 1926   later in 1934 omgebouwd tot C.Vd (Kestrel)
308 630 mei 1926   later in 1935 omgebouwd tot C.Vd (Kestrel); ook gebruikt als lesvliegtuig
309 627 mei 1926 mei 1940 later in 1935 omgebouwd tot C.Vd (Kestrel); ook gebruikt als lesvliegtuig; buitgemaakt door Duitsers op Haamstede mei 1940
310 ? mei 1926   later in 1934 omgebouwd tot C.Vd (Kestrel)
311 638 mei 1926 mei 1940  later in 1936 omgebouwd tot C.Vd (Kestrel); waarschijnlijk vernield op Haamstede
312 634 mei 1926 mei 1940 later in 1934 omgebouwd tot C.Vd (Kestrel); nog steeds bewaard Aviodrome Lelystad
313 632 mei 1926   later in 1935 omgebouwd tot C.Vd (Kestrel)
314 ? mei 1926   later in 1935 omgebouwd tot C.Vd (Kestrel)
315 633 mei 1926   later in 1935 omgebouwd tot C.Vd (Kestrel)
316 631 mei 1926   later in 1935 omgebouwd tot C.Vd (Kestrel)
317 626 juli 1927 mei 1940 later in 1935 omgebouwd tot C.Vd (Kestrel); ook gebruikt als lesvliegtuig; vernield op Haamstede
318 n.v.t juni 1926 16-06-1931 ongeval bij landing en augustus 1931 afgeschreven
319 ? juli 1927   later in 1935 omgebouwd tot C.Vd (Kestrel)
320 635 juni 1927   later in 1935 omgebouwd tot C.Vd (Kestrel)
321 ? juni 1927   later in 1935 omgebouwd tot C.Vd (Kestrel)
322 628 juni 1927   later in 1935 omgebouwd tot C.Vd (Kestrel); ook gebruikt als lesvliegtuig
323 ? juli 1927   later in 1935 omgebouwd tot C.Vd (Kestrel)
324 ? juni 1927   schade juli 1934 en ter reparatie;  omgebouwd tot C.Vd (Kestrel)
325 n.v.t juni 1927 12-10-1933 botsing bij Lienden met "304" en verongelukt; afgeschreven
326 n.v.t juni 1927 12-04-1933 noodlanding door brand; juni 1933 afgeschreven
330 650 1932  mei 1940 C.Vd , in 1938 hernummerd tot zeshonderd serie; achtergebleven op Soesterberg
331 651 1932  mei 1940 C.Vd, in 1938 hernummerd tot zeshonderd serie; buitgemaakt op Schiphol door Duitsers
332 652 1932 14-05-1940 C.Vd, in 1938 hernummerd tot zeshonderd serie; verbrand op De Zilk
333 653 1932 jan 1940 C.Vd, in 1938 hernummerd tot zeshonderd serie; ongeval januari 1940 bij Wijk aan Zee en maart 1940 afgeschreven
334 654 1932 1940 ? C.Vd, in 1938 hernummerd tot zeshonderd serie
 - 590 1935 ? 11-08-1937 omgebouwde Fokker C.VI (behield zelfde registratie); noodlanding Wageningen en afgeschreven
 - 591 1936 mei 1940 omgebouwde Fokker C.VI (behield zelfde registratie); mei 1940 onklaar gemaakt
 - 592 1936 12-05-1940 omgebouwde Fokker C.VI (behield zelfde registratie); mei 1940 noodlanding Opheusden
 - 593 1936 14-05-1940 omgebouwde Fokker C.VI (behield registratie); verbrand op Ruigenhoek bij Noordwijkerhout???
 - 594 1935 14-05-1940 omgebouwde Fokker C.VI (behield registratie; verbrand op De Zilk
 - 595 1936 13-02-1940 ? omgebouwde Fokker C.VI (behield registratie); noodlanding, geen verdere info
 - 596 1936 mei 1940 omgebouwde Fokker C.VI (behield registratie); buitgemaakt op Ypenburg
 - 597 1935 23-03-1937 omgebouwde Fokker C.VI (behield registratie); ongeval tijdens landing; afgeschreven
 - 598 1935 ? omgebouwde Fokker C.VI (behield registratie)
 - 599 1935 mei 1940 omgebouwde Fokker C.VI (behield registratie; buitgemaakt
 - 600 1935 mei 1940 omgebouwde Fokker C.VI (behield registratie; ook als fotovliegtuig; achtergelaten op ?
 - 601 1934   ? omgebouwde Fokker C.VI (behield registratie)
 - 602 1936 16-11-1939 omgebouwde Fokker C.VI (behield registratie); ongeval en afgeschreven
 - 603 1935 ? 13-05-1940 omgebouwde Fokker C.VI (behield registratie); verbrand bij aanval Haamstede 
 - 604 juni 1935 10-05-1940 omgebouwde Fokker C.VI (behield registratie); beschadigd en achtergelaten na luchtaanval Gilze-Rijen
 - 605 1935 14-05-1940 omgebouwde Fokker C.VI (behield registratie; verbrand op Ruijgenhoek?
 - 606 1935 10-05-1940 omgebouwde Fokker C.VI; werd C.Vd (behield registratie); neergeschoten boven Schouwen-Duiveland
 - 607 1935 ?  mei 1940 omgebouwde Fokker C.VI (behield registratie); had landingsongeval 23-11-1938, ter reparatie
 - 608 1935  ? omgebouwde Fokker C.VI (behield registratie)
 - 609 1936? mei 1940 omgebouwde Fokker C.VI (behield registratie)
 - 610 1935 ? mei 1940 omgebouwde Fokker C.VI (behield registratie); had noodlanding 12-04-1940 bij Deurne, ter reparatie
 - 611 1935 sept 1939 omgebouwde Fokker C.VI (behield registratie); voorzien van Kestrel IIB; diverse ongevallen. September 1939 ongeval Schiphol en afgeschreven
 - 612 1935 ? 12-05-1940 omgebouwde Fokker C.VI; werd C.Vd (behield registratie); neergehaald door Flak bij Grebbelinie en noodlanding bij Echteld
 - 613 1936 1939 ?? omgebouwde Fokker C.VI (behield registratie)
 - 614 1935 ? 10-05-1940 omgebouwde Fokker C.VI, werd C.Vd (behield registratie); luchtgevecht met Bf.110 en noodlanding bij Middelharnis
 - 615 1935 ? 14-05-1940 omgebouwde Fokker C.VI (behield registratie; verbrand op Ruigenhoek?
 - 616 1935 ? 23-03-1936 omgebouwde Fokker C.VI (behield registratie); landingsongeval en afgeschreven
 - 617 1936 14-05-1940 omgebouwde Fokker C.VI (behield registratie); verbrand op Ruigenhoek?
 - 618 1935 13-05-1940 omgebouwde Fokker C.VI (behield registratie); verbrand aanval Haamstede
 - 619 1935 12-05-1940 omgebouwde Fokker C.VI (behield registratie); neergeschoten bij Rhenen en noodlanding
 - 620 1935 ? 10-05-1940 omgebouwde Fokker C.VI (behield registratie); achtergelaten op Gilze-Rijen
 - 621 1935 ? 14-05-1940 omgebouwde Fokker C.VI (behield registratie); verbrand op Ruigenhoek?
 - 622 1935 ? 10-05-1940 omgebouwde Fokker C.VI; werd C.Vd (behield registratie); noodlanding bij Hoge Zwaluwe
??? 623 1935 ? omgebouwde Fokker C.Vd
??? 624 1935 ? 30-04-1940 omgebouwde Fokker C.Vd; noodlanding
een van bovenstaande 3xx serie 625 1935 mei 1940 omgebouwde C.Vd; stond bij Duitse inval op Gilze-Rijen
een van bovenstaande 3xx serie 635      
een van bovenstaande 3xx serie 637 1935 mei 1940 vernield op Haamstede
een van bovenstaande 3xx serie  639 1936 mei 1940 omgebouwde waarschijnlijk C.Vd; noodlanding mei 1940 bij Doorn en achtergelaten
een van bovenstaande 3xx serie  640 1936 21-08-1936 omgebouwde waarschijnlijk C.Vd; neergestort bij Hilversum, formeel afgeschreven 07-09-1936
een van bovenstaande 3xx serie  641 1936 mei 1940 omgebouwde waarschijnlijk C.Vd; vernield op Haamstede
645 - 1935 mei 1940 nieuw geleverde C.Vd (Kestrel); noodlanding mei te Middenmeer en achtergelaten.
646 - 1935 mei 1940 nieuw geleverde C.Vd (Kestrel); verbrand De Zilk
647 - 1935 mei 1940 nieuw geleverde C.Vd (Kestrel); ook op vliegschool Soesterberg vanaf oktober 1939
648 - 1935 mei 1940 nieuw geleverde C.Vd (Kestrel); vernield op Haamstede
649 - 1935 mei 1940 nieuw geleverde C.Vd (Kestrel); achtergelaten op Haamstede

 Bronnen o.a [B17] Vlucht.tijd, [L3] Berfelo in MIP 1981-2 , [B5] Luchtv.kennis 1999-1 en 1999-2 en 1999-4 en 1998-3 en 1998-4 en 1998-5 en 1998-6 en 1969-9 en 1969-10,  [B37] Ver.Vleugels juli 2011

Opmerking: in Aviodrome staat de originele "634" (Fokker C.Vd )

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


4. MLD Fokker C.5

Cat 4.  MLD

Bij de MLD 24 stuks , Z1 t/m Z24
(zes MLD kisten bedoeld voor Nederlands Indie gingen in feite naar de ML-KNIL vanaf februari 1930. J1 t/m J6 ??)

De MLD had rond 1924 behoefte aan watervliegtuigen en dus was deze variant voorzien van drijvers (type C.Vw).
De eerste werd afgeleverd met drijvers, een Liberty motor van 400 pk en een "C" vleugel mid 1925. De "C" vleugel was langer dan de "B".
Daarna werd e.e.a gemodificeerd o.a. sterkere constructie en werd een Hispano Suiza 450 pk motor ingebouwd. Er bleven echter problemen met het drijver versie. Ondertussen werd een toestel met wielonderstel uitgetest vanaf oktober 1925. Besloten werd alle toestellen met wielen uit te rusten en in feite werd de drijver versie dus nooit operationeel gebruikt!

Er waren grote problemen met de levensduur van de Hispano Suiza motoren. Dit betekende dat toestellen aan de grond werden gezet; er werd een toestel getest met een Lorraine Dietrich motor van 450 pk. Deze beviel prima maar Hispano kwam juni 1927 met een verbeterde versie van de Hispano Suiza; deze verbeterde motor werd weer ingebouwd in de MLD toestellen.

Ingezet werden de wielversies als trainers etc. Maar ondertussen had de MLD dus nog geen watervliegtuigen....


 

fokker-c5-mdv-a5

MLD kist met drijvers, een C.V W. Foto: Collectie  M.de Vreeze  (used with permission)

fokker-c5w-mdv-arc

C.V  met wielonderstel als "torpedo" testvliegtuig . Foto: Collectie  M.de Vreeze  (used with permission)

fokker-c5-mdv-a6 

C.Ve  . Foto: Collectie  M.de Vreeze  (used with permission)

fokker-c5-mdv-a8
C.Vc  MLD . Foto: Collectie  M.de Vreeze  (used with permission)


Foto's van Beeldbank NIMH die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het NIMH) :

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

 

C.Vd . Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Met drijver C.Vw, deze configuratie voldeed niet en de kisten werden omgebouwd.  Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Oeps! De modelbouwer ziet mooi de onderkant . Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)


Registratiegegevens Fokker C.Vw MLD:
Deze toestellen zijn afgeleverd als drijvervliegtuig C.V W. Als zodanig voldeed 't niet, waarna ombouw tot C.V C volgde.
Registratie Constructie-nummer Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
Z-1 4866 1925 1938  
Z-2 4867 ? 1925 1938  
Z-3 4868 ? 1925 1934 omgebouwd in 1927 als torpedo test vliegtuig
Z-4 4869 ? 1925 1938 getest met een Lorraine Dietrich motor van 450 pk
Z-5 4870 ? 1925 01-08-1939 geleverd als wiel versie ? met Suiza motor
Z-6 4871 ? 1925 1938  

.

Registratiegegevens Fokker C.Vc MLD:
Registratie Constructienummer Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
Z-7 4940 ? 1926 1934 In dienst medio 1926, Medio 1934 afgeschreven
Z-8 4941 ? 1926 1934 In dienst medio 1926, Medio 1934 afgeschreven
Z-9 4942 ? 1926 1930 In dienst medio 1926, Medio 1930 afgeschreven
Z-10 4943 ? 1926 1938  
Z-11 4944? 1926 1930  
Z-12 4945? 1926 1930  

.

Registratiegegevens Fokker C.Ve MLD:
Registratie Constructie-nummer Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
Z-13 4946 ? 1926 1935 Contractdatum: 31/12/25. Afgeschreven
Z-14 4947 ? 1926 1930 Contractdatum: 31/12/25. Afgeschreven
Z-15 4948 ? 1926 1938 Contractdatum: 31/12/25. Afgeschreven
Z-16 4949 1926 1938 Contractdatum: 31/12/25. Afgeschreven
Z-17 4950 ? 1926 1930 Contractdatum: 31/12/25. Afgeschreven
Z-18 4951 ? 1926 24-02-1931 Contractdatum: 31/12/25. Verongelukt Marine Vliegkamp De Kooy
Z-19   1927 27-07-1932 Contractdatum: 30/12/26. Verongelukt bij Vaals
Z-20   1927 1938 Contractdatum: 30/12/26. Afgeschreven
Z-21   1927 1930 Contractdatum: 30/12/26. Afgeschreven
Z-22   1927 1930 Contractdatum: 30/12/26. Afgeschreven
Z-23   1927 1938 Contractdatum: 30/12/26. Afgeschreven
Z-24   1927 1938 Contractdatum: 30/12/26. Afgeschreven

  Bronnen o.a.  [B16] MLD.70 ,  [B5] Luchtv.kennis 1977-4 (enige info)

 Wie heeft meer detail info en wil die beschikbaar stellen? Graag, neem contact op met de Nedmil redactie...

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


 

5. LA-KNIL Fokker C.5

Cat 5. LA-KNIL

Verkenner
LA-KNIL in Indie 26 stuks:
C.Ve : 18 stuks, 1926-1940;  (notatie soms ook C.5e)
C.Vd: 8 stuks, 1930-1940; (notatie soms ook C.5d); (6 waren oorspronkelijk bedoeld voor de MLD maar gingen naar de LA-KNIL).

Besteld in 1924 werden de eerste serie toestellen pas geleverd in 1926 na de nodige meningsverschillen tussen Fokker en het Ministerie van Kolonien. Voorzien van Napier motor. Later in 1929 volgden er nog 12 kisten.

Toestellen gebruikt o.a. bij de 1e en 2e VA vanaf Andir en vliegschool Kalidjati maar ook gevlogen naar allerlei uithoeken in Indie waar ook ondertussen enige vliegvelden waren aangelegd. Het type voldeed uitstekend en werd ook soms voor luchtpostdiensten gebruikt. Ook worden er langere verre missies uitgevoerd die soms wel dagen duurden.

Ter plaatse werd ontwikkeld een bommenwerper versie met bommenrichtapparatuur, radio etc voor maximaal 500 kg bommen. Er werd ook geexperimenteerd met Bristol Jupiter VI motoren en later ook met de Curtiss Conqueror motor (van de P-6) als vervanging van de Napier motoren. Het vloog uitstekend met de Conqueror motor.

fokker-c5-knil-mdv-fl

Toestel van waarschijnlijk het KNIL; let op de andere motor.  Foto: Collectie  M.de Vreeze  (used with permission)


Foto's van Beeldbank NIMH die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het NIMH) :

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Op Marinevliegkamp Morokrembangan (Soerabaja). Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

 

Registratiegegevens Fokker C.Ve bij de LA-KNIL:
Registraties Constructie-nummer Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
C.Ve 416 4936 ? eind 1926   Napier motor
C.Ve 425 4997 ? eind 1927   Napier motor
C.Ve 426 4998 ?     Napier motor
C.Ve 427 4999 ?     Napier motor
C.Ve 428 5000 ?     Napier motor
C.Ve 429 5098 ? 1929   Napier motor
C.Ve 430       Napier motor
C.Ve 431       Napier motor
C.Ve 432 5088 ?     Napier motor; mogelijk later de "Bokkepoten"
met schokbrekers (ML-KNIL) 1933
C.Ve 433       Napier motor
C.Ve 434 5103 ? 1929   Napier motor
C.Ve 435 5110 ?     Napier motor
C.Ve 436       Napier motor
C.Ve 437       Napier motor
C.Ve 438       Napier motor
C.Ve 439 5114 ? 1930   Napier motor
C.Ve 440 5115 ? 1930   Napier motor

er werden diverse losse vleugels "D" sets ook geleverd.
.

Registratiegegevens Fokker C.Vd bij de LA-KNIL:
Registratie Constructie-nummer Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
C.Vd 441 5047 eind 1930   Jupiter motor; ex-MLD; later met Conqueror motor
C.Vd 442       Jupiter motor; ex-MLD; later met Conqueror motor
C.Vd 443       Jupiter motor; ex-MLD; later met Conqueror motor
C.Vd 444       Jupiter motor; ex-MLD; later met Conqueror motor
C.Vd 445       Jupiter motor; ex-MLD; later met Conqueror motor
C.Vd 446 5052     Jupiter motor; ex-MLD; later met Conqueror motor
C.Vd 447       Conqueror motor; waarschijnlijk omgebouwd.
C.Vd 448       Conqueror motor; waarschijnlijk omgebouwd.
C.Vd 449       Conqueror motor; waarschijnlijk omgebouwd.

  Bronnen o.a.   B17] Vlucht.tijd

Opmerking: er werden diverse losse vleugel "D" sets ook geleverd.

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


 

Modelbouw Fokker C.5 (C.V)

MODELBOUW FOKKER C.V  (C.5)

Modellen (type)
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
? never seen
@ hard to find
1/72
1/48
1/32
C-Vd:
LF Models C.Vd
Czech master kit 0144
Broplan
 ----------
C-VM E-wing:
Broplan
 ---------
C-Vb:
Omega (resin, conversie vleugel)
LF Models (resin , needs nose conversion)
 ---------------
C-Ve:
LF models (S.6H)
PH model
Italian Kits (Romeo RO1, conversion nose+wing)
TopGun conversion (resin)
TruckerMate (C-Ve , conversion nodig) (vacu)
Airmodel conversion (vacu, diverse kits)
Alpha conversion (vacu) @
Geromy (resin) Dutch
.

> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal; (best kit listed first);

BOXART

  • airmodel-fokker-c5e-72
  • broplan-fokker-c5-72
  • czech-fokker-c5-72
  • geromy-fokker-c5-48
  • lf-models-c5-7201
  • lf-models-fokker-c5d-72
  • lf-models-fokker-c5e-72
  • ph-model-fokker-c5e-72
  • topgun-fokker-c5e-72

 

Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)  
Schema Algemeen Kleur boven- en zijkanten Kleur onderzijde Details Opmerkingen
(1)   < K28 > lichtgrijs < K28 > lichtgrijs   eerste schema
(2)   < K120> khaki < K120> khaki    
(3)   < K16 > bruin groen / dark slate grey < K108> LvA Blauw   prop houtkleurig; vaak rood-wit-blauw richtingsroer; metalen motorkap;

 

OPMERKINGEN:

Er zijn diverse varianten van de C.V. Met andere vleugels en motoren. Het beste is te kijken naar foto's van het gewenste vliegtuig, de eventuele registratie, periode en daar het model bij te zoeken van de juiste versie. Veel 1/72 modellen zijn ooit uitgebracht van de diverse versies.


Tekeningen van en beschikbaar gesteld door Wilko Jonker (used with permission):

Fokker CVD Kestrel LVA 1 
en meer...

  • Fokker_C-VC-MLD
  • Fokker_C-Vw-MLD
  • Fokker_CVD_Kestrel-LVA-1
  • Fokker_CVD_Kestrel-LVA-2
  • Fokker_CVD_Kestrel-LVA-3

fokker cvd sket

Schets van opbouw romp uit de jaren dertig. Tekening Collectie M. de Vreeze (used with permission)

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)