IPMS Nederland

INFO Fokker C.6

 

Fabriek Fokker
Vliegtuig  
Type-aanduiding C.6 (C.VI)
Cat 2 --  totaal 33 stuks
 


fokker c6 mdvpro

Informatie:

Fokker tweedekker jager uit mid jaren negetntien-twintig (sommige ook door LvA gebouwd in fabriekje); sterk gekoppeld aan de Fokker C.V type; Diverse motortypes aangeboden, o.a. Hispano Suiza 52-12i motor van 350 pk. De vleugel had een tapse vorm en het type had een romp vrijwel gelijk als de C.V.

Lengte: 12,50 m
Spanwijdte: 9,53 m
Hoogte: 3,50 m
Leeggewicht: 1250 kg
Max startgewicht: 1850 kg
Max snelheid: 225 km/u
Vliegbereik: 1000 km
Plafond: 6100 m
2 man bemanning
1 of 2 vaste mitrailleurs en 1 beweegbare mitrailleur voor de waarnemer.
200 kg bommen


 

Literatuur:
Fokker C.5, C.6, C.9 types
Frits Gerdessen. Luchtvaartkennis
1998-3   Afd.Luchtvaartkennis

.

Websites:
--

FOTO GALERIJ:

  • fokker-c6-jaguar-mdvarc
  • fokker-c6-mdv-a2
  • fokker-c6-mdvpro
  • fokker-c6-mindef-archive
  • fokker-c6-suiza-mdvarc
  • fokker-c6-suiza-mdvarc2

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze


2. LVA Fokker C.6

Cat 2.  LVA

1925-1935

diverse series, vanaf 1925 tot 1934 
serie 1: 19 stuks, kenmerken 590 t/m 608; afgeleverd jaar 1925 met Hispano 350 pk motor;
serie 2: 7 stuks, kenmerken 609 t/m 615 ; geleverd 1926
serie 3: 3 stuks, kenmerken 616 t/m 618 ; geleverd 1927 en 1928
serie 4: 2 stuks , kenmerken 619 , 620 ; afgeleverd 1927 en 1928 met Armstrong Jaguar 385 pk stermotor, later weer voorzien van de Suiza motor.
serie 5: 2 stuks, door LvA gebouwd, kenmerk 621 en 622

Geleverd vanaf 1925 door Fokker als verkenner. Het type was sterk gebaseerd op de Fokker C.V maar met een lichtere Hispano Suiza 350 pk motor. Ze voldeden prima.

Vanaf 1934 werden de meeste resterende Fokker C.VI kisten omgebouwd tot Fokker C.V (K) en voorzien van Kestrel motor; de type aanduiding C.VI verviel toen voor die verbouwde kisten.


fokker-c6-mindef-archive

Foto: Archief Ministerie van Defensie via M.de Vreeze (used with permission)

fokker-c6-mdv-a2

Foto: Collectie M.de Vreeze (used with permission)

fokker-c6-jaguar-mdvarc

Kist met Jaguar motor; Foto: Collectie M.de Vreeze (used with permission)


Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het NIMH) :

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Mooi zicht bovenop; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Met testvaan? Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Op Soesterberg; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Vorm vleugelstijl is hier goed te zien; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)


  

Registratiegegevens:
Registratie Constructienummer (romp)
Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
590  4878
28-10-1925 zie Fokker C.V
mid 1933 ombouw Hispano uitgebouwd en met RR motor ombouw tot Fokker C.V
591    4879 17-10-1925 zie Fokker C.V  april 1935 ombouw Hispano uitgebouwd en met RR motor ombouw tot Fokker C.V
592    4880 19-10-1925 zie Fokker C.V  1935 Hispano uitgebouwd en met RR motor ombouw tot Fokker C.V
593    4881 28-10-1925 zie Fokker C.V  1932 Hispano uitgebouwd en met RR motor ombouw tot Fokker C.V
594    4882 28-10-1925 zie Fokker C.V  mid 1935 ombouw Hispano uitgebouwd en met RR motor ombouw tot Fokker C.V 
595    4883 28-10-1925 zie Fokker C.V  begin 1934 ombouw Hispano uitgebouwd en met RR motor ombouw tot Fokker C.V 
596    4884 26-10-1925 zie Fokker C.V  begin 1935 ombouw Hispano uitgebouwd en met RR motor ombouw tot Fokker C.V
597    4885 26-10-1925 zie Fokker C.V  begin 1935 ombouw Hispano uitgebouwd en met RR motor ombouw tot Fokker C.V
598    4886 29-10-1925 zie Fokker C.V  mid 1935 ombouw Hispano uitgebouwd en met RR motor ombouw tot Fokker C.V
599    4887 29-10-1925 zie Fokker C.V  1934 ombouw Hispano uitgebouwd en met RR motor ombouw tot Fokker C.V
600    4888 11-12-1925 zie Fokker C.V  mid 1935 ombouw Hispano uitgebouwd en met RR motor ombouw tot Fokker C.V
601    4889 14-12-1925 zie Fokker C.V  1933 ombouw Hispano uitgebouwd en met RR motor ombouw tot Fokker C.V
602    4890 14-12-1925 zie Fokker C.V  1935 ombouw Hispano uitgebouwd en met RR motor ombouw tot Fokker C.V
603    4891 14-12-1925 zie Fokker C.V  mid 1933 ombouw Hispano uitgebouwd en met RR motor ombouw tot Fokker C.V
604    4892 14-12-1925 zie Fokker C.V  1933 ombouw Hispano uitgebouwd en met RR motor ombouw tot Fokker C.V
605    4893 11-12-1925 zie Fokker C.V  1933 ombouw Hispano uitgebouwd en met RR motor ombouw tot Fokker C.V
606    4894 08-12-1925  12-12-1929 landingsongeval op Soesterberg en afgeschreven.
607    4895 08-12-1925 zie Fokker C.V  1933 ombouw Hispano uitgebouwd en met RR motor ombouw tot Fokker C.V
608    4896 08-12-1925 zie Fokker C.V  1933 ombouw Hispano uitgebouwd en met RR motor ombouw tot Fokker C.V
609    4910 26-01-1926 zie Fokker C.V  noodlanding 23-10-1933 bij Nijkerk; daarna Hispano motor uitgebouwd; later RR motor ombouw tot Fokker C.V
610    4911 26-01-1926 zie Fokker C.V  1933 ombouw Hispano uitgebouwd en met RR motor ombouw tot Fokker C.V
611    4912 26-01-1926 zie Fokker C.V  1933 ombouw Hispano uitgebouwd en met RR motor ombouw tot Fokker C.V
612    4913 26-01-1926 06-05-1933 ongeval Soesterberg en juni 1933 formeel afgeschreven. (zelfde nummer later voor Fokker C.V met RR motor)
613    4914 26-01-1926 zie Fokker C.V  1935 ombouw Hispano uitgebouwd en met RR motor ombouw tot Fokker C.V
614    4915 25-02-1926 15-07-1927 ongeval Den Dolder en afgeschreven. (zelfde nummer gebruikt later voor een Fokker C.V)
615    4916 25-02-1926 05-10-1932 noodlanding Nijkerk en zwaar beschadigd; afgeschreven
616    ? 30-06-1927 19-06-1931 slechte landing en augustus afgeschreven
617    ? 30-06-1927 zie Fokker C.V  mid 1935 ombouw Hispano uitgebouwd en met RR motor ombouw tot Fokker C.V
618    ? 29-06-1927 zie Fokker C.V  mid 1935 ombouw Hispano uitgebouwd en met RR motor ombouw tot Fokker C.V
619    4979 06-12-1927 zie Fokker C.V  had Jaguar motor; 1933 ombouw Hispano uitgebouwd en met RR motor ombouw tot Fokker C.V
620    4966 06-12-1927 zie Fokker C.V  had Jaguar motor;  september 1935 ombouw Hispano uitgebouwd en met RR motor ombouw tot Fokker C.V
621    LVA bouw eind 1928 zie Fokker C.V  mid 1935 ombouw Hispano uitgebouwd en met RR motor ombouw tot Fokker C.V
622  LVA bouw
april 1929
zie Fokker C.V  eind 1934 ombouw Hispano uitgebouwd en met RR motor ombouw tot Fokker C.V

 Bronnen o.a.  [B17] Vlucht.tijd , [B5] Luchtv.kennis 1999-03 en 1999-04 en 1969-9
 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


 

 

Modelbouw Fokker C.6

MODELBOUW FOKKER C.VI

Modellen (type) ? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
? never seen
@ hard to find
1/72 1/48 1/32

LF models (resin , needs conversion nose)

Italian kits (resin, needs conversion nose+wing)

TopGun (conversion nose) (resin)

TruckerMate (conversion C.Ve) (vacu)

   

> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal;

Modellen nalopen...

BOXART

  • kker-c5e-truckersmate-72

.

Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)  
Schema Algemeen Kleur boven- en zijkanten Kleur onderzijde Details Opmerkingen
(a)   < K120> LvA kaki < K108> LvA Blauw   standaard schema; metalen motorkap.

...

 

 

Tekeningen van en beschikbaar gesteld door Wilko Jonker (used with permission):

Fokker CVI HS350 1 
en meer...

  • Fokker_CVI_HS350-1
  • Fokker_CVI_HS350-2

 

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)