IPMS Nederland

INFO Fokker D.XVII (D.17)

.

Fabriek Fokker
Vliegtuig  
Type-aanduiding D.XVII    , (D.17)
Cat 2 , 5 --  totaal 11 stuks
 

 


  fokker-d17-profile

Informatie:

Fokker D-17 was een jager en ontworpen door Beeling. Het Type D.XVII was de laatste Fokker tweedekker en prototype vloog in november 1931. Er waren diverse motor opties. Het proto week sterk af van de latere versie. Zomer 1932 werd een beproeving gedaan in Indie. De LVA bestelde eind 1932 tien kisten. Er werd ook geprobeerd dit type in verschillende varianten te verkopen aan het Buitenland en er werden diverse type aanduidingen gebruikt.  

 Spanwijdte: 9,60 m  
 Lengte: 7,20 m
 Hoogte: 3,0 m
 Leeggewicht: 1070 tot 1145 kg
 Maximum startgewicht: 1450 tot 1650 kg
 - diverse motoren:
 motor 1- Curtiss Conqueror V1570 , max snelheid 305 km/u;
 motor 2- RR Kestrel II  van 580 pk, max snelheid circa 350 km/u (wat relatief snel was voor die tijd)
 motor 3- Lorraine Petrel 600 pk, max snelheid 356 km/u ; 
 motor 4- Hispano Suiza  670 pk, max snelheid 395 km/u ?
Bewapening:  2 x mitrailleurs van 7,7mm


.

Literatuur:
Modelbouw in Plastic
Max Schep
IPMS Nederland
 
 1991-4
KLu vliegtuigen
Wim Schoenmaker en Thijs Postma
De Alk
 
1987
Fokker D.XVII
Frits Gerdessen
Afd. Luchtvaartkennis
 
2003-1

.

Websites:
- -

.

FOTO GALERIJ:

  • fokker-d17-lvk-1
  • fokker-d17-lvk-2
  • fokker-d17-mdv-archive
  • fokker-d17-mdv-fl
  • fokker-d17-mindef
  • fokker-d17-mindef2
  • fokker-d17-profile

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze



 

2. LvA/ML Fokker D.17

Cat 2. LvA

Voor de LVA werden 10 stuks besteld eind 1932, kenmerken: 201 t/m 210  ; [ nrs 201-208 hadden Rolls Royce motor , 209 Lorraine Petrel motor , 210 Hispano motor; deze laatste twee toestellen kregen 1938 ook de RR Kestrel motor].

Een D.XVII prototype, registratie eerst F-321, en "F-32", werd begin 1932 getest in Indie bij de LA-KNIL en dit toestel was voorzien van een 640 pk Curtiss Conqueror V1570 motor. December 1932 was er een kraak op Andir maar kist werd gerepareerd. Omdat men daar ook de Curtiss P-6 Hawk had in Indie en er geen vraag naar was, werd in 1936 deze kist weer overgedaan aan de LvA als nr 211 in Nederland; het werd omgebouwd tot standaard LvA kist met Kestrel motor.

Toestellen werden ingedeeld bij de JaVa Soesterberg en later Schiphol. Er waren wel motor problemen maar over het algemeen voldeed het type en waren ze relatief snel. Het landen was wel wat lastig. In 1936 werd de JaVa overgeplaatst naar Schiphol.

Algemene mobilisatie volgde en september 1939 werden de toestellen ingedeeld bij jachtgroep t.b.v het veldleger. Een zevental toestellen waren mei 1940 beschikbaar bij de vliegschool op De Vlijt op Texel.

Bij de oorlogshandelingen mei 1940 werden diverse kisten nog ingezet maar ze gingen uiteindelijk verloren.

 

fokker-d17-mindef

Foto: Archief Ministerie van Defensie via M.de Vreeze  (used with permission)

fokker-d17-mindef2

Foto: Archief Ministerie van Defensie via M.de Vreeze  (used with permission)

fokker-d17-mdv-archive

Foto: Archief Ministerie van Defensie via M.de Vreeze  (used with permission)

fokker-d17-mdv-fl

Foto: Collectie M. de Vreeze (used with permission)

fokker d17 lvk 1

Foto uit en met dank aan de collectie Afd.LuchtvaartKennis voor leden (used with permission)

fokker d17 lvk 2

Foto uit en met dank aan de collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

fokker d17 avweek 1932

Artikel in de oude Aviation (Week) van juli 1932. Dit gaat nog over het prototype met Conqueror motor. Collectie M. de Vreeze (used with permission):


Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH (linked with permission), die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn:

 

Prototype "F-32" met een Curtiss Conqueror motor. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

.. en nog een foto van deze kist. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

wederom de "F-32" met Conqueror motor (had eerst nummer F.321) . Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

 

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Met Rolls Royce motor. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Hoogtevlucht voorbereiding februari 1935. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Fokker D.17, de "209", voorzien van een Lorraine Petrel motor. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

en nogmaals de "209" met Lorraine Petrel motor. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Voorzien van de driehoeken, 1939. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Driehoeken op de vleugel zijn hier goed te zien. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Detailopname van de Fokker D.17, voorzien van een Hispano Suiza motor. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Cockpit met leuke details voor de modelbouwer. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

 

Registratiegegevens:
Registratie
Constructienummer romp
Datum in dienst
Datum uit dienst
Opmerkingen
211 5293 juni 1938 21-11-39 "F-32", was ML-KNIL test in Indie met Conqueror motor; retour LvA 1936 en voorzien Kestrel motor; sloeg over de kop november 1939 en afgeschreven;
201
5337
08-11-1933
16-09-1936 
Kestrel motor; neergestort 23-05-1936 Soesterberg en afgeschreven;
202
5338
juni 1938
11-05-1940
Kestrel motor; neergehaald meidagen eigen luchtafweer De Vlijt op Texel, noodlanding Balgzand polder.
203
5339
16-03-1934
12-05-1940
Kestrel motor; geraakt 11-05-1940 eigen luchtafweer meidagen bij De Vlijt maar geland op De Kooy; 12-05-1940 verongelukt landing Ruijgenhoek
204
5340
 ?
11-05-1940
Kestrel motor; verbrand meidagen door Duitse luchtaanval op De Vlijt
205
5341
 ?
14-05-1940
Kestrel motor; verbrand eigen personeel meidagen op Schiphol.
206
5342
16-03-1934
19-01-1939 ????
Kestrel motor; sloeg over de kop bij landing en afgeschreven.
207
5343
eind 1933 ?
12-05-1940
Kestrel motor; vernield meidagen door landing Ruijgenhoek
208
5344
eind 1933 ?
15-07-1938
Kestrel motor; afgeschreven na crash in zee bij Haamstede
209
5345
mid 1934 ?
13-05-1940
Petrel motor; crash bij start tijdens meidagen Soesterberg
210
5346
mid 1934 ?
13-05-1940
Hispano Suiza motor; verlaten meidagen na motorstoring op Soesterberg; is door Duitsers buitgemaakt ??

  Bronnen o.a [B17] Vlucht.tijd , [B18] KLu.Vliegt. , [B5] Luchtv.kennis 2003-1 en 1989-4

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


Modelbouw Fokker D.17

Modelbouw Fokker D.XVII   (D.17)

Modellen (type)
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
? never seen
@ hard to find
1/72
1/48
1/32
CMK/Alliance (resin) ;
"Wenstedt" model ;
Merlin models
.
Combat models (vacu) @ ;
Falcon @ (vacu)

beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal; (best kit listed first); 

BOXART

  • cmr-fokker-d17-72
  • merlin-fokker-d17-72
Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)
 
Schema
Algemeen
Kleur boven- en zijkanten
Kleur onderzijde
Details
Opmerkingen
(1) LvA
 
<K120> Khaki
<K120> Khaki
 
 
roundels
(2) LvA
<K120> Khaki
<K120> Khaki
 
driehoeken
(3) ML-KNIL
 
<K120> Khaki MAAR
boven vleugel : aluminium dope
<K120> Khaki
bovenzijde hor stabilo : aluminium dope
alleen 1 Indie test kist F-32 , later F-321

.

Opmerkingen: 
rood-wit-blauw op richtingsroer verviel na KB 15-01-1939;
de latere oranje driehoeken hadden een 10cm brede zwarte rand.

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)