IPMS Nederland

INFO Fokker D.3

........

Fabriek Fokker
Vliegtuig  
Type-aanduiding D.3 (D.III / M-19K)
Cat 1 --  totaal 10 stuks
 


fokker-d3-drawing1

Informatie:

De Fokker D-III, Fokker M-19, was een directe doorontwikkeling van de Fokker D-I (Fokker M-17) en Fokker D-III (Fokker M-18). Deze ware nog ontworpen door de in juni 1916 tijdens een testvlucht met een productie Fokker D-I, omgekomen Martin Kreutzer, Fokkers hoofd-ontwerper. Deze werd opgevolgd door Reinhold Platz.

De M-19 was eigenlijk een aangepaste Fokker D-II met een 160 pk Oberursel U.3 rotatie-motor (met een dubbele rij cilinders) en een vleugeloppervlak ter grootte van dat van de Fokker D-I. Het toestel vloog voor het eerst begin 1916. Het was gebouwd op de typische Fokker manier met staal buizen romp en roeren met houten vleugels.
De D-III had beduidend betere prestaties dan z'n beide voorgangers. In september 1916, ontving de bekende Duitse oorlogsvlieger Boelcke een toestel. Aanvankelijk was hij zeer gecharmeerd van het toestel, en behaalde er gedurende de eerste weken nog zes overwinningen. Maar Boelcke ondervond wel dat het toestel trager was dan de Sopwith 11/2 Strutter en een stuk langzamer dan de Nieuport Scout. Reden voor hem om over te stappen op de Albatross DI. Deze was een stuk sneller. De D.III werd ten gevolge van Boelckes advies van de frontlinie teruggetroken en werden ze ingezet voor het thuisfront. Ze werden niet zo heel lang ingezet. De onbetrouwbare Oberursel motor was wellicht hier een oorzaak van.

Aanvankelijk was het toestel nog niet voorzien van ailerons maar "scheluw trekking" . Deze vroege D.III's hadden fabrieksaanduiding M-19F. Later werden ze wel voorzien van ailerons, wat de wendbaarheid flink verbeterde. Deze versie kreeg de fabrieksaanduiding M-19K en van dit type werden de meesten gebouwd ook voor de LVA. Ook werden wel propellers van verschillende diameter toegepast.

Fokker, jager
Spanwijdte: 9,05 m
Lengte: 6,30 m
Hoogte: 2,25 m
Max snelheid circa 160 km/u met Oberursel UR.3 160 pk rotatie motor
Bereik: 220 km
Plafond: 4000 m
2 mitrailleurs LMG 08 7,92 mm gesynchroniseerd


 

Literatuur:
Modelbouw in Plastic, 2007-4
Wilko Jonker
pagina 36-38,
2007
IPMS Nederland
Fokker, the creative years
A.R. Weyl
pagina 170-172
1965
Putnam London
Fokker aircraft of world war I
Paul Leaman
pagina 69 e.v.
2001
Crowood
Fokker D.III / M-19K
Joop Wenstedt
1980-1
Avia Hobby

.

Websites:
--

FOTO GALERIJ:

  • fokker-d3-drawing1
  • fokker-d3-mdv-arc2
  • fokker-d3-mdv-arc5

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze 



1. LVA Fokker D.3

Cat 1. LVA

10 stuks , kenmerken F200-209 in gebruik van 1917-1920

Nederland mocht in de zomer van 1917 toestellen kopen in Duitsland. In september 1917 werd een Fokker M-19K door Versteegh en Duinker getest te Berlijn. Het toestel beviel goed, en er werden tien aangekocht. Oktober 1917 werden ze in Soesterberg afgeleverd en de eerste vlucht aldaar was 11 oktober. Waarschijnlijk is dat de bewapening van twee Maxim LMG 08 mitrailleurs later op de LVA-toestellen werd gemonteerd.

De D.III was het tweede Fokker-type (de A1.M8 was de eerste) dat daadwerkelijk bij de LVA in dienst kwam.

fokker-d3-mdv-arc5

Foto: Collectie M.de Vreeze (used with permission)

fokker-d3-mdv-arc2

Hier zijn de spandraden goed te zien en de oranje bollen. Foto: Collectie M.de Vreeze (used with permission)


Foto's van Beeldbank NIMH die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het NIMH) :

Op Soesterberg, 1917? Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Fokker D.III en op de voorgrond een Rumpler. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Oberursel motor van de Fokker D.III had 2 rijen cylinders. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Motorkap detail. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)


 

Registratiegegevens:
Registratie
Constructie-nummer
Datum in dienst
Datum uit dienst
(waarschijnlijk)
Opmerkingen
F200
werkno 350/16
01-10-1917
1921
was prototype, uit Schwop; overgenomen Adlershof en gereviseerd Schwerin
F201
379/16
01-10-1917
1921
uit Schwerin, overgenomen Adlershof en gereviseerd Schwerin
F202
1607/16
01-10-1917
1921
uit Schwerin, overgenomen Adlershof en gereviseerd Schwerin
F203
1619/16
01-10-1917
1921
uit Schwerin, overgenomen Adlershof en gereviseerd Schwerin
F204
2965/16
01-10-1917
1921
overgenomen Grossenhain
F205
2983/16
01-10-1917
1921
overgenomen Grossenhain
F206
3022/16
01-10-1917
1921
overgenomen Grossenhain
F207
3024/16
01-10-1917
1921
overgenomen Grossenhain
F207
3026/16
01-10-1917
1921
overgenomen Grossenhain
F208
3028/16
01-10-1917
1921
overgenomen Grossenhain
F209
2965/16
01-10-1917
1921
overgenomen Grossenhain

 Bronnen o.a.  [B17] Vlucht.tijd

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


 

Modelbouw Fokker D.3

 MODELBOUW  FOKKER D.III

Modellen (type)
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
? never seen
@ hard to find
1/72
1/48
1/32
HR Model (resin)(conversie ailerons)**
Dragon
 -

> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal;

BOXART

  • hr-models-fokker-d3-72

Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)

 

Schema

Algemeen

Kleur boven- en zijkanten

Kleur onderzijde

Details

Opmerkingen

(a)

 

"Turkoois blauw " (lichtblauw kleur ?)

"Turkoois blauw"

 

aan bovenzijde bovenvleugel donker olijfbruine vernis patronen

OPMERKING: ** van de HR Model kit zijn diverse dozen met verschillen in de ailerons.

 

Fokker DIII

Tekening van en beschikbaar gesteld door Wilko Jonker (used with permission)

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)