IPMS Nederland

ipms logo groot

nedmil-ipms-logo

NEDERLANDSE MILITAIRE LUCHTVAART IN PLASTIC

Login

Registreren of Wachtwoord opvragen e.d. heeft geen zin! Leden: gebruik de algemene inlogcode. Lees "inloggen op de IPMS website"

google translate

mip-link

winkelkaart logo

INFO Fokker D.7 (D.VII)

.

Fabriek Fokker
Vliegtuig  
Type-aanduiding D.7 ( D.VII )
Cat 1/2, 4,5 --  totaal 49 + 3 stuks
 

 

  fokker-d7-profile2

Informatie:

Fokker jager die eind 1917 werd ontworpen in Duitsland. Fokker was daar gevestigd en had ook Pfalz als ontwerper in dienst genomen. Het toestel werd ontwikkeld uit de V.11 welke een flink aangepaste DR.1 was met een Mercedes DIII lijnmotor. De bekende baron Von Richthoven beproefde de V.11 en kwam met suggesties. De aangepaste kist werd de latere D.VII welke april 1918 beschikbaar kwam bij de Duitse Jasta gevechtseenheden. In het begin was het even wennen voor de vliegers, het vloog anders dan voorgaande typen en was ook in het begin niet zo snel al was de klimsnelheid en manoeuvreerbaarheid wel uitstekend. Verder vloog er nog wel eens een D.VII in een fatale brand omdat munitie vlam vatte welke vlak bij de motor zat. De Fokker fabriek in Schwerin draaide op volle toeren. Ook werden toestellen in "licentie" gebouwd door het Duitse Albatros en A.O.W. (de verschillen zitten in de motor beplating). Later kwam er nog een sterkere BMW motor in (Fokker D.VIIF) die het toestel zeer snelle klimsnelheden gaf. Maar er bleef een tekort aan deze BMW motor. Soms werd het toestel ook voorzien van een lange uitlaat aan de rechter kant van de motorbeplating.

De uiteindelijke D.VII was een van de beste jagers uit de Eerste Wereldoorlog en was zo berucht en succesvol dat er speciale overgave condities waren. Fokker bouwde er 800 in Duitsland tot de wapenstilstand november 1918. Een aantal kisten werd vervolgens geconfisceerd voor onderzoek door o.a de Amerikanen. Ze werden daar zelfs soms van andere motoren voorzien en vlogen nog lang rond.

Gegevens:
Spanwijdte: 8,9 m bovenvleugel, spanwijdte ondervleugel: 7 m
Lengte: 6,95 m
Hoogte: 2,8 m
Maximum snelheid circa 185 km/u met BMW IIIa van 185 pk
Plafond circa 6000 m
Bereik: 900 km
Leeggewicht: 684 kg
Gewicht maximaal 900 kg
Typisch 2 x LMG. 08/15 'Spandau' mitrailleurs, kaliber 7,92 mm gemonteerd op de motor; later de Vickers M18; (MLD kisten eerst Lewis en later
Vickers 5 mitrailleur 0,303inch).

Er waren diverse verschillen in de productie, o.a motor varianten, zoals
Mercedes D-III van 160 pk,
BMW IIIA van 185 pk, (Fokker D.VIIF)
BMW IV met 230 -300 pk met meer stroomlijn
Siddeley Puma 230 pk motor (KNIL)
BMW IIIA met modificatie, max snelheid 210 km/u (MLD)


 

Literatuur:
Fokker D.VII - 1918 artikelen uit weekblad Flight Internation U.K
Fokker Aircraft of World War One
Paul Leaman,
1991
 
Crowood Press UK,
Bouwer aan de wereldluchtvaart,
Thijs Postma
1979
Fibula
Fokker, the man and hist aircraft
Hegener
1961
Harleyford UK
Airborne in the Fokker D.VII
Overest (oud LVA vlieger)
1989
 
Air Enthusiast 38 / jan-apr 1989
Fokker D.VII
Nico Geldhof
1988
 
St.Vrienden MLM
Profiles volume 2
Argus books
1989
pagina 75
Fokker DVII in dienst van de Nederlandse Militaire Luchtvaart
Nico Geldhof
2008
 ISBN 97890.8049.8136
Geromy
Fokker D.VII
Squadron signal
no.166
Modelbouw in Plastic
IPMS Nederland
2002-4
Max Schep
KNIL kisten
Nederlandse Fokker D.VII 's
Geldhof
1980-5
Avia Hobby

.

Websites:

.

FOTO GALERIJ:

  • fokker-d7-mdv-a2
  • fokker-d7-mdv-a5
  • fokker-d7-mdv-arc5
  • fokker-d7-mdv-arc6
  • fokker-d7-mdv-arc7
  • fokker-d7-mdv-arc8
  • fokker-d7-mdv-arc9
  • fokker-d7-mdv-archive
  • fokker-d7-mdv4-arc
  • fokker-d7-mdv5-arc
  • fokker-d7-mdv7-arc
  • fokker-d7-mdv8-arc
  • fokker-d7-profile2
  • fokker-d7-replica-mdv-arc

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze


 

1. LVA Fokker D.7 (D.VII)

Cat 1 / 2  LVA

Er waren voor het einde van de Eerste Wereldoorlog een aantal Duitse toestellen geïnterneerd die in Nederland waren geland. Zo landde op 15 oktober 1918 een Duitse D.VII bij Ijzendijke in Zeeuws Vlaanderen na motorstoring. Geïnterneerd en waarschijnlijke LvA registratie F227. 

Na de wapenstilstand van de Eerste Wereldoorlog "smokkelde" Fokker " vanuit Schwerin zo'n 98 D.VII (en 118 C.1) toestellen met motoren rond mei 1919 naar Nederland alhoewel het vermoeden is dat dit met goedvinden van Nederland plaatsvond. De LVA "order" liep via Spijker in de fabriek van Trompenburg die de samenbouw wilde doen maar uiteindelijk werd er na het nodige gedoe het contract naar Fokker overgedragen januari 1920.

De Luchtvaartafdeeling (LVA) nam 20 toestellen in dienst (kenmerken 250 t/m 269, ofwel F250 t/m F269) + 2 extra opgebouwd uit onderdelen en tenminste 3 waren al eerder geïnterneerd. Naast de vliegtuigen ging het ook om bijna 184 motoren: 140 Mercedes en 44 BMW motoren. De eerste 10 kisten hadden de Mercedes D-III 6 cylinder lijnmotor van 160 pk en daarna 10 stuks met de BMW IIIa motor van 185 pk. Later werden veel toestellen voorzien van de BMW motor met 250 pk.

De toestellen werden veel gebruikt o.a. vanaf Soesterberg als jager en ook door het demoteam "Vijf Vingers".

Dit type was jarenlang het enige echte LVA jachtvliegtuig. Er gebeurden in de loop der tijd de nodige ongelukken. Verder werd het toestel gebruikt voor weerswaarnemingen i.s.m het KNMI. De laatste Fokker D.VII vloog tot maar liefst 1938 bij de LVA.


 

fokker-d7-mdv8-arc 

Kist gebruikt voor demonstratie augustus 1919 , met nog het Duitse Lozenge schema en met Mercedes D-III motor. Foto: Collectie M.de Vreeze (used with permission)

fokker-d7-mdv-a5

Nog een foto van de lozenge camouflage kist. Foto: Collectie  M.de Vreeze  (used with permission)

 fokker-d7-mdv5-arc                    
 LvA kist in het latere schema na 1920. Foto: Collectie  M.de Vreeze  (used with permission)

 fokker-d7-mdv4-arc                                                                          
 Foto: Collectie  M.de Vreeze  (used with permission)

fokker d7 mdv arc5                                                                            
 Foto: Collectie  M.de Vreeze  (used with permission)

 fokker-d7-mdv7-arc                                  

D.VII met BMW IV motor  . Foto: Collectie  M.de Vreeze  (used with permission)
fokker-d7-mdv-a2

RESTAURATIE: Dit is een originele Fokker D.VII maar die later vanuit Amerika werd aangekocht en gerestaureerd bij Fokker in de jaren tachtig. Was het een oude Duitse kist?  Foto: Collectie  M.de Vreeze  (used with permission)

  fokker-d7-replica-mdv-arc                                                                         
Toch maar deze foto: een vliegende D.VII replica van Vroege Vogels ; heeft een Mercedes DIIIa motor . Foto: Collectie  M.de Vreeze  (used with permission) 


Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het NIMH) :

Fokker D.VII (door Albatros Werke gebouwd) 5584/18 te IJzendijke, 15 okt. 1918. Vlieger was Uffz. Alfred Baum van de 1e Seeflug Abteilung, Marine Jagd Stab IV. Nederlandse registratie later vermoedelijk F227. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

De LvA oranje bollen zijn goed te zien. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Op De Kooy met lozenge patroon. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Fokker D.VII van W.C.J. Versteegh in aparte beschildering. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Escadrille "Vijf vingers aan één hand" en let op de "omgkeerde" rozetten. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Met BMW motor. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Met BMW motor en Nederlandse driekleuren op het richtingsroer. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Detail van de mitrailleur opstelling. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

BMW IIIa watergekoelde lijn-vliegtuigmotor. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

BMW IIIa motor. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Weervliegtuig met instrumenten montage. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

met Puma motor. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Fokker D.VII's met een Fokker C.I voorop. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

 

Registratiegegevens LVA Fokker D.VII :

Registratie Duitse registratie Constructie-nummer Datum landing Nederlands gebied c.q datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
F227   5584/18 15-10-1918 1919 of LvA registratie daadwerkelijk is toegewezen onbekend; geïnterneerd na noodlanding IJzendijke; Mercedes 160 pk motor; kist niet formeel aangekocht; vliegklaar 1 november 1918
?   4001/18 13-11-1918   geland na de Wapenstilstand van 11 november 1918; formeel niet geïnterneerd en of LvA regi is toegewezen is onbekend; geland bij Stein en in opslag Schiphol
?   4293/18 Werkenr. 2994
13-11-1918    F228 ??? ; geland na de Wapenstilstand van 11 november 1918; formeel niet geïnterneerd en of LvA regi is toegewezen is onbekend; geland bij Steinen in opslag Schiphol
?
  4144/18 13-11-1918    F229 ??? ; geland na de Wapenstilstand van 11 november 1918; formeel niet geinterneerd en of LvA regi is toegewezen is onbekend; geland bij Stein en in opslag Schiphol en daarna opgebouwd?
?   2176/18 13-11-1918   geland na de Wapenstilstand van 11 november 1918; formeel niet geinterneerd en of LvA regi is toegewezen onbekend; geland bij Stein maar was beschadigd; in opslag Schiphol
?   4000/18 13-11-1918   geland na de Wapenstilstand van 11 november 1918; formeel niet geinterneerd en of LvA regi is toegewezen onbekend; geland bij Stein maar was beschadigd; in opslag Schiphol
250     17-05-1920 29-03-1938 eerste na oorlogse kist vanuit Duitsland "gesmokkeld door Fokker" en aangekocht LVA
251     22-05-1920 31-05-1929 schadegeval
252     21-05-1920 18-05-1952 noodlanding
253     25-05-1920 1930 ?  
254     04-05-1920 28-03-1924 verongelukt
255     14-05-1920 05-08-1920 ongeval, onderdelen hergebruikt
256     12-05-1920 07-08-1935 zie opmerking
257     21-05-1920 29-03-1938  
258     05-05-1920 16-10-1935  
259     20-05-1920 29-03-1938  
260     24-05-1920 12-12-1935 afgekeurd
261     04-05-1920 17-09-1922 vernield bij landing
262     14-05-1920 11-02-1931  
263     03-06-1920 05-01-1937  
264     14-06-1920 16-11-1927 noodlanding
265     27-05-1920 25-10-1933  
266     05-05-1920 12-12-1935 zie opmerking 1
267      ?    
268     08-06-1920 29-03-1938  
269     21-05-1920 09-12-1927  
270     08-04-1921 05-03-1936 opgebouwd uit delen van 2 andere toestellen
271       15-07-1930 ongeluk, later opgebouwd uit onderdelen
nvt   2176/18 13-11-1918   Duitse kist, landing bij Stein; niet in dienst gesteld
nvt   4000/18 13-11-1918   Duitse kist, landing bij Stein; niet in dienst gesteld 
nvt   4001/18 13-11-1918   Duitse kist, landing bij Stein; niet in dienst gesteld 

  Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd, [B33] Intern.WO1 , [B5] Luchtv.kennis 1976-2

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


 

4. MLD Fokker D.7 (D.VII)

Cat 4. MLD

MLD verkreeg  20 stuks (kenmerken  D20 t/m D39); 1 opgebouwd D-40 .

Na de wapenstilstand van de Eerste Wereldoorlog "smokkelde" Fokker " vanuit Schwerin zo'n 98 D.VII (en 118 C.1) toestellen met motoren rond mei 1919 naar Nederland alhoewel het vermoeden is dat dit met goedvinden van Nederland plaatsvond. De "order" liep via Spijker in de fabriek van Trompenburg die de samenbouw wilde doen maar uiteindelijk werd er na het nodige gedoe het contract naar Fokker overgedragen januari 1920. Later volgde het contract voor de MLD ook.
 
De MLD kisten hadden BMW IIIa motoren van 185 pk. Werden gebruikt vanaf De Kooy en Vlissingen vanaf 1920 als jager, weerverkenner maar later ook als overgangstrainer. Er was ook een klein demoteam met de naam "blue band escadrille".  
 
Vanaf 1925 werden 25 kisten uitgerust met de sterkere BMW IV motor van 230 pk en verdere modificaties zoals een intrekbare waterkoeler onder de neus en meer gestroomlijnde motorbeplating; ook kreeg de vlieger een hoofdsteun.  

fokker-d7-mdv-archive

MLD kist. Foto: Collectie M. de Vreeze (used with permission)


Foto's van Beeldbank NIMH die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het NIMH) :

Nog met oranje bollen. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

met stroomlijn hoofdkap. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Op De Kooy. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Noodlanding Stompetoren in 1924. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)


 

Registratiegegevens MLD Fokker D.VII:
Registratie
Constructie-nummer
Datum in dienst
Datum uit dienst
Opmerkingen
D-20
 
01-01-1920
01-01-1937
In dienst medio 1920; beschadigd bij Petten 29-09-1925; Uit dienst medio 1937. zie opmerking bij "D-28"
D-21
 
01-01-1920
02-05-1930
In dienst medio 1920 Verongelukt nabij Marine Vliegkamp De Kooy
D-22
 
01-01-1920
1933
In dienst medio 1920; zwaar beschadigd 15-11-1920 bij De Kooy;
D-23
 
01-01-1920
 
In dienst medio 1920; ?
D-24
 
01-01-1920
20-07-1936
In dienst medio 1920; Verongelukt
D-25
 
01-01-1920
11-03-1937
In dienst medio 1920; Uit dienst medio 1937
D-26
 
01-01-1920
 
In dienst medio 1920; Uit dienst medio 1937 ?
D-27
 
01-01-1920
 
In dienst medio 1920; Uit dienst medio 1937 ?
D-28
 4404/18
01-01-1920
30-06-1937
In dienst medio 1920; had ongeval sept 1929 maar herstedl; uit dienst medio 1937 en bestemd voor beoogd KNVvL museum; waarschijnlijk afgevoerd bij de Duitse bezetting en opgenomen in de Deutsche Lufthart Sammlung in Berlijn. Deze ex-MLD kist is nog steeds in Deutsches Museum Munchen Oberschleissheim maar in Duitse beschildering. Volledige zekerheid dat het de D-28 is, is er niet.
D-29
 
01-01-1920
16-07-1935
In dienst medio 1920; Verongelukt Marine Vliegkamp De Kooy
D-30
 
01-01-1920
 
In dienst medio 1920; zwaar beschadigd 02-09-1927 bij De Kooy; Uit dienst medio 1937 ?
D-31
 
01-01-1920
14-12-1929
In dienst medio 1920; beschadigd
D-32
 
01-01-1920
 
In dienst medio 1920; Uit dienst medio 1937 ?
D-33
 
01-01-1920
 
In dienst medio 1920; beschadigd 1923 ?
D-34
 
01-01-1920
19-03-1930
In dienst medio 1920; ongeval
D-35
 
01-01-1920
 
In dienst medio 1920; Uit dienst medio 1937 ?
D-36
 
01-01-1920
21-04-1936
In dienst medio 1920; zwaar beschadigd 14-12-1927 bij Riderkerk;
D-37
 
01-01-1920
 
In dienst medio 1920;
D-38
 
01-01-1920
1920
In dienst medio 1920; Uit dienst medio 1920;
D-39
 
01-01-1920
 
In dienst medio 1920; Uit dienst medio 1937 ?
D-40
 
01-01-1930
medio 1937?
Eigen bouw MVK De Kooy uit delen van andere kisten. In dienst medio 1930;

 Bronnen o.a.  [B16] MLD.70 , [B5] Luchtv.kennis 1975-3 en 1974-10

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


5. LA-KNIL Fokker D.7 (D.VII)

Cat 5.  LA-KNIL

6 stuks (kenmerken  F301 t/m F306),  

In juni 1920 volgde een oorspronkelijke bestelling voor Indie (voor de luchtvaartafdeeling LA-KNIL) voor een zestal Fokker D.VII toestellen met als bedoeling voorzien van een BMW-IIIa motor. Fokker kreeg het contract omdat de gegunde Spijker "Trompenburg" gestopt was met de vliegtuigbouw. En aangezien dit Fokker type zeer succesvol was in de Eerste Wereldoorlog. Maar het motortype waarmee de kisten werden afgeleverd werd al gauw de Armstrong Siddeley Puma 230 pk motor omdat die goedkoper  waren. (Daar zou men later spijt van krijgen). Er werd een proefvliegtuig gebouwd maar deze crashte begin 1921.

De kisten waren eigenlijk de eerste echte jagers die in Nederlandsch Indie vlogen. Van 1922 tot 1928, vooral vanaf Soekamiskin bij het eerste eskadrille met een witte kat als embleem en later het derde eskadrille met een pinquin als symbool.  Er waren nogal wat problemen met de Puma motor want deze kwam veel te laat op een juiste gebruikstemperatuur. De inzet in Indie was dan ook geen succes en de laatste ging 1928 uit dienst.


Foto's van Beeldbank NIMH die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het NIMH) :

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Registratiegegevens: LA-KNIL
Registratie Constructie-nummer Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
F-301   1922 1926 afgeleverd met Puma motor
F-302   1922 1926 afgeleverd met Puma motor
F-303   1922 1928 afgeleverd met Puma motor
F-304   1922 1926 afgeleverd met Puma motor
F-305   1922 1927 afgeleverd met Puma motor
F-306   1922 1926 afgeleverd met Puma motor

 Bronnen o.a. [B15] Luchtv.Indie

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


Modelbouw Fokker D.7 (D.VII)

MODELBOUW  FOKKER D.VII

er zijn buitengewoon modellen van de Fokker d.VII ooit uitgebracht....

Modellen (type)
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
? never seen
@ hard to find
1/72
1/48
1/32
Roden
AB Model
Revell 04177
MAC distribution (resin)
Czech Omega (resin, ook voor BMW IV versie)
CZECH Omega (=Vami identiek) (resin)
Gunze Sangyo
Eldon/ Esci/ Entex/ Nichimo/ Sunny
Renwal @
Fuji @
Entex @
Eduard
Dragon
(1/50?): Aurora / Revell/Monogram / Artiplast / Smer
Wingnut Wings (diverse dozen)
Battle Axe

 > beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal; niet alle modellen vermeld, het zijn er veel! (best kit listed first);

1/350: Decapod

1/144: SRAM models , Valom , Decapod ;

1/100: Sharp

1/28: Revell ;

BOXART:

  • artiplast-d7-50-bx
  • aurora-d7-48-box
  • dragon-d7-48-box
  • eduard-d7-48-box
  • eduard-d7-48-box2
  • eldon-fokker-d7-72
  • entex-d7-72-box
  • entex-d7-72-box2
  • esci-d7-72-box
  • fokker-d7-eduard
  • fokker-d7-mbc
  • fokker-d7-omega
  • fokker-d7-roden
  • gunze-sangyo-fokker-d7-72
  • mac-fokker-d7-72-2
  • mac-fokker-d7-72
  • monogram-d7-48-box
  • nichimo-fokker-d7-72
  • renwall-d7-72-box
  • revell-d7-72-box1
  • revell-d7-72-box2
  • revell-d7-72-box3
  • revell-d7-72-box4
  • revell-d7-72-box5
  • roden-d7-48-box2
  • roden-d7-48-box3
  • smer-d7-48-box
  • smer-d7-48-box2
  • sunny-fokker-d7-72
  • valom-d7-144-box
  • wingnut-wings-fokker-d7-bmw


.

Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)
 
Schema
Algemeen
Kleur boven- en zijkanten
Kleur onderzijde
Details
Opmerkingen
LvA
.
Lozenge
Lozenge
.
eerste geinterneerde Duitse kisten
LvA
.
< K120> LvA Khaki
< K108 > LvA Blauw
.
.
VA-/LA-/ML-KNIL
.
< K120> LvA Khaki
< K120> LvA Khaki
meestal voorzien van zes afwijkende rozetten met rood in ondersegment; rood-wit-blauw richtingsroer;
F codes in wit
Indie, overall kleur

Opmerkingen:

De meeste modellen hebben de BMW IIIa motor; dus eventueel ombouwen voor andere motoren is nodig. De D.VII heeft alleen wat spandraden tussen de onderstelstijlen en bij de staart.

fokker-d7-drawing

Schaaltekeningen Collectie M. de Vreeze (used with permission)

fokker-d7-drawing1

 


Tekeningen van en beschikbaar gesteld door Wilko Jonker (used with permission):

Fokker DVII LVA 1 
en meer...

  • Fokker_DVII-LVA-1
  • Fokker_DVII-LVA-2
  • Fokker_DVII-MLD-1
  • Fokker_DVII-MLD-2A
  • Fokker_DVII-MLD-2B
  • Fokker_DVII-MLKNIL-1

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


 

ipms logo groot

nedmil-ipms-logo

NEDERLANDSE MILITAIRE LUCHTVAART IN PLASTIC

Login

Registreren of Wachtwoord opvragen e.d. heeft geen zin! Leden: gebruik de algemene inlogcode. Lees "inloggen op de IPMS website"

google translate

mip-link

winkelkaart logo