IPMS Nederland

ipms logo groot

nedmil-ipms-logo

NEDERLANDSE MILITAIRE LUCHTVAART IN PLASTIC

Login

Registreren of Wachtwoord opvragen e.d. heeft geen zin! Leden: gebruik de algemene inlogcode. Lees "inloggen op de IPMS website"

google translate

mip-link

winkelkaart logo

INFO Fokker F.7 (F.VII)

.....

Fabriek Fokker
Vliegtuig 7b/3m
Type-aanduiding F.7  (  F.VII ) , F.VIIa
Cat 2 , 5 --  totaal 5 stuks
-




fokker-f7a-profile 

                                              let op: de cabine raampjes zijn niet getekend

Informatie:

Fokker F-7 was later een succesvol passagiers vliegtuig uit de jaren dertig. Het prototype H-NACC vloog op 23 april 1924, maar was niet erg best. Er waren veel modificaties nodig en zo werd o.a de romp werd aanzienlijk verlengd. Er konden daarom nu ook acht passagiers in. April 1924 was het werd gereed voor een vervolg testvlucht. Oktober 1924 vloog het toestel, de H-NACC, naar Batavia met 6 passagiers.

Enige gegevens H-NACC:
Roll Royce Eagle IX 375 pk motor; december 1925 vervangen door een Gnome Le Rhone Jupiter van 400 pk.
totaal gewicht: 3800 kg mogelijk
vleugelspanwijdte: 20,60 m en inclusief rolroertips van 22,08 m.
vleugeloppervlak: 67,25 m2
romplengte:  14,5 m
hoogte:  3,78 m
kajuit i.v.m hogere gewicht voor in de praktijk 6 passagiers

De latere F.VII modellen werden flink gemodificeerd. De F.VIIa was een versie met een kleinere spanwijdte maar was wel iets langer. De vleugel was verbeterd, een krachtige motor en sterker onderstel  werden ook toegepast. Maart 1925 vloog deze versie voor het eerst. In de jaren dertig werd de F.VII als civiel toestel zeer beroemd met diverse record en lange afstandsvluchten.  

Ook werd er een driemotorige variant ontwikkeld, de F.VIIa-3m; deze was september 1925 gereed voor een eerste vlucht. Er werden er zelfs toestellen aan het Amerikaanse leger en beroemd werd de vlucht van Byrd naar Spitsbergen en de Noordpool in mei 1926. De LvA bestelde toen ook 3 kisten.

Vleugeloppervlak verschillend per vleugel versie.
Gegevens F.VIIa-3m :
Spanwijdte: 19,3 m (F.VIIa-3m)
Vleugeloppervlak: 58,5 m2
Romplengte: circa 14,50 m
Diverse motor opties o.a.  Armstrong-Siddeley Lynx met 220 pk, Whirlwind van 200 pk of Titan Major.  
Maximum snelheid: circa 185 km/u  (met Lynx motor)
Kruissnelheid zo'n 160 km/u
Vliegbereik: circa 1000 km
Vliegduur: zo'n 5 uur
Plafond: 4500 m
Leeggewicht circa 2400 kg
Betalende lading zo'n 700 kg
Startgewicht circa 4090 kg
De militaire versie had 3 tot 4 bemanningsleden en kon maximaal 1200 kg bommen afwerpen.
 
De F.VIIb versie had een vergrootte vleugel van 67,6 m2 welke herkenbaar was door de knik in de achterrand van de vleugel ter plaatse van de motoren. Een Fokker F.VIIb "Southern Cross" uitgerust met Wright Whirlwind motoren werd in juni 1928 met Charles Kingsforth Smith het eerste vliegtuig dat de Stille Oceaan overstak van San Francisco USA naar Brisbane Australie. Daarna stroomden de orders binnen bij Fokker. Er werden dan ook diverse licentie overeenkomsten gesloten met fabrieken in diverse landen. De Fokker fabriek in de USA voorzag de America's van toestellen.
 
Gegevens F.VIIb :
Spanwijdte:  vergroot tot  21,71 m (F.VIIb-3m)
Romplengte: circa 14,50 m
Diverse motor opties o.a.  Armstrong-Siddeley Lynx met 220 pk, Whirlwind J.4 van 200 pk tot J.6 van 320 pk, of Titan Major van 360 pk.  
Maximum snelheid: circa 185 tot 195 km/u  (met 360 pk motor)
Kruissnelheid zo'n 180 km/u (met 360 pk motor)
Vliegbereik:  circa 1000 km tot 1450 km
2 bemanningsleden en 8 passagiers
 
Uiteindelijk werden er meer dan 150 toestellen gebouwd. Ook de KLM was een gebruiker van de -3m. De passagiersuitvoering had een bemanning van 2 en cabine voor 8 passagiers.

 

Literatuur:
KLu vliegtuigen
Wim Schoenmaker en Thijs Postma  
 De Alk
-  
 1987
Fokker F.VII -  Afd.Luchtvaartkennis -  2001-4 ; 1969-8 en 1965-2 en 1965-9

.

Websites:

.

FOTO GALERIJ:

  • fokker-f7-3m-meijering-arc
  • fokker-f7-mindef-archive
  • fokker-f7a-3-mdv-archive
  • fokker-f7a-mdv-a2jpg
  • fokker-f7a-profile


Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze


2. LVA Fokker F.7

Cat 2.  LVA

Fokker F-7A /3M (F.VIIa 3M)
Kenmerken 801 t/m 803 (803 was ex. H-NAEA "postduif" van de Indie postvluchten), waarschijnlijk voorzien van de Armstrong-Sideley Lynx motor.

Deze kisten werden ook militair door de LvA en vanaf 1930 ingezet als "opleidingsbommenwerper" bij de Proef Vliegtuig Afdeeling. Ze kregen ook bomrekken voor 12 bommen onder de romp tot maximaal 1200 kg totaal. Werden ook benut voor andere taken, zoals radiotesten en opleiding.

Ze waren eind dertiger jaren wel "op gevlogen".  Bij de Duitse inval in mei 1940 was alleen de "802", die gereviseerd was, nog in dienst maar deze werd niet ingezet. 

fokker-f7a-mdv-a2jpg

F.VIIA met bomrekken onder de romp. Foto:  Collectie M.de Vreeze (used with permission)

fokker-f7-3m-meijering-arc

Links een Fokker F.VII - 3M, de "801"  . Foto: Archief Dennis Meijering  (used with permission)

fokker-f7-mindef-archive                                      
Foto: Archief Ministerie van Defensie via M.de Vreeze  (used with permission)

fokker-f7a-3-mdv-archive

Foto: Collectie  M.de Vreeze  (used with permission)


Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het NIMH) :

F.7a/3M. bij inspectie. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Fokker F.7a/3m, 803, op Waalhaven, met klein bommenrek. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Op De Kooy met open deur. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

De 2 roundels op de vleugel zijn te zien. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

de "801" van de LVA. Let op wat zit in de vleugel voorranden. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

De 2 roundels onderop de vleugel zijn vaag te zien. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Maximale bomlading van een Fokker F.7a/3m. 4x50 kg, 3x100 kg, 4x50 kg. = 700 kg.. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Noodlanding Fokker F.7a/3m, 803, te Smerp op Wieringen 10-07-1935 wegens benzinegebrek. Daarna gerepareerd op De Kooij. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

F.7a cockpit. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Cockpit. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)


 .

Registratiegegevens LVA (Fokker F-VIIA/3M):
Registratie
Constructienummer
Datum in dienst LvA
Datum uit dienst
Opmerkingen
801
5034
feb 1928
maart 1940
met Lynx motor
802
5035
maart 1928
10-05-1940
verbrand Duitse aanval op Haamstede 
803
5006
08-05-1928
02-05-1940
voormalige "Postduif" H-NAEA afgeleverd sept 1927; overname LvA mei 1928. Waarschijnlijk op Soesterberg bij capitulatie mei 1940

  Bronnen o.a. [B18] KLu.Vliegt. , [B5] Luchtv.kennis 2001-4 

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


5. LA-KNIL Fokker F.7 (F.VII)

Cat 5.  LA-KNIL

Ook in Indie gebruikt , 2 stuks (ex- KNILM), kenmerken FTA-1 en FTA-2 van het type F.VIIb/3m.  
1936-1940


Twee toestellen van het KLM Indisch vliegbedrijf (KNILM) werden overgenomen in 1935 als trainingstoestel voor meerdere motorige toestellen zoals de Glen Martins. Verder werden ze uiteraard voor transport in de archipel gebruikt.


Foto's van Beeldbank NIMH die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het NIMH) :

PK-AFA. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

 

Registratiegegevens ML-KNIL (Fokker F-VIIB/3M):
Registratie
Constructie-nummer
Datum in dienst
Datum uit dienst
Opmerkingen
F.T.A.1
5069
1-6-1936
Overgenomen van KNILM. Was PK-AFA van KNILM
F.T.A.2
5071
1-12-1936
Overgenomen van KNILM. Was PK-AFC "Abel Tasman" van KNILM

 Bronnen o.a. [B15] Luchtv.Indie, [B34] PK.LvK 

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


Modelbouw Fokker F.7 (F.VII)

 MODELBOUW  FOKKER F.VII

Modellen (type)
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
? never seen
@ hard to find
1/72
1/48
1/32
Valom (F.VIIb/3M)  ;
AB-Model (resin)   ;
Broplan (conversie F.VIIB/3M) (vacu) ;
Frog /NOVO /Chematic /Zvezda (conversion) ;
NOVO/ FROG / Hasegawa / BUM / TOGA / Cbit/ Intech / Vilmar (SouthernCross conversion) ;
X-resin (resin)
.

 > beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal;

1/144: AZ models

BOXART

  • ab-model-fokker-f7-72
  • az-models-fokker-f7-72
  • broplan-fokker-f7-72
  • bum-fokker-f7-72
  • cbit-fokker-f7-72
  • fokker-f7-frog-box
  • frog-fokker-f7-72
  • hasegawa-fokker-f7-72
  • intech-fokker-d7-72
  • novo-fokker-f7-72
  • toga-fokker-f7-72
  • valom-fokker-f7-72
  • vilmar-fokker-f7-72
  • x-resin-fokker-f7-48
  • zvezda-fokker-f7-72

.
Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)
 
Schema
Algemeen
Kleur boven- en zijkanten
Kleur onderzijde
Details
Opmerkingen
-
 
< K126 > olijfgroen ? ,
< K155 > linnen vleugel ?
 
 
.

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)



 

ipms logo groot

nedmil-ipms-logo

NEDERLANDSE MILITAIRE LUCHTVAART IN PLASTIC

Login

Registreren of Wachtwoord opvragen e.d. heeft geen zin! Leden: gebruik de algemene inlogcode. Lees "inloggen op de IPMS website"

google translate

mip-link

winkelkaart logo