IPMS Nederland

ipms logo groot

nedmil-ipms-logo

NEDERLANDSE MILITAIRE LUCHTVAART IN PLASTIC

Login

Registreren of Wachtwoord opvragen e.d. heeft geen zin! Leden: gebruik de algemene inlogcode. Lees "inloggen op de IPMS website"

google translate

mip-link

winkelkaart logo

INFO Fokker F.8 (F.VIII)

.....

Fabriek Fokker
Vliegtuig
Type-aanduiding F.8a  (  F.VIII )
Cat 2 --  totaal 1 exemplaar (gehuurd)
-


fokker f8 profile

  dit is de passagiers-uitvoering

Informatie:

Fokker F-8a was een tweemotorig passagiersvliegtuig dat bij Fokker werd ontworpen door ontwerper Reinhold Platz in 1926 voor de kortere afstanden. Eerste vlucht was in maart 1926 en de KLM plaatste een order. Er werden diverse motortypes aangeboden. Had de gebruikelijke Fokker bouwwijze met buizenromp met doek en houten vleugel. De cabine had een toilet met vijf stoelrijen voor 15 passagiers. De cockpit was aan de zijkant nog "open". Open stuurhut voor 2 man.

(Het toestel werd naast de KLM die 7 kisten bestelde ook redelijk verkocht aan diverse maatschappijen in o.a Finland, Zweden, Engeland, Hongarije en zelfs vanaf 1939 een ex-KLM kist in Venezuela. Het had een goede reputatie. Een KLM kist vloog vanaf 1937 ook op de Antillen bij het West Indische Bedrijf o.a. voor luchtkartering).

Gegevens passagiers-versies in productie:
Diverse motoren mogelijk: 440 pk Gnome-Rhone Jupiter IV, of 500 pk Jupiter VI, of 525 pk Wasp, 640 pk Cyclone R1820
Spanwijdte: 23,0 m
Romplengte: circa 16,75 m
Hoogte: 4,2 m
Leeggewichjt: 3350 kg
Betalende lading: 1300 kg
Kruissnelheid zo'n 180 km/u
Maximum snelheid van 200 tot 250 km/u afhankelijk van motortype
Bereik circa 900 tot 1000 km

 

Literatuur:
Fokker F.VIII
H.J.Hazewinkel 
Luchtvaartkennis   
1998-12 en 1969-8 
Afd.Luchtvaartkennis  

.

Websites:
- -

.

FOTO GALERIJ:

  • fokker-f8-model-72
  • fokker-f8-phaeh-hb-archive

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze


2. LVA Fokker F.8 (F.VIII)

Cat 2. LVA

1 exemplaar c/n 5045 werd september 1939 gehuurd van de KLM door de ML voor karteringswerk. Het had Jupiter VI motoren en het passagiersvliegtuig was mei 1928 bij de KLM in dienst gekomen als H-NAEH en later PH-AEH. (de KLM had diverse kisten; zo werd een andere kist PH-AEI c/n 5046 in 1932 nog beproefd met een Wasp motor).

Het vliegtuig werd in 1933 grondig verbouwd. De kist kreeg twee Wright Cyclone R-1820-F motoren van 640 pk die aan de vleugelvoorrand werden geplaatst. Het toestel zag er dus heel anders uit dan de gewone Fokker F.VIII. Verder werden langere verende Messier wielstijlen en Townend ringen bij de motoren gemonteerd. Het leeggewicht was circa 3800 kg en het totalgewicht 5479 kg. De grote verbouw werd gedaan omdat de KLM proeven wilde doen i.v.m de bouw van de Fokker F.36 en F.22. In 1934 werden tijdelijk de Cyclone R-1820-F motoren vervangen door Cyclone R-1820 F.2 direct drive motoren die 690 pk leverden. De cabine kon 8 passagiers herbergen.

Dit toestel raakte 7 augustus 1935 beschadigd bij een noodlanding bij Hoofddorp. Besloten werd het om te bouwen waarbij het naast passagiersvliegtuig ook een rol zou kunnen vervullen als foto-vliegtuig. Het kreeg de registratie PH-OTO. De motoren waren weer de eerdere Cyclone R-1820-F.

Dit toestel kreeg september 1939 het ML pseudo kenmerk  951 en werd gehuurd van de KLM. Het werd voor karteringsvluchten gebruikt tot de Duitse aanval mei 1940. Op 10 mei ging het verloren bij een aanval op vliegveld Waalhaven.

fokker-f8-phaeh-hb-archive

de Fokker kist, hier nog in KLM beschildering maar al wel verbouwd met de Cyclone motoren aan de vleugelvoorrand. Foto: Collectie H.G. Berfelo (used with permission)


Foto's van Beeldbank NIMH die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het NIMH) :

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

 

Registratiegegevens:
Registratie
Constructienummer c/n
Datum in ML dienst
Datum uit dienst
Opmerkingen
951
romp no.5045 
sept 1939
10-05-1940
KLM kist in dienst mei 1928 H-NAEH met Jupiter motoren, later als PH-AEH; werd in 1933 omgebouwd met motoren aan de vleugelneus; nog later geschikt gemaakt tot foto-kist bij KLM als PH-OTO; september 1939 werd het gehuurd door de LvA voor karteringswerk met pseudo regi "951"; vernield op Waalhaven tijdens Duitse aanval 10 mei 1940

 Bronnen o.a. [B18] KLu.Vliegt. , [B5] Luchtv.kennis 2002-4 en 1988-12 en 1969-10

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


Modelbouw Fokker F.8

MODELBOUW  FOKKER F.VIII

Modellen (type)
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
? never seen
@ hard to find
1/72
1/48
1/32
Hobby Heaven (grote conversie F.VIII) (vacu)
 
.

 > beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal;

BOXART

  • hobbyheaven-fokker-f7-72

Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)

 

Schema

Algemeen

Kleur boven- en zijkanten

Kleur onderzijde

Details

Opmerkingen

-

 geheel

 < K126 > olijfgroen ?  

.

gehele kist 1 kleur

 

Opmerking: de Fokker F.VIII is normaal een passagiersvliegtuig; Bij de KLM werd een kist Fokker F.VIII geheel verbouwd met de Cyclone motoren aan de voorrand van de vleugel die ver vooruitsteken. Dit werd later een foto vliegtuig en deze kist werd vanaf 1939 door de ML gebruikt.


Modellen Galerij

fokker-f8-model-72 

Model, toont de oranje driehoeken en motoren op de vleugel-voorrand. Bouwer onbekend

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


ipms logo groot

nedmil-ipms-logo

NEDERLANDSE MILITAIRE LUCHTVAART IN PLASTIC

Login

Registreren of Wachtwoord opvragen e.d. heeft geen zin! Leden: gebruik de algemene inlogcode. Lees "inloggen op de IPMS website"

google translate

mip-link

winkelkaart logo