IPMS Nederland

ipms logo groot

nedmil-ipms-logo

NEDERLANDSE MILITAIRE LUCHTVAART IN PLASTIC

Login

Registreren of Wachtwoord opvragen e.d. heeft geen zin! Leden: gebruik de algemene inlogcode. Lees "inloggen op de IPMS website"

google translate

mip-link

winkelkaart logo

INFO Fokker G.1

....

Fabriek Fokker
Vliegtuig "jacht kruiser" / reaper
Type-aanduiding G.1
Cat 2 --  totaal 36+ stuks
 


fokker-g1-profile

Informatie:

Fokker G-1 Jachtkruiser LVA, ontwikkeld in 1936. Bedoeld als jager, of beter, "jachtkruiser"; dit was het idee om een zwaar bewapend vliegtuig langdurig patrouilles te laten vliegen ter bewaking van het luchtruim. Prototype "X-1" met Hispano Suiza motoren vloog in maart 1937 met Fokker testpiloot Sonderman.

Het type has een gemengde bouwwijze met o.a. houten vleugel. Er werden diverse bewapeningen uitgeprobeerd met mitrailleurs en ook lichte bommen.  

De LVA had bij hun eigen order gekozen rond 1937 voor Mercury motoren waardoor er flink wat aanpassingen nodig waren en het toestel groter werd met een grotere spanwijdte waarbij de motoren verder van de romp gepositioneerd zijn, een hoger landingsgestel, langere staartbomen en een aangepast richtingsroer ("grote G-1") . In eerste instantie was het bedoeld voor vliegen met drie bemanningsleden maar dit werden er later twee: vlieger en schutter/telegrafist.

Het prototype "X-1" werd aangepast en voorzien van de Pratt and Whitney Twin Wasp met 750 pk. Van deze G-1 Twin Wasp versie werden 26 toestellen besteld zogenaamd voor Finland maar dat was een dekmantel: ze waren beoogd voor gebruik door de Republikeinse Regering in Spanje (maar toen deze oorlog 31 maart 1939 daar ten einde was waren ze niet nodig meer en niet alles was afgebouwd). Er werden overigens wel pogingen gedaan de G-1 te verkopen aan Finland en begin 1940 hadden de Finnen zeker belangstelling.

De "voor Republikeins Spanje" gebouwde "kleine G-1" toestellen nam de Luchtvaart Afdeeling (LVA) over vanaf september 1939. Ze zouden met 4 stuks M36 mitrailleurs in de neus worden uitgerust maar moesten nog wel door Fokker worden omgebouwd. Het werd wel "de maaier" genoemd vanwege de zware neusbewapening.  Zie verder het ML artikel.....

 ---------

Gegevens "kleine" Fokker G-1 met Twin Wasp motoren:
 Spanwijdte:  16,52 m
 Lengte: 10,38 m
 2 Pratt and Whitney Twin Wasp motoren van 750 pk  
 Maximum snelheid : circa 450 km/u
 Vliegbereik: 1480 km
 2 man
 3 x 7,9 mm mitrailleurs: 2 in de neus en 1 in de roteerbare staartkoepel
 2x 23 mm Madson kanonnen in de neus

 -------------------

Gegevens  Fokker G-1 met Mercury motoren:  
 Spanwijdte:  17,15 m
 Lengte: 10,90 m
 2x Bristol Mercury VIII motoren van 830 pk
 Propeller diameter: 3.28 m
 Maximum snelheid: 475 km/u
 Leeggewicht: 3360 kg
 Maximale startgewicht:  4500 kg
 Plafond: 9450 m
 Vliegbereik: 1410 km
 3 man
 8 Type M36 no.1 mitrailleur  7,9mm in de neus  
 1 type Lewis 7,7mm of M36  no.2 7,9mm  in de roteerbare staartkoepel


 

Literatuur:
Modelbouw in Plastic, MIP   1978-4   IPMS Nederland
Modelbouw in Plastic, MIP   1978-3   IPMS Nederland
Fokker G.I Nederlandse vliegtuig encyclopedie no.12 Hugo Hooftman   Cockpit uitgeverij Bennekom
Fokker G-1 , "le fauceur" 2 delen, het standaardwerk F. Gerdessen e.a 2012 en 2013 Violearo
Fokker G-1 "Wasp" Luchtvaarkennis F. Gerdessen 1984-11 Afd.Luchtvaartkennis

.

Websites:
- zeldzame video opname op YouTube van de G-1

 

FOTO GALERIJ:

  • fokker-g1-2-mindef-archive
  • fokker-g1-handelsbl-150419
  • fokker-g1-klu-auth
  • fokker-g1-lvk-2
  • fokker-g1-lvk-3
  • fokker-g1-lvk-4
  • fokker-g1-mdv-a2
  • fokker-g1-mdv-arc7
  • fokker-g1-mdv-archive
  • fokker-g1-mdv-fl
  • fokker-g1-profile

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze


2. LvA/ML Fokker G.1 (G-1)

Cat 2.  LvA / ML

Eerste serie Fokker G-1 met Mercury motoren:  besteld 36 stuks door Luchtvaart Afdeeling (LvA) met contract december 1937; kenmerken nummers  300-335, slechts 23 klaar op 10 mei 1940;   (resorterend on het wapen der "Militaire Luchtvaart" , vernoemd vanaf juli 1939) .

De Spaanse "Republikeinse regering" had ook 26 stuks van de "kleine" G-1 besteld ("maar dat was zgn een Finse order"). Deze G-1 toestellen waren gebaseerd op het prototype en voorzien van Twin Wasp motoren. Toen de Spaanse Burgeroorlog 31 maart 1939 ten einde was was levering overbodig. Fokker trachtte ook deze G-1 versie aan de Finland te verkopen en al was daar zeker wel belangstelling voor 18 stuks, werd men het niet eens over de prijs.

Deze serie gebouwde "kleine G-1" toestellen nam de Luchtvaart Afdeeling (LVA) na een serie proefvluchten over vanaf september 1939. Ze zouden met 4 stuks M36 mitrailleurs in de neus worden uitgerust maar moesten nog wel door Fokker worden omgebouwd. In 1939 waren al enkele van deze G-1 Twin Wasp toestellen gereed om mee ML vliegers te trainen maar de kisten moesten nog worden omgebouwd voor de zwaardere bewapening.

Op 10 mei 1940, waren er maar 23 Fokker G-1  toestellen met de Bristol Mercury VIII motoren voor inzet door de Militaire Luchtvaart operationeel, vliegend vanaf de vliegvelden Waalhaven (3 JAVA, 10 stuks) en Bergen (NH) (4 JAVA , 12 stuks) en 1 trainer G-1 op Texel. 

Een overgroot deel van de G-1 kisten werd direkt al bij de Duitse aanval op 10 mei uitgeschakeld. Dat kwam door effectieve Duitse aanvallen op de Nederlandse vliegvelden al kon nog een aantal toestellen tijdig de lucht inkomen. Drie G-1 kisten maakten op 10 mei een landing op het strand bij Oostvoorne wegens brandstofgebrek.

Op 11 mei waren nog 8 G-1 kisten inzetbaar en ze werden gebruikt o.a. bij de gevechten rond de Grebbeberg en voor het escorteren van de bommenwerpers voor o.a de aanval op de cruciale Moerdijkbruggen van "Vesting Holland". Tijdens de strijd in de meidagen leverde Fokker op 13 en 14 mei 1940 met de allerhoogste urgentie nog 3 beperkt bewapende "kleine" G-1 Twin Wasp kisten af. Deze kisten werden nog militair ingezet bij o.a Wijk bij Duurstede maar al snel hadden ze defecten. 

( Na capitulatie vielen een aantal G-1 toestellen in Duitse handen en werden kisten nog gedwongen afgebouwd bij de Fokker fabriek. Waarschijnlijk zijn er zeker zo'n 15 kisten naar Schleissheim Duitsland overgevlogen. Bijzonder was een Fokker G.1 Wasp "362" die werd testgevlogen door Nederlandse vliegers op 5 mei 1941; deze schudde zijn Duitse "begeleider af" die ook in een G-1 vloog  en de "362" ontsnapte naar Engeland. De Duitsers gebruikten de G-1 voor training ).


fokker g1 klu auth  
Foto: Defensie voorlichtings-Centrum / Ministerie van Defensie (used with permission)

fokker-g1-mdv-arc7

Foto: Collectie M. de Vreeze (used with permission)

fokker-g1-2-mindef-archive

Foto: Archief Ministerie van Defensie via M.de Vreeze  (used with permission)
   

fokker-g1-mdv-a2                                                                
Foto:  Collectie M.de Vreeze (used with permission)

fokker-g1-mdv-archive                                       
Foto: Collectie  M.de Vreeze  (used with permission)

fokker-g1-mdv-fl

Prototype G.1B / Foto: Collectie  M.de Vreeze  (used with permission)

fokker g1 lvk 2

Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

fokker g1 lvk 3

Foto uit en met dank aan de collectie Afd.LuchtvaartKennis voor leden (used with permission)

fokker g1 lvk 4

Vooraanzicht, de buitenvleugels staan iets omhoog. Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

   fokker-g1-handelsbl-150419                                    
Kranten artikel uit het Algemeen Handelsch blad d.d 15-04-1937 over de G-1 vlucht op Soesterberg (Collectie M.de Vreeze)


 Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het NIMH) :

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Fokker G.1 Mercury 302 op Schiphol, links voor. Onbewapend. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

4e JaVA op Bergen, begin 1940. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Fokker G.1 Mercury 319 van de 3e JaVA op Waalhaven. Let op eend embleem op de neus. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Eend embleem op de neus. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Fokker G.1 Mercury 302 vloog in 1939 met een andere staartboom. Hierdoor werd de registratie 30, op deze geretoucheerde foto gewijzigd in 301. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Fokker G.1 Mercury 333 van de 4e JaVA op Bergen.. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

G.1 met een Wasp motore, de "362" in Engeland, na ontsnapping op 5 mei 1941 met Leegstra (vlieger) en Vos. Provisorisch aangebrachte RAF kentekens.. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

De "312" met Mercury motoren, buitgemaakt langs de Waalhaven. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Met driehoeken en oranje richtingsroeren. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

304 met waarnemerskoepel (badkuip), voorjaar 1939. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)


Interieur details, leuk voor detailleren van een model:

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

daken die open kunnen. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Waarnemersruimte, vloerrooster. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Waarnemersruimte. Gezicht naar voren en naar boven. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Telegrafist ruimte. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

zicht door de punt koepel. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Waarnemersruimte, naar voren kijkend. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)


 

Registratiegegevens Fokker G-1 Mercury:
Registratie
Constructie-nummer
Datum in dienst
Datum uit dienst
Opmerkingen
300
5521
 nov 1939 ?
 mei 1940
Dit was laatste afgeleverde G-1 met Bristol Mercury VIII. Door Duitsers buitgemaakt op Bergen en onder meer op Belgische vliegbasis Maldeghem gesignaleerd als ..+93 (??)
301
5522
27-07-1939
10-05-1940
Gebruikt in begin 1939 voor o.a. vrille testen door Fokker vlieger Sonderman. Dit was eerste aan de LvA afgeleverde G-1 Mercury. Waarschijnlijk bij Duitse aanval Bergen vernield.
302
5523
12-04-1939
14-05-1940
Enige tijd als demonstratietoestel gebruikt o.a show in Brussel. Heeft enige tijd als proef met duikremmen gevlogen en is ook uitgerust geweest met de 'badkuip', als verkenningsuitvoering; Viel 14-05-1940 zwaar beschadigd in Duitse handen ??
303
5524
08-06-1939
13-05-1940
Is na enkele dagen in actie te zijn geweest, op Schiphol in brand gestoken
304
5525
08-07-1939
10-05-1940
Uitgetest met een verkenningskoepel "badkuip" onder de romp augustus 1939 in uitvoering als strategische verkenner. Is tijdens Duitse aanval op Bergen vernield en later in brand geschoten.
305
5526
10-07-1939
10-05-1940
Is tijdens Duitse aanval op Bergen vernield.
306
5527
17-07-1939
05-01-1940
Op 5 januari 1940 boven Graft in botsing gekomen met Fokker D.XXI en gecrasht. Beide vliegers konden zich per parachute redden.
307
5528
12-07-1939
 mei 1940
Was ingedeeld bij Jachtvliegschool en stond mei 1940 gestationerd op De Vlijt op Texel. Stond in een open schuur bij een boerderij en is onbeschadigd in Duitse handen gevallen.
308
5529
14-07-1939
14-05-1940
Bij bombardement op Bergen beschadigd, maar weer herstelt. Is op 15 mei 1940 na de capitulatie in brand gestoken
309
5530
17-07-1939
10-05-1940
(Waarschijnlijk) Bij bombardement op Waalhaven uitgeschakeld
310
5531
19-07-1939
mei 1940
NIET neergestort bij Badhoevedorp, maar op Bergen waarschijnlijk buitgemaakt
311
5532
19-07-1939
13-5-1940
Op 10 mei op strand bij Oostvoorne geland door Sonderman wegens brandstofgebrek (met 328 en 329) en daar op 13 mei door Duitse toestellen in brand geschoten
312
5533
21-07-1939
 mei 1940
Met oorlogsschade op 10 mei op Waalhaven geland. Kon niet meer gerepareerd worden en is in Duitse handen gevallen.
313
5534
26-07-1939
10-05-1940
Stond op 10 mei 1940 ter reparatie in hangaar te Bergen en is daar vernield bij Duitse bombardement.
314
5535
28-07-1939
10-05-1940
Stond waarschijnlijk ter reparatie op Schiphol. Is daar vernield.
315
5536
28-07-1939
13-05-1940
Op 13 mei na escortevlucht neergeschoten bij Moerdijkbrug
316
5537
25-11-1939
10-05-1940
Gestationeerd op Waalhaven en stond ter revisie. Is daar vernield of door Duitsers buitgemaakt.
317
5538
18-08-1939
10-05-1940
Gestationeerd op Bergen en stond ter reparatie in hangar. Is daar vernield bij Duitse bombarement.
318
5539
02-11-1939
 mei 1945
Gestationeerd op Bergen. Bij bombardement op 10 mei beschadigd, maar gerepareerd. Op 13 mei escortevlucht van viertal Fokkers C-X en vijf Fokkers D-XXI samen met G-1 321. Beide G-1's kwamen zwaar beschadigd terug. Mogelijk in Duitse handen gevallen.
319
5540
02-09-1939
 ?
Gestationeerd bij derde JaVA op Waalhaven. Heeft 1 He-111 en 1 Do-215 neergeschoten. Werd ernstig beschadigd en moest noodlanden bij Zevenbergen en is niet meer ingezet. Mogelijk in Duitse handen gevallen
320
5541
20-10-1939
?
Vrijwel zeker niet operationeel ingezet om onduidelijk gebleven redenen.
321
5542
27-09-1939
?
Gestationeerd bij vierde JaVA op Bergen. Startte als eerste en enige die tijdens het Duitse bombardement wist te starten. Op 13 mei escortevlucht van viertal Fokkers C-X en vijf Fokkers D-XXI samen met G-1 318. Beide G-1's kwamen zwaar beschadigd terug.
322
5543
22-09-1939
?
Gestationeerd bij vierde JaVA op Bergen. Werd tijdens het Duitse bombardement beschadigd, maar gerepareerd. Op 11 mei naar Schiphol gevlogen en is vandaar tot 14 mei ingezet. Mogelijk in Duitse handen gevallen. .
323
5544
30-08-1939
 mei 1940
Stond op 10 mei 1940 (was op 7 april over de kop geslagen bij de landing) ter reparatie bij Fokker in Amsterdam Noord en voor voor circa 40% gereed. Mogelijk in Duitse handen gevallen.
324
5545
28-07-1939
 mei 1940
Onbekend waar dit toestel was gedurende de meidagen. Mogelijk in Duitse handen gevallen.
325
5546
02-09-1939
12-05-1940
Gestationeerd bij derde JaVA op Waalhaven. Werd tijdens het bombardement beschadigd, maar gerepareerd. Heeft uiteindelijk van alle G-1's de meeste oorlogsvluchten gemaakt. Op 12 mei werden maar liefst vijf vluchten gemaakt.
Noodlanding Soesterberg 12 mei ?
326
5547
02-09-1939
mei 940
Onbekend waar dit toestel was gedurende de meidagen. Vernield of mogelijk in Duitse handen gevallen.
327
5548
08-09-1939
mei 1940
Stond op 10 mei 1940 ter reparatie bij Fokker in Amsterdam Noord en voor voor circa 90% gereed. Vernield of mogelijk in Duitse handen gevallen.
328
5549
12-09-1939
13-05-1940
Gestationeerd bij derde JaVA op Waalhaven. Heeft 1 He-111 en 1 Me-109 neergeschoten. Na landing op het strand bij Oostvoorne wegens brandstofgebrek op 10 mei daarna in brand geschoten 13 mei door Duitse toestellen.
329
5550
sept 1939
13-05-1940
Gestationeerd bij derde JaVA op Waalhaven. Heeft 1 Ju-52/3m en 1 Ju-87 neergeschoten. Na landing op het strand bij Oostvoorne wegens brandstofgebrek op 10 mei, vervolgens in brand geschoten 13 mei door Duitse toestellen op Oostvoorne.
330
5551
16-09-1939
 mei 1940
Gestationeerd bij derde JaVA op Waalhaven. Werd neergeschoten en stortte bij Vlaardingen in de Maas gestort (of noodlanding Zevenbergen?)
Zie ook opmerking
331
5552
22-09-1939
10-05-1940
Gestationeerd bij vierde JaVA op Bergen. beschadigd tijdens het bombardement en heeft verder niet meer aan de strijd deelgenomen. Later in brand geschoten.
332
5553
30-09-1939
10-05-1940
Gestationeerd bij vierde JaVA op Bergen. Werd bij het bombardement van Bergen onherstelbaar beschadigd. Is als schijnvliegtuig opgesteld en later in brand geschoten
333
5554
06-10-1939
10-05-1940
Gestationeerd bij vierde JaVA op Bergen. Kreeg een voltreffer tijdens het bombardement.
334
5555
20-10-1939
10-05-1940
Gestationeerd bij derde JaVA op Waalhaven. Mogelijk vernield tijdens bombardement of is het toestel in de Maas gestort. (Zie ook Fokker G-1 330 /335)
335
5556
01-11-1939
mei 1940
Gestationeerd bij derde JaVA op Waalhaven. Mogelijk vernield tijdens bombardement of is het toestel in de Maas gestort. (Zie ook Fokker G-1 330 / 334)

Opmerking: in MLM staat een G-1 replica als LvA "330"; deze was ooit decorstuk bij een TROS TV programma op Zestienhoven ;
.

Registratiegegevens:  Fokker G-1 Twin Wasp Jr. motor (de "kleine G-1") :
Registratie
Constructie-nummer
Datum in dienst LVA
Datum uit dienst
Opmerkingen
340
5419
23-04-1940
mei 1940
Prototype; Ingevlogen op 16-03-1937; Op 30-03-1939 start- en landingsproeven voor NLL; Mei 1940 voor 95 % gereed in militaire loods op Schiphol. Buitgemaakt.
341
5557
11-11-1939
mei 1940
Ingevlogen op 03-04-1939 (voor Estland zogenaamd maar voor Spanje bedoeld); Op 11-11-1939 voorzien van LvA registratie 341. Op 23-11-1939 eerste maal navliegen voor aflevering. Op 16-01-1940 overgenomen en naar Soesterberg. Op 23-05-1940 door landingsongeval op Soesterberg beschadigd en stond in mei 1940 ter reparatie bij Fokker. (50% gereed). Was driekleurig gecamoufleerd en voorzien van radiomast.
342
5559
27-10-1939
14-05-1940
Ingevlogen op 08-05-1939 (voor Estland zogenaamd maar voor Spanje bedoeld); oktober 1939 naar LvA. Op 14-05-1940 op Schiphol buitgemaakt. Was driekleurig gecamoufleerd en voorzien van radiomast. Was aanvankelijk onbewapend, maar werd tijdens de oorlogsdagen snel voorzien van vier FN-Browning M.36 mitrailleurs en heeft op 14 mei met "343" nog een patrouillevlucht gevlogen boven het gebied.
343
5560
11-11-1939
14-05-1940
Ingevlogen op 30-06-1939 (voor Estland zogenaamd maar voor Spanje bedoeld); november 1939 naar LVA en was aanvankelijk onbewapend, maar werd tijdens de oorlogsdagen snel voorzien van vier FN-Browning M.36 mitrailleurs. Is nog ingezet op 14 mei met "342" voor patrouillevlucht. Op 14-05-1940 verbrand op Haagweg.
344
5561
??
mei 1940
In aanbouw bij Blaauwhoedveem-Vriezenveem. 95 % gereed en buitgemaakt en afgebouwd voor de Luftwaffe.
345
5563
12-02-1940
mei 1940
Eerste vlucht op 14-08-1939. Kreeg op 23-10-1939 LVA registratie 345. Werd tussen 23 oktober en 21 december 1939 door Gerben Sonderman met het Nat.Luchtvaart.Laboratorium getest en voerde toen witte strepen over de rechtervleugeltip. Op 16-02-1940 overgenomen LVA. Op 08-05-1940 in depot te Ockenburg maar kon niet starten door geblokkeerde baan vanwege Duitse aanval.  Op 14-05-1940 buitgemaakt door Duitsers. Onbewapend. Geheel Spaans groen.
346
5566
13-05-1940
mei 1940
Op 13-05-1940 eerste vlucht en overdracht. Op 14-05-1940 tegen 343 gebotst. Buitgemaakt. Was driekleurig gecamoufleerd en voorzien van radiomast en voorzien van spinners.
347
5578
14-05-1940
mei 1940
Op 18-09-1939 ingevlogen (voor Estland zogenaamd maar voor Spanje bedoeld). Pseudo-registratie 975. Was inzetbaar maar onbewapend ? en stond op Waalhaven. Niet meer ingezet en is in Duitse handen gevallen of vernield.
348
5579
1939 ?
mei 1940
Op 02-10-1939 ingevlogen met pseudo-registratie 977. Op 25-01-1940 ? overgenomen door LVA. Onbewapend en driekleurig gecamoufleerd. Op 08-05-1940 in depot op Ockenburg maar kon niet starten door geblokkeerde baan vanwege Duitse aanval en heeft dus niet aan de strijd deelgenomen. Is in Duitse handen gevallen op Ockenburg.
349
5580
23-01-1940
mei 1940
Op 16-01-1940 ingevlogen en op 23-01-1940 overgenomen door LVA. Geheel Spaans groen. Onbewapend. Buitgemaakt op Schiphol, heeft niet aan de strijd deelgenomen.
350
5577
-
mei 1940
op 10-05-1940 bewapend en voor 98 % gereed op Schiphol. Op 14-05-1940 verbrand op Haagweg.
351
5568
-
-
Op 14-05-1940 voor 95 % gereed in Blaauwhoedveem-Vriezenveem. Bewapend. Buitgemaakt en afgebouwd voor de Luftwaffe
352
5573
-
-
Op 14-05-1940 onbewapend en voor 98 % gereed op Schiphol. Op 14-05-1940 buitgemaakt en afgebouwd voor de Luftwaffe.
353
5581
-
-
Op 14-05-1940 voor 95 % gereed in Blaauwhoedveem-Vriezenveem. Bewapend. Buitgemaakt en afgebouwd voor de Luftwaffe.
354
5572
16-02-1940
mei 1940
Op 09-02-1940 ingevlogen en op 16-02-1940 onbewapend overgenomen (Spaans groen ?). Op 14-05-1940 in depot op Waalhaven en buitgemaakt door de Duitsers.
355
5574
26-01-1940
mei 1940
Op 23-12-1939 ingevlogen. Op 26-01-1940 overgenomen door LVA. Onbewapend (geheel Spaans groen ?). Op 14-05-1940 in depot op Waalhaven, en heeft niet aan de strijd deelgenomen. Buitgemaakt.
356
5564
-
-
Op 14-05-1940 voor 98 % gereed op Schiphol. Driekleurig gecamoufleerd, onbewapend. Buitgemaakt en afgebouwd voor de Luftwaffe en dus in Duitse handen gevallen.
357
5569
-
-
Op 14-05-1940 voor 98 % gereed op Schiphol. Bewapend. Buitgemaakt en afgebouwd voor Luftwaffe en dus in Duitse handen gevallen.
358
5558
-
-
G-1B prototype "X-2". Op 19-04-1939 ingevlogen (voor Estland zogenaamd maar voor Spanje bedoeld). Op 4 juli 1939 tegen hangaardeur gebotst vanwege weigerende remmen en ter reparatie naar Fokker-Noord. Belandde vervolgens tijdens transport in een vaart maar werd geborgen. Was tijdens de meidagen op 14-05-1940 voor 95 % gereed in Blaauwhoedveem-Vriezenveem. Buitgemaakt en afgebouwd voor Luftwaffe.
359
5576
-
-
Op 14-05-1940 voor 95 % gereed in Blaauwhoedveem-Vriezenveem. Bewapend. Buitgemaakt en afgebouwd voor de Luftwaffe.
360
5562
10-05-1940
14-05-1940
Bijna gereed maar ongewapend. Verbrand op Haagweg / Schiphol ??
361
5575
-
-
op 10-05-1940 voor 98 % gereed op Schiphol. Driekleurige camouflage. Op 14-05-1940 buitgemaakt met verbrande richtingsroeren en afgebouwd voor de Luftwaffe.
362
5567
-
zie tekst
Op 14-05-1940 voor 92 % gereed in Blaauwhoedveem-Vriezenveem. Buitgemaakt en afgebouwd voor de Luftwaffe. Met dit toestel ontsnapten 5 mei 1941 Leegstra en Vos naar Engeland tijdens een testvlucht waarbij de Duitse "G-1" escorte werd afgeschud. Het toestel werd in Engeland voorzien van RAF-roundels en overgevlogen naar Far. Vanaf 14-12-1941 op Miles, Reading voor proefweersinvloeden. Gesloopt.
363
5570
-
-
Op 14-05-1940 voor 95 % gereed in Blaauwhoedveem-Vriezenveem. Buitgemaakt  en afgebouwd voor de Luftwaffe
364
5571
-
-
Op 14-05-1940 voor 94 % gereed in Blaauwhoedveem-Vriezenveem. Buitgemaakt  en afgebouwd voor de Luftwaffe
365
5571
 -
-
Op 14-05-1940 buitgemaakt, in onderdelen geleverd en niet meer opgebouwd ?
366
5419
mei 1940
Het prototype van de Fokker G-1. Eerste vlucht op 16-03-1937 met twee Hispano Suiza 14 AB-02 motoren van elk 750 pk.
Later omgebouwd tot G-1B (kleine G-1) met twee Pratt and Whitney Twin Wasp van elk 750 pk. Waarschijnlijk verbrand bij bombardement van Schiphol

  Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd , [B18] KLu.Vliegt. , [B5] Luchtv.kennis 1989-5 en 1984-11 en 1979-10

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)



Modelbouw Fokker G.1

 MODELBOUW   FOKKER G.I

Modellen (type)
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
? never seen
@ hard to find
1/72
1/48
1/32
CMK (resin) ;
Replica (resin) ;
Rareplane (vacu);
Airmodel (slechte vacu);
Classic Airframes/ CMK (resin);
.

> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal; (best kit listed first).

BOXART

  • aeromodell-wk-fokker-g1-72
  • classic-airframes-fokker-g1-48
  • cmk-fokker-g1-72
  • mpm-fokker-g1-72-1
  • mpm-fokker-g1-72-2
  • rareplanes-fokker-g1-72-1
  • replica-fokker-g1-72

 

Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)
 
Schema
Algemeen
Kleur boven- en zijkanten
Kleur onderzijde
Details
Opmerkingen
(a)
 
< K89> camouflagegroen
< K89> camouflagegroen
 
eerste afleveringen van "Wasp G-1's"
(b)
 
< K124> camouflagebruin
< K66> camouflagebeige
< K89> camouflagegroen
< K124> camouflagebruin
 
 
patroon (1)
no 300 t/m 317

patroon (2)
no 318 t/m 335

Extra informatie:

Tip: Analyse van het MPM model van de G-1    [externe website van IPMS lid]

 

 

fokker g1 drawing

 

TEKENING uit archief M. de Vreeze (used with permission)

fokker g1 cutaway2

DOORSNEDE-TEKENING uit archief M. de Vreeze (used with permission)


Tekeningen van en beschikbaar gesteld door Wilko Jonker (used with permission):

Fokker GI Mercury 1A 
en meer...

  • Fokker_GI-Wasp-1
  • Fokker_GI-Wasp-2
  • Fokker_GI_Mercury-1A
  • Fokker_GI_Mercury-1B
  • Fokker_GI_Mercury-2A
  • Fokker_GI_Mercury-2B
  • Fokker_GI_Mercury-3A
  • Fokker_GI_Mercury-3B

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


ipms logo groot

nedmil-ipms-logo

NEDERLANDSE MILITAIRE LUCHTVAART IN PLASTIC

Login

Registreren of Wachtwoord opvragen e.d. heeft geen zin! Leden: gebruik de algemene inlogcode. Lees "inloggen op de IPMS website"

google translate

mip-link

winkelkaart logo