IPMS Nederland

ipms logo groot

nedmil-ipms-logo

NEDERLANDSE MILITAIRE LUCHTVAART IN PLASTIC

Login

Registreren of Wachtwoord opvragen e.d. heeft geen zin! Leden: gebruik de algemene inlogcode. Lees "inloggen op de IPMS website"

google translate

mip-link

winkelkaart logo

INFO Fokker S.9 (S.IX)

.

Fabriek Fokker
Vliegtuig   
Type-aanduiding S.9 / S.IX
Cat 2, 4 --  totaal 34 stuks
 

 

fokker-s9-profile

Informatie:

Lesvliegtuig, vanwege een mogelijke MLD behoefte door Fokker ontwikkeld (ook in concurrentie met Koolhoven en De Schelde).
Eerste vlucht 1 november 1937 met een Menasco Buccaneer lijnmotor en de MLD bestelde als eerste dit type. Fokker maakte ook toestel met een Genet Major motor welke vloog januari 1938 en deze trok de belangstelling van de LvA.  Het idee was verder de Genet Major in Nederland in licentie te maken door de firma Kromhout.

 Spanwijdte:  9,5 m  
 Lengte: 7,7 m  
 Leeggewicht: 685 kg
 Startgewicht: 975 kg
 Max. snelheid circa 190 km/u
 Vliegbereik ongeveer 700 km
 diverse motoren: Genet Major stermotor van 165 pk of Menasco Buccaneer lijnmotor circa 160 pk


 

Literatuur:
KLu vliegtuigen
W. Schoenmaker en Th. Postma   1987 De Alk
Fokker S.IX -   1982-9 uitgeverij Wijt
Fokker S.IX bij de Militaire Luchtvaart Frits Gerdessen   2005-4 Afd. Luchtvaartkennis

.

Websites:
--

 

FOTO GALERIJ:

  • fokker-s9-2-mdv-archive
  • fokker-s9-lvk-1
  • fokker-s9-lvk-2
  • fokker-s9-mdv-a2
  • fokker-s9-mdv-arc1
  • fokker-s9-mdv-archive
  • fokker-s9-profile

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze


2. LvA / ML Fokker S.9

Cat 2. LvA / ML

19 stuks, kenmerken nrs. 31 t/m 50 (de laatste werd niet meer op tijd geleverd);  De Fokker kist  X3 ("996") werd nog gevorderd. (Er werden er nog eens 20 kisten besteld eind 1939 maar deze werden nooit meer geleverd).  

De Genet Major motor voor de LvA variant  moest in licentie ter plaatse door de firma Kromhout worden gemaakt maar dit gaf veel problemen. Er werden eerst tweedehands motoren gekocht en gereviseerd vanaf augustus 1939 maar de eerste toestellen werden vanaf maart 1940 pas geleverd aan de LvA. Mei 1940 waren er 19 afgeleverd.

Het toestel werd voor de opleiding ingezet vanaf o.a. Soesterberg en had twee open cockpits. Begin 1940 vlogen er nog toestellen op veld Souburg bij Vlissingen voor de opleiding.

Bij de Duitse aanval op 10 mei 1940 waren zo'n 16 toestellen op Souburg. Vijftien toestellen ontsnapten er voor de capitulatie 14 mei 1940 naar Caen in Frankrijk. De toestellen die het haalden werden overgedragen aan de Armee de l'Air en zelfs gebruikt door de Fransen in hun vliegschool te Evreux en later Moissac . (de bemanningen gingen meestal naar Engeland).

fokker-s9-mdv-archive

S.IX met driehoeken van LvA en met Genet Major stermotor. Foto: Collectie  M.de Vreeze  (used with permission)


Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het NIMH) :

De Fokker kist "X-3", later gevorderd. Met rood-wit-blauw op het richtingsroer. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

S.IX voorzien van rozet bij aflevering. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Voorzien van de ingevoerde ML driehoek. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

de "36" hier met de latere driehoeken. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)


 

Registratiegegevens: LvA
Registratie Constructienummer romp
Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
X3, "996" prototype 5479
 feb 1940  april 1940 Fokker prototype "X3", gevorderd mobilisatie, pseudo regi "996". Laatste vlucht april 1940.
31 5616  aug 1939  mei 1940 Britse Genet Major motor; vernield Duitse luchtaanval
32 5617  aug 1939  14-05-1940 Britse Genet Major motor; uitgeweken naar Frankrijk, beschadigd bij landing Buisson (F)
33 5618  aug 1939  03-05-1940 Britse Genet Major motor; neergestort bij Souburg ?
34 5619  aug 1939  14-05-1940 Britse Genet Major motor; uitgeweken naar Frankrijk, overgedragen Armee de l'Air.
35 5620  april 1940  14-05-1940 Britse Genet Major motor; uitgeweken naar Frankrijk, overgedragen Armee de l'Air.
36 5621  aug 1939  14-05-1940 Britse Genet Major motor; uitgeweken naar Frankrijk, overgedragen Armee de l'Air.
37 5622  sept 1939  14-05-1940 Britse Genet Major motor; noodlanding 14-05-1940 strand Belgie en achtergelaten
38 5623  sept 1939  14-05-1940 Britse Genet Major motor; uitgeweken naar Frankrijk, overgedragen Armee de l'Air.
39 5624  sept 1939  14-10-1939 Britse Genet Major motor; ongeval op Soesterberg? afgeschreven
40 5625  sept 1939  14-05-1940 Britse Genet Major motor; uitgeweken naar Frankrijk, overgedragen Armee de l'Air.
41 5626  sept 1939  14-05-1940 Britse Genet Major motor; uitgeweken naar Frankrijk, overgedragen Armee de l'Air.
42 5627  okt 1939  ? licentie Genet Major motor ?
43 5628  maart 1940  14-05-1940 licentie Genet Major motor; uitgeweken naar Frankrijk, overgedragen Armee de l'Air.
44 5629  maart 1940  14-05-1940 licentie Genet Major motor; uitgeweken naar Frankrijk, overgedragen Armee de l'Air.
45 5630  maart 1940  14-05-1940 licentie Genet Major motor; uitgeweken naar Frankrijk, overgedragen Armee de l'Air.
46 5631  maart 1940  14-05-1940 licentie Genet Major motor; uitgeweken naar Frankrijk, overgedragen Armee de l'Air.
47 5632  maart 1940  14-05-1940 licentie Genet Major motor; uitgeweken naar Frankrijk, overgedragen Armee de l'Air.
48 5633  april 1940  14-05-1940 licentie Genet Major motor; uitgeweken naar Frankrijk, noodlanding Calais en achtergelaten.
49 5634  april 1940  14-05-1940 licentie Genet Major motor; uitgeweken naar Frankrijk, overgedragen Armee de l'Air.
"50" 5635 ; niet afgeleverd     niet op tijd afgeleverd i.v.m Duitse aanval mei 1940; verbrand

 Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd , [B5] Luchtv.kennis 2005-4

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


 

4. MLD Fokker S.9

Cat 4.   MLD

MLD kenmerken  S20-S34.

De MLD had er eind 1937 15 stuks besteld met een Menasco Buccaneer lijnmotor, deze motor gaf erg veel problemen. Ze werden afgeleverd op De Kooy en werden daar gebruikt voor de basisopleiding. Allen vernietigd mei 1940 bij Duitse luchtaanvallen. 

Prototype ? met een laag geplaatst stabilo en een afwijkend kielvlak. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Prototype ? met een laag geplaatst stabilo en een afwijkend kielvlak. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

fokker s9 lvk 1

Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

fokker-s9-2-mdv-archive

Met latere positie stabilo en aangepast kielvlak. Foto: Collectie  M.de Vreeze  (used with permission)

fokker-s9-mdv-a2 

MLD kist met lijnmotor . Foto:  Collectie M.de Vreeze (used with permission)

fokker-s9-mdv-arc1
Foto:  Collectie M.de Vreeze (used with permission)

fokker s9 lvk 2

Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)


Foto's van Beeldbank NIMH die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het NIMH) :

 

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Met rozet. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Met oranje driehoek. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

 

Registratiegegevens: MLD
Registratie Constructienummer Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
S-20       afgeleverd De Kooy juni 1938
S-21       afgeleverd De Kooy 1938
S-22       afgeleverd De Kooy 1938
S-23       afgeleverd De Kooy 1938
S-24       afgeleverd De Kooy 1938
S-25       afgeleverd De Kooy 1938
S-26       afgeleverd De Kooy 1938
S-27       afgeleverd De Kooy 1938
S-28       afgeleverd De Kooy 1938
S-29       afgeleverd De Kooy 1938
S-30       afgeleverd De Kooy 1938
S-31       afgeleverd De Kooy 1938
S-32       afgeleverd De Kooy 1938
S-33       afgeleverd De Kooy 1938
S-34       afgeleverd De Kooy Oktober 1938

  Bronnen o.a. [B9] Avia sept.1982, [B16] MLD.70 ,

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


Modelbouw Fokker S.9

 MODELBOUW  FOKKER S.IX

Modellen (type)
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
? never seen
@ hard to find
1/72
1/48
1/32
Dujin (resin)
Vami (resin)
.
.

> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal;

BOXART

  • dujin-fokker-s9-72
  • fokker-s9-vami-box

 

Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)
Schema
Algemeen
Kleur boven- en zijkanten
Kleur onderzijde
Details
Opmerkingen
(1)
 
blauw glans zijkanten/ romp
< K108> LvA Blauw ?
spanlak vleugels
(2)
 
blauw glans zijkanten/ romp
< K108> LvA Blauw ?
< K26 > anodiseer grijs
 
grijs vleugels, stabilo's, hoogteroer, ailerons

 

Tekeningen van en beschikbaar gesteld door Wilko Jonker (used with permission):

Fokker SIX LVA 1 
en meer...

  • Fokker_SIX-LVA-1
  • Fokker_SIX-LVA-2
  • Fokker_SIX-MLD-1
  • Fokker_SIX-MLD-2

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


 

ipms logo groot

nedmil-ipms-logo

NEDERLANDSE MILITAIRE LUCHTVAART IN PLASTIC

Login

Registreren of Wachtwoord opvragen e.d. heeft geen zin! Leden: gebruik de algemene inlogcode. Lees "inloggen op de IPMS website"

google translate

mip-link

winkelkaart logo