IPMS Nederland

ipms logo groot

nedmil-ipms-logo

NEDERLANDSE MILITAIRE LUCHTVAART IN PLASTIC

Login

Registreren of Wachtwoord opvragen e.d. heeft geen zin! Leden: gebruik de algemene inlogcode. Lees "inloggen op de IPMS website"

google translate

mip-link

winkelkaart logo

INFO Fokker T.4 (T.IV)

....

Fabriek Fokker
Vliegtuig
Type-aanduiding T.4 / T.4a  ( T.IV )
Cat 4 --  totaal 24 stuks
 

 

fokker-t4a-profile
 

Informatie:

Fokker ontwierp een groot lange afstands patrouille vliegtuig  in 1927. Prototype vloog juni 1927. Het was met name bedoeld voor operaties tegen andere schepen in Ned Indie. Staalbuis constructie met hout en linnen. Het werd door de MLD uitgetest. Het bleek een betrouwbaar toestel.  

Er waren twee varianten: T.IV en T.IVA

 T.IV gegevens:  
 Spanwijdte: 25,8 m
 Lengte: 17,6 m
 Lorraine Dietrich W motoren 250 pk
 Maximum snelheid: circa 200 km/u
 Leeggewicht: 4150 kg
 Maximale startgewicht: 6550 kg
 Vliegbereik: 1200 km
 Deze versie had een "open cockpit".
 4 bemanningsleden
 3 mitrailleurs
 Max 900 kg bommen

 T.IVA gegevens:
 Spanwijdte: 26,4 m
 Lengte: 17,8 m.
 Wright Cyclone SR-1820 motoren 760 pk
 Maximum snelheid: 260 km/u
 Leeggewicht: 4650 kg
 Maximum startgewicht: 7190 kg
 Vliegbereik: 1560 km
 4 bemanningsleden
 3 mitrailleurs
 Maximaal 1200 kg bommen

 Dit sub-type T.IVa werd zes jaar na de eerste serie gebouwd en kan worden beschouwd als een "modernere versie" door met name de sterkere motoren en propellers. Het was een behoorlijk ander vliegtuig dan de eerste serie. Het had ook een gesloten cockpit en verstelbare 2 standen metalen propellers. Eerste vlucht december 1935 vanaf Schellingwoude.


  

Literatuur:
70 jaar MLD  Nico Geldhof    Eisma uitgeverij 1987
Zoektocht en selectie zeebommenwerper  Nico Geldhof   Afd. Luchtvaartkennis 2015-1
artikel Flight - fokker-t4-flight-1928.pdf Flight magazine 1928

.

Websites:
- - -

 

FOTO GALERIJ:

  • fokker-t4-2-mindef-archive
  • fokker-t4-mdv-arc1
  • fokker-t4-mdv-arc2
  • fokker-t4-mdv-arc3
  • fokker-t4-mdv-arc6
  • fokker-t4-mdv-archive
  • fokker-t4-mdv-au10
  • fokker-t4-mdv-aut7
  • fokker-t4-mdv-aut8
  • fokker-t4-mdv-aut9
  • fokker-t4-mdv-fl
  • fokker-t4-mindef-archive
  • fokker-t4a-lvk-1
  • fokker-t4a-lvk-2
  • fokker-t4a-lvk-3
  • fokker-t4a-mdv-a3
  • fokker-t4a-mdv-archive
  • fokker-t4a-profile
  • fokker-t4w-mdv-aut8

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze


4. MLD Fokker T.4

Cat 4.  MLD

T.IV:     12 stuks , kenmerken T-1 t/m T-12
T.IVA:  12 stuks, T-13 t/m T-24

Uitgetest door de MLD werd de T.IV. Eerste bestelling februari 1928 voor 6 stuks en december 1929 nog eens 5 stuks. De MLD kreeg een beperkt aantal van deze toestellen omdat de zogeheten "vloot wet 1924" werd verworpen. Ze vlogen met name in Indie.

Verbeterde T.IVA besteld januari 1935 voor 6 stuks gevolgd door januari 1937 voor nog eens 6 stuks. Had dichte cockpit. De MLD gebruikte dit type ook in Indie en het was zeewaardig. Helaas was het vliegtuig in 1940 al zwaar verouderd en werden er riskante verkenningen mee uitgevoerd tijdens de Japanse aanvallen in 1942. 

 

fokker-t4-mdv-arc3

Eerste prototype T.IVa met dichte cockpit. Foto: Collectie  M.de Vreeze  (used with permission)

fokker-t4a-mdv-a3

Foto: Collectie  M.de Vreeze  (used with permission)

fokker t4a lvk 1

Prototype. Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

 fokker-t4-mdv-archive                                                                           
T-IV.A  met open cockpit . Foto: Collectie  M.de Vreeze  (used with permission)

fokker-t4-mdv-fl                                                                                         
Foto: Collectie  M.de Vreeze  (used with permission)

fokker-t4-2-mindef-archive                                                                                  
Tijdens de start van een T-4 met gesloten cockpit . Foto: Archief Ministerie van Defensie via M.de Vreeze  (used with permission

fokker-t4-mdv-arc6

Hier is de machinegeweer positie op de romp wat te zien. De drijvers lijken ene donkere kleur te hebben.
Foto: Collectie M.de Vreeze  (used with permission)

fokker-t4-mindef-archive

T-IV.A  . Foto: Archief Ministerie van Defensie via M.de Vreeze  (used with permission)

fokker-t4a-mdv-archive                                                                           
T-IV.A . Foto: Collectie  M.de Vreeze  (used with permission)

fokker-t4-mdv-au10

Foto: Collectie  M.de Vreeze  (used with permission)

fokker-t4-mdv-aut7

T.IV met te zien de open cockpit. Foto: Collectie  M.de Vreeze  (used with permission)

fokker t4a lvk 2

T.IVa. Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

fokker t4a lvk 3

T.IV a. Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)


 Foto selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het NIMH) :

T.IV met open cockpit. Op MVK Morokrembangan. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

De T.IV "T-3" (1927-1940) op MVK Morokrembangan. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

T-9 dienstdoende als radiogrondstation (zie uitschuifbare radiomast). Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Onder zeil. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Bij straat Madoera jaren dertig. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Tijdens onderhoud. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

T. IVa legt rook gordijn. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Op het vliegkamp Morokrmbangan - Soerabaja. Voorzien van de driehoeken. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Test met een zig-zag camouflage. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Buizen interieur is goed te zien. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Floreszee, 1934. Let op de open deuren. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Nostalgisch plaatje op de Floreszee. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Drijver wisselen. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Lorraine motor (BB) van de Fokker T IV. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Een 200 kg bom opgehangen aan een speciale drager kon in het bommenruimworden gehesen. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)


 

Registratiegegevens:
Registratie Type Constructie-nummer Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
T-1 T-IV   1927 16-10-1937 Besteld december 1926. In dienst medio 1927; Verongelukt bij Banda
T-2 T-IV   1928 jan 1939 Besteld februari 1928. In dienst medio 1928; Jan 1939 afgeschreven Marine Vliegkamp Morokrembangang
T-3 T-IV   1929 1940 Besteld februari 1928. In dienst medio 1929; Medio 1940 afgeschreven Marine Vliegkamp Morokrembangang
T-4 T-IV   1929 1940 Besteld februari 1928. In dienst medio 1929; Medio 1940 afgeschreven Marine Vliegkamp Morokrembangang
T-5 T-IV   1929 1940 Besteld februari 1928. In dienst medio 1929; Medio 1940 afgeschreven Marine Vliegkamp Morokrembangang
T-6 T-IV   1929 1940 Besteld februari 1928. In dienst medio 1929; Medio 1940 afgeschreven Marine Vliegkamp Morokrembangang
T-7 T-IV   sept 1929 1940 Besteld februari 1928. In dienst sept 1929; Medio 1940 afgeschreven Marine Vliegkamp Morokrembangang
T-8 T-IV 5219 12-08-1930 1939 Besteld 12-12-1929. Afgeschreven Marine Vliegkamp Morokrembangang
T-9 T-IV 5220 01-07-1930 1939 Besteld 12-12-1929. Afgeschreven Marine Vliegkamp Morokrembangang
T-10 T-IV 5221 01-07-1930 1940 Besteld 12-12-1929. Medio 1940 afgeschreven MV KM
T-11 T-IV 5222 12-08-1930 1939 Besteld 12-12-1929. Afgeschreven Marine Vliegkamp Morokrembangang
T-12 T-IV 5223 1930 1940 Besteld 12-12-1929. In dienst medio 1930; Medio 1940 afgeschreven Marine Vliegkamp Morokrembangang
   ---          
T-13 T-IVa 5393 27-04-1936 12-10-1937 Eerste T.IVa bestemd voor gebruik in Indie. Besteld 04-01-35. Wright SR-1280F2 stermotoren. Verongelukt bij Tandjung Awarawar op Java, door het gouvernementsvaartuig s.s. Pollux geborgen.
T-14 T-IVa 5394 1936 26-05-1941 Besteld 04-01-35. In dienst medio 1936; Verongelukt bij Soerabaja bij rookgordijn test
T-15 T-IVa 5395 1936 02-03-1942 Besteld 04-01-35. In dienst medio 1936; Vernield eigen personeel op Meer van Lengkong
T-16 T-IVa 5396 1936 02-03-1942 Besteld 04-01-35. In dienst medio 1936; Vernield eigen personeel op Meer van Lengkong
T-17 T-IVa 5397 1936 02-03-1942 Besteld 04-01-35. In dienst medio 1936; Vernield eigen personeel op Meer van Lengkong
T-18 T-IVa 5398 1936 02-03-1942 Besteld 04-01-35. In dienst medio 1936; Vernield eigen personeel op Meer van Lengkong
T-19 T-IVa 5432 1937 02-03-1942 Besteld 19-01-37. In dienst medio 1937; Vernield eigen personeel op Meer van Lengkong
T-20 T-IVa 5433 1937 03-02-1942 Besteld 19-01-37. In dienst medio 1937; Verloren gegaan bij Japans bombardement van Marine Vliegkamp Morokrembangang
T-21 T-IVa 5434 1937 02-03-1942 Besteld 19-01-37. In dienst medio 1937; Vernield eigen personeel op Meer van Lengkong
T-22 T-IVa 5435 1937 03-02-1942 Besteld 19-01-37. In dienst medio 1937; Verloren gegaan bij Japans bombardement van Marine Vliegkamp Morokrembangang
T-23 T-IVa 5436 1938 02-03-1942 Besteld 19-01-37. In dienst medio 1938. Heeft korte tijd in Nederland gevlogen voor verschillende proefnemingen en is pas eind 1938 naar Nederlands Oost-Indie verscheept; Vernield eigen personeel op Meer van Lengkong
T-24 T-IVa 5437 1938 02-03-1942 Besteld 19-01-37. In dienst medio 1938. Heeft korte tijd in Nederland gevlogen voor verschillende proefnemingen en is pas eind 1939 naar Nederlands Oost-Indie verscheept ; Vernield eigen personeel op Meer van Lengkong

 Bronnen o.a.  [B16] MLD.70 , [B5] Luchtv.kennis 1989-5

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


 

 

 

Modelbouw Fokker T.4

MODELBOUW  FOKKER T.IV

Modellen (type)
? nooit gezien @ moeilijk te vinden
? never seen @ hard to find
1/72
1/48
1/32
T-IV:
Miku/ LF models (resin)
T-IVa:
Planet (resin)
Miku (resin)
-
-

> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal; (best kit listed first);

BOXART

  • miku-fokker-t4-72
  • planet-fokker-t4-72

 

Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)  
Schema Algemeen Kleur boven- en zijkanten Kleur onderzijde Details Opmerkingen
(a)   lichtgrijs (of donkergrijs) (vleugel bovenzijden); romp aluminiumverf aluminiumverf    
(b)   K130 > aluminium verf aluminiumverf    

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)



 

ipms logo groot

nedmil-ipms-logo

NEDERLANDSE MILITAIRE LUCHTVAART IN PLASTIC

Login

Registreren of Wachtwoord opvragen e.d. heeft geen zin! Leden: gebruik de algemene inlogcode. Lees "inloggen op de IPMS website"

google translate

mip-link

winkelkaart logo