IPMS Nederland

INFO Friedrichshafen G.3

...

Fabriek Friedrichshafen
Vliegtuig
Type-aanduiding G.3  ( G.III )
Cat 1  --  totaal 1 exemplaar
 

friedrich-g3-profile 

Informatie:

Driezits Duitse bommenwerper van de Friedrichshafen fabriek in Manzell aan de Bodensee. Ontwikkeld uit de G.II had de G.III duwschroeven. Het subtype G.IIIa had een tweedekker stabilo en dubbel kielvlak.
Het type werd veelvuldig ingezet in de Eerste Wereldoorlog en ook voor bombardementen op Parijs. Het was een betrouwbaar toestel en werd zelfs na de oorlog als verkeerstoestel omgebouwd.  
 
 2 x Mercedes D.IVa motoren van 260 pk
 Spanwijdte: 23,7 m
 Lengte: 12,8 m
 Leeggewicht: 2700 kg
 Maximum gewicht: 3920 kg
 Maximale snelheid: 135 km/u
 Bereik: 600 km of 5 uur vliegduur
 Plafond: 4500 m
 3 bemanningsleden
 2 of 3 Parabellum 7,92mm mitrailleurs
 maximaal 1000 kg bommenlast

 

Literatuur:
KLu vliegtuigen
Wim Schoenmaker en Thijs Postma De Alk pag 15 1987
Friedrichshafen G.III Frits Gerdessen Afd. Luchtvaartkennis 1988-1  pag 37-40 1988

.

Websites:

- https://en.wikipedia.org/wiki/Friedrichshafen_G.III

 

FOTO GALERIJ:

  • friedrich-g3-mdv-archive
  • friedrich-g3-profile
  • friedrichsh-g3-mdv-arc


Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze

1. LVA Friedrichshafen G.3

Cat 1.  LVA

1 geïnterneerd toestel (1918-1920): kenmerk FG 702

Een noodlanding maakte deze grote Duitse bommenwerper (van het Bombengeschwader II, staffel 12) bij Oosterhout op 23 mei 1918. Het was onbeschadigd maar nog met een bom van 300 kg aan boord. De bom werd verwijderd, het toestel gedemonteerd en naar Soesterberg vervoerd.

Kreeg de LvA registratie FG702. Het had 2 Mercedes motoren van 260 pk. Werd in elkaar gezet en tentoongesteld 5 juni 1918 in Soesterberg. Maar daadwerkelijk vloog het nooit voor de LvA en in 1919 was het nog in opslag. Plannen het in 1919 aan te kopen voor de "Rijksstudiedienst voor de Luchtvaart" gingen niet door. 

 

friedrichsh-g3-mdv-arc

Foto: Collectie  M.de Vreeze  (used with permission)


Foto's van Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het NIMH) :

G.III 828/17 in de montagehal op Soesterberg, mei 1918. Er achter een Rumpler C.VIII. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Allemaal foto's van die ene Duitse kist. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Registratiegegevens:
Registratie Constructie-nummer Datum landing Nederlands gebied
Datum uit dienst Opmerkingen
FG-702 828/17 23-5-1918 n.v.t noodlanding 23 mei 1918 bij Oosterhout. Geïnterneerd maar nooit daadwerkelijk gevlogen door de LvA

 Bronnen o.a. [B33] Intern.WO1 

- Een tweede kist verongelukte bij Hulst op 7 november 1918 en brandde geheel af.

- Een derde toestel 802/17 maakte een noodlanding 12 november 1918 te Gronsveld, het bleef intakt en werd geborgen maar nooit geïnterneerd. Kreeg ook geen LvA registratie.

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


Modelbouw Friedrichshafen G.3

MODELBOUW  G.III

Modellen (type)
? nooit gezien @ moeilijk te vinden
? never seen @ hard to find
1/72
1/48
1/32
Ludemann (resin)
Choroszy (resin)
Sierra (vacu)
Merlin Models @
Cramercraft (vacu) @
Formaplane (vacu) @
-
-

> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde  mal;

BOXART

  • choroszy-friedrichshafen-g3-72
  • formaplane-g3-vacu
  • formaplane-g3-vacu2
  • sierra-g3-vacu
  • sierra-g3-vacu2
Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)
 
Schema
Algemeen
Kleur boven- en zijkanten
Kleur onderzijde
Details
Opmerkingen
( )
  
 ?
 ?
.
 

 

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)