IPMS Nederland

INFO Gotha G.4

...

Fabriek Gotha
Vliegtuig  
Type-aanduiding G.4  (G.IV)
Cat 1  --  totaal 1 exemplaar
 

gotha-g4-profile 

Informatie:

Duitse tweedekker bommenwerper  voor de langere afstand, in dienst herfst 1916; ontwikkeld uit de G.III door de Gothaer Waggonfabrik in Gotha. De constructie was van hout met ook de vluegels hout met linnen. Deze bommenwerpers waren in feite de eerste echte bommenwerpers die werden ingezet in de eerste wereldoorlog en bombardeerden Engelse steden van 1917 tot mei 1918. Uniek was dat achter in de romp een soort "schiettunnel" zat. Verder was de rompbekleding van triplex en de ondervleugel kreeg ailerons.

Spanwijdte: 23,7 m
Lengte: 12,2 m  
2x Mercedes D.IVA zes cylinder 260 pk motoren met duwschroeven
Leeggewicht circa 2600 kg
Maximum startgewicht: 3750 kg
Maximum snelheid: 140 km/u
Bereik: 840 km
Maximaal  500 kg bommen
3 bemanningsleden
Bewapening:  2 of 3 flexibele Parabellum 7,92mm machinegeweren

 


 

Literatuur:
Profiles volume 2
Argus books
pag.80
 
1989

.

Websites:

 

FOTO GALERIJ:

  • gotha-g4-berfelo-archive
  • gotha-g4-draw-mdv-archive
  • gotha-g4-profile

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze


1. LvA Gotha G.4 (G.IV)

 Cat 1. LVA

1 geïnterneerd toestel (1917-1921): kenmerk la-50 (G-700)
 de LvA kist crashte al bij zijn eerste proefvlucht in Nederlandse dienst....

een relaas...
"Op 18 augustus 1917 zijn twee Duitse bommenwerpers, type Gotha G-IV, met de registratienummers 1055/16 en 1059/16 op de thuisvlucht na het uitvoeren van een bombardement in Engeland en vliegen ten gevolge van een navigatiefout komen ze noordelijk bij de Nederlandse kust uit. Om te voorkomen dat ze boven (neutraal) Nederlands grondgebied belanden en schenden, besluiten zij  de kustlijn naar boven te volgen, zodat ze dan vanzelf in Duitsland te­recht zullen komen. Nabij de Dollard gaan beide  toestellen landinwaarts, waarschijnlijk ook weer door een foutieve navigatie en misschien onder invloed van hun brandstofpeil, vliegen ze echter toch boven Nederlands grondgebied.

Ze worden dan ook al snel door het parate Leger onder vuur genomen bij Tutjeshut. Eén van de propellers van de 1055/16 wordt geraakt, waardoor een stuk afbreekt. De machine is niet meer te vliegen en zet de driekoppige bemanning de machine bij Beerta aan de grond, waar ze meteen geïnterneerd worden. De Gotha 1059/16 is dan door zijn brandstof heen en wordt bij Blijham aan de grond gezet. De bemanning ziet echter toch nog kans om het toestel in brand te steken maar de Merdedes motoren werden later door een LvA ploeg geborgen. "

De 1055/16 wordt door een ploeg militairen uit Soesterberg gedemonteerd en naar Soesterberg vervoerd. Daar wordt het toestel gerepareerd. Aan de vleugelbeschildering wordt verder intact gelaten en alleen voorzien van de Nederlandse oranje bal. De romp wordt wel overgeschilderd in een groene kleur en voorzien van oranje ballen. Op het richtingsroer kwam het militaire LvA registratienummer LA.50. Op 17 oktober 1917 is het klaar voor gebruik door de 1e vliegtuigafdeeling. 

Op 18 oktober 1917 is de machine klaar voor een proefvlucht. Echter geen van de piloten heeft nog ooit met een dergelijk groot toestel gevlogen en er is een motorstoring tijdens de eerste proefvlucht op Soesterberg. Het resultaat is dat de machine onherstelbaar beschadigd raakt. Het is niet meer hersteld en de motoren werden opgeslagen. Het was dus de EERSTE en LAATSTE vlucht! De kist is nooit formeel aangekocht, wel waarschijnlijk nog de nieuwe registratie G700 eind 1917 gekregen.

gotha-g4-berfelo-archive

Gotha G.IV; foto collectie Berfelo (used with permission)


Foto's van Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het NIMH) :

LA50, ex 1055/16, is neergestort ten gevolge van motorstoring in de start op de eerste proefvlucht, 18 okt. 1917. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Registratiegegevens:
Registratie
Tweede LvA Registratie
Duitse registratie
Constructie-nummer
Datum landing Nederlands gebied
Datum uit dienst
Opmerkingen
LA-50
G700
1055/16
 
18-08-1917
18-10-1917
landing bij Beerta;

  Bronnen o.a [B17] Vlucht.tijd , [B33] Intern.WO1 , [B5] Luchtv.kennis 1988-1

Op 28 september 1917 landde nog een Gotha G. IV (602/16) bij Sas van Gent maar het was meer een crash en dus geheel vernield. Een andere Gotha G.V (iets ander type met s/n 665/16)  landde in de nacht van 28 op 29 september 1917 na te zijn verdwaald bij Sneek en werd snel door de Duitse bemanning in brand gestoken.

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


 

Modelbouw Gotha G.4

 MODELBOUW G.IV

Modellen (type)
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
? never seen
@ hard to find
1/72
1/48
1/32
Roden
Rareplanes (vacu)
Merlin Models @
High-Tech
Aurora
Wingnut Wings

> Beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal;

1/144: SRAM models (resin)

BOXART

  • aurora-gotha-g4-48
  • hitech-gotha-g4-48
  • merlin-gotha-g4-72
  • rareplane-gotha-g4-72-2
  • rareplane-gotha-g4-72
  • roden-gotha-g4-72
  • sram-gotha-g4-144
  • wingnut-wings-gotha-g4-32


.

Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)
 
Schema
Algemeen
Kleur boven- en zijkanten
Kleur onderzijde
Details
Opmerkingen
 
 
Vleugel: zeshoekig patroon zwart/donkergroen/grijsblauw/magenta;
Onderzijde vleugel: lichtblauw;
Romp: donkergroen
 
 
"Duits schema"

 

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)