IPMS Nederland

ipms logo groot

nedmil-ipms-logo

NEDERLANDSE MILITAIRE LUCHTVAART IN PLASTIC

Login

Registreren of Wachtwoord opvragen e.d. heeft geen zin! Leden: gebruik de algemene inlogcode. Lees "inloggen op de IPMS website"

google translate

mip-link

winkelkaart logo

INFO Lockheed (2)12

.

Fabriek Lockheed
Vliegtuig  
Type-aanduiding 12
Cat 3, 5, 6, 7  --  totaal 31 stuks
212


  lockheed-12-junior

Informatie:

De Amerikaanse Lockheed fabriek ontwikkelde uit de civiele Electra model L-10 voor zakentransport en snel klein passagiersvliegtuig dit type Model 12 in de mid jaren dertig. Eerste vlucht juni 1936 en het vliegtuig was uitstekend en voor die tijd bijzonder al geheel van metaal. Het zag er ook "snel uit" en werd populair. De kist had een dubbele besturing voor 2 piloten en in de romp konden bijvoorbeeld 3 x 2 stoelen geplaatst worden in een vrij luxe cabine. De Lockheed L-12 is civiele versie en onbewapend en de Lockheed 212 militaire versie van de L-12A met bewapening: een optionele vaste mitrailleur in de rompneus, een beweegbare en intrekbare mitrailleur in een koepel op de romprug en indien nodig konden nog 8 lichte bommen worden meegenomen. Deze versie kwam beschikbaar in 1938.  

Gegevens:
 2 x Pratt & Whitney R-985 Wasp, elk 450 pk met een tweebladige Hamilton Std propeller;
 Lengte:  11,07 m  
 Spanwijdte:  15,10 m 
 Snelheid: maximaal 340 km/u  tot 360 km/u op hoogte
 Plafond: zo'n 7000 m
 Bereik: circa 1200 km  
 Leeggewicht: circa 2615 kg
 Maximum startgewicht: zo'n 3900 kg
 2 piloten en zo'n 6 passagiers
 Miliatire versie: mogelijk 1 vaste en 1 beweegbare 7,7mm mitrailleur
 
Literatuur:
Lockheed 12 N. Geldhof en G. Casius serie luchtvaartencyclopedie Afd. Luchtvaartkennis KNVvL 1984-1
Lockheed 12/212 G. Casius en N. Geldhof blad no. 13 Stichting Vrienden MLM 1995
Lockheed 12/212 G. Casius in Nederlandse dienst Dutch Profile no.1 2003
Modelbouw in Plastic H.G. Berfelo MIP 1999-3 IPMS Nederland 1999
Lockheed aircraft since 1913 R. Francillon standaardwerk Putnam publishers London 1982

Websites:
-   https://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_Model_12_Electra_Junior

 .

FOTO GALERIJ:

  • lockheed-12-junior
  • lockheed-12-lvk-1
  • lockheed-12-mdv-arc5
  • lockheed-12-mdv-archive
  • lockheed-12-mdv-author
  • lockheed-12-mdv-fl

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze


3. LSK Lockheed 12

Cat 3.  LSK (latere KLu)

5 stuks L-12 toestellen bij KLu circa 1945-1952 met diverse kenmerken o.a. T1-T5  

( De T-5 kwam van de RAF "Allied Flight" en latere no.1316 flight).

Werden in Nederland direct na het eind van de Tweede Wereldoorlog ingezet en de kisten vlogen bij LSK no.334 squadron tot 1952.

lockheed-12-mdv-author
Lockheed 12a , de L2-38 ofwel de T-2  bij het voormalige MLM te Soesterberg.
Foto: M. de Vreeze (used with permission)


Foto's van Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het NIMH) :

L-12A met regi "T-3" ofwel L2 die later ook vanuit Valkenburg vloog. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

 

Registratiegegevens Lockheed 12A KLu / LsK
Registratie andere Registratie Constructie-nummer Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen

Zie de registraties hier...

..

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


 

5. ML-KNIL Lockheed 12 / (212)

Cat 5. ML-KNIL

12 stuks, versie L 212;

De ML-KNIL in Indie had behoefte aan een meermotorige overgangtrainer en de Lockheed 112 (de militaire versie van de Lockheed 12 Electra Junior) was kandidaat. In september 1938 werden 12 kisten echter van Model 212-26 (de militaire versie met mitrailleurkoepel) besteld. De ML-KNIL was de eerste klant die deze versie wilde en dus werden bij Lockheed Burbank door Nederlanders afnameproeven gedaan ondersteund door het Nederlandse Ned.Luchtvaart Laboratorium. Dit verliep naar wens en juni 1939 werden de kisten verscheept vanuit Los Angeles naar Soerabaja in Indie.  In oktober 1939 werden nog eens vier extra Lockheed 212A-14 toestellen besteld bij Lockheed die april 1940 naar Indie werden geleverd.

Nederland werd mei 1940 aangevallen door Duitsland en besloten werd in Indie de militaire strijdkrachten in Indie snel te versterken. De geplaatste bestellingen werden niet altijd gehonoreerd i.v.m de oorlogsdreiging over de hele wereld. Ook was er een groot tekort aan motoren. Eind 1941 waren er weer zo'n 10 toestellen leverbaar en nog 10 stuks besteld maar allen van Model 12 zonder bewapening. De verschepingen van enige daarvan weken uit. De ms. Kota Baroe was al aangekomen in Tjilatja maar voer direct door naar Ceylon. Vier andere kisten waren onderweg en die schepen weken uit naar Australie. Een Lockheed 12 kist ging zomer 1942 per ms. Hindanger voor gebruik door Prins Bernhard naar Engeland. Diverse stuks nog bij Lockheed werden in beslag genomen en gingen naar de Amerikanen. Later was het mogelijk ze te gebruiken vanaf mei 1942 voor opleidingen op Jackson in de USA.  

Rond de Japanse inval in Indie in november 1941 waren 12 toestellen beschikbaar op Kali Djati. De L-212 kon bewapend worden met 8x 50 kg bommen met in de vloer twee openingen voor bommenrichtkijkers en in de rugkoepel zat een 7.7mm machinegeweer. Er waren echter nog niet voldoende bemanningen opgeleid, dus moest er geimproviseerd worden. De kisten werden geplaatst op veld Maguwo bij Djokjakarta en met 9 kisten werden zeeverkenningen uitgevoerd. Ze werden daarna ook gebruikt vanaf andere vliegvelden zoals Pameungpeuk bij de kust en na ontdekking in februari 1942 door de Japanners naar het drassige Bandjar. Er werd uiteindelijk besloten maart 1942 tot evacuatie naar Australie. Helaas lukte dat niet meer en veel toestellen werden onklaar gemaakt zoals zo'n 6 kisten bij de vliegschool die op het nieuwe veld Tasik Malaja stond. Verder waren nog 2 toestellen op veld Boea Batoeweg bij Bandoeng. Waarschijnlijk zijn 2 Lockheed 212 kisten door de Japanners later nog gebruikt.  Een kist ontsnapte na provisorische aanpassingen begin maart 1942 via Medan naar het Britse Ceylon.

 ---------------------

De 2 Lockheed kisten die aan boord van de ms. Kota Baroe naar Ceylon waren uitgeweken gingen in India naar de RAF. Naar Australie waren ook tijdens de val van Indie schepen (o.a. ms. Tarakan) uitgeweken met aan boord 4 Lockheed 212 kisten. Uiteindelijk werd besloten de toestellen aldaar over te dragen aan de USAAF. Tijdens de oorlog was oktober 1943 het no. 1 NEI (Netherlands East Indie Transport Sections Brisbane) in Australie, Brisbane opgezet.(die vlogen met een allergaartje aan kisten). Een aantal Lockheed 12 kisten van RNMFS Jackson vlogen daar later ook bij. De Lockheeds werden hernummerd. Het totaal in gebruik in Australie was eind 1944 vijf  kisten (waarvan de L2-35 nu L2-100 vloog vanaf Merauke op Nieuw Guinea bij no.120 squadron).

Na de Japanse capitulatie augustus 1945 was het NEITS omgezet in RAAF no. 19 NEI squadron. Vervolgens werden vijf toestellen overgebracht naar het bevrijdde Indie vanuit Australie. Ze gingen vliegen na onderhoud vliegen vanaf Tjililitan om o.a de bevrijdde kampen te bevoorraden. Daarna werden de kisten na een paar jaar in opslag gestaan te hebben maart 1948 weer ingedeeld bij de vliegschool op Kali Djati. Er werden nog een paar Lockheeds toegevoegd en ze speelden nog een rol bij de Eerste Politionele Actie in juli-augustus 1947.

(Zie de ML-KNIL registratie tabellen).

 

lockheed-12-mdv-archive

ML-KNIL Lockheed 212 bij aflevering (foto is USA rond eind 1941?) . Foto: Collectie M.de Vreeze (used with permission)

lockheed-12-mdv-fl                                                                
Lockheed 212. De rugkoepel lijkt een dummy te zijn voor beproevingen. Foto: Collectie  M.de Vreeze  (used with permission)

lockheed 12 mdv arc5

Dezelfde kist tijdens de beproevingen bij waarschijnlijk Lockheed USA . Foto: Collectie M.de Vreeze (used with permission)

lockheed 12 lvk 1

Foto uit en met dank aan collectie Afd.LuchtvaartKennis voor leden (used with permission)

 .

Registratiegegevens Lockheed 12a / L-12a
registratie
constructienr
datum in dienst
tweede registratie
eind 1944
derde registratie
uit dienst
opmerkingen
L2-17 t/m 26     -     nooit gebouwd
L2-27
1295
aug 1942
- T-5
04-08-1949
Was besteld voor Indie, werd echter afgeleverd per schip ms. Hindanger naar Engeland; nr NF735 (NF753 ? ) bij RAF voor Prins Bernard PB-2 aug 1942. "Zuid-Holland". Gebruikt bij ook Dutch Communications Flight vanaf mid 1944. Later als Transva als "T-5"; verongelukt na noodlanding Valkenburg augustus 1949
L2-28
1296
jan 1942
-  
-
afgeleverd Java jan 1942;  door Japan in veroverd en getest in Japan!
L2-29
1297
jan 1942
-  
-
afgeleverd Java jan 1942;  door Japan "veroverd"
L2-30
1298
-
-  
aug 1944
maart 1942 aankomst Ceylon na vlucht a/b ms. Kota Baroe vanuit Java, later juni 1942 RAF LV761 en geplaatst Bangalore. Afgevoerd augustus  1944.
L2-31
1299
-
-  
april/mei 1942
dec 1941 Australie direct naar USAAF 21 squadron
L2-32
1300
-
-  
03-03-1945
maart 1942 Ceylon na vlucht a/b ms. Kota Baroe vanuit Java, later RAF LV760 ("LV700"); en geplaatst Bangalore. Ongeval 03-03-1945
L2-33
1301
-
-  
april/mei 1942
jan 1942 Australie en aldaar naar USAAF 21 squadron; waarschijnlijk crash april/mei 1942
L2-34
1302
-
-  
-
jan 1942 Australie vanaf Laverton door staf gebruikt. Daarna naar USAAF als 42-1302 en bij 3rd Bomb Group; later na de oorlog verkocht en civiel gebruikt; crash okt 1966 bij Bukit Tesi.
L2-35
1303
juni 1944
L2-100  
 
jan 1942 Australie en o.a. vanaf Laverton door staf gebruikt. Daarna naar USAAF. Juni 1944 naar 120 sq en No.1 NEI squadron te Brisbane; latere nummer "L2-100"; daarna Kali Djati en naar Biak; later in 1950 naar TNI-AUI als T-307
L2-36
1304
mei 1942
- T-1
24-05-1952
L-12A van Jackson USA school; uitgeleend naar KLM West Indisch bedrijf Curacao oktober 1943 als ??? PJ-AKC; aldaar vanaf maart 1944 in opslag Hato. In 1945 naar no.1316 Dutch Communications Flight bij RAF; sept 1946 naar TransVa als "T-1";
ex-'AX236'; (later SE-BXP, OY-ADB , gesloopt Kastrup)
L2-37
1305
mei 1942
L2-101  
1950
Type model 12A-26; Jackson USA school; aug 1943 naar Australie no.1 NEI TS, L2-101; mei 1944 latere L2-101 op Tjililitan; 1950 naar AURI
L2-38
1306
mei 1942
- T-2
03-10-1951
Type model 12A-26; Jackson USA school; uitgeleend december 1943 naar naar KLM West Indie Curacao als PJ-AKD; aldaar vanaf maart 1944 in opslag Hato. In 1945 no 1316 Dutch RAF flight bij RAF; Transva als als "T-??",;
ex-'BX238'; verkocht als SE-BXR,OH-ATA, LN-BFS, OY-AOV; Later (vanuit Egeshof te Denemarken); terug weer aangekocht en in "een Jackson L2-38 schema" naar MLM Soesterberg als "L2-100"; wordt gerestaureerd weer als L2-38
L2-39
1307
mei 1942
L2-102  
1950
Type model 12A-26; Jackson USA school; juli 1943 naar Australie no 1. NEI TS, L2-102; 1950 naar AURI
L2-40
1308
mei 1942
L2-103  
1950
Type model 12A-26; Jackson USA school; maart 1943 naar Australie no 1. NEI TS, L2-103; 1950 naar AURI; in museum Sirbang als "T-303"
L2-41
1309
mei 1942
L2-104  
1950
Type model 12A-26; Jackson USA school; mei 1943 naar Australie no 1. NEI TS, L2-104; 1950 naar AURI
L2-42
1310
mei 1942
L2-105  
1950
Type model 12A-26; Jackson USA school; aug 1943 naar Australie no 1. NEI TS, L2-105; 1950 naar AURI
L2-43
1311
mei 1942
L2-106  
1946
Type model 12A-26; Jackson USA school; juni 1943 naar Australie no 1. NEI TS, L2-106;
L2-44
1312
mei 1942
L2-107  
1950
Type model 12A-26; Jackson USA school; juli 1943 naar Australie no 1. NEI TS, L2-107; 1950 naar AURI
L2-45
1313
sept 1942
- T-3
17-03-1952
Type model 12A-26; Jackson USA school; uitgeleend december 1943 naar KLM West Indisch bedrijf Curacao als PJ-AKC ?; Aldaar vanaf maart 1944 vliegend; in 1945 no 1316 Dutch RAF flight bij RAF "Friesland"; 1946 TransVa als "T-3 "; ex-CX245'; Afgeschreven na ongeval 1952
L2-46
1314
mei 1942
- T-4
03-05-1954
Type model 12A-26; Jackson USA school; uitgeleend in eind 1943 naar KLM West Indisch bedrijf Curacao en werd PJ-AKF; in 1945 no 1316 Dutch RAF flight bij RAF "Utrecht"; 1946 TransVa als "T-4 ;
ex-L2-46, ex- DX246; Naar SE-PXT
 . 
Registratiegegevens Lockheed 212 
Registratie
Constructie-nummer
Datum in dienst
Datum uit dienst
Opmerkingen
L-201
212-001
dec 1941
18-07-1944
model 212A-26; Andir, Kali Djati; ontsnapte 10/11 maart 1942 miraculeus na te zijn samengesteld met diverse delen andere kisten en extra brandstof maart 1942 vanaf Java veld Pameungpeuk via Medan naar Ceylon; naar RAF LV762; verongelukt 18-07-1944 New Delhi
L-202
212-002
?
?
model 212A-26; Andir, Kali Djati
L-203
212-003
 
 
model 212A-26; Andir, Kali Djati
L-204
212-004
 
 
model 212A-26; Andir, Kali Djati
L-205
212-005
 
 
model 212A-26; Andir, Kali Djati
L-206
212-006
 
 
model 212A-26; Andir, Kali Djati
L-207
212-007
 
 
model 212A-26; Andir, Kali Djati
L-208
212-008
 
 
model 212A-26; Andir, Kali Djati
L-209
212-009
 
 
model 212A-26; Andir, Kali Djati
L-210
212-010
 
 
model 212A-26; Andir, Kali Djati
L-211
212-011
 
 
model 212A-26; Andir, Kali Djati
L-212
212-012
 
 
model 212A-26; Andir, Kali Djati
L-213
212-013
 
dec 1941
model 212A-14; Andir, Kali Djati
L-214
212-014
 
 
model 212A-14; Andir, Kali Djati
L-215
212-015
 
01-01-1942
model 212A-14; Andir, Kali Djati, vermist bij Banka 01-01-1942
L-216
212-016
 
  
model 212A-14; Andir, Kali Djati

 Bronnen o.a. [B1] MIP 1999-3 , [B35] Spinner 1995/13 , [B5] Luchtv.kennis 1999-02 over Antillen en 1996-5 en 2014-3 , [B5] Luchtv.encycl. maart 1984 , [B5] Luchtv.kennis 1984-1 en 1968-3 en 1967-12 

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


 

6. Ops RAF Lockheed 12

Cat 6. Ops WO RAF

In Engeland werd jaren na de bezetting van Nederland een luchttransportdienst juli 1944 opgezet. Deze Dutch Communications Flight (deel van het Allied Flight van het RAF Metropolitan Communications Squadron) kreeg "diverse Nederlandse" vliegtuigen tot zijn beschikking zoals Dominie, Hudson, Proctor e.d.

Daarbij was ook 1 enkele Lockheed 12. Dit toestel (ex L2-27 die voor Indie oorspronkelijk bestemd was) kwam veel later als PB-2 "Prins Bernard" in augustus 1942 bij de RAF als NF753. In september 1944 werd begonnen met een luchtdienst naar het bevrijdde Brussel (dit werd na de oorlog de latere T-5 van de LSK).

(De vier Lockheed 12 kisten van het RNMFS daarna toegewezen aan het KLM West Indisch bedrijf op Curacao zouden zich ook voegen bij de Flight maar dat was pas na de bevrijding met een eerste uit de Antillen overgevlogen kist in juni 1945).

De Lockheeds ondertussen vliegende in Nederland kregen de codes T-1 t/m T-5 . In juni 1946 werd de Flight opgenomen in de eerste Transport Vliegtuig Afdeling (1 TransVA). De T-2 en T-3 werden daarna ook als doelsleper gebruikt met een extra plexiglas blister.

Registratiegegevens Lockheed 12A bij 1316 Flight RAF:
Engelse Registratie Constructie-nummer Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
Zie de registraties hier...

 

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


7. Ops USA Lockheed 12

Cat 7.  Ops Jackson USA en later Antillen

11 stuks Lockheed 12 ;

De toestellen waren oorspronkelijk bestemd voor de ML-KNIL, maar Indie was al gevallen. Leerling vliegers vanuit Java waren februari 1942 geevacueerd naar Australie maar gingen daarna naar de opgerichtte Royal Netherlands Military Flying School (RNMFS) te Jackson USA. Deze opleidingsschool in Amerika begon mei 1942 en werkte tot oktober 1943. Men kreeg o.a. dus de beschikking over deze Nederlandse Lockheed L-12A toestellen. Ze werden gebruikt voor tweemotorige vliegeropleiding en navigator en telegrafisten training. Soms ook voor wat transportvluchten.

Later werden vier van deze kisten Lockheed L-12 toestellen (die vanaf RNMFS Jackson vlogen) vanaf oktober 1943 toegewezen om op de Nederlandse Antillen bij het West-Indische bedrijf van de KLM te gaan vliegen voor civiel gebruik. Ze bleven wel eigendom van het Gouvernement. In de praktijk werden echter drie toestellen in opslag gezet op Hato Curacao en vanaf maart 1944 werd alleen met de PJ-AKC gevlogen in de Cariben door uitgeleende vliegers. Vanaf waarschijnlijk april 1945 gingen de toestellen helemaal naar Engeland om te vliegen bij the Dutch Communications flight.

Ook gingen een aantal kisten van de RNMFS Jackson helemaal naar Australie om te vliegen bij het no.1 NEI transport squadron (en later na VJ day naar het bevrijdde Java).


Registraties

Zie de registraties hier...

 Bronnen o.a.  [B5] Luchtv.kennis 1999-02 over Antillen , 1996-05 over Antillen, [B5] Luchtv.kennis 1984-3 en 1968-3

 

 

 De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


Modelbouw Lockheed 12

Modelbouw Lockheed 12 en 212

Modellen (type)
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
? never seen
@ hard to find
1/72
1/48
1/32
Special Hobby (L-212)
Dekno (resin) (L-12 zonder bewapening) 
O'Neill (vac) @
.
.

> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal;

BOXART

  • dekno-lockheed-12-72
  • special-hobby-lockheed-212-72

.

Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)  
Schema Algemeen Kleur boven- en zijkanten Kleur onderzijde Details Opmerkingen
(a)   blank metaal blank metaal . bij aflevering;
bij sommige toestellen in Indie werden de roundels op en onder vleugels meer naar binnen geplaatst dan voorgeschreven.
(b) camo < K86> jongblad blank metaal . Indie schema; waarschijnlijk was bij aflevering de kleur groen het Amerikaanse "olive drab"; zie ook opmerking**
(c)   < K126> dark olive drab < K24> neutral gray . Flying school Jackson;
ook direct na de Tweede Wereldoorlog in Indie

kleuren: veel schema's w.o silver en gecamoufleerd;

** opmerking: Max Schep heeft geconcludeerd dat de groen kleuren donkerder lijken dan eerst gedacht. Jong blad < 86 > lijkt vaak donkerder neigend naar ongeveer FS34097.

lockheed 12 lvk 1984 1  

Tekening Lockheed 12 via en met dank aan Luchtvaartkennis , no.1984-1

 

 

 

 

 

De inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


 

ipms logo groot

nedmil-ipms-logo

NEDERLANDSE MILITAIRE LUCHTVAART IN PLASTIC

Login

Registreren of Wachtwoord opvragen e.d. heeft geen zin! Leden: gebruik de algemene inlogcode. Lees "inloggen op de IPMS website"

google translate

mip-link

winkelkaart logo