IPMS Nederland

INFO Lockheed F-104 Starfighter

.

Fabriek Lockheed
Vliegtuig Starfighter
Type-aanduiding F-104
Cat 3 --  totaal 138 stuks
F-104G, RF-104G, TF-104G


  f104g-profile

Informatie:

De F-104 Starfighter is een door het Amerikaanse Lockheed ontwikkelde supersonisch gevechtsvliegtuig. Ontworpen door de befaamde ontwerper Kelly Johnson vloog het Lockheed model 83 / XF-104 prototype in februari 1954. Het toestel was nogal een revolutie en vestigde al snel hoogte- en snelheidsrecords in 1958. Erg wendbaar was het toestel niet en meer bekend als een "missile with a man in it". Je moest er dan ook als piloot echt mee leren vliegen.  Het was wel erg stabiel ook op lage hoogte. De USAF en Air National Guard kregen dan ook de beschikking over met name de F-104C maar niet in grote aantallen (ongeveer 300 toestellen) want er waren bij de USAF al andere soortgelijke toestellen in dienst zoals de F-100 en F-106. Er zijn de nodige versie geweest van dit type, o.a. F-104A, F-104B, F-104C en de latere F-104G.  

Het toestel was ook interessant voor Amerikaanse partners met name binnen de NAVO.  Met name op verzoek van West Duitsland kwam Lockheed met model 683-10 genoemd als "Super Starfighter". Deze variant kreeg een groter kielvlak en versterkingen in de constructie.  Deze latere F-104G (G=Germany) kreeg verder een Lockheed C2 schietstoel en een intern Litton NL3 navigatiesysteem en een modern NASARR vuurleidingssysteem. Daarbij konden bommen preciezer worden afgeworpen. De eerste F-104G vloog augustus 1961.  

Licentiebouw van de F-104G werd aangeboden voor de NATO met coordinatie vanuit Brussel en Starfighter. De verschillende delen van het toestel zouden door diverse andere fabrieken aangeleverd worden. Zo werd o.a in licentie door Fokker en Aviolanda gebouwd in de zogeheten "Noordgroep" waarook Duitse fabrikanten in deelnamen. Fokker bouwde o.a de droptanks en Aviolanda de hoofd-cockpitkappen en Philips bouwde een deel van de electronica. (Later werd o.a door de Duitse Luchtmacht vanaf 1967 de Martin Baker GQ-7 stoel toegepast want er waren nogal wat "aanloop" verliezen bij de Duitse Luchtmacht).  

Het toestel was in grote aantallen onder andere in gebruik bij de luchtmachten van Duitsland, Canada (CF-104 met een licentie Orenda J79-OEL-7 motor en aangepaste systemen en onderstel), Nederland, Belgie, Denemarken, Noorwegen en Italie. Mitsubishi in Japan bouwde in licentie de F-104. Italie gebruikte nog lang een verbeterde variant, de F-104S, en stelde die zelfs pas in 2004 buiten gebruik. Er werden er circa 2500 gebouwd en door de export werd het toestel een enorm Lockheed succes.  

Gegevens F-104G:
 Lengte:  16,69 m  
 Spanwijdte:  6,68 m  
 Hoogte:  4,11 m  
 General Electric J79-GE-11A  motor met 4500 kg stuwdruk (7100 kg stuwdruk met afterburner / naverbrander)
 Gewicht:  6.350 kg (leeg), 13.175 kg (max. startgewicht)  
 Maximale snelheid:  2490 km/u  (ofwel Mach 2,2 op hoogte)  
 Vliegbereik:  1740 km (3000 km met 4 vleugeltanks)
 Plafond:  17700 m  
 Bewapening:  20 mm Vulcan M-61 snelvuurkanon, 2 tot 4 Sidewinders AIM-9 en maximaal 1.800 kg aan bommen etc. (5 pylons)

De RF-104G was onbewapend met een extra brandstoftank en een camera fairing onder de neus met Trimetrogon camera's.  
TF-104G is een tweezitter trainer welke onbewapend is en geen autopilot heeft. .

Literatuur:
Modelbouw in Plastic, MIP 2004-4 (stores), IPMS Nederland        
Modelbouw in Plastic (Special) werkgroep, incl. F.Bachofner 1977-4; 1978-1   IPMS Nederland
Modelbouw in Plastic (cockpit)   1985-2   IPMS Nederland
Modelbouw in Plastic (TF-104)   1989-1   IPMS Nederland
Modelbouw in Plastic (target tug)   1989-2   IPMS Nederland
Modelbouw in Plastic (sharkmouth)   1992-1   IPMS Nederland
F-104 C. Stafrace Warpaint 43   Hall Park publ.
F-104 Starfighter in action L. Drendel no.27   Squadron signal, 1976
F-104 in detail and scale   no.38   Detail and scale,
De Starfighter: De geschiedenis van de Starfighter in Nederland. Cor van Gent 20102   Geromy, Maarssen
talloze andere boeken! . .   .

.

Websites:
http://www.militaryfactory.com/aircraft/detail.asp?aircraft_id=113
IPMS NL Walkaround F-104
IPMS NL Walkaround Orpheuspod
- https://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_F-104_Starfighter

 

FOTO GALERIJ:

  • f104g-profile
  • lockheed-f104-2-mindef-archive
  • lockheed-f104-avion-mdv-auth
  • lockheed-f104-hirs-author
  • lockheed-f104-lvk-1-goth-auth
  • lockheed-f104-lvk-10
  • lockheed-f104-lvk-11
  • lockheed-f104-lvk-13
  • lockheed-f104-lvk-14
  • lockheed-f104-lvk-16
  • lockheed-f104-lvk-2-tornij-auth
  • lockheed-f104-lvk-20
  • lockheed-f104-lvk-21
  • lockheed-f104-lvk-22
  • lockheed-f104-lvk-3-goth-auth
  • lockheed-f104-lvk-4-goth-auth
  • lockheed-f104-lvk-5-goth-auth
  • lockheed-f104-lvk-6-pieters-auth
  • lockheed-f104-mdv-a2
  • lockheed-f104-mdv-a3
  • lockheed-f104-mdv-a4
  • lockheed-f104-mdv-fl1
  • lockheed-f104-mdv-fl2
  • lockheed-f104-mdv-fl3
  • lockheed-f104-mdv5
  • lockheed-f104g-2-mindef-auth
  • lockheed-f104g-mdv5
  • lockheed-rf104g-mdv-arc
  • lockheed-tf104-lvk-1
  • lockheed-tf104-lvk-2
  • lockheed-tf104-lvk-3-tornij-auth

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze



3. KLu Lockheed F-104 Starfighter

Cat 3.  KLu

diverse nummer kenmerken afgeleid van de diverse constructienummers;
TF-104G:    18 stuks vanaf 1962 (tweezitter trainers)
F-104G:    138 stuks voor luchtverdediging, of als tactische bommenwerper inclusief 18 stuks RF-104G voor fotoverkenningstaak.
Periode 1962 tot 1984; 95 toestellen werden door Fokker gebouwd en 25 door Fiat in licentie; 18 tweezitters door Lockheed geleverd.

 -----------------------

Het Nederlandse Ministerie van Defensie kondigde rond kerst 1959 dat men zou overgaan tot aanschaf van de Lockheed F-104G Starfighter met samenwerking in het NATO consortium van de "Noordgroep". De toestellen zouden met de tijd de rol van de Hunters en Kaasjagers overnemen. De order kwam tot stand september 1960. De aanschaf had later nogal wat politieke gevolgen in de jaren zeventig i.v.m de Lockheed omkopings-affaires met Prins Bernard in Nederland (waardoor bijna de Koningin moest aftreden) maar ook in Duitsland.

De eerste toestellen zouden RF-104G toestellen zijn voor 306 squadron maar die variant kwam pas later beschikbaar. Dus werden eerst F-104G luchtverdedigingskisten afgeleverd vanaf december 1962.

De eerste TF-104 arriveerde juni 1963 op Twenthe bij de OCU conversie vlucht. Alle kisten werden afgeleverd door Lockheed. Opleiding was zeker noodzakelijk voor deze voor die tijd geavanceerde kist en dit werd verzorgd door de "Dutch Masters", zijnde de conversie flight op Twenthe. Ook werden er wel vliegers getrained in het Duitse Norvenich bij een Duits squadron. 

De eerste F-104G toestellen vlogen bij 306 squadron vanaf 1 juli 1963 vanuit Twenthe. (De eerste kisten waren geleend van de Duitse Luftwaffe!).

KLu 306 squadron vloog met de verkennings Starfighter. Deze RF-104G had geen kanonbewapening. Oorspronkelijk werden ze in 1963 door Avio Diepen voorzien van ingebouwde camera's in de romp met een fairing onder de neus. Rond 1973 begon bij de KLu de invoering van de Orpheus van OudeDelft, een gondel (pod) die onder de romp werd gehangen. Deze pod bevat een vijftal TA-8M daglichtcamera's en een infrarood-line IRLS scanner met name voor verkenningen op lage hoogte. Squadron 306 vloog vanaf Volkel en vanaf september 1969 vanaf Twenthe en soms De Peel.

De KLu 311 en 312 squadrons vanaf Volkel gebruikten de Starfighter voor de bommenwerpermissie en waren vanaf juni 1964 en begin 1965 inzetbaar. In juni 1964 begint 322 squadron met 323 squadron vanaf Leeuwarden te vliegen met de F-104G. De Starfighter werd o.a ook voor de QRA ("Quick Reaction Alert"), waarbij de kist binnen 5 minuten werd ingezet om snel onbekende vliegtuigen in het luchtruim te "onderscheppen". Dit kon "all weather" dus onder alle weersomstandigheden, met vaak gebruikmaking van een "zoom flight" techniek tot 70,000 voet. Coordinatie werd gedaan door het Control Report Centrum van de KLu in Nieuw Milligen en daarbij werd gebruik gemaak van een geintegreerd Elliot systeem.

Bijzonder was het gebruik van de Starfighter tijdens de treinkaping en gijzeling in De Punt in juni 1977. Een aantal laagvliegende kisten werden gebruikt om met de herrie verwarring te zaaien tijdens de bevrijdingsactie.

Rond 1972 begon een modificatieprogramma bij Fokker Dordrecht waarbij constructiedelen van veel toestellen werden vervangen i.v.m vermoeiing. Dit liep door tot 1975. Ook kon de F-104 van de interne ALQ-126 ECM systeem worden voorzien, herkenbaar aan uitstulpingen voor de neuswielbak en bij de vanghaak.

De Starfighter toestellen waren "het" KLu toestel met de NF-5 in die jaren. Vanaf 1980 werden de kisten opgevolgd door F-16A/B waarbij enige Starfighters nog werden gebruikt voor het doelslepen vanuit Leeuwarden. De laatste Starfighter vlucht van de KLu was op 21 november 1984.


 

lockheed-rf104g-mdv-arc

RF-104G met verkennings Orpheus pod . Foto: Collectie M. de Vreeze

lockheed-f104-mdv-a4

Foto: Defensie voorlichtings-Centrum / Ministerie van Defensie (used with permission)

lockheed-f104-mdv-a2

F-104G  . Foto: Collectie  M.de Vreeze  (used with permission)

lockheed-f104-2-mindef-archive                                     
Foto: Defensie voorlichtings-Centrum / Ministerie van Defensie (used with permission)

lockheed f104 lvk 10

Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

lockheed f104 lvk 11

Heel apart met rozet ook op de staart. Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

lockheed f104 lvk 13

Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

lockheed f104 lvk 14

Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

lockheed f104 lvk 20

Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

lockheed f104 lvk 21

Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

lockheed f104 lvk 22

Op een regenachtige dag zonder tiptanks, clean. Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

lockheed f104 lvk 1 goth auth

Met alle kleppen open. Foto: dhr.  F.Goth via en met dank aan afd.Luchtvaartkennis (used with permission)

lockheed f104 lvk 3 goth auth

Foto: dhr. F.Goth via en met dank aan afd.Luchtvaartkennis (used with permission)

lockheed f104 lvk 6 pieters auth

In het nevelgrijze schema, een klassiek plaatje! Foto: dhr. Pieters via en met dank aan afd.Luchtvaartkennis (used with permission)

lockheed f104 lvk 4 goth auth

Met oefenpod. Foto: dhr. F.Goth via en met dank aan afd.Luchtvaartkennis (used with permission)

lockheed f104 lvk 5 goth auth

Foto: dhr. F.Goth via en met dank aan afd.Luchtvaartkennis (used with permission)

lockheed f104 lvk 2 tornij auth

RF-104G met recce Orpheuspod en ECM fairing onder de neus. Foto: dhr. Tornij via en met dank aan afd.Luchtvaartkennis (used with permission)

 lockheed-f104-hirs-author                                                   
Foto:  H.Hirs  (used with permission)

lockheed-f104-mdv-fl2

Foto: Collectie  M.de Vreeze  (used with permission)

lockheed-f104-mdv5

Foto: Collectie  M.de Vreeze  (used with permission)

lockheed-f104-mdv-a3
TF-104G . Foto: Collectie  M.de Vreeze  (used with permission)

lockheed-f104-mdv-fl1        
Een van de eerst tweezitters bij oplevering . Foto: Collectie  M.de Vreeze  (used with permission)

lockheed tf104 lvk 1

Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

lockheed tf104 lvk 2

Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

lockheed tf104 lvk 3 tornij auth

Foto: dhr. Tornij via en met dank aan afd.Luchtvaartkennis (used with permission)

 lockheed-f104-avion-mdv-auth                                   
Avionica bay F-104G ( foto: M.de Vreeze / used with permission)

lockheed-f104g-mdv5lockheed-f104-mdv-fl3
De schietstoel zoals gebruikt in de Nederlandse toestellen (verschillende types?) . Foto: Collectie  M.de Vreeze  (used with permission)

lockheed f104 lvk 16

Radar details, blijkbaar inspectie met een grote koelslang. Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)


Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het NIMH) :

 

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

In grijs schema (a). Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

In camo schema (b). Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Met aparte wat lijkt raket pods. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Met Sidewinders en zonder tiptanks. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

De kap scharniert aan de linkerkant. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Sidewinders onder de romp en zonder tiptanks. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

F-104G met doelsleper met bijbehorende pod en daarnaast een F-16. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Remmen met kabel op de runway. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Remmend met remhaak. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

In de shelter met 4 brandstoftanks en oefen kanonpod. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Detail van de tiprail voor Sidewinders eventueel en de constructie in de kap is te zien. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Motor testen. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Remmen met de parachute op de runway. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Met dart doelsleper. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission) 

dummy B-43 tactisch nucleaire bom. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Cockpit. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Hydraulic bay onderzijde romp achter F-104G. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Linker console. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Rechter console. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Radar detail. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Avionics bay achter de cockpit. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)


RF-104 verkenner:

Verkenning fairing onder de cockpit (de eerste variant). Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Met Orpheus pod en ECM fairing onder neus. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)


TF-104 tweezitter trainer:

TF-104G uitgerust als doelsleper met Alcan-Soulé doelschijf (Dart) systeem. Foto Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Onderhoud aan een TF-104G. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)


 

Registratiegegevens Lockheed F-104G Starfighter:
Registratie Constructie-nummer Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
D-6652 6652 20-03-1965 19-01-1982 gebouwd FIAT
D-6653 6653 03-03-1965 19-01-1982 gebouwd FIAT
D-6654 6654 03-03-1965 19-01-1982 gebouwd FIAT
D-6655 6655 20-03-1965 15-12-1980 gebouwd FIAT
D-6656 6656 25-03-1965 19-01-1982 gebouwd FIAT
D-6657 6657 25-03-1965 09-02-1978 gebouwd FIAT; afgeschreven crash Havelte
D-6666 6666 11-05-1965 23-07-1982 gebouwd FIAT
D-6667 6667 29-04-1965 19-01-1982 gebouwd FIAT
D-6668 6668 11-05-1965 23-07-1982 gebouwd FIAT
D-6669 6669 29-04-1965 13-10-1972 gebouwd FIAT; afgeschreven crash Kassel (D)
D-6670 6670 29-04-1965 07-05-1982 gebouwd FIAT
D-6671 6671 15-07-1965 22-09-1969 gebouwd FIAT; afgeschreven crash Ijsselburg
D-6680 6680 21-06-1965 23-07-1982 gebouwd FIAT
D-6681 6681 08-09-1965 23-07-1982 gebouwd FIAT
D-6682 6682 08-09-1965 19-08-1974 gebouwd FIAT; afgeschreven Berlikum
D-6683 6683 12-10-1965 13-08-1979 gebouwd FIAT; afgeschreven crash Kleef (D)
D-6684 6684 08-09-1965 07-05-1982 gebouwd FIAT
D-6685 6685 24-09-1965 12-10-1978 gebouwd FIAT; afgeschreven crash Erp
D-6694 6694 12-10-1965 04-06-1974 gebouwd FIAT; afgeschreven crash Soest
D-6695 6695 07-02-1965 07-05-1982 gebouwd FIAT
D-6696 6696 23-12-1965 13-08-1971 gebouwd FIAT; afgeschreven Bremerhaven (D)
D-6697 6697 23-12-1965 07-05-1982 gebouwd FIAT
D-6698 6698 23-12-1965 02-11-1976 gebouwd FIAT; afgeschreven crash bij Texel
D-6699 6699 07-02-1966 23-07-1982 gebouwd FIAT
D-6700 6700 22-03-1966 23-07-1982 gebouwd FIAT
D-8013 8013; 1046 12-12-1962 08-03-1984 Fokker bouw; eerste aflevering KLu kist door Fokker; oorspronkelijk bedoeld voor 306 squadron als RF versie maar die was nog niet productie gereed; naar Turkije
D-8022 8022; 1047 12-12-1962 15-03-1984 Fokker bouw; eerste aflevering KLu kist door Fokker; oorspronkelijk bedoeld voor 306 squadron als RF versie maar die was nog niet productie gereed; naar MLM (nu NMM Nationaal Leger Museum).
D-8045 8045; 1049 06-05-1963 17-11-1964 Fokker bouw; afgeschreven crash Trondheim (Noorwegen)
D-8047 8047; 1049 19-04-1963 01-12-1981 Fokker bouw; afgeschreven crash bij Vlieland
D-8048 8048; 1049 06-05-1963 12-04-1984 Fokker bouw;
D-8049 8049; 1049 19-04-1963 15-12-1980 Fokker bouw;
D-8050 8050; 1050 22-05-1963 05-09-1963 Fokker bouw; crash Losser
D-8051 8051; 1050 16-05-1963 08-11-1984 Fokker bouw; Leeuwarden poortwachter ; mid 2012 vervangen
D-8052 8052; 1050 05-06-1963 30-11-1983 Fokker bouw; naar Turkije
D-8053 5803; 1050 14-05-1963 11-10-1984 Fokker bouw; staat op paal in Nieuw-Milligen
D-8057 8057; 1050 06-05-1963 20-04-1977 Fokker bouw; crash Crispiniano Italie
D-8059 8059; 1050 17-09-1963 08-03-1984 Fokker bouw; naar Turkije
D-8058 8058; 1050 19-06-1963 25-08-1980 Fokker bouw;
D-8060 8060; 1051 24-06-1963 19-01-1982 Fokker bouw; zie opmerking**
D-8061 8061; 1051 21-06-1963 21-11-1983 Fokker bouw; opslag MLM, Aviodrome Lelystad
D-8062 8062; 1051 29-08-1963 25-10-1984 Fokker bouw; bewaard MLM;
D-8063 8063; 1051 19-06-1963 23-11-1984 Fokker bouw; naar Volkel , delen naar 8312 en verschroot
D-8065 8065; 1051 24-06-1963 08-03-1984 Fokker bouw; naar Turkije
D-8066 8066; 1051 04-07-1963 30-11-1983 Fokker bouw; naar Turkije
D-8082 8082; 1053 17-09-1963 15-12-1980 Fokker bouw;
D-8083 8083; 1053 19-06-1963 25-08-1980 Fokker bouw;
D-8084 8084; 1053 15-10-1963 16-10-1984 Fokker bouw;
D-8089 8089; 1053 01-08-1963 25-08-1980 Fokker bouw;
D-8090 8090; 1054 06-08-1963 15-12-1980 Fokker bouw;
D-8091 8091; 1054 25-09-1963 25-10-1984 Fokker bouw;
D-8093 8093; 1054 04-10-1963 15-12-1980 Fokker bouw;
D-8098 8098; 1054 28-08-1963 21-11-1978 Fokker bouw; crash Widerath, bewaard, staat in Deelen; sloopterrein MLM 2011
D-8099 8099; 1054 02-10-1963 06-02-1967 Fokker bouw; crash Franeker
D-8104 8104; 1055 11-09-1963 30-07-1984 Fokker bouw; crash Gutersloh (D)
D-8105 8105; 1055 01-10-1963 30-11-1983 Fokker bouw;
D-8109 8109; 1055 27-09-1963 25-08-1980 Fokker bouw;
D-8110 8110; 1056 05-11-1963 25-08-1980 Fokker bouw;
D-8114 8114; 1056 02-10-1963 18-06-1984 Fokker bouw; bewaard, in TU Delft, opslag MLM; mid 2012 naar Volkel
D-8115 8115; 1056 31-01-1964 25-08-1980 Fokker bouw;
D-8120 8120; 1057 05-11-1963 15-12-1980 Fokker bouw;
D-8121 8121; 1057 05-11-1963 25-8-1971 Fokker bouw; crash Workum
D-8243 824310693; 26-05-1964 25-6-1973 Fokker bouw; afgeschreven na brand
D-8244 8244; 1069 02-06-1964 21-11-1983 Fokker bouw; naar LETS "rode sterren ook", opslag MLM;
D-8245 8245; 1069 12-06-1964 10-07-1984 Fokker bouw; naar MLM, op paal buiten; depot NMM
D-8256 8256; 1070 21-08-1964 04-04-1984 Fokker bouw; cockpit stored Volkel
D-8257 8257; 1070 06-08-1964 22-05-1984 Fokker bouw; neus MLM
D-8258 8258; 1070 24-06-1964 26-11-1984 Fokker bouw;
D-8259 8259; 1070 24-08-1964 11-10-1984 Fokker bouw; bewaard ROC Hoofddorp
D-8260 8260; 1071 01-10-1964 12-08-1976 Fokker bouw; crash Coesfeld
D-8266 8266; 1071 09-09-1964 09-11-1984 Fokker bouw; naar MLM, staat in Luchtvaartmuseum Texel
D-8267 8267; 1071 10-07-1964 20-09-1971 Fokker bouw; crash Bremen
D-8268 8268; 1071 11-09-1964 25-10-1984 Fokker bouw; naar Zwolle , Deltion MTS college
D-8272 8272; 1072 09-12-1964 25-08-1980 Fokker bouw;
D-8273 8273; 1072 18-11-1964 08-03-1984 Fokker bouw;
D-8279 8279; 1072 24-9-1964 02-03-1978 Fokker bouw; poortwachter Volkel ?
D-8280 8280; 1073 14-10-1964 01-03-1979 Fokker bouw; afgeschreven crash Bremen (D)
D-8281 8281; 1073 01-10-1964 01-11-1984 Fokker bouw;
D-8282 8282; 1073 14-10-1964 20-07-1984 Fokker bouw;
D-8283 8283; 1073 23-09-1964 17-12-1974 Fokker bouw; crash Achel
D-8286 8236; 1073 05-10-1964 15-12-1980 Fokker bouw;
D-8288 8288; 1073 09-12-1964 15-12-1980 Fokker bouw;
D-8293 8293; 1074 12-01-1965 30-11-1983 Fokker bouw;
D-8294 8294; 1074 02-11-1964 03-05-1977 Fokker bouw; Afgeschreven
D-8297 8297; 1074 10-11-1964 14-06-1979 Fokker bouw; Afgeschreven,
D-8300 8300; 1075 25-03-1965 01-11-1984 Fokker bouw; later naar kunstenaar in Uithuizen Roling; MLM sloopterrein
D-8304 8304; 1075 22-10-1964 25-08-1980 Fokker bouw;
D-8308 8308; 1075 02-11-1964 09-11-1981 Fokker bouw; afgeschreven crash Elsendorp
D-8311 8311; 1076 27-10-1964 30-11-1983 Fokker bouw;
D-8312 8312; 1076 22-04-1965 16-10-1984 Fokker bouw;
D-8318 8318; 1076 12-01-1965 21-11-1983 Fokker bouw; opslag MLM; mid 2012 poortwachter Leeuwarden
D-8319 8319; 1076 16-10-1964 25-8-1980 Fokker bouw;
D-8324 8324; 1077 02-02-1965 15-12-1980 Fokker bouw;
D-8325 8325; 1077 11-02-1965 23-03-1972 Fokker bouw; afgeschreven crash Adorp
D-8326 8326; 1077 25-03-1965 02-11-1984 Fokker bouw;
D-8331 8331; 1078 11-02-1965 08-11-1984 Fokker bouw; tijdelijke demokist, naar USA
D-8332 8332; 1078 20-05-1965 18-01-1973 Fokker bouw; afgeschreven crash Afferden
D-8336 8336; 1078 01-03-1965 12-03-1975 Fokker bouw; afgeschreven crash Noordzee
D-8337 8337; 1078 22-03-1965 12-04-1983 Fokker bouw; crash Northumberland range, Newcastle (UK)
D-8338 8338; 1078 01-03-1965 05-06-1984 Fokker bouw; MLM sloopterrein
D-8341 8341; 1079 23-02-1965 20-11-1978 Fokker bouw; crash Wilderath (D)
D-8342 8342; 1079 20-05-1965 28-08-1980 Fokker bouw;
D-8343 8343; 1079 08-04-1965 24-01-1978 Fokker bouw; afgeschreven crash bij Texel
KG-114 8014; 1046 28-02-1963 juli 1963 tijdelijk geleend Luftwaffe, retour
KG-119 8019; 1046 23-03-1963 juli 1967 tijdelijk geleend Luftwaffe, retour
KG-120 8020; 1047 28-02-1963 aug 1963 tijdelijk geleend Luftwaffe, retour
KG-125 8025; 1047 28-03-1963 aug 1963 tijdelijk geleend Luftwaffe, retour
KG-135 8035 09-08-1963   tijdelijk geleend Luftwaffe, retour
KG-137 8037 30-07-1963   tijdelijk geleend Luftwaffe, retour
KG-180 8080     tijdelijk geleend Luftwaffe, retour

Opmerkingen:

Museum of particuliere kisten met "nep" registraties: D-8029 bij Zwolle , D-8030, D-8054, D-8212, D-8278 op Volkel, en zelfs een D-8090 in USA, (zijn veelal ex Luftwaffe of Belgisch AF).

Ook de TF-104 D-8060 voor het op te zetten 'Koude Oorlog" museum te Teuge is niet origineel maar is een ex-Lufwaffe 24+46 kist die is geschilderd in grijs KLu schema.
.

Registratiegegevens Lockheed RF-104G Starfighter: (Fokker bouw)
Registratie Constructie-nummer Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
D-8101 8101;1055 21-11-1963 14-07-1970 gebouwd Fokker; crash Steenwijk
D-8103 8103; 1055 18-09-1963 11-10-1983 crash Deursen
D-8107 8107; 1055 13-11-1963 08-03-1984  
D-8112 8112; 1056 31-10-1963 08-03-1984  
D-8117 8117; 1056 16-10-1963 09-02-1970 crash Cuxhaven(D)
D-8119 8119; 1056 26-11-1963 30-11-1983  
D-8123 8123; 1057 12-11-1963 18-01-1968 crash Paderborn
D-8125 8125; 1057 12-11-1963 30-11-1983  
D-8127 8127; 1057 27-04-1964 30-11-1983  
D-8129 8129; 1057 03-03-1964 30-11-1983  
D-8131 8131; 1058 03-03-1964 20-04-1977 crash Crispiniano Italie (collision)
D-8133 8133; 1058 08-11-1963 01-12-1981 crash Jever(D)
D-8135 8135; 1058 17-01-1964 12-07-1965 crash Hoogwoud
D-8138 8138; 1058 14-02-1964 08-03-1984  
D-8141 8141; 1059 17-01-1964 20-03-1975 crash Mariaheide
D-8143 8143; 1059 31-01-1964 30-11-1983  
D-8145 8145; 1059 10-01-1964 30-11-1983  
D-8147 8147; 1059 03-02-1964 12-07-1965 crash Hoogwoud

.

Registratiegegevens Lockheed TF-104G Starfighter: (tweezitter, Lockheed bouw)
Registratie Constructie-nummer Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
D-5702 5702 23-08-1965 25-08-1980 afwijkende regi, kwam van Lockheed;
naar Turkije
D-5801 5801 09-06-1963 08-03-1984  
D-5802 5802 09-06-1963 14-04-1967 afgeschreven crash Flevopolder
D-5803 5803 09-08-1963 26-11-1984 naar Twente, opslag MLM, nu depot NMM
D-5804 5804 05-08-1963 23-11-1984 in MotorTecnica Bad Oeyenhausen
D-5805 5805 07-09-1963 02-05-1984 naar Museum Best, vervolgens MLM. In 2013 naar Alberta aviation museum (Canada)
D-5806 5806 07-09-1963 16-10-1984 opslag MLM
D-5807 5807 20-10-1963 30-11-1983  
D-5808 5808 20-10-1963 08-03-1984 naar Turkije
D-5809 5809 16-11-1963 15-12-1980  
D-5810 5810 16-11-1963 26-11-1984 opslag MLM
D-5811 5811 25-02-1966 19-12-1975 afgeschreven crash Schijndel
D-5812 5812 26-04-1966 19-01-1982 naar Turkije
D-5813 5813 27-04-1966 15-12-1980 naar Turkije
D-5814 5814 10-11-1967 23-08-1982 naar Turkije
D-5815 5815 16-11-1967 12-10-1976 afgeschreven crash bij Harlingen
D-5816 5816 27-11-1967 25-08-1980 naar Turkije
D-5817 5817 02-01-1968 30-11-1983 naar Turkije

  Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd , [B32] KLu.regis. , [B18] KLu.Vliegt.

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


 

 

Modelbouw Lockheed F-104

Modelbouw  Lockheed F-104 Starfighter

Modellen (type)
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
? never seen
@ hard to find
1/72
1/48
1/32
F-104G:
Hasegawa;
ESCI/AMT/Italeri;
Airfix;
Matchbox;
Heller;
Frog ;
AMT ;
Academy
Starfix 
Eduard ;
Revell-Monogram  ;
Esci ;
Hasegawa ;
Testors ;
Hawk (1/50) ;
Lindberg (F-104A)
 
 
 
Italeri
Hasegawa [externe link]
Revell [externe link]
TF-104G:

Hasegawa

TF-104 Revell

Heller

Airmodel @ (ombouw set)

Hasegawa + Maintrack conversion -- zie boven, alleen eenzitters, conversie nodig--

> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal. (best kit listed first);

schaal 1/100: Faller, Tamiya, BEN  ;

schaal 1/144: Crown / Revell , Academy;

schaal 1/18: Twenty-One Century

BOXART

  • academy-f104-144-box
  • academy-f104-72-box
  • academy-f104-72-box2
  • airfix-f104-72-box
  • airfix-f104-72-box2
  • amt-f104-72-box
  • amt-f104-72-box2
  • aurora-f104-110-box
  • aurora-f104-62-box
  • ben-1f04-100-box
  • crown-f104-144-box
  • eduard-f104-48-box
  • esci-f104-48-box
  • esci-f104-48-box3
  • esci-f104-72-box2
  • hasegawa-1f04-72-box
  • hasegawa-eiko-f104-72-box
  • hasegawa-f104-32-box
  • hasegawa-f104-32-box2
  • hasegawa-f104-72-box5
  • hasegawa-f104-72-box6
  • hawk-f104-48-box
  • heller-f104-72-box
  • heller-f104-72-box2
  • italeri-f104-32-box
  • lindberg-f104-48-box
  • lindberg-f104-48-box2
  • monogram-f104-48-box
  • revell-f104-144-box
  • revell-f104-32-box
  • revell-f104-48-box
  • revell-f104-48-box2
  • revell-f104-64-box
  • revell-f104-72-box2
  • revell-f104-72-box3
  • testors-f104-48-box
  • twenty-one-f104-18-box
  • twenty-one-f104-18-box2

.
Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)  
Schema Algemeen Kleur boven- en zijkanten Kleur onderzijde Details Opmerkingen
(a)   < K26> Nevelgrijs RAL 7001

< K26> Nevelgrijs RAL 7001

overall eerste schema voor meeste kisten maar niet alle latere kisten
(b) Camo < K82> camouflage groen RAL 6014

< K25> camouflage grijs RAL 7012

< K26> Nevelgrijs RAL 7001 zwart of olijfgroen antiglare panel latere schema , niet alle kisten ervan voorzien

Extra informatie:

modelbouw gegevens KLu F-104G (controleer foto van de gewenste kist):
 roundel diameter: 88 cm op inlaten; 73,6 cm vleugels;
 meeste squadron emblemen 45 cm diameter;
 FIAT kisten hadden een groene anti-glare panel voor  cockpitscherm, anders mat-zwart;
 cockpit interieur: lichtgrijs met zwarte instrumenten;
 schietstoel type: Martin Baker C-2 (F-104G) en  S/R-2 (TF-104G) ??
 schietstoel: lichtgrijs;
 schietstoel kussen: oranje of groen;
 wielpoten: aluminium;
 wielkasten en binnenkant deuren: wit ?
 binnenkant remkleppen: lichtgrijs;
 pitotbuis: meestal wit met rode banden;

De RF-104G heeft geen kanon en een camera fairing onder de rompvoorkant ter plaatse van de neuswiel bak; Later werd deze verwijderd en kwam de externe OudeDelft Orpheus pod. 


Decals

Er zijn diverse Dutch Decal sets voor een F-104 verschenen, oa. Decal set 72069 en 1/72 of 1/48 "Dusty"


IPMS NL tekeningen:

ipms-15-f104

Tekening van Hans Loeber (IPMS lid) (used with permission)

ipms-16-f104

IPMS tekening met de camera fairing:

ipms-f104-rf

Tekeningen IPMS L.van 't Hof (used with permission)

ipms-17-f104

ipms-18-f104

 Bovenstaande tekeningen zijn van een IPMS Nederland werkgroep en leden (used with permission)


Tekeningen van en beschikbaar gesteld door Wilko Jonker (used with permission)

Lockheed F104G Starfighter 1

en meer.....

  • Lockheed_F104G_Starfighter-1
  • Lockheed_F104G_Starfighter-2
  • Lockheed_F104G_Starfighter-3
  • Lockheed_F104G_Starfighter-4
  • Lockheed_F104G_Starfighter-Display-1968
  • Lockheed_F104G_Starfighter-Display-1978
  • Lockheed_F104G_Starfighter-Display-1979
  • Lockheed_RF104G_Starfighter-1
  • Lockheed_RF104G_Starfighter-2
  • Lockheed_RF104G_Starfighter-3
  • Lockheed_TF104G_Starfighter-1
  • Lockheed_TF104G_Starfighter-2
  • Lockheed_TF104G_Starfighter-3
  • Lockheed_TF104G_Starfighter-4

 

 

f104g cutaway

 

Aparte tekening gemaakt destijds op basis van publicaties, Lockheed werkte niet mee omdat de F-104 nogal geheim was toen (Collectie M. de Vreeze uit Flight archief).


KLU VOORSCHRIFTEN E.D  , Collectie M. de Vreeze ( used with permission)

  • voorschrift-f104-1
  • voorschrift-f104-10
  • voorschrift-f104-2
  • voorschrift-f104-3
  • voorschrift-f104-4
  • voorschrift-f104-6
  • voorschrift-f104-7
  • voorschrift-f104-8
  • voorschrift-f104-9
  • voorschrift-tf104-5

Afbeeldingen handig voor modelbouwers uit de Flight Manual uit 1992 van een ITALIAANSE TF-104G Trainer. Deze kan dus afwijken van de oude operationele KLu TF-104G Starfighter trainers. In de Italiaanse TF-104G zat ook een Martin Baker schietstoel.

Collectie M. de Vreeze (used with permission)

  • tf-104g-mdv-1
  • tf-104g-mdv-10
  • tf-104g-mdv-11
  • tf-104g-mdv-12
  • tf-104g-mdv-13
  • tf-104g-mdv-2
  • tf-104g-mdv-3
  • tf-104g-mdv-4-MartinB
  • tf-104g-mdv-5-MartinB
  • tf-104g-mdv-6-MartinB
  • tf-104g-mdv-7
  • tf-104g-mdv-8
  • tf-104g-mdv-9

Oude nieuws en historische artikelen (Collectie M. de Vreeze)

Vaak uit bladen zoals het Amerikaanse Aviation Week

f 104 avweek 1956

Advertentie uit Aviation Week 1955. Collectie M. de Vreeze (used with permission)

f 104 avweek 1956a

Foto's uit Aviation Week 1956. Collectie M. de Vreeze (used with permission)

f 104 avweek p

Foto's uit Aviation Week die een duidelijke promo boodschap uitdragen. Collectie M. de Vreeze (used with permission)

f 104 avweek j79

J79 motor van de F-104. Collectie M. de Vreeze (used with permission)

 

f 104 avweek 1962

Artikel over de aanschaf voor de KLu uit het Amerikaanse blad Aviation Week 1962. Later zou blijken dat Prins Bernhard ermee te maken had gehad. Collectie M. de Vreeze (used with permission)


Hieronder artikelen uit Aviation Week 1969. Er werd gespeculeerd over een snelle vervanging.... zoals door de Europese MRCA (de latere Tornado). Het kwam er niet van en werd uiteindelijk de F-16. Collectie M. de Vreeze (used with permission)

f 104 avweek 1969a

 

f 104 avweek 1969b

f 104 avweek 1969c

 

De inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)