IPMS Nederland

INFO Lockheed L-18 Lodestar

.

Fabriek Lockheed
Vliegtuig Lodestar
Type-aanduiding L-18-40
Cat 5 --  totaal 26 stuks
 


  lok lodestar

Informatie:

Transportvliegtuig van Lockheed USA; Ontwikkeld 1939 uit de Lockheed model 14 en verlengde romp en hoger geplaatste staartvlakken. De militaire versie C-56 had Wright Cyclone motoren en de C-57 Pratt and Whitney motoren. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werden veel Lodestars gebouwd.  

 Spanwijdte: 19,96 m
 Lengte: 15,19 m
 2 x Wright R1820 Cyclone 1200 pk motoren
 Maximum snelheid : 400 km/u
 Kruissnelheid: 370 km/u
 Leeggewicht: 5365 kg
 Maximum startgewicht: 7950 kg
 Bereik: 3000 km
 3 bemanningsleden en een cabine voor zo'n 15 passagiers

Literatuur:
Modelbouw in Plastic
Max Schep IPMS Nederland
MIP 1984-2  
Lockheed Lodestar Kreuger Verenigde Vleugels blad januari 2003

Websites:
-- http://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_Model_18_Lodestar

 

FOTO GALERIJ:

  • lockheed-lodestar-jg-archiv
  • lockheed-lodestar-meij-arc
  • lockheed-lodestar-mindef-arc
  • lodestar-avweek-sep1941
  • lodestar-pj-akb-mdv-arc
  • lok_lodestar

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze


5. ML-KNIL Lockheed Lodestar

Cat. 5 ML-KNIL

26 stuks, kenmerken  LT9-06  t/m   LT9-25 en LT9-31 t/m  36 .

In Indie was er grote vraag naar transport capaciteit eind jaren negentien-dertig. Pas in de loop van 1940 nam dit zijn beslag en er was wederom een groot tekort aan motoren bij de vliegtuigfabrikanten. Nederland werd bezet mei 1940 en kon pas een definitieve order worden gemaakt door de Netherlands Purchasing Commission oktober 1940. Maar dan nog zonder motoren, deze zouden nog gezocht worden. De eerste aflevering vanuit Amerika was pas in mei 1941 naar Indie en uiteindelijk kwamen er 20 stuks in Indie aan. Ter plaatse moesten veelal nog reserve motoren die ter plaatse waren worden ingebouwd.  

De toestellen werden in Indie intensief gebruikt en november 1941 waren er 19 operationeel bij het "Depot Vliegtuigafdeling". Bij de Japanse aanval gingen er 9 verloren maar ook ontsnapten maart 1942 tien toestellen naar Australie. Deze werden bij de USAAF ingedeeld. 

De oorlog was in volle gang en daarom was eind december 1941 er een extra order geplaatst voor 8 Lodestars model C-60 maar deze werd pas later uitgevoerd. Aflevering volgde op Jackson in de USA. Van deze order gingen twee stuks via Miami naar het West Indisch vliegbedrijf van de KLM op Curacao. De 6 andere toestellen werden van mid tot eind 1943 overgevlogen naar Australie. Ze vlogen bij no.18 squadron en no.1 NEI transport squadron.

Na het eind van de Tweede Wereldoorlog gingen diverse Lodestars vanuit Australie weer naar Indie maar ze waren ondertussen tijdens de oorlog flink opgevlogen. Na de nodige reparaties waren ze beperkt inzetbaar o.a. bij de vliegscholen in weer Nederlands Indie tot circa 1947.

lockheed-lodestar-jg-archiv 

Kist met driehoeken. Foto: Collectie Joop Gelauf (used with permission)

lockheed-lodestar-meij-arc

Foto: Collectie Meijeringh (used with permission)

lockheed-lodestar-mindef-arc

Toestel met Nederlandse vlaggen. Foto: Ministerie van Defensie (used with permission)  

lodestar avweek sep1941

Oude foto uit de Aviation Week uit september 1941 nog bij Lockheed in Burbank (Collectie M. de Vreeze / used with permission)

lodestar pj akb mdv arc

Een van de twee Lodestars L-18-40 (PJ-AKB) die werden ingezet bij West Indisch bedrijf KLM Curacao, dus civiel gebruikt. Opvallend is de vlag. (Collectie M. de Vreeze / used with permission)

 

Registratiegegevens:
Registratie Type Constructie-nummer Datum in Ned. dienst Datum uit Ned. dienst Opmerkingen
LT-906 L-18-40        
LT-907 L-18-40 18-2102 1941 1942 ? vanuit Indie via Australie, naar USAAF april 1942; later N189K
LT-908 L-18-40 2103     vanuit Indie via Australie, naar USAAF april 1942
LT-909 L-18-40       ** zie opmerking
LT-910 L-18-40        
LT-911 L-18-40 2106      
LT-912 L-18-40        
LT-913 L-18-40 2108      
LT-914 L-18-40 2109     vanuit Indie via Australie, naar USAAF april 1942;
LT-915 L-18-40 2110     vanuit Indie naar Darwin ontsnapt; uit dienst maart 1942 ?
LT-916 L-18-40 2120     vanuit Indie via Australie, naar USAAF
LT-917 L-18-40 2121     vanuit Indie via Australie, naar USAAF ; afgeschreven april 1944 Archerfield
LT-918 L-18-40 2122      
LT-919 L-18-40 2123   03-03-1942 afgeschreven te Broome 3 maart 1942
LT-920 L-18-40        
LT-921 L-18-40 2125   1947 ? vanuit Indie via Australie, naar USAAF ; afgeschreven 30 november 1942 Dobodura, Nieuw Guinea
LT-922 L-18-40 2126   15-02-1942 afgeschreven Brisbane 15 februari 1942
LT-923 L-18-40 2127     vanuit Indie via Australie, naar USAAF
LT-924 L-18-40 2128     vanuit Indie via Australie, naar USAAF
LT-925 L-18-40 2129     vloog nog een tijd na evacuatie naar Australie met nederlandse vlaggen; vanuit Indie via Australie, naar USAAF c/n 42-68356
LT-???          
LT9-31 L-18-56 2507 juli 1943   USAAF 42-56034; let op andere nummering; via Jackson naar Australie; later USA N8000
LT9-32 L-18-56   aug 1943   via Jackson naar Australie; later USA N500R en in 1977 N520R
LT9-33 L-18-56   okt 1943   via Jackson naar Australie; later USA N88H
LT9-34 L-18-56   okt 1943   via Jackson naar Australie; later USA N46P
LT9-35 L-18-56   november 1943   via Jackson naar Australie
LT9-36 L-18-56   december 1943   via Jackson naar Australie

  Bronnen o.a. [B1] MIP 1984-2, [B15] Luchtv.Indie,[B5] Luchtv.kennis 1978-4 en 1976-12

Opmerkingen:

Er waren 2 stuks L-18-40 afgeleverd juli 1943 in Miami en die werden ingezet bij West Indisch bedrijf KLM Curacao, dus civiel gebruikt (de PJ-AKA en PJ-AKB). 

** In het Amerikaanse Pima museum bij Tucson staat een romp met beschildering en code "LT909"; dit is niet een originele Nederlandse kist. (zie de IPMS walkaround hier...)

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


 

Modelbouw Lockheed Lodestar

Modelbouw Lodestar

Modellen (type)
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
? never seen
@ hard to find
1/72
1/48
1/32
Special Hobby MPM
Airmodel set (vacu) conversie met Airfix Hudson
O'Neill (vacu)@
Aristo Craft @
 

> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal;

.

BOXART

  • airmodelvac-lodestar-conversie-72
  • special-hobby-lodestar-72-box
  • special-hobby-lodestar-72-box2
Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)  
Schema Algemeen Kleur boven- en zijkanten Kleur onderzijde Details Opmerkingen
(a) camo < K86> jongblad

< K126> oudblad

< K130 > aluminium verf . er waren 2 schema's;
driehoeken; nederlandse vlaggen vanaf februari 1942
(b) . < K126 > Olive drab < K24 > Neutral gray . in Indie vlak na oorlog; Nederlandse vlaggen veelal met een witte rand eromheen; daarna weer rozetten vanaf begin 1948

 

Tekeningen van en beschikbaar gesteld door Wilko Jonker (used with permission)

Lockheed L18 40 Lodestar 1

en meer.....

  • Lockheed_L18-40_Lodestar-1
  • Lockheed_L18-40_Lodestar-2
  • Lockheed_L18-56_Lodestar-1

 

De inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)