IPMS Nederland

INFO LVG B.1

.

Fabriek LVG
Vliegtuig
Type-aanduiding B.1
Cat 1 --  totaal 1 + 1 ?? stuks
B.I



lvg-b1-draw-mdv-ar

Informatie:

De Luft Verkehrs Gesellschaft m.b.H. (L.V.G) te Johannisthal bij Berlijn was een van de grootste Duitse vliegtuigfabrieken. Tijdens de Eerste Wereldoorlog werden aan de fliegertruppe grote aantallen verkenners en lesvliegtuigen geleverd. De D.IV, een ontwerp van de Zwitser Franz Schneider, werd in 1914 als L.V.G. B.I door de Fliegertruppe in dienst genomen. Het had een houten constructie met linnen bekleding maar de staartvlakken hadden een metaalbuis constructie. Het type met piloot en waarnemer werd eerst gebruikt als verkenner waarvoor het goed voldeed en later veel gebruikt als lestoestel. De vlieger zat achterin. De kist had een Mercedes D.I lijnmotor van circa 100 pk.  

Gegevens:  
 Spanwijdte: 12,12 m
 Lengte: 8,30 m
 Hoogte: 2,95 m
 Leeggewicht: 725 kg
 Startgewicht: 1075 kg
 Maximum snelheid zo'n 100 km/u
 2 bemanningsleden/ lesvliegtuig 

Literatuur:
L.V.G B.I
  WindSock datafile no. 98  
Artikel in Avia Hobby
  Uitg. Wijt AviaHobby no. Sept 1980, pagina 156  

.

Websites:
https://en.wikipedia.org/wiki/LVG_B.I

 

FOTO GALERIJ:

  • lvg-b1-draw-mdv-ar
  • lvg-b1-mdv-arc

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze


1. LVA LVG B.1

Cat 1. LVA

In Nederland werd een L.V.G B.I van de Duitse Flieger Ersatz Abteilung 7 uit Keulen geïnterneerd 28 augustus 1915 na een landing bij Venlo. De Duitse vlieger was verdwaald. Het werd gedemonteerd en zoals gebruikelijk naar Soesterberg gebracht. Daar ietwat hersteld en vliegklaar gemaakt. Mei 1916 werd het aangekocht voor 4000 gulden en had een Mercedes 100 pk motor.

Het toestel door de LvA als verkenner gebruikt. Deze B.I. werd 'groote LVG' genoemd, ter onderscheiding van de iets kleinere L.V.G B.II.  Er werd aardig wat mee gevlogen.

Onduidelijk is of er een tweede kist ook was geïnterneerd.

lvg-b1-mdv-arc
LVG B.1 "223/14"  na aankomst en montage op Soesterberg herfst 1915. Het toestel werd gekocht en kreeg de registratie LA25. Foto: collectie M. de Vreeze (used with permission)


 Foto's van Beeldbank NIMH die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het NIMH) :

L.V.G. B.I 223/14 landde op 28 aug. 1915 bij Venlo, Demontage. Links met bolhoed ir. H.A. Vreeburg. Dit toestel werd gekocht en kreeg de registratie LA25. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

L.V.G. B.I LA25 na de crash op 23 april 1917. Vlieger bleef ongedeerd. Het toestel werd afgeschreven. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)


 

Registratiegegevens:
Registratie Constructie nr datum landing Datum uit dienst Opmerkingen
LA-25 223/14 28-08-1915 23-04-1917 landing bij Venlo 28 augustus 1915; neergestort op Soesterberg en afgeschreven. De vlieger bleef ongedeerd.
L-801 ? 1648/18 21-08-1915
21-08-1915 
?

 Bronnen o.a [B17] Vlucht.tijd , [B33] Intern.WO1, [B9] Avia sept.1980   

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


Modelbouw LVG B.1

Modelbouw LVG B.I

Modellen (type) ? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
? never seen
@ hard to find
1/72 1/48 1/32
Ludemann  ??    

.

Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)  
Schema Algemeen Kleur boven- en zijkanten Kleur onderzijde Details Opmerkingen
(.)   . . . .

 

De inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)