IPMS Nederland

INFO LVG B.2

.

Fabriek LVG
Vliegtuig
Type-aanduiding B.2
Cat 1 --  totaal 1 exemplaar
B.II


lvg b2 profile

Informatie:

Vliegtuig van het Duitse Luft Verkehrs Gesellschaft m.b.H. (L.V.G) te Johannisthal bij Berlijn. Deze fabriek was een van de grootste Duitse vliegtuigfabrieken. Tijdens de Eerste Wereldoorlog werden aan de fliegertruppe grote aantallen verkenners en lesvliegtuigen geleverd. De B.II verkenner verder ontwikkeld in 1915 was gebaseerd op de B.I en was een wat verbeterde kist met 120 pk Mercedes D.II motor.  De spanwijdte was iets kleiner gemaakt, de romp wat langer en de vlieger wat meer naar voren in de achterste cockpit. Aan de rompzijkanten bij de waarnemer zaten rails voor de mitrailleur. Het type voldeed goed.

Gegevens:  
 Lengte: 8,3 m
 Spanwijdte: 12,12 m
 Leeggewicht: 726 kg
 Maximum startgewicht: 1075 kg
 Maximum snelheid zo'n 110 km/u
 Lesvliegtuig / verkenner met 2 man
 Vliegduur zo'n 4 uur
 1 vaste 7,92mm LMG 08/15 mitrailleur en 1 beweegbare Parabellum 7,92mm mitrailleur.
 
 Literatuur 
LVG B.II serie luchtvaartencyclopedie ? Afd. Luchtvaartkennis KNVvL ?
KLu vliegtuigen
  W. Schoenmaker en Th. Postma
Uitgeverij De Alk
1987 

.

Websites:
--

 

FOTO GALERIJ:

  • lvg-b2-mdv-arc2
  • lvg-b2-mdv-author
  • lvg_b2_profile

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze


 

1. LvA LVG B.II (B.2)

Cat 1. LVA

1 kist geïnterneerd, (1916-1920); kenmerk LA-29 (L900 / L800)

De Duitse piloot was verdwaald en landde 19 maart 1916 op Nederlands grondgebied bij Herpt bij Heusden. Het toestel werd later "gekocht" voor 20.000 ReichsMark en vervolgens door de LvA gebruikt vanaf Soesterberg.  Soms werd een 'draadloze' ingebouwd. Augustus 1917 werd een vlieger op Oldebroek getroffen door de draaiende propeller. Kist kreeg eind 1917 nieuwe registraties.

lvg b2 mdv arc2

Foto: collectie M.de Vreeze (used with permission)


Foto's van Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het NIMH) :

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

L.V.G. B.II LA29, ex 1069/15. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

L.V.G. B.II LA29. Neusstand tijdens taxien op 1 mei 1917.Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Dezelfde L.V.G. B.II LA29. Neusstand op 1 mei 1917. De oranje bollen zijn goed te zien. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

LA29. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Registratiegegevens: . .
Registratie Tweede Registratie Constructienummer Duitse Registratie Datum landing Nederlands gebied
Datum uit dienst Opmerkingen
LA-29 vanaf eind 1917 L900, later mid 1918 L800   1069/15 19-03-1916 Okt 1918 / 1919 ? landing bij Herpt

 Bronnen o.a [B17] Vlucht.tijd , [B33] Intern.WO1

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


Modelbouw L.V.G B.2

Modelbouw LVG B.2

Modellen (type)
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
? never seen
@ hard to find
1/72
1/48
1/32
Ardpol (conversion LVG C.II);
Skybirds 86+  (conversion LVG C.II);
(LVG C.II conversion) @
CS resin (conversion);
.
.

> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal;

BOXART

  • ardpol-lvg-c2-ombouw-72
  • ludemann-lvg-b2-72

.

Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)  
Schema Algemeen Kleur boven- en zijkanten Kleur onderzijde Details Opmerkingen
(.) ? ? .? . . .


De inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)