IPMS Nederland

INFO LVG C.6 (C.VI)

.

Fabriek LVG
Vliegtuig
Type-aanduiding C.6
Cat 1 --  totaal 3 stuks
C.VI


lvg-c6-profile

Informatie:

De Luft Verkehrs Gesellschaft m.b.H. te Johannisthal bij Berlijn was een van de grootste Duitse vliegtuigfabrieken. De C.VI was een tweedekker verkenner met piloot en artillerie waarnemer uit begin 1918 en een doorontwikkeling van de C.V. Het had een houten romp met triplex bekleed en een houten vleugel met linnendoek. Het had goede prestaties, was snel en had een hoge klimsnelheid. Tijdens de Eerste Wereldoorlog werden er meer dan 1000 gebouwd en aan de "Fliegertruppe" geleverd. Zelfs na de Eerste Wereldoorlog werden een aantal civiel kisten gebruikt.  


 Benz BZ.IV zes cylinder motor van 220 pk
 Spanwijdte: 13,0 m
 Lengte: 7,45 m
 Hoogte: 2,80 m
 Leeggewicht: 930 kg
 Maximum startgewicht: 1340 kg
 Maximum snelheid: 170 km/u
 1 vaste 7,92mm Spandau en 1 flexibele Parabellum 7,92mm machinegeweer; mogelijkheid van 113 kg bommen
 2 bemanningsleden

Literatuur:
Profiles volume 2 Argus books pag 88   1989
Windsock data file 17 Windsock     1989
KLu vliegtuigen Wim Schoenmaker en Thijs Postma pag 17 De Alk 1987

  

Websites:
http://www.youtube.com/watch?v=QwiZpyAjAos

 

FOTO GALERIJ:

  • lvg-c6-mdv-author
  • lvg-c6-profile

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze


1. LVA LVG C.VI (C.6)

Cat 1. LVA

3 kisten geïnterneerd (1918-1919); kenmerk L-801, L-803 en L-804  

Ieder toestel landde op Nederlands grondgebied na te zijn verdwaald. Veelal raakten ze beschadigd bij de landing.

De eerste landde 21 augustus 1918 bij Cadzand en de kist maakt een neusstandje. De piloot leek stomdronken. Afgevoerd naar Soesterberg en kreeg regi L802.

Bij de kisten is onduidelijk of er daadwerkelijk mee door de LvA is gevlogen. 

 
 lvg-c6-mdv-author

Een Duitse kist om een beeld te krijgen hoe de kist eruit ziet. Foto: collectie M.de Vreeze (used with permission)

Wie heeft een goede foto van een Nederlandse kist? Graag! Gebruik contactformulier....


 Foto's van Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het NIMH) :

L.V.G. C.VI , 7186/18; deze landde bij Hendrik Ido Ambacht op 22 okt. 1918. Afkomstig van Armee Flug Park IV.  Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

 

Registratiegegevens:
Registratie
Constructie-nummer
Duitse Registratie
Datum landing Nederlands gebied
Datum uit dienst
Opmerkingen
L-802 
 
1698/18
21-08-1918
 1919 ?
landing bij Cadzand; had Benz 200 pk motor; werd gerepareerd.
L-803 ??
 
7186/18
22-10-1918
 
landing bij Hendrik Ido Ambacht;
L-804 ??
 
7189/18
(4847/18 ??)
11-11-1918
 1919
landing bij Thorn en raakte beschadigd; was de dag van de Wapenstilstand en niet formeel meer geïnterneerd

 Bronnen o.a [B17] Vlucht.tijd , [B33] Intern.WO1 ,

 Noot: de L-801 is waarschijnlijk een LVG B.1 geweest.

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


Modelbouw LVG C.6

Modelbouw LVG C.6 (C.VI)

Modellen (type)
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
? never seen
@ hard to find
1/72
1/48
1/32
KP 
Ludemann (resin)
 Ardpol (resin)
 Pegasus
 Sierra (vacu)
 Classic Plane (vacu)
Blue max
WingNut Wings

> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal;

BOXART

  • ardpol-lvg-c6-72
  • bluemax-lvg-c6-48
  • classicplane-lvg-c6-72
  • kp-lvg-72
  • pegasus-lvg-c6-72
  • wingnut-wings-lvg-c6-32

.

Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)  
Schema - Algemeen - Kleur boven- en zijkanten - Kleur onderzijde - Details - Opmerkingen -
(.) -   .???? . . - . ? onbekend of ermee gevlogen is

 

 
De inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)