IPMS Nederland

INFO McDonnell Douglas (K)DC-10

.

Fabriek McDonnell Douglas
Vliegtuig Extender
Type-aanduiding (K)DC-10
Cat 3 --  totaal 2 + 1 stuks
 


kdc10-profile

Informatie:

De DC-10 werd door Douglas ontwikkeld als "wide body" passagiersvliegtuig voor zo'n 350 passagiers begin jaren zeventig. Er zijn vele toestellen afgeleverd naar airlines over de hele wereld (ook de KLM). De USAF had ook belangstelling voor een militaire variant en kreeg de beschikking over een vrachttransport variant. Als vervanger van de KC-135 was er ook behoefte aan een tanker versie om in de lucht andere vliegtuigen te kunnen bijtanken. Deze versie was de KDC-10.
(Vele jaren later ontwikkelde McDonnell Douglas uitgaande van de DC-10 de modernere passagiersversie MD-11).

Gegevens KDC-10 tanker (KLu uitvoering):  
 Bemanning: 4:  2 pilots, 1 flight engineer , 1 boom operator
 Maximum snelheid: Mach 0.88 op hoogte
 Vliegbereik: 9700 km
 3 x General Electric CF6-50 turbofans van  233 kN thrust elk;
 Leeggewicht: 120000 kg
 Maximum startgewicht: 267500  kg  
 Spanwijdte: 50.41 m  
 Lengte:  55.5 m  
 Hoogte: 17.7 m
 Apparatuur: cargo/equipment en special tanker  RARO refuel system at 1750 liter/min kan overbrengen;  
 Capaciteit maximaal 268 personen

Literatuur:

DC-10 / KDC-10

-
-
Aerofax
1857800516
Piloot en Vliegtuig KDD-10
- Reed publishing
2010-7 (juli nummer)
Defensie info pdf logo defensie-nl-McDonnell_Douglas_KDC-10-transportvliegtuig.pdf
Koninklijke luchtmacht zomer 2016

.

Websites:
IPMS Walkaround: http://www.ipms.nl/walkarounds/walkarounds-vliegtuigen/664-walkaround-kdc-10.html

 

FOTO GALERIJ:

  • dc10-cockpit-mindef
  • dc10-mindef1
  • dc10-mindef5
  • douglas-kdc10-mdv-author
  • kdc10-profile
  • mcdon-kdc10-hirs-arch
  • mdcdon-kdc10-mdv-a2

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze



3. KLu (K)DC-10

Cat 3. KLu

2 stuks KDC-10 tanker en 1 DC-10 transport.  

Contract getekend 1992 voor eerst een tweetal tweedehands kisten van Martinair, een van de bedoelde kisten werd vervangen door een andere i.v.m met een tragische crash van de bestelde civiele kist. De KDC-10 tankers van de KLu zijn anders dan de USAF versie want de tankboom wordt op afstand bediend vanuit de cockpit d.m.v TV-camera's. Dit Remote Aerial Refueling Operating System, kortweg RARO, betekent dat de Boom Operator net achter de cockpit zit en op diverse tv-schermen verbonden met camera’s in de uitbouw onder de romp van de KDC-10 een prima beeld van wat er zich wat er zich rondom de refuelingboom van het tankvliegtuig afspeelt. ( De USAF versie heeft een crewmember achterin zitten die dit visueel doet).  
Tanken gaat met 1750 liter per minuut. De cabine zelf kan in diverse vloerindelingen worden gebruikt.  

Alle toestellen vliegen bij no.334 squadron. De toestellen werden veelvuldig ingezet voor operaties over de hele wereld.  

Nog 2 extra stuks DC-10 werden later besteld uitsluitend uitgevoerd als transportversie (zonder tank installatie).  Een zal operationeel worden na ombouw , de ander alleen voor reservedelen. De operationele kist heeft een systeem met pallets ook voor stoeluitrusting voor zo'n 246 militairen.

Alle KLu toestellen hebben een vernieuwde cockpit modernisatie gekregen met oa. beeldschermen en verder moderne avionica zoals een datalink en TCAS.  

Wegens bezuinigingen werd april 2011 door Defensie besloten de enige transport DC-10 af te stoten. 

Verder is er sprake van deelname in het NATO European Defence Agency voor 3 Airbus A330-MRTT tankers.

douglas-kdc10-mdv-author

KDC-10 in eerste schema . Foto: M.de Vreeze (used with permission)

mdcdon-kdc10-mdv-a2

T-264 . Foto: Collectie  M.de Vreeze  (used with permission)

mcdon-kdc10-hirs-arch

Latere grijze schema . Foto: Collectie  H.Hirs  (used with permission)

dc10-mindef1

Kist vooraan is de transport DC-10 van de KLu, daarachter de KDC-10 tankers. Foto: Ministerie van Defensie (used with permission)

dc10-mindef5

KDC-10 "T-264" en de lichtgrijze walkway is goed te zien. Foto: Ministerie van Defensie (used with permission)

dc10-cockpit-mindef

Cockpit. Foto: Ministerie van Defensie (used with permission) 


Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het NIMH) :

KDC-10. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Laden van de KDC-10. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

In het grijze schema. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Cockpit. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Boom operator station KDC-10 met schermen , zit achter de cockpit. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

 

Registratiegegevens:
Registratie Constructienr. Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
T-235 46956 12-12-1995   KDC-10-30CF; Jan Scheffer; Overgenomen van Martinair; was PH-MBP
T-264 46985 29-09-1995   KDC-10-30CF; Prins Bernard; Overgenomen van Martinair; Was PH-MBT
T-255 46987 okt. 2004 juli 2014
DC-10-30CF: aangekocht oktober 2004, verbouwd en gemoderniseerd voor gebruik. Uit dienst.

 Bronnen o.a. [B32] KLu.regis., [W1] scramble web

Opmerking:  DC-10-30CF no.46986: ex N104WA, N1857U ; 2005 aangekocht; tweedehands airframe, wordt gebruikt voor airframe onderdelen;.

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


Modelbouw (K)DC-10

Modelbouw DC-10

Modellen (type)
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
? never seen
@ hard to find
1/72
1/48
1/32
Anigrand (resin);
Transport wings (KC-10A vacu) + conversie set
 
 

> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal;

1/100: ENTEX

1/144: Revell, Airfix  , Aurora   ,  Revell KDC-10 (USA)

1/200: Hasegawa  / Minicraft

1/300: Hobbycraft , ENTEX

1/320: Revell

en nog meer....

BOXART

  • airfix-dc10-144-box
  • airfix-dc10-144-box2
  • airfix-dc10-144-box3
  • anigrand-kc-10-72-box
  • aurora-dc10-144-box
  • aurora-dc10-144-box2
  • aurora-dc10-144-box3
  • aurora-dc10-144-box4
  • entex-dc10-100-box
  • entex-dc10-310-box2
  • hasegawa-dc10-200-box
  • hasegawa-dc10-200-box2
  • hobbycraft-dc10-300-box
  • minicraft-dc10-200-box
  • monogram-dc10-144-box
  • revell-dc10-144-box
  • revell-dc10-144-box2
  • revell-dc10-144-klm-box
  • revell-dc10-320-box
  • revell-kdc10-144-box
  • revell-lodela-dc10-144-box
  • transportwings-kc10-72-box

.
Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)  
Schema Algemeen Kleur boven- en zijkanten Kleur onderzijde Details Opmerkingen
(1)   < K31> Wit
< K22> light gull grey
< K22> light gull grey blauwe cheatline eerste schema
(2)   < K24 > neutral grey 36173 < K23 > light grey 36375   latere grijze schema

Opmerkingen:

de KLu (K)DC-10 tanker heeft niet dezelfde tank installatie als de Amerikaanse kisten. De KLu kisten hebben een camera systeem die het mogelijk maakt de boom vanuit de cockpit te bedienen. De boom operator zit dus niet zoals bij de USAF achterin de kist.

Er kwamen later ook wat squadron emblemen op diverse kisten, veelal op de staart.

 


Tekeningen van en beschikbaar gesteld door Wilko Jonker (used with permission)

McDonnelLDouglas DC10 30 1

en meer.....

  • McDonnelLDouglas_DC10-30-1
  • McDonnelLDouglas_KDC10-30-1
  • McDonnelLDouglas_KDC10-30-3A
  • McDonnelLDouglas_KDC10-30-3B
  • McDonnelLDouglas_KDC10-30-4
  • McDonnellDouglas_KDC10-30-2

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)