IPMS Nederland

INFO Messerschmitt Me-108

.

Fabriek Messerschmitt
Vliegtuig Taifun
Type-aanduiding ME-108B
Cat 5 --  totaal 1 exemplaar
 


me-108-profile

Informatie:

Algemeen civiel reisvliegtuig van de Duitse Messerschmitt uit 1935. Geheel metaal en voor die tijd zeer modern met een intrekbaar landingsgestel en zeer snel. De Luftwaffe gebruikte het ook als lesvliegtuig en ook voor verbindingen. In de oorlog hadden vele Luftwaffe squadrons zo'n "Taifun" toestel beschikbaar. (in de oorlog werd het gemaakt vanaf 1942 in Frankrijk bij SNCAN in Parijs; dit werd na de oorlog de Nord 1000 Pinquin).  

 Lengte: 8,3 m
 Spanwijdte: 10,5 m
 Leeggewicht: 880 kg
 Maximale startgewicht: 1385 kg
 Argus AS 10c motor met 240 pk met 2 bladige prop
 Maximale snelheid zo'n 300 km/u
 Bereik: 500 km
 1 piloot en 3 passagiers

Literatuur:
BF-108 in Indie
Theo Wesselink
-
Maandblad Luchtvaart
juli/aug 1988

.

Websites:
IPMS NL walkaround Me-108
http://en.wikipedia.org/wiki/Messerschmitt_Me_108

 

FOTO GALERIJ:

  • me-108-profile
  • messersch108-mdv-archive

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze



5. ML-KNIL Messerschmitt Me-108 taifun

Cat 5.  ML-KNIL

De particuliere eigenaar dhr. de Sturler uit Soerabaja had de Messerschmitt Taifun, ex VH-UZI, in Australie juli 1940 gekocht.  Vloog vanaf Andir en in juli 1941 raakte het beschadigd. De ML-KNIL wilde het wel opknappen op Andir aangezien de eigenaar al af en toe met oefeningen mee deed. Het toestel werd na reparatie eind 1941 vanaf waarschijnlijk januari 1942 met de registratie MT928 gebruikt voor militaire taken voor Depot Vliegtuigafdeling.

Bij de Japanse aanval op Andir op 19 februari 1942 raakte het beschadigd. Werd waarschijnlijk hersteld door Japanners ter plaatse en wellicht werd het nog gebruikt. Berichten zijn dat het werd aangetroffen op Sumatra na augustus 1945).

messersch108-mdv-archive

Foto: Collectie M.de Vreeze (used with permission)

Registratiegegevens:
Registratie Constructienummer Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
MT-928 ??
- jan 1942 ? februari 1942 toestel VH-UZI was juli 1940 aangeschaft van Guinea Airways te Adelaide in Australie door departiculiere eigenaar in Indie. Werd PK-SAD; Voor ML-KNIL gebruikt in Indie; buitgemaakt Andir in 1942 en wellicht door Japanners ter plaatse nog gebruikt?

 Bronnen o.a. [B34] PK.Lv

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


 

Modelbouw Messerschmitt Me-108

Modelbouw Me-108

Modellen (type)
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
? never seen
@ hard to find
1/72
1/48
1/32
Fly
KP
Heller/ Arwico
Airmodel (vac) @
Eduard
 
WSW (resin)
 

> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal; 

1/87 H0: Legato

BOXART

  • fly-me108-72
  • heller-me108-72-2
  • heller-me108-72-3
  • heller-me108-72
  • legato-me108-87
  • me-108-airmodel-72
  • me-108-kp-72
  • me-108-wsw-48

Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)  
Schema Algemeen Kleur boven- en zijkanten Kleur onderzijde Details Opmerkingen
(-)     ?  ?  overall groen ?

 

Opmerkingen: KP heeft een bouwdoos met Nederlandse oranje driehoeken maar het is zeer twijfelachtig of die ooit gevoerd zijn op de enige kist in Indie.

De inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)