IPMS Nederland

INFO Nieuport 23 (XXIII)

.

Fabriek Nieuport
Vliegtuig
Type-aanduiding 23 C.1
Cat 1 --  totaal 5 stuks
XXIII

nieuport-23-profile

Informatie:

De dubbeldekker Nieuport XXIII was een Frans jachtvliegtuig.  

De Franse luchtmacht deelde verschillende typen vliegtuigen in klassen in :  
  A: Observatie  
  B:  Jachtvliegtuig, eenpersoons  
  C:  zwaar meer persoons gevechtsvliegtuig  
  D:  met kanon bewapend vliegtuig  
  E:  bommenwerpers

Literatuur:
Luchtvaartwereld: Misverstanden over de Nederlandse Nieuportjagers (1917-1925) december 1988 F. Gerdessen Uitg. Ten Brink - Meppel Blz. 350-351
Spinner, nr 71; De Nieuports in de LVA oktober 1999 H.G. Berfelo Uitg. Stichting Vrienden van het MLM blz 15-19
Camouflage en Kentekens
  J.H.N. Greuter et al. Bonneville uitgeverij
zijaanzicht pagina 200 e.v

  

Websites:
--

 

FOTO GALERIJ:

  • nieuport-23-profile
  • nieuport-c23-jg-archive

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze



1. LVA Nieuport 23 (XXIII)

Cat 1. LVA bol

in gebruik van 1918-1925;
5 stuks

Er is in het verleden veel verwarring geweest over de Nieuports bij de LVA. IPMS Nederland erelid H.G Berfelo heeft eind jaren negentig van de twintigste eeuw een aantal foto's van LVA-Nieuports geanalyseerd:

Nieuport 23  
De Nieuport 80 pk werd later vaak aangeduid als zijnde een Nieuport 11X.1. Gebleken is dat dit niet klopt, beiden hebben weliswaar een motorkap die aan de onderzijde open is en verder ontbreekt de hoofdsteun, maar de romp van de Nieuport 80 pk is voor de cockpit rond van vorm en sluit daardoor aan op de ronding van de motorkap. De Nieuport  11 heeft dit duidelijk niet, de overgang van romp naar motorkap bestaat uit en driehoekig verloopstuk aan weerskanten van de romp. Verder blijken de Nieuport 80pk-toestellen een ovaal inspectieluik aan beide zijden van de romp te hebben en verder spandraden die vanaf de bovenvleugel parallel lopen en gescheiden de romp ingaan. Bij de "11" gaan deze op een punt de romp binnen en hebben dus een V-vorm.
Hieruit kan worden geconcludeerd dat geen sprake is van een Nieuport 11, maar van een Nieuport 17-variant, voorzien van een motor van 80 pk. De enige variant die hiervoor in aanmerking komt is de Nieuport 21, eigenlijk een "17, voorzien van een motor van 80 pk. Bij dit type was de motorkap aan de onderzijde open. De eerste exemplaren hadden geen hoofdsteun, latere modellen wel.

De geleverde Nieuports 120 pk zijn vaak aangeduid als zijnde Nieuport 17's. Dit blijkt ook niet te kloppen. Uiterlijk waren er geen verschillen tussen de Nieuport 17 en de Nieuport 23, een variant van de "17, voorzien van een zwaardere motor van 120 pk. Intern waren een aantal wijzigingen aan gebracht om de romp geschikt te maken voor deze motor. In de praktijk is gebleken dat de "17" en de "23" niet van elkaar te onderscheiden waren en ook door elkaar werden gebruikt. Nieuport bracht de type aanduiding plus het serienummer aan op het uiteinde van de bovenvleugel. Werd de vleugel vervangen of overgeschilderd, dan was niet meer duidelijk om welk type het ging (behalve bij onderhoud aan de motor....)
 

Een foto van een zogenaamde Nieuport 17 bleek zo scherp, dat deze aanduiding op de bovenvleugel ontcijferd kon worden, het betreffende toestel bleek een Nieuport 23 met serienummer 3541. Geconcludeerd mag dan ook worden dat de Nieuport 120 pk van het type Nieuport 23 zijn. er is een foto van een "23"bekend, voorzien van de rozet, waaruit kan worden opgemaakt dat het toestel nog na halverwege 1921 in gebruik is geweest. Waarschijnlijk zijn de Nieuports in de loop van 1925 buiten dienst gesteld en verschroot.

zie ook type XI / 11  ... kijk hier

nieuport-c23-jg-archive

LVA Nieuport XXIII toestel, hier nog met mitrailleur bovenop. De motorkap is geheel rond.  Foto: Collectie Joop Gelauf  (used with permission)


Foto's van Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het NIMH) :

Nieuport XXIII met de rozet en rood-wit-blauw details van na 1921. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

 

Replica van de Nieuport XXIII met fake regi "N-220" uit de jaren zeventig. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

 

Registratiegegevens Nieuport 23:
Registratie Constructienummer Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
N220   juni 1918    
N221        
N222        
N223        
N224        

 Bronnen o.a [B17] Vlucht.tijd , [B35] Spinner , [L3] Berfelo

Opmerking: er was ook een replica met LVA" N-220" in Autotron en nu in Louwman collectie Raamsdonkveer

 

Inhoud voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze en W.Jonker zomer 2004 (op oude IPMS website)


 

 

Modelbouw Nieuport 23

Modelbouw Nieuport XXIII

Modellen (type)
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
? never seen
@ hard to find
1/72
1/48
1/32
Eduard;
HR model (resin);
Conversion Nieuport 17 of kits:
 - Revell
 - Esci
 - Fujimi
 - Renwal
Eduard 
Academy (conversie Nieuport 17)

> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal;

1/144:  SRAM

BOXART

  • eduard-nieuport-23-48
  • eduard-nieuport-23-72
  • sram-nieuport-23-144

.

Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)  
Schema Algemeen Kleur boven- en zijkanten Kleur onderzijde Details Opmerkingen
(-)   < > pigment met aluminium in spanlak
< > pigment met aluminium in spanlak

 2 bollen bovenop bovenvleugel; 

2x2 bollen onderzijden boven- en ondervleugel; 

2 bollen richtingsroer/kielvlak

 wit richtingsroer/ kielvlak

 

De inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)