IPMS Nederland

INFO North American P-51 Mustang

.

Fabriek North American
Vliegtuig Mustang
Type-aanduiding P-51 D/K
Cat 5 --  totaal 40  stuks
    


p-51d-profile 

 

Informatie:

De Amerikaanse North American P-51 Mustang vloog voor het eerst in de Tweede Wereldoorlog. Het type werd snel ontwikkeld in slechts vier maanden tijd naar een Engelse specificatie van de Britse Purchasing Commission als NA-73 en was oktober 1940 vliegklaar in de USA in Inglewood/Los Angeles. Het werd dus niet ontwikkeld in Amerikaanse opdracht die nog niet betrokken waren bij de Tweede Wereldoorlog. Bijzonder was de gladde vleugel die daardoor een lagere weerstand had.  


Serieproductie begon mei 1941 en in eerste instantie had het type een Allison motor maar de Engelsen installeerden later de bekende Rolls Royce Merlin motor. Het werd het vervolgens een formidabel jachtvliegtuig en ook besteld door de USAAC als P-51. De met de Merlin (bekend als de Packard V-1650 licentie motor) uitgerustte Mustang bleek een veel betere kist dan die voorzien van de Allison V-1710 motor. Ook werden wat andere aanpassingen gedaan met o.a een andere staartvin, andere cockpitvormen en dergelijke. Ook voor de USAAC werden Mustangs vanaf najaar 1942 afgeleverd en ook ingezet boven Europa naast jager ook als aanvalsvliegtuig.

Boven Nederland werd de P-51 in de oorlog veelvuldig ingezet. Met een aantal afwerpbare tanks had de kist een zeer groot vliegbereik en kon tot boven Berlijn vliegen. Er werden meer dan 14000 Mustangs gebouwd.  

Gegevens P-51D:  
 Lengte:  9,75 m  
 Spanwijdte:  11,27 m  
 Hoogte:  4,16 m
 Motor:  1 Packard V-1650-7 lijnmotor 1700 pk (licentie Merlin)
 Leeggewicht: 3230 kg
 Maximum gewicht:  4540 kg  
 Maximum snelheid:  632 - 712 km/u  
 Vliegbereik:  1520 km
 Bewapening:  6 x Browning MG 53-2 .50 mitrailleur, 6 raketten en eventueel 2 x 500 kg bommen; 

Literatuur:
Modelbouw in Plastic   1979-2 . IPMS Nederland
Militaire Luchtvaart van het KNIL in de naoorlogse jaren 1945-1950. O.G Ward 1988   Houten
P-51 Mustang, Dutch profile series L. Boerman 2005 . Dutch Profile, Zwammerdam
P-51D/K Mustang Photo File. ML-KNIL / RNEIAAF M. Schep, T. van Kampen en L. Boerman 2012    
Camouflage en kentekens J.H.N. Greuter 1997 zijaanzicht kleur impressie pag.200 e.v Bonneville uitgeverij

.

Websites:
IPMS NL P-51 Walkaround

 

FOTO GALERIJ:

  • na-p51-2-kluauthor
  • na-p51-2-mindef-author
  • northam-p51-mdv-au8
  • northam-p51-mdv-aut7
  • northam-p51-mdv1
  • northam-p51d-lvk-1
  • p-51d-profile
  • p51-mdv-arc1
  • p51-mdv-arc3
  • p51d-profile

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze



5. ML-KNIL P-51 Mustang

Cat 5.   ML-KNIL

Kort voor het einde van de Tweede Wereldoorlog in het Verre Oosten ontving de ML mei 1945 in Australie 40 toestellen van de Amerikanen. De toestellen gingen na het einde van de oorlog pas vanaf april 1946 van Australie naar Java. De toestellen waren niet allemaal inzetbaar wegens een enorm gebrek aan onderdelen. Er werd begonnen met vliegopleidingen en omscholing op de Mustang door no.121 squadron.  

De P-51 werd ingezet vanaf juli 1947 in Indie voor eerste politionele actie, tegen de "opstandelingen c.q vrijheidstrijders". Operaties begonnen vanaf Andir en Tjililitan op West Java. Er was echter steeds gebrek aan personeel bij de ML. Tijdens de 1e politionele actie in juli 1947 werden de Mustangs van no.121 squadron ingezet bij operatie "Pelikaan". Totaal werden er zeker 230 sorties uitgevoerd.  Na afloop in augustus 1947 gingen een aantal kisten in opslag op Andir.  

Op Sumatra werden ook een aantal P-51's gestationeerd bij het no.122 squadron op Medan. Dit voormalige vliegveld "Polonia" werd november 1946 in gebruik genomen en het lag bij Medan. Dit squadron werd  voor een deel bemand met piloten afkomstig van het no.121 squadron. Tijdens de 1e politionele actie, op 21 juli 1947, werd no.122 squadron ingezet bij operatie "Pelikaan". Dit beoogde de  uitschakeling van de vijandelijke AURI. Deze had vijandelijke toestellen op o.a. de vliegvelden Lhonga en Kotaradja geplaatst. Er werd steun verleend aan de Nederlandse grondtroepen met gebruik van o.a. 250- en 500-ponds bommen, en raketten van 40 en 70 pond. En natuurlijk de P-51 boordbewapening. In totaal heeft het no.122 squadron tijdens de 1e politionele actie zo'n 200 sorties gevlogen.  

December 1948 was er de tweede politionele actie waar ook Mustangs werden ingezet. De Mustangs van no.121 squadron ondersteunden bij de  luchtlandingsoperatie op Magoewo en ook bij operatie Ekster. Er werden meer dan 100 sorties door no.121 squadron gevlogen tot opheffing januari 1949. De Mustangs van no.122 squadron stonden bij de 2e actie op Medan maar ook Padang (Midden Sumatra). Zowel op Noord als op Midden Sumatra verleende het squadron steun aan diverse operaties. Er werden weer zo'n 200 sorties uitgevoerd tot opheffing van het squadron april 1950.  

Er werd ook gebruik gemaakt van een tweetal Mustangs met foto camera's, o.a. door no.18 squadron (dat ook met B-25 Mitchells vloog).  

Na de tweede politionele actie was er weinig meer te doen.  

In juli 1949 werd met de Republik Indonesia een wapenstilstand gesloten en december 1949 werd het formeel onafhankelijk (overigens was Papua Nieuw Guinea nog steeds Nederlands grondgebied). 

Waarschijnlijk werden oz'n 27 resterende Mustangs overgedragen aan de opgerichtte Indonesische luchtmacht AURI. Indonesische vliegers waren er echter nauwelijks.


 

northam-p51-mdv1

Foto: Collectie M. de Vreeze (used with permission)

northam-p51-mdv-au8

Foto: Collectie M. de Vreeze (used with permission)

northam-p51-mdv-aut7

Patronen laden in het vleugelcanon. Foto: Collectie M. de Vreeze (used with permission)

p51-mdv-arc1

Voorzien van Nederlandse vlag. Foto: Collectie M. de Vreeze (used with permission)

na-p51-2-kluauthor

Foto: voormalig Defensie voorlichtings-Centrum / Ministerie van Defensie (used with permission)

na-p51-2-mindef-author

Foto: Defensie voorlichtings-Centrum / Ministerie van Defensie (used with permission)

p51-mdv-arc3

Foto: Collectie M. de Vreeze (used with permission)

northam p51d lvk 1

Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)


Foto's van Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het NIMH) :

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

P-51D met N3-603 registratie en Nederlandse vlag. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Mustangs met roundels. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

 

Registratiegegevens:
Registratie Tweede Registratie Type US-Fiscal Year-nr Constructie-nummer Datum in dienst Indie
Datum uit dienst Opmerkingen
N3-600     44-12749   mei 1945    
N3-601     44-12750   juni 1945    
N3-602     44-12751   juni 1945    
N3-603 H-303 P-51K-15-NT 44-12752   juni 1945     
N3-604 H-304 P-51K-15-NT 44-12753   juni 1945     
N3-605 H-305 P-51K-15-NT 44-12754   juni 1945     
N3-606   P-51K-15-NT 44-12755   juni 1945     
N3-607 H-307 P-51K-15-NT 44-12756   juli 1945    * zie opmerking
N3-608 H-308 P-51K-15-NT 44-12757   juni 1945     
N3-609 H-309 P-51K-15-NT 44-12759   juni 1945     
N3-610 H-310 P-51K-15-NT 44-13040   juni 1945 20-07-1947 afgeschreven
N3-611   P-51D 44-13041   aug 1945    
N3-612   P-51D 44-13042   juli 1945    
N3-613   P-51D 44-13043   juli 1945
   
N3-614   P-51D 44-13044   aug 1945    
N3-615 H-315 ? P-51D-20-NT 44-13046   juli 1945   ook als fotoverkenner
N3-616   P-51D 44-13047   aug 1945    
N3-617   P-51D-20-NT 44-13048   juli 1945    
N3-618   P-51D-20-NT 44-13049   juli 1945    
N3-619   P-51D 44-13045   maart 1946    
N3-620   P-51D 44-84469   feb 1946    
N3-621   P-51D 44-84470   feb 1946    
N3-622 H-322 ? P-51D 44-84471   feb 1946   De "322" kon later een tweede man meenemen achter de stoel omdat de brandstoftank was verwijderd.
N3-623   P-51D 44-84472   maart 1946 06-11-1946 ?
afgeschreven
N3-624   P-51D-25-NT 44-84473   okt 1945    
N3-625 H-325 ? P-51D-25-NT 44-84474   okt 1945   ook foto verkenner
N3-626   P-51D 44-84475   okt 1945    
N3-627   P-51D 44-84476   feb 1946    
N3-628   P-51D 44-84477   okt 1945    
N3-629   P-51D 44-84478   feb 1946    
N3-630   P-51D 44-84793   feb 1946    
N3-631   P-51D 44-84794   okt 1945    
N3-633   P-51D-25-NF 44-84796   okt 1946    
N3-634   P-51D 44-84797   feb 1946    
N3-635   P-51D 44-84798   okt 1945    
N3-636   P-51D 44-84799   okt 1945    
N3-637   P-51D 44-84800   feb 1946    
N3-638   P-51D 44-84801   okt 1945    
N3-639   P-51D 44-84802   feb 1946    
N3-640   P-51D 44-84803   feb 1946    

Bronnen o.a. [B1] MIP 1979-2, [B36] Ward , [B5] Luchtv.kennis 1983-10 ,

* Opmerking: museumkist "H-307" in MLM (nu NMM) Soesterberg is voormalige Amerikaanse 44-12125, en werd voorzien van ML/KNIL kleuren; onderdelen lagen eerst bij TU-Delft.

 

 De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


 

Modelbouw P-51 Mustang

Modelbouw P-51 Mustang

Modellen (type)
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
? never seen
@ hard to find
1/72
1/48
1/32
P-51D/K:
Tamiya
Airfix (new);
Hasegawa/ Ace/ Minicraft;
Italeri;
Airfix / MPC/ UsAirfix (oud);
Heller/ Aurora (1974);
Seminar/ Academy (conversie P-51B);
Matchbox;
Revell;
FarmTex;
Bandai @
Monogram snaptite
 
Revell-Monogram
Testors;
Hasegawa;
Fujimi;
Hobbycraft;
AMT/ERTL;
Hawk/ Testors/ Italeri;
Arii;
Airfix;
ICM/ Revell/ AMG;
 
 
Tamiya (zeer goed!)
Zoukei-Mura;
Dragon (273201 met KNIL decals);
Hasegawa;
Trumpeter;
Doyusha;
Revell / Monogram;
Monogram "phantom met transparante delen"
 
 
 

> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal; niet alle P-51 modellen worden genoemd, alleen die voor de P-51D of K.

Schaal 1/24: Airfix / MPC / Heller , Trumpeter , Bandai

1/100: Accurate Miniatures, Airfix minikit, UPC

1/144:  Platz, Minicraft, Academy, Crown, Arii

BOXART P-51D:

  • academy-p51d-144
  • academy-p51d-72-2
  • academy-p51d-72
  • accurate-miniatures-p51d-100
  • ace-p51d-72
  • ahm-im-p51d-144
  • airfix-minikit-p51-100
  • airfix-p51d-24-2
  • airfix-p51d-24
  • airfix-p51d-48
  • airfix-p51d-72-oud-1
  • airfix-p51d-72-oud-2
  • airfix-p51d-72-oud-3
  • airfix-p51d-new-72
  • amg-p51d-48
  • amt-ertl-p51d-48
  • arii-p51d-48
  • aurora-heller-p51d-72
  • bandai-p51d-24
  • crown-p51-144
  • dragon-p51d-32
  • farmtex-p51d-72
  • fujimi-p51d-48
  • hasegawa-p51d-32
  • hasegawa-p51d-48
  • hasegawa-p51d-72-3
  • hasegawa-p51d-72
  • hawk-p51d-48
  • heller-airfix-p51d-24
  • heller-p51d-72
  • imc-p51d-48
  • italeri-f51d-72-2
  • italeri-f51d-72
  • matchbox-p51d-72-2
  • matchbox-p51d-72
  • minicraft-hasegawa-p51d-72-2
  • minicraft-hasegawa-p51d-72
  • minicraft-p51d-144
  • monogram-p51d-32
  • monogram-p51d-snaptite-72
  • monogram-p51d-transparant-32-2
  • monogram-p51d-transparant-32
  • mpc-airfix-72-oud
  • mpc-airfix-p51d-24
  • platz-p51d-144
  • revell-p51d-32
  • revell-p51d-72
  • seminar-p51d-72
  • tamiya-p51d-32
  • tamiya-p51d-72-2
  • tamiya-p51d-72-3
  • tamiya-p51d-72
  • testors-p51d-48
  • trumpeter-p51d-32
  • zoku-meira-p51d-32

.

Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)  
Schema Algemeen Kleur boven- en zijkanten Kleur onderzijde Details Opmerkingen
(1) ML-KNIL blank metaal romp;
aluminium lak diverse delen;
vleugel bovenzijde met aluminium verf (heel glad );
blank metaal   na de oorlog;
roundels of ned.vlaggen.
(2) . . . . .

Opmerkingen: niet duidelijk is of de vlaggen op beiden vleugelhelften werden gevoerd.


Kijk voor een bouwverslag van ons lid M.de Vreeze van de 1/32 Tamiya P-51D ML-KNIL hier....

IPMS Nederland tekening

ipms p51 mustang


FLIGHT MANUAL F-51D
Afbeeldingen handig voor de modelbouwer. Het is wel de USAF versie F-51D. Collectie M. de Vreeze (used with permission)

  • manual-f-51d-01
  • manual-f-51d-02
  • manual-f-51d-03
  • manual-f-51d-04
  • manual-f-51d-05

 

 De inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)