IPMS Nederland

ipms logo groot

nedmil-ipms-logo

NEDERLANDSE MILITAIRE LUCHTVAART IN PLASTIC

Login

Registreren of Wachtwoord opvragen e.d. heeft geen zin! Leden: gebruik de algemene inlogcode. Lees "inloggen op de IPMS website"

google translate

mip-link

winkelkaart logo

INFO Piper L-4/18/21 Super Cub

.

Fabriek Piper
Vliegtuig Cub/ Supercub/ Grasshopper 
Type-aanduiding J-4 / L-4 / L-18 / L-21
Cat 3, 4, 5, 8 --  totaal 230+ stuks


piper-l4-grasshopper
 

Informatie:

Twee persoons hoogdekker als licht transport- , opleidings- en verkenningsvliegtuig van C.G Taylor. (Die had een fabriekje met als feitelijke baas W.T. Piper) . De basis was de Taylor "Cub" E-2 vloog al in 1931. In 1935 volgde de J-2, die  was ietwat anders, al snel gevolgd door de J-3 Cub die officieel door de Piper fabriek werd geproduceerd. De Cub werd in de Tweede Wereldoorlog voor de USAAF gebouwd in de militaire versie bekend als Grasshopper en wel de O-59, L-4 of L-14.

In 1949 kwam de PA-18 of L-18 "Super Cub" welke sterk was verbeterd en de boxermotor zat onder de motorkap. Er werden zeer vele varianten van het type ontwikkeld met ook vele verschillende motoren en vermogens.  

Gegevens L-4 , L-18:  
 Spanwijdte: 10,7 m  
 Lengte: 6,83 m  
 Lycoming O170 motor 65 pk  
 Maximum snelheid circa 135 km/u  

Gegevens L-18C:  
 Lengte:  6,86 m  
 Spanwijdte:  10,73 m  
 Hoogte:  2,00 m  
 Continental C-90, circa 95 pk  
 Maximum snelheid circa  137 km/u  
 Vliegbereik:  735 km  
 Maximaal twee personen: 1 piloot en 1 waarnemer/passagier  

Gegevens L-21B "SuperCub"  
 Lengte:  6,86 m  
 Spanwijdte:  10,73 m  
 Hoogte:  2,00 m  
 Lycoming O-290-D2 van 135  pk  
 Leeggewicht: 410 kg
 Maximum startgewicht: 790 kg
 Maximum snelheid circa  200 km/u  
 Vliegbereik:  800 km  
 2 bemanningsleden
 Deze variant had (waarschijnlijk) een groter verticaal staartvlak en een hoogteroer met balansvlakken. Verder voorzien van flaps.

Nog wat varianten:
 J-4E Cub Coupe is een variant waar men naast elkaar zat met een lichte motor van 75pk;
 L-18 Super Cub 95 met een Continental C90-8F motor van 90 pk;
 L-21C heeft lichtere motor met 95 pk, een kleiner stabilo en geen flaps;  
 L-21A SuperCub  met Lycoming O-290-II 125 pk motor, een groot stabilo (met contragewichten) en enkele toestellen hadden flaps;  
 L-21B  SuperCub met Lycoming O-290-DII 135 pk motor, een groot stabilo en alle toestellen hadden flaps; 

Opmerking: de Taylorcraft L-2M leek sterk op de Piper L-4 en was ontwikkeld door Taylor in 1941 als model D. Maar het was een ander vliegtuig. 

Literatuur:
Modelbouw in Plastic
MIP 2010-5 Henk Hirs
IPMS Nederland 2010
Piper PA-18 Super cub serie luchtvaartencyclopedie G. Kamphuis Afd. Luchtvaartkennis juli/aug 1978
Gouvernementsvliegtuigen Ned.Antillen Luchtvaartkennis 2000-2 Gerard Casius Afd. Luchtvaartkennis 2000

.

Websites:
-- IPMS NL Piper Walkaround
-- http://en.wikipedia.org/wiki/Piper_J-3_Cub

 

FOTO GALERIJ:

  • indie-kisten-mdv-ar
  • piper-l18c-lvk-1
  • piper-l18c-lvk-2
  • piper-l21b-lvk-9-goth-auth
  • piper-l21c-lvk-8-gotha-auth
  • piper-l4-grasshopper
  • piper-l4j-jg-archive
  • piper-supercub-jg-archive
  • piper-supercub-l21-kluauthor
  • pipercub-ant-mdvcol
  • pipercub-mdv-arc7
  • pipercub-mdv-auth

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze


 

3. KLu Piper Super Cub

Cat 3. KLu / LSK

L-18C SuperCub:   R-30 t/m R-88;  59 stuks (1952-1968)  werden vanaf 1959 vervangen door...

L-21A/B SuperCub:  103 stuks (1952-1976);  L-21A nummers R201-R217 en L-21B nummers R101-186  

De eerste L-18C toestellen werden geleverd in het kader van de MDAP vanaf 1952. Er werden "8A-" registraties gebruikt wat later de "R-" registraties werden. Ze werden bij de KLu gewoonlijk de "Cub" genoemd en vlogen van 1952-1976. Ze werden gebruikt ten behoeve van o.a. LVO (lichte vliegopleiding), waarneming Landmacht en als sleep- en basisvliegtuig op vliegbases. In eerste instantie 298 squadron maar later vlogen ook 299 en 300 squadrons ermee. Vanaf 1955 kwamen er zo'n 17 L-21A kisten en ook zo'n 79 stuks L-21B toestellen via het Depot Vliegtuig Materieel uit de USA. Soms werd een A nog omgebouwd tot B.

Ze werden behalve voor verkenningen en lichte verbindingen ook gebruikt voor de opleiding voor "klein militair brevet". Veel vliegers gingen daarna door naar de andere typen bij de KLu. Luchtwaarnemers werden ook getraind.  De laatste SuperCub vloog in 1976 bij de KLu.

 

pipercub-mdv-arc7

Gecamoufleerde Pipercub met witte registratie. Foto: Collectie M. de Vreeze (used with permission)

piper-supercub-jg-archive

Gecamoufleerde Pipercub met  zwarte ??? registratie . Foto: Collectie Joop Gelauf  (used with permission)

pipercub-mdv-auth

Pipercub, later van vliegend museum van de Stichting KLu Historische Vlucht. Te zien zijn ook de binnen flaps en het hoogteroer met balansvlak . Foto: M. de Vreeze (used with permission)

piper l21b lvk 9 goth auth

L-21B. Foto: dhr. F.Goth via en met dank aan de Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)

piper l21c lvk 8 gotha auth

L-21C. Foto: dhr. F.Goth via en met dank aan de Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)

piper l18c lvk 1

Hier met oude registratie code "8A - ..". Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

piper l18c lvk 2

Met nog de oude type registratie. Foto uit en met dank aan Afd.LuchtvaartKennis collectie (used with permission)


Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het NIMH) :

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Een gele Piper cub. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Hier met fel rode kap. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Camo schema is hier goed te zien. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Onderhoudswerkzaamheden. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

 

Registratiegegevens Piper L-18C Super Cub KLu:
Registratie US-Fiscal Year-nr. Constructienr. Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
R-30 52-2427 18-2027 dec 1952 nov 1961 Afgeschreven Gilze
R-31 52-2428 18-2028   07-08-1953 Afgeschreven
R-32 52-2429 18-2029   jan 1958 Afgeschreven; in 1963 naar NLS met nog steeds regi R-32 ??
R-33 52-2430 18-2030     Naar Duitsland als D-EMAD
R-34 52-2431 18-2031     niet D-ELIH ??
R-35 52-2432 18-2032     Naar Duitsland als D-ENWO
R-36 52-2433 18-2033     Naar Duitsland als D-ENLC
R-37 52-2434 18-2034     Naar Duitsland als D-EMOR
R-38 52-2435 18-2035     werd PH-LUF
R-39 52-2437 18-2037     Naar Duitsland als D-EMAM
R-40 52-2445 18-2045     Type L-18C-PI; Werd PH-WJK, later naar Engeland als G-BAFV
R-41 52-2449 18-2049     Werd LX-AIT
R-42 52-2451 18-2051     Type L-18C-PI; werd LN-KCO
R-43 52-2436 18-2036     Type L-18C-PI; Werd PH-NLF
R-44 52-2450 18-2050     Type L-18C-PI; Naar Duitsland als D-EMKE
R-45 52-2452 18-2052     Type L-18C-PI; werd PH-NLB, later OO-SPE, later naar Engeland als G-AXLZ
R-46 52-2438 18-2038     Type L-18C-PI; Werd LN-KCP
R-47 52-2439 18-2039     Afgeschreven
R-48 52-2442 18-2042     Werd LN-KCR
R-49 52-2443 18-2043     Naar Duitsland als D-EMOD
R-50 52-2446 18-2046     Werd PH-JWK
R-51 52-2447 18-2047     Werd PH-NLE, later naar Engeland als G-AXGA
R-52 52-2448 18-2048     Type L-18C-PI; Naar Duitsland als D-EMVY
R-53 52-2460 18-2060     Werd niet OO-SPG ???
R-54 52-2461 18-2061 aug 1953 okt 1967 Werd LN-KCS
R-55 52-2466 18-2066     Type L-18C-PI; Naar Duitsland als D-ENWI
R-56 52-2460 18-2067     Naar Belgie als OO-SPG
R-57 52-2468 18-2068 dec 1953 10-11-1955 Afgeschreven Oldebroek
R-58 52-2469 18-2069     Werd LN-KCT
R-59 52-2470 18-2070     Werd OO-SPH
R-60 52-2471 18-2071     Afgeschreven
R-61 52-2472 18-2072     Naar Duitsland als D-ENAN
R-62 52-2473 18-2073     Werd PH-GAL
R-63 52-2474 18-2074   14-08-1953 Afgeschreven
R-64 52-2475 18-2075     Naar Frankrijk als F-BNLR,  N33617, PZ-NAX
R-65 52-2476 18-2076     Type L-18C-PI; Werd PH-WAN, OO-WAN, PH-WAN
R-66 52-2441 18-2041     Type L-18C-PI; Naar Duitsland als D-ENAS
R-67 52-2444 18-2044     Werd PH-NLG
R-68 52-2453 18-2053     Werd LN-KCU
R-69 52-2454 18-2054     Type L-18C-PI; werd LN-KCV
R-70 52-2455 18-2055     Type L-18C-PI; werd OO-SPF , G-BCMD
R-71 52-2456 18-2056     Naar Duitsland als D-ENAW, en OE-ANF
R-72 52-2457 18-2057     Type L-18C-PI; werd PH-NLD
R-73 52-2458 18-2058     Werd PH-JKB , D-EBHV
R-74 52-2459 18-2059     Type L-18C-PI; Werd LN-KCW
R-75 52-2440 18-2040     Naar Frankrijk als F-BNLQ
R-76 52-2462 18-2062     Type L-18C-PI; werd LN-KCX
R-77 52-2463 18-2063 feb 1954 30-10-1961 Afgeschreven
R-78 52-2464 18-2064 dec 1953 09-11-1957 Afgeschreven
R-79 52-2465 18-2065 feb 1955 nov 1961 Type L-18C-PI; Werd PH-CWA
R-80 53-4778 18-3178 mei 1957   uit Belgie; ex OL-L104; Afgeschreven
R-81 53-4779 18-3179 mei 1957   uit Belgie, ex OL-L105; Werd PH-ALM
R-82 53-4780 18-3180 mei 1957   uit Belgie, ex OL-L106; Werd PH-VCU
R-83 53-4781 18-3181 mei 1957   uit Belgie, Type L-18C-PI; ex OL-L107; Werd PH-VCV
R-84 53-4782 18-3182 mei 1957   uit Belgie, ex OL-L108; Naar Duitsland als D-ECQA
R-85 53-4783 18-3183 mei 1957   uit Belgie, ex OL-L109; Werd PH-JFF, later PH-VCU
R-86 53-4784 18-3184 mei 1957   uit Belgie, ex OL-L1 10; naar Duitsland als D-EDVO, OE-ALM
R-87 53-4785 18-3185 mei 1957   uit Belgie, ex OL-L1 11; PH-VCY; Bewaard MLM
R-88 53-4786 18-3186 mei 1957 okt 1967 uit Belgie, ex OL-L1 12; werd PH-WAL, latr PH-VCW

.

Registratiegegevens Piper L-21 Super Cub:
Registratie US-Fiscal Year-nr. Constructienr. Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
R-201 51-15685 18-1685   1969 L-21A; Naar Duitsland als D-EETT
R-202 51-15681 18-1681   1969 L-21A; Naar Duitsland als D-EEWO
R-203 51-15683 18-1683   1969 L-21A; naar PH-KAW
R-204 51-15687 18-1687   1969 L-21A; naar PH-GAI
R-205 51-15686 18-1686   1969 L-21A; naar PH-VCX
R-206 51-15658 18-1658     L-21A; gebruikt voor onderdelen ?
R-207 51-15672 18-1672     L-21A; Afgeschreven
R-208 51-15673 18-1673   1969 L-21A; Werd PH-GAV
R-209 51-15674 18-1674   1969 L-21A; Afgeschreven
R-210 51-15678 18-1678   1969 L-21A; Naar Duitsland als D-EGJN
R-211 51-15679 18-1679   dec 1971 L-21A; Afgeschreven; de R-211 werd later opgebouwd van de R-111
R-212 51-15680 18-1680   1969 L-21A; Werd OO-VZL
R-213 51-15682 18-1682     L-21A; Bewaard voor museum
R-214 51-15684 18-1684   1969 L-21A; Werd PH-KAZ
R-215 51-15690 18-1690   26-10-1966 L-21A; Afgeschreven
R-216 51-15691 18-1691   1969 L-21A; Werd PH-GAT
R-217 51-15692 18-1692   1969 L-21A; aar PH-LUC
R-218 51-15693 18-1693 mrt 1955   Afgeschreven direct na aflevering
R-219          ?
R-220          ?
R-221          ?
R-222          ?
R-223          ?
R-224          ?
R-225          ?
R-226          ?
R-227          ?

  Bronnen... zie hieronder...

Registratiegegevens Piper L-21B Super Cub KLu:
Registratie US-Fiscal Year-nr. Constructienr. Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
R-101 54-2329 18-3529 feb 1955 dec 1959 Afgeschreven
R-102 54-2330 18-3530 1955 27-07-1964 Afgeschreven
R-103 54-2331 18-3531   1969 Type L-21B-PI; civiel verkocht G-JCUB
R-104 54-2332 18-3532     civiel verkocht PH-RDM
R-105 54-2333 18-3533      
R-106 54-2334 18-3534   31-10-1961 Afgeschreven
R-107 54-2335 18-3535     Type L-21B-PI; Werd PH-DKE , G-GDAM
R-108 54-2336 18-3536      
R-109 54-2337 18-3537     Werd PH-GAZ
R-110 54-2338 18-3538   09-08-1973 Afgeschreven
R-111 54-2401 18-3801 1957 jan 1969 zie ook R-211 ; vanaf 1985 ingeschreven PH-VCY vliegend vanaf Seppe
R-112 54-2402 18-3602     Type L-21B-PI; Werd PH-DKC
R-113 54-2403 18-3803     naar Belgie als LB-01
R-114 54-2404 18-3804     Opslag
R-115 54-2405 18-3805     Opslag;
R-116 54-2406 18-3806      
R-117 54-2407 18-3807     Opslag naar Belgie als LB-02
R-118 54-2408 18-3808   20-07-1969 ??
naar Belgie als LB-02
R-119 54-2409 18-3809    ? Afgeschreven 20-07-1969
R-120 54-2410 18-3810     Opslag; gereserveerd was PH-KNB
R-121 54-241 1 18-3811   07-07-1967 Afgeschreven 7.7.67
R-122 54-2412 18-3812      
R-123 54-2413 18-3813      
R-124 54-2414 18-3814     Werd PH-APA
R-125 54-2415 18-3815     Afgeschreven
R-126 54-2416 18-3816     Opslag; gereserveerd was PH-KNG
R-127 54-2417 18-3817     Werd PH-DKB
R-128 54-2418 18-3818   14-06-1961 Afgeschreven
R-129 54-2419 18-3819      
R-130 54-2420 18-3820     Type L-21B-PI; Opslag
R-131 54-2421 18-3821     Opslag
R-132 54-2422 18-3822     werd OO-NED
R-133 54-2423 18-3823   12-08-1958 Afgeschreven
R-134 54-2424 18-3824     naar PH-WAC, OO-USA
R-135 54-2425 18-3825     naar OO-TAN
R-136 54-2426 18-3826     Opslag; gereserveerd was PH-KNF
R-137 54-2427 18-3827 1958 11-07-1974 Afgeschreven
R-138 54-2428 18-3828     Type L-21B-PI; Opslag, later naar MLM
R-139 54-2429 18-3829   17-07-1974 grond ongeval Twente
R-140 54-2430 18-3830     Tijdelijk gebruikt als PH-VCH; naar MLD
R-149 54-2439 18-3839     Tijdelijk gebruikt als PH-RDM; Opslag; gereserveerd was PH-TZc
R-150 54-2440 18-3840     Opslag; gereserveerd was PH-KNJ
R-151 54-2441 18-3841     Werd PH-GER
R-152 54-2442 18-3842     naar Belgie als LB-03
R-153 54-2443 18-3843     naar Belgie als LB-04
R-154 54-2444 18-3844     naar Belgie als LB-05
R-155 54-2445 18-3845     Werd OO-TAN
R-156 54-2446 18-3846     Type L-21B-PI; Naar MLD; werd later PH-DKF
R-157 54-2447 18-3847     Type L-21B-PI; Werd PH-GAX
R-158 54-2448 18-3848     Opslag
R-159 54-2449 18-3849     Opslag; gereserveerd was PH-KNL
R-160 54-2450 18-3850   okt 1976 Opslag;
R-161 54-2451 18-3851     Opslag Midden Zeeland?
R-162 54-2452 18-3852     Werd PH-WDR, later PH-LET
R-163 54-2453 18-3853     Type L-21B-PI; Werd PH-LET
R-164 54-2454 18-3854     Werd PH-DKA
R-165 54-2455 18-3855     Tijdelijk gebruikt als PH-CWA; Opslag; gereserveerd was PH-ZVC
R-166 54-2456 18-3856     Werd PH-AVE
R-167 54-2457 18-3857     Type L-21B-PI; Werd PH-DKG
R-168 54-2458 18-3858   08-01-1961 Afgeschreven ongeval Afsluitdijk
R-169 54-2459 18-3859     Werd PH-ZCT
R-170 54-2460 18-3860     Werd PH-WAS
R-171 54-2461 18-3861     Werd PH-JEB
R-172 54-2462 18-3862     Opslag; gereserveerd was PH-KNO
R-173 54-2463 18-3863     Werd PH-DKH
R-174 54-2464 18-3864     naar Belgie als LB-06
R-175 54-2465 18-3865     Opslag; gereserveerd was PH-ZCR
R-176 54-2466 18-3866     Werd PH-TIN
R-177 54-2467 18-3867     Opslag; gereserveerd was PH-KNR
R-178 54-2468 18-3868     Werd PH-VHO
R-179 54-2469 18-3869     Werd PH-WDT
R-180 54-2470 18-3870   10-06-1966 Afgeschreven Apeldoorn
R-181 54-2471 18-3871 1958 02-07-1975 Afgeschreven; Werd PH-GAU
R-182 54-2472 18-3872     Opslag; gereserveerd was PH-PNS
R-183 54-2473 18-3873     Opslag; gereserveerd was PH-KNT
R-184 54-2474 18-3874     Opslag
R-185 54-2475 18-3875   1966 werd D-EOAR
R-186 54-2476 18-3876 1958 okt 1976 Opslag; gereserveerd was PH-KNU

  Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd , [B32] KLu.regis. , [B18] KLu.Vliegt. , [B5] Luchtv.kennis 1978-6

Opmerking: museumkist "R-170" is een later aangekochte cub beschilderd in KLu schema.

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


 

4. MLD Piper Super Cub

Cat 4. MLD

2 Super Cub toestellen "geleend" van de KLu
kenmerken R140 en R156

piper-supercub-l21-kluauthor

Deze KLu kist werd ook geleend aan de MLD. Foto: Defensie voorlichtings-Centrum / Ministerie van Defensie (used with permission)


 Kijk voor de registratie details op de KLu pagina...

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


5. ML-KNIL Piper Cub

Cat 5. ML-KNIL

Piper L-4J Grasshopper ("Cub")
Indie 78 stuks , kenmerken PC001-028 en R301-R328., later extra registraties.

De ML-KNIL kreeg al in 1940 een tweetal civiele J-4E Cubs en ook werd een J-4 gevorderd van een vliegclub op Sumatra. Al gauw viel Indie in Japanse handen.  


Na de oorlog volgde de wederopbouw met vele Pipercubs die tweedehands werden aangeschaft, o.a. afkomstig van dumps uit de Filippijnen. (Er waren ook een tweetal Taylorcraft L-2M toestellen in gebruik. Deze leken sterk op de Pipercubs).  

Na de oorlog werd formeel 6 ArVa opgericht bij de ML-KNIL. Bij de formele oprichting beschikte het squadron nog niet over de aangekochte Piper Cubs en vloog het squadron met vijf in bruikleen gekregen Piper Cubs L-4J van de Bataafsche Petroleum Maatschappij. De BPM had deze mei 1946 gekocht uit voorraden op het Filippijnse eiland Leyte en ze kregen een PK- registratie. Augustus 1946 arriveerden de eerste Piper Cubs per schip in Soerabaja. De kisten voor de ML-KNIL kwamen op Tjililitan bij Batavia en een kist ging eind 1946 naar Andir (bij Bandoeng).

Mid 1947 waren meerdere Piper Cubs aangeschaft. De vijf kisten van de BPM werden formeel overgenomen (en kregen nummers R-329 t/m R-333). (de BPM kreeg vervolgens 5 andere kisten van de ML ter vervanging).

De toestellen gebruikt voor waarneming en allerlei andere lichte taken bij 17 ArVa squadron. De kisten werden ingedeeld bij een staf, en vijf patrouilles t.w. A, B, C, D en E welke vervolgens zouden worden gestationeerd op Tjililitan, Andir, Soerabaja, Semarang en Balikpapan. Als eerste werden de A/E-patrouille op sterkte gebracht. Vervolgens de B en D-patrouille. Daarnaast werden er nog twee Piper Cubs aan de C-patrouille toebedeeld daar deze twee toestellen had afgestaan aan de TrpCdt van Bali/Lombok.

De hoofdtaak van het squadron bestond uit het voeren van verkenningen voor de infanterie en het waarnemen/vuurleiding voor de artillerie. Daarnaast werd het squadron ook ingezet voor transport, verbindingen, bewakingen en het vervoer van post. De bedoeling was dat eind 1946 het squadron op Sumatra zou worden gestationeerd. Maar de toestellen van het nieuw gevormde 6 ArVa, dat de taak op Java moest overnemen, waren nog niet gearriveerd. Om toch aan de vraag aan luchtverkenning op Sumatra te kunnen voldoen werden de A, B en C patrouille eind 1946 verplaatst naar Sumatra en gestationeerd te Palembang (A-Patr), Padang (B-patr) en Medan (C-patr + staf). De Cubs van D en E-patrouilles bleven op Java en waren gestationeerd op Tjililitan en Semarang. Eind februari, begin maart 1947, na aankomst van 6 ARVA, werden de D en E-patrouilles opgeheven.

Tijdens de 1e politionele actie tegen de indonesische opstandelingen op 21 juli 1947, werden de Piper Cubs ingezet voor verkenningen boven Republikeins gebied en voor artillerie waarnemingen. Dit was niet zonder gevaar daar er veelvuldig op lage hoogte gevlogen werd.  In totaal heeft het squadron tijdens de 1e politionele actie meer dan 500 vluchten gevlogen.

Na de 1e politionele actie was het bezette gebied aanzienlijk vergroot en moest er ook grotere afstanden afgelegd worden. Om de afstanden te bekorten werden er door de Genie landingsstrips aangelegd in het nieuw bezette gebied waarop de Piper cubs makkelijk konden landen en starten. Een ander probleem betrof het tekort aan materieel en personeel. Van hogerhand werd, uit noodzaak, een beperking van vlieguren ingesteld ingaande 1948.

Tijdens de 2e politionele actie verzette het squadron weer veel werk en vloog het zo'n 350 sorties. Na de 2e politionele actie vloog het squadron de meeste sorties dan ooit. Dit had natuurlijk zijn weerslag op mens en materieel en evenals in 1948 werd een beperking ingesteld van het aantal vlieguren van de Piper Cubs.
Op 25 april 1950 werd het squadron opgeheven en na de Indonesische onafhankelijkheid gingen diverse kisten vanaf 1946 naar de AURI.


 

piper-l4j-jg-archive

L-4 grass hopper in Indie , zo te zien zonder flaps. Let ook op het schuine achterraam. Foto: Collectie Joop Gelauf  (used with permission)

indie-kisten-mdv-ar                                                              
Allerlei Indische kisten, de kist rechts voor met driehoek is een Piper J-4 Coupe; deze is herkenbaar aan de afwezigheid van een raam achter de vleugel en de wielkappen.  Foto: Collectie M. de Vreeze  (used with permission)


Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het NIMH) :

 

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Met vlag die een witte rand heeft. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

 

Registratiegegevens: J-4 Cub Coupe ML-KNIL
Registratie Tweede Registratie Constructie-nummer Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
PT-929     1940?   J-4E Cub Coupe
PT-930     1940?   J-4E Cub Coupe
geen     1941?   ex PK-ZSV; gevorderd vliegclub Sumatra

  Bronnen.. zie hieronder...

Registratiegegevens: L-4J Grasshopper ML-KNIL
Registratie Tweede Registratie Constructie-nummer Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
PC-001 PC4-001 / R301       eerst ook regi PC-1,
PC-002 PC4-002 / R302       eerst ook regi PC-2
PC-003 PC4-003 / R303       eerst ook regi PC-3
PC-004 PC4-004 / R304       eerst ook regi PC-4
PC4-005 R305        
PC4-006 R306        
PC4-007 R307        
PC4-008 R308        
PC4-009 R309        
PC4-010 R310        
PC4-011 R311        
PC4-012 R312        
PC4-013 R313        
PC4-014 R314        
PC4-015 R315        
PC4-016 R316        
PC4-017 R317        
PC4-018 R318        
PC4-019 R319        
PC4-020 R320        
PC4-021 R321        
PC4-022 R322        
PC4-023 R323        
PC4-024 R324        
PC4-025 R325        
PC4-026 R326        
PC4-027 R327        
PC4-028 R328        
A R329   juli 1946   PK-SAA, "geleend" van Bataafsche oliemaatschappij; juli 1947 formeel eigendom ML. (later een 2e identieke PK- regi toen de BPM andere kist kreeg)
B R330   juli 1946   PK-SAB, "geleend" van Bataafsche oliemaatschappij; juli 1947 formeel eigendom ML. (later een 2e identieke PK- regi toen de BPM andere kist kreeg); de latere 2e PK-SAB verongelukte oktober 1947 bij Tandjong Priok tijdens civiel gebruik.
C R331   juli 1946   PK-SAC, "geleend" van Bataafsche oliemaatschappij; juli 1947 formeel eigendom ML. (later een 2e identieke PK- regi toen de BPM andere kist kreeg)
D R332   juli 1946   PK-SAD, "geleend" van Bataafsche oliemaatschappij; juli 1947 formeel eigendom ML. (later een 2e identieke PK- regi toen de BPM andere kist kreeg)
E R333   juli 1946   PK-SAE, "geleend" van Bataafsche oliemaatschappij; juli 1947 formeel eigendom ML. (later een 2e identieke PK- regi toen de BPM andere kist kreeg)
  R335        
  R336        
  R337        
  R338        
  R339        
  R340        
  R341        
  R342        
  R343        
  R344        
  R345        
  R346        
  R347        
  R348        
  R349        
  R350        
  R351        
  R352        
  R353        
  R354        
  R355        
  R356        
  R357        
  R358        
  R359        
  R360        
  R361        
  R362        
  R363        
  R364        
  R365        
  R366        
  R367        
  R368        
  R369        
  R370        
  R371       Museum Pusat te Yogyakarta
  R372        
  R373        
  R374        
  R375        
  R376        
  R377        
  R378        
  R379        
  R380        

 Bronnen o.a. [B15] Luchtv.Indie , [B5] Luchtv.kennis 2003-2

Wie heeft meer gegevens? Graag uw bijdrage... neem contact op....

 

 Inhoud voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M. de Vreeze en W. Jonker (op de oude IPMS website) 


 

8. Ops Antillen Piper Cub

Cat 8.  Operaties Nederlandse Antillen

De Aeroclub Curacao was opgericht in juli 1938 en had 2 ? Pipercubs met een 40 pk motor. De clubleden waren een mix van burgers en aldaar werkzame Amerikanen.

De Tweede Wereldoorlog was uitgebroken. Er was dringend behoefte aan extra kisten want er was een Duitse onderzeebootdreiging. En Curacao en Aruba hadden voor de Geallieerden belangrijke olieraffinaderijen. De levering van bewapende Amerikaanse militaire vliegtuigen was vrijwel uitgesloten maar een paar lichte toestellen voor "military observation" wel.  Die extra kisten zouden tenminste een goede radio moeten hebben en wat nachtvliegvoorzieningen.

Twee Pipercubs met deze voorzieningen werden uiteindelijk via het Netherlands Purchasing Commission verkregen: Piper L-4B kisten die via Newark mei 1943 werden geleverd op Curacao.

Deze kisten van de Aeroclub met militaire nummers P-1 en P-2 werden gebruikt voor observatie vluchten boven de Benedenwindse eilanden.

pipercub ant mdvcol

De L-4B met latere civiele registratie. Foto collectie M. de Vreeze (used with permission)

Wie wil bijdragen met foto's van deze Antilliaanse kisten? Gebruik contact formulier... 

Lees meer over de Nederlandse Antillen tijdens de oorlog.

 

Registratiegegevens: L-4B Piper Cub (Nederlandse Antillen)
Registratie Tweede Registratie Constructie-nummer Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
P-1  - 43-1190 mei 1943 dec 1945 vanuit Newark naar de Aeroclub Curacao; crash december 1945 op Hato
P-2  PJ-GAD 43-1192 mei 1943 juli 1959 vanuit Newark naar de Aeroclub Curacao; later januari 1949 PJ-GAD. Juli 1959 waarschijnlijk buiten gebruik en de romp hergebruikt voor de latere aangekochte PJ-ACP. (Deze PH-ACP ex.43-1192 s/n 10053 was nog in 1972 in gebruik bij de Aeroclub Curacao)

 Bronnen o.a. [L1] MdV, [B5] Luchtv.kennis 2000-2 

Opmerking: de eerste Aeroclub Curacao Pipercub was in 1938 de PJ-AKA. De Aeroclub Aruba beschikte vanaf november 1942 over een Pipercub L-4B c/n 9488 43-627 met registratie PJ-AFA. Deze vloog zonder militaire nummer aldaar tot 1949.

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


 

Modelbouw Piper (Super) Cub

Modelbouw Piper (Super) Cub

Modellen (type)
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
? never seen
@ hard to find
1/72
1/48
1/32
J-3 Cub :
AZ Models ;
KP / Kopro/ Mastercraft;
CMR (resin);
Eduard;
AristoCraft;
Atkins (metal);
Meicraft;
Rareplanes (vac)
Hobbycraft;
Smer/ Heller (1/50)
 
.
Super Cub:
CMR (resin);
KP;
Broplan;
Artur (resin);
Airmodel (vacu)
Revell
Academy/ Minicraft;
Entex @;
Bandai @
 
Revell (Super cub)

> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal; de kisten hebben veel subversies zoals verschillen in ramen, motoren, vleugel en het beste is goed te kijken naar een foto van de gewenste kist.

1/144:  J-3 Cub: Dameya

1/100: Supercub: Faller

1/87: Supercub: Heljan set

1/35: Bronco

BOXART

  • academy-supercub-48
  • airmodel-supercub-72
  • az-models-j3-72
  • bandai-supercub-48
  • bronco-cub-35
  • broplan-supercub-72
  • cmr-supercub-72
  • dameya-cub-144
  • eduard-l4-transparant-72
  • entex-supercub-48
  • heljan-set-87
  • heller-cub-50
  • hobbycraft-j3-48
  • kp-l18-72
  • kp-l4-72-2
  • kp-l4-72-3
  • kp-l4-72
  • meicraft-l4-72
  • minicraft-supercub-48
  • rareplane-l4-72
  • revell-supercub-32-2
  • revell-supercub-32
  • revell-supercub-48
  • smer-j4-50-2
  • smer-j4-50

 

Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)  
Schema Algemeen Kleur boven- en zijkanten Kleur onderzijde Details Opmerkingen
(a) eerste schema <K80> donkergroen (dark green)

<K120> khaki (dark earth)

    rondom
(b) herzien (~1973) <K123> bruingroen

<K120> khaki (dark earth)

    rondom ;
grote variatie in patronen;
(c)   <K60> Identification yellow <K60> Identification yellow   overall les schema
(d) ML-KNIL <K126 > Olive drab
<K86> Medium green (soms)
<K24 > Neutral gray   L-4 grasshopper:
direct na oorlog in Indie;
soms vlekken patroon met medium green

 

 

Tekeningen van en beschikbaar gesteld door Wilko Jonker (used with permission):

Piper Cub en SuperCub

Piper L 4J Cub 1
en meer.....

  • Piper_L-4J_Cub-1
  • Piper_L-4J_Cub-2
  • Piper_L-4J_Cub-3
  • Piper_L-4J_Cub-4
  • Piper_L-4J_Cub-5
  • Piper_PA18-95_SuperCub-1
  • Piper_PA18-95_SuperCub-2
  • Piper_PA18_135-SuperCub-1
  • Piper_PA18_135-SuperCub-1B
  • Piper_PA18_135-SuperCub-2
  • Piper_PA18_135-SuperCub-3
  • Piper_PA18_135-SuperCub-4-60jrKLu
  • Piper_PA18_135-SuperCub-4

 

 De inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


 

ipms logo groot

nedmil-ipms-logo

NEDERLANDSE MILITAIRE LUCHTVAART IN PLASTIC

Login

Registreren of Wachtwoord opvragen e.d. heeft geen zin! Leden: gebruik de algemene inlogcode. Lees "inloggen op de IPMS website"

google translate

mip-link

winkelkaart logo