IPMS Nederland

INFO Republic F-84 E/G Thunderjet

.

Fabriek Republic
Vliegtuig Thunderjet
Type-aanduiding F-84
Cat 3 --  totaal 187 stuks
F-84E / F-84G


republic-f84-profile

Informatie:

Republic USA, jager met straalmotor en rechte vleugel (Thunderjet); tactische jager, eerste vlucht XP-84 februari 1946. De ontwikkeling begon al in de Tweede Wereldoorlog. Productie aflevering vanaf juni 1947 maar het was het begin van het straaltijdperk dus er waren nogal wat problemen met de betrouwbaarheid van met name de J35 motor.  
De F-84E versie was een ontwikkeling met een 30 cm langere romp dan de F-84D, J35-A-17 motor en met wat verbeteringen in constructie en ook in systemen. Zo konden de pylons met eventuele bewapening worden afgeworpen in noodgevallen. Er  kwam een verkennings-wingpod beschikbaar met daarin camera's geinstalleerd.  

Het type bleek in 1950 in Korea niet zo geschikt voor het luchtgevecht als de F-86 Sabre maar wel voor het aanvallen van gronddoelen als taktische bommenwerper. Vele Thunderjets werden na de oorlog ter beschikking gesteld aan de NAVO landen onder het MDAP programma.  

De F-84G versie kreeg (vanaf serie 84G-25) een sterkere J35-A-29 motor met een iets kortere staartpijp; dit was te zien doordat de romp precies eindigde bij de achterkant van het richtingsroer. Er kwamen nog wat luchtkleppen in het romp-onderstuk onder de cockpit met veel meer luchtgaten (in de praktijk zijn er later op oudere F-84E's ook de remkleppen van de F-84G te zien). De constructie werd versterkt inclusief die van de cockpitkap. Dit was te zien met frames in de kap, later werd deze kap ook geinstalleerd op oudere F-84 kisten. Ook werd een nieuwe gunsight geinstalleerd. Verder kon deze versie in de lucht worden bijgetankt met een tankvulsysteem in de linkervleugel-voorrand en was de USAF F-84G in staat een nucleaire bom af te werpen. Eerste afleveringen van de F-84G begonnen juli 1951 aan de USAF en er werden er zo'n 3000 gebouwd.  

Het was nogal een kale kist met weinig apparatuur, dat er gewoon niet in zat. Basic flying met de basis instrumenten.  
 ------------------------
Gegevens F-84G Thunderjet:
 Lengte:  11,6 m  
 Spanwijdte:  11,07 m / 13,1 m inclusief tiptanks.
 Hoogte:  3,92 m  
 Allison J-35-A-29  motor met 2250 kg stuwkracht  
 Leeggewicht: 4650 kg
 Maximale startgewicht: 8150 kg
 Maximale snelheid:  960 km/u  
 Vliegbereik:  1600 km
 Bewapening:  6 x 12,7 mm mitrailleurs (4 in neus, 2 in vleugelwortel), 2045 kg uitwendige last raketten of bommen; (KLu ook 4x ATAR 6 " raketten). 


Literatuur:
Modelbouw in Plastic werkgroep 1976-3 . IPMS Nederland
Modelbouw in Plastic foto's en artikel 2003-2 H.G. Berfelo en A. Vos IPMS Nederland
F-84 Thunderjet in action Davis In Action no. 1061 . Squadron signal
F-84 Thunderjet Kinzey Detail and Scale Vol.59 1999 Details and Scale Inc.
F-84 Thunderjet KLu/LSk T.van Kampen Dutch Profile no.12 Dutch Profile

.

Websites:
IPMS Nederland Thunderjet Walkaround
- https://en.wikipedia.org/wiki/Republic_F-84_Thunderjet

 

FOTO GALERIJ:

  • f84g-wj-author
  • rep-thunderjet-Rednoses-2-min
  • republic-f84-mdv-a2
  • republic-f84-profile
  • republic-f84e-2-mindef-author

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze



3. KLu Republic F-84 Thunderjet

Cat 3.  KLu

Thunderjets (geen pijlvleugel)  
 F-84E:   21 stuks,   kenmerken  K1 -K21 (in het begin nog met FS- codes)
 F-84G: 166 stuks,  kenmerken  K22-K187  

Thunderjets vlogen van 1951-1956 bij de KLu. De eerste 41 stuks werden geleverd onder het Amerikaanse MDAP programma. In maart 1951 kwamen de eerste F-84E toestellen aan op Volkel en na de formele overdracht door Eisenhower juli 1951 op Ypenburg resorteerden de kisten onder het commando taktische luchtstrijdkrachten (CTL) in de rol van jachtbommenwerper. In de loop der jaren werden nogal wat wisselende codes op de neus vermeld. 

De F-84E  vloog te beginnen bij no. 311 squadron op Volkel en mei 1951 was een grote NATO oefening genaamd "Umbrella".

De F-84G  vloog uiteindelijk van 1952 tot 1956 bij no. 306, 311, 312, 313, 314 (opgericht mei 1952 op Eindhoven) en no. 315 squadrons. Reeds in 1952 kwam de versie F-84G. Sommige Thunderjets vlogen vanaf mei 1954 bij 306 squadron (op Volkel) als fotoverkenner met een camera in de tip van de linker T-33 tiptank (welke tip draaibaar was). Ze vlogen ook vanaf het Duitse Buckeburg en Laarbruch.

De Thunderjet was weinig geavanceerd. Vliegkaarten werden los meegenomen voor navigatie en de vlieger moest met zijn basistechnieken de missie uitvoeren. De Thunderjets namen deel aan vele NAVO oefeningen. Ook werd er een demonstratie team opgezet "The Red Noses" in 1952. Later kwam in 1955 het DASH-4 demoteam. 

Helaas waren er nogal wat ongevallen met de kist en het vliegen met straalvliegtuigen bleef in die tijd riskant.  De Thunderjets  werden vervangen door de F-84F Thunderstreak en de laatste Thunderjet vloog augustus 1956 bij de KLu.

f84g-wj-author

Kist in het oude MLM museum. Foto: Wilko Jonker (used with permission)

rep-thunderjet-Rednoses-2-min

Thunderjet van 314 squadron. Foto: Archief Ministerie van Defensie via W.Jonker  (used with permission)

republic-f84-mdv-a2                                                                             
315 uitmonstering van een poortwachter maar de vorm van de neusband lijkt niet te kloppen...  Foto: Collectie  M.de Vreeze  (used with permission)

republic-f84e-2-mindef-author

Foto: Defensie voorlichtings-Centrum / Ministerie van Defensie (used with permission)


Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het NIMH) :

De eerste KLu F-84E Thunderjets vlogen nog met USAF registratie en zonder KLu roundels. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Deels nog met Amerikaanse regi bij aflevering. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Kist van 315 squadron. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Kits van "Red noses" demo team van 314 squadron. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Het team "Red noses". Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Thunderjet met bommen en raketten bewapend. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

RATO assisted start. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Volgooien maar! Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

De V-stelling is goed hier te zien van de vleugel. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Mooie detail opname van de frame kap. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Met losse ladder tegen de romp aan. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Test kist en de verschillende meyaaltinten zijn goed te zien. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

 -------------------

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Cockpit detail (kap is afgeworpen). Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Instrumentenpaneel F-84E. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Blik in de cockpit bij een F-84E. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Instrumentenpaneel F-84E museumkist. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Instrumentenpaneel F-84E. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Instrumentenpaneel F-84E. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Motoronderhoud met staart verwijderd. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

 

Registratiegegevens Republic F-84E Thunderjet: (In de loop der jaren werden nogal wat wisselende codes op de neus vermeld.)
Registratie Fiscal Year-nr. sub-type

Squadron-code o.a..

Datum in dienst Datum uit dienst Uit dienst/ Opmerkingen
K-1 50-1832 F-84E-20-RE    maart 1951 feb 196  
K-2 50-1827 F-84E-20-RE    april 1951 juli 1952  
K-3 50-1828 F-84E-20-RE     feb 1962  
K-4 50-1829 F-84E-20-RE     maart 1957  
K-5 51-9585 F-84E-30-RE TP-6      
K-6 51-9583 F-84E-30-RE TP-25   nov 1956 Bewaard; eerst TH Delft, vervolgens MLM, later naar Belgie, nu museum Florennes in BAF schema
K-7 51-9589 F-84E-30-RE       Afgeschreven 1956; 
K-8 51-9591 F-84E-30-RE TP-2   jun 1956 Afgeschreven 1956; secties naar TH Delft, daarna MLM; nu gebruikt in demo opstelling in NMM.
K-9 51-9592 F-84E-30-RE     05-06-1952 Afgeschreven 1952 ongeval Marsdiep;
K-10 51-9593 F-84E-30-RE     11-01-1952 Afgeschreven 1952 ongeval Volkel; 
K-11 51-9594 F-84E-30-RE TP-24     Delen HTS Haarlem
K-12 51-9597 F-84E-30-RE     07-02-1952 Afgeschreven 1952 ongeval Leeuwarden
K-13 51-9598 F-84E-30-RE     maart 1957  
K-14 51-9595 F-84E-30-RE     10-07-1952 ongeval
K-15 51-9596 F-84E-30-RE     21-01-1952 ongeval Ijsselmeer
K-16 51-9604 F-84E-30-RE     jan 1954  
K-17 51-9621 F-84E-30-RE     16-10-1952 Afgeschreven landingsongeval Mill;
K-18 51-9610 F-84E-30-RE     maart 1957 Bewaard 1957; 
K-19 51-9590 F-84E-30-RE     23-05-1952 Afgeschreven ongeval Mill Uden botsing K-33
K-20 51-9612 F-84E-30-RE    maart 1952 04-07-1952 ongeval Volkel; 
K-21 51-9611 F-84E-30-RE    maart 1952    

.

Registratiegegevens Republic F-84G Thunderjet:
Registratie
Fiscal Year-nr.
sub-type
Squadroncode o.a..
Datum in Dienst
Datum uit dienst
Opmerkingen
K-22
51-9623
F-84G-2-RE 
 
april 1952
28-01-1953
Afgeschreven ongeval Venhorst
K-23
51-9704
 F-84G-2-RE
 
april 1952
nov 1956
Afgeschreven 1956
K-24
51-9652
 F-84G-2-RE
 
 
dec 1956
Naar Griekenland
K-25
51-9663
 F-84G-2-RE
 
 
okt 1955
Naar Denemarken
K-26
51-9688
 F-84G-2-RE
 
 
nov 1956
via Frankrijk naar USAF 1956
K-27
51-9701
 F-84G-2-RE
 
 
04-02-1955
Afgeschreven door ongeval
K-28
51-9725
 F-84G-2-RE
 
 
mei 1956
Naar Griekenland
K-29
51-9636
 F-84G-2-RE
 
 
11-08-1952
Afgeschreven door ongeval
K-30
51-9672
 F-84G-2-RE
TC-9
 april 1952
aug 1956
Naar Denemarken
K-31
51-9732
 F-84G-2-RE
 
 
mei 1956
Naar Griekenland
K-32
51-9666
 F-84G-2-RE
 
 
28-12-1954
Afgeschreven ongeval Breitenburg (D)
K-33
51-9692
 F-84G-2-RE
 
 
23-05-1952
Afgeschreven ongeval Mill botsing K-19
K-34
51-9703
 F-84G-2-RE
 
 
maart 1957
via Frankrijk naar USAF 
K-35
51-9713
 F-84G-6-RE
 
 
06-08-1953
Afgeschreven ongeval Ijsselmeer
K-36
51-9710
 F-84G-6-RE
PP-4
mei 1952
jan 1957
Naar Denemarken
K-37
51-9706
 F-84G-6-RE
 
 
dec 1956
Naar Turkije
K-38
51-9718
 F-84G-6-RE
 
 
jan 1957
Naar Denemarken
K-39
51-9682
 F-84G-2-RE
 
 
aug 1956
Naar Denemarken
K-40
51-9722
 F-84G-6-RE
 
 
dec 1955
Naar Denemarken
K-41
51-9760
 F-84G-6-RE
 
 jul 1952
23-03-1954
Afgeschreven ongeval Eindhoven
K-42
51-9787
 F-84G-6-RE
 
 
april 1954
Naar Denemarken
K-43
51-9971
 F-84G-11-RE
 
 
24-10-1953
Afgeschreven ongeval Leeuwarden
K-44
51-10029
 F-84G-11-RE
 
jun 1952
01-03-1955
Afgeschreven ongeval Eindhoven
K-45
51-9737
 F-84G-6-RE
 
jun 1952
jan 1957
Naar Denemarken
K-46
51-9771
 F-84G-6-RE
 
 
dec 1955
Naar Denemarken
K-47
51-9776
 F-84G-6-RE
 
 
09-09-1952
Afgeschreven na ongeval
K-48
51-10001
 F-84G-11-RE
 
 
06-08-1952
Afgeschreven na ongeval
K-49
51-10017
 F-84G-11-RE
 
 
okt 1955
Naar Denemarken, eind 1955 verongelukt daar
K-50
51-9978
 F-84G-11-RE
 
 
aug 1956
Naar Denemarken
K-51
51-10005
 F-84G-11-RE
 
jul 1952
29-04-1955
Afgeschreven ongeval botsing K-183 bij Wintelre
K-52
51-10007
 F-84G-11-RE
 
 
mei 1957
Naar Turkije
K-53
51-9724
 F-84G-6-RE
 
 
jul 1956
Naar Denemarken
K-54
51-9783
 F-84G-6-RE
 
 
dec 1957
 
K-55
51-9991
 F-84G-6-RE
 
 
01-07-1953
Afgeschreven na botsing K-82 bij Kleine Brogel (B) tijdens formatie vlucht 40jr KLu
K-56
51-9780
 F-84G-6-RE
 PP-14 , PP-16
 
okt 1956
via Frankrijk naar USAF
K-57
51-9810
 F-84G-6-RE
 
 
dec 1957
Naar Turkije
K-58
51-10037
 F-84G-6-RE
 
 
okt 1955
Naar Denemarken
K-59
51-9973
 F-84G11-RE
 
 
dec 1955
Naar Denemarken
K-60
51-9951
 F-84G-6-RE
 
 
jan 1956
Naar Denemarken
K-61
51-9972
F-84G-11-RE 
 
 
dec 1955
Naar Denemarken
K-62
51-9768
 F-84G-11-RE
 
 
11-02-1953
Afgeschreven ongeval Gutersloh (D)
K-63
51-9984
 F-84G-11-RE
 
jul 1952
april 1957
Naar USAF 1956
K-64
51-9985
 F-84G-11-RE
DU-19
 
04-06-1953
Afgeschreven 1953 na landingsongeval
K-65
51-9940
 F-84G-6-RE
 
 
dec 1955
Naar Denemarken
K-66
51-10004
 F-84G-11-RE
TD-9
 
okt 1957
Naar Turkije
K-67
51-9781
 F-84G-6-RE
 
 
28-08-1953
Afgeschreven ongeval Deurne
K-68
51-9989
 F-84G-11-RE
 
 
maart 1957
Naar USAF via Frankrijk
K-69
51-9785
 F-84G-6-RE
 
 
jul 1956
Naar Denemarken
K-70
51-9788
 F-84G-6-RE
 
 jul 1952
jun 1957
Naar USAF
K-71
51-10166
 F-84G-11-RE
 
 
okt 1957
Naar Joegoslavie !!
K-72
51-10154
 F-84G-11-RE
 
 
maart 1957
Naar USAF
K-73
51-10003
 F-84G-11-RE
 
 
okt 1956
Naar USAF
K-74
51-9979
 F-84G-11-RE
PP-20
 
03-05-1956
Afgeschreven ongeval Ouddorp
K-75
51-10176
 F-84G-11-RE
 
 
20-07-1955
Afgeschreven ongeval Leiderdorp
K-76
51-10194
 F-84G-11-RE
 
 
mei 1956
Naar Portugal; nu in school bij Ota / Vila Franca als "5201"
K-77
51-10216
 F-84G-11-RE
 
 
okt 1955
Naar Denemarken
K-78
51-9791
 F-84G-6-RE
 
 
jun 1957
Naar USAF 1957
K-79
51-9970
 F-84G-11-RE
 
 
dec 1955
Naar Denemarken
K-80
51-10013
 F-84G-11-RE
 
 
okt 1955
Naar Denemarken
K-81
51-10203
 F-84G-11-RE
 
 
nov 1955
Naar Denemarken
K-82
51-9767
 F-84G-6-RE
 
aug 1952
01-07-1953
Afgeschreven botsing Kleine Brogel met K-55 tijdens formatie vlucht 40jr KLu
K-83
51-9974
 F-84G-11-RE
 
 
okt 1955
Naar Denemarken
K-84
51-10189
 F-84G-11-RE
 
 
 1955
Naar Denemarken
K-85
51-10178
 F-84G-11-RE
 TC-1
 
 1957
Bewaard
K-86
51-10009
 F-84G-11-RE
 
 
 1957
Naar USAF via Frankrijk
K-87
51-9996
 F-84G-11-RE
 
 
16-09-1955
Afgeschreven ongeval Scheeren (D)
K-88
51-9915
 F-84G-6-RE
 
 
 dec 1955
Naar Denemarken
K-89
51-10158
 F-84G-11-RE
 
 
10-02-1953
Afgeschreven ongeval
K-90
51-9994
 F-84G-11-RE
 
 
 1957
naar Denemarken
K-91
51-10172
 F-84G-11-RE
 
 
 1957
Naar Turkije
K-92
51-10193
 F-84G-11-RE
 
 
19-07-1955
Afgeschreven ongeval Tienen (B)
K-93
51-10201
 F-84G-11-RE
 
aug 1952
 dec 1957
Afgeschreven 1957; delen TH Delft
K-94
51-10188
 F-84G-11-RE
 
 
 nov 1956
Naar USAF 1956
K-95
51-10198
 F-84G-11-RE
 
 
 1957
Naar Turkije
K-96
51-9885
 F-84G-11-RE
 
 
 1956
Naar Denemarken
K-97
51-10006
 F-84G-11-RE
 
 
08-03-1953
Afgeschreven ongeval
K-98
51-10019
 F-84G-11-RE
 
 
15-07-1953
Afgeschreven ongeval
K-99
51-10141
 F-84G-11-RE
 
 
 
Naar USAF 1957
K-100
51-9916
 F-84G-6-RE
 
 sep 1952
 
Naar USAF, 1957
K-101
51-9918
 F-84G-6-RE
8T-23
 
 
Naar USAF 1957
K-102
51-9941
 F-84G-6-RE
 
 
 
Naar USAF 1957
K-103
51-9933
 F-84G-6-RE
 
 
14-04-1954
botsing bij Hillegom met MLD Seafury "F-9"; Afgeschreven
K-104
51-9789
 F-84G-6-RE
 
 
 1957
Naar Turkije
K-105
51-10192
 F-84G-11-RE
 
 
 
Naar USAF 1957
K-106
51-10148
 F-84G-11-RE
 
 
 1956
Naar Turkije
K-107
51-10181
 F-84G-11-RE
 
 
 1955
Naar Denemarken
K-108
51-9838
 F-84G-6-RE
 
 
 1955
Naar Denemarken; nu school Karup als "SI-A / FS-838"
K-109
51-9900
 F-84G-6-RE
 
 
26-03-1953
Afgeschreven ongeval
K-110
51-10213
 F-84G-11-RE
 
 
 
Naar USAF 1957
K-111
51-9967
 F-84G-11-RE
8T-23
 
 1957
Naar Turkije
K-112
51-10147
 F-84G-11-RE
 
 
 
Naar USAF 1956
K-113
51-10205
 F-84G-11-RE
 
 
 
Naar USAF 1956
K-114
51-10206
 F-84G-11-RE
 
 
17-05-1954
ongeval Eindhoven
K-115
51-10008
 F-84G-11-RE
 
 
 
Naar USAF 1956
K-116
51-10208
 F-84G-11-RE
 
1952
13-05-1953
Afgeschreven Bielefeld
K-117
51-10187
 F-84G-11-RE
PP-3
 
 
Naar USAF 1957
K-118
51-10209
 F-84G-11-RE
 
 
 aug 1956
Naar Denemarken
K-119
51-10183
 F-84G-11-RE
 
 
 
Naar Turkije
K-120
51-10207
 F-84G-11-RE
 
 okt 1952
07-01-1954
Afgeschreven ongeval Brummen na botsing K-179
K-121
51-10563
 F-84G-16-RE
 
 
 
Naar USAF 1956
K-122
51-10564
 F-84G-16-RE
 
 
 1956
Naar Denemarken
K-123
51-10567
 F-84G-16-RE
 
 
 
Afgeschreven 1957, in delen
K-124
51-10597
 F-84G-16-RE
 
 
 
Naar USAF 1957
K-125
51-10764
 F-84G-16-RE
DU-19
 
 
Naar USAF 1957
K-126
51-10777
 F-84G-21-RE
 
 
 jan 1957
Naar Denemarken A177, nu Flyemuseum Helsingor als Deense "SY-H"
K-127
51-10770
 F-84G-21-RE
 
 
01-06-1953
Afgeschreven ongeval Lopik
K-128
51-10773
 F-84G-21-RE
 
 
24-06-1955
Afgeschreven Lippstadt (D)
K-129
51-10782
 F-84G-21-RE
 
 
13-03-1954
Afgeschreven ongeval
K-130
51-10804
 F-84G-21-RE
 
 
 
Naar USAF 1956
K-131
51-10607
 F-84G-16-RE
 
 
1953
Afgeschreven
K-132
51-10767
 F-84G-21-RE
 
 
1954
Afgeschreven
K-133
51-10794
 F-84G-21-RE
 
 
 1957
Naar Turkije
K-134
51-10650
 F-84G-16-RE
 
 
 
Naar USAF 1957
K-135
51-10599
 F-84G-16-RE
 
 
26-09-1955
Afgeschreven ongeval Cleef (B)
K-136
51-10768
 F-84G-21-RE
 
 
 1957
Afgeschreven 1957 economisch
K-137
51-10803
 F-84G-21-RE
 
 dec 1952
25-10-1954
Afgeschreven ongeval Eindhoven
K-138
51-10875
 F-84G-21-RE
 
 
 
Naar USAF 1957
K-139
51-10774
 F-84G-21-RE
PP-11
1952
1956
Naar Denemarken
K-140
51-10916
 F-84G-21-RE
 
1953
 1956
Naar Denemarken
K-141
51-10185
 F-84G-21-RE
 
 
17-07-1953
Afgeschreven ongeval Groes
K-142
51-10910
 F-84G-21-RE
 
 
 dec 1957
Naar Joegoslavie !!
K-143
51-10210
 F-84G-11-RE
 
 
 1957
Naar Turkije
K-144
51-10799
 F-84G-21-RE
 
 
 1956
Naar Denemarken
K-145
51-10931
 F-84G-21-RE
 
 
18-11-1953
Afgeschreven ongeval Wanrooy
K-146
51-10954
 F-84G-21-RE
 
 
16-07-1954
Afgeschreven ongeval Olst
K-147
51-10922
 F-84G-21-RE
 
 
24-06-1954
Afgeschreven bij Ameland
K-148
51-10908
 F-84G-21-RE
 
 
 1957
Naar Turkije
K-149
51-10946
 F-84G-21-RE
 
 
29-08-1955
Afgeschreven na ongeval
K-150
51-10933
 F-84G-21-RE
 
 feb 1953
 1957
Naar Denemarken
K-151
51-10921
 F-84G-21-RE
 
 
 1957
Naar Turkije met delen K-149
K-152
51-10939
 F-84G-21-RE
 
 
26-05-1954
Afgeschreven ongeval
K-153
51-10941
 F-84G-21-RE
 
 
 
Naar Portugal
K-154
51-10934
 F-84G-21-RE
 
 
08-3-1956
Afgeschreven ongeval Volkel
K-155
51-10962
 F-84G-21-RE
 
 
 
Afgeschreven 1957 economisch
K-156
51-10919
 F-84G-21-RE
 
 
 
Naar USAF 1956
K-157
51-10925
 F-84G-21-RE
 
 
 1957
Naar Joegoslavie
K-158
51-10926
 F-84G-21-RE
 
 
 
Naar USAF 1956
K-159
51-10951
 F-84G-21-RE
 
 
12-11-1953
Afgeschreven ongeval Ijsselmeer
K-160
51-9729
 F-84G-6-RE
 
 maart 1953
 1956
Naar Turkije
K-161
51-10932
 F-84G-21-RE
 
 
 
Naar USAF 1956
K-162
51-10936
 F-84G-21-RE
 
 
 
Afgeschreven 1956 economisch
K-163
51-11149
 F-84G-26-RE
 
 
 
Naar USAF 1958
K-164
51-16735
 F-84G-26-RE
 
 
 
Naar USAF 1956
K-165
52-2899
 F-84G-31-RE
 
 
 
Afgeschreven 1957 economisch
K-166
51-11077
 F-84G-26-RE
 
 
09-03-1955
Afgeschreven ongeval bij Utrecht
K-167
51-16727
 F-84G-31-RE
 TB-22
 
 dec 1957
Afgeschreven 1957, later poortwachter Eindhoven met eerst code "K-85" (later "K-167" TB-22 )
K-168
51-11233
 F-84G-26-RE
 
 
08-11-1953
Afgeschreven na buiklanding
K-169
51-16745
 F-84G-31-RE
 
 
 
Naar USAF 1956 later Turkije
K-170
51-10776
 F-84G-21-RE
 
 april 1953
18-11-1953
Afgeschreven ongeval  Erp
K-171
51-10806
 F-84G-21-RE
 
 
 april 1958
Bewaard; poortwachter KMA Breda, vervolgens Gilze-Rijen als "K-40" ; nu als "K-171/DU-24" in MLM in kratten opslag.
K-172
51-11230
 F-84G-26-RE
 
 
 1957
Afgeschreven 1957 economisch
K-173
51-10949
 F-84G-26-RE
 
 
 
Naar USAF 1956
K-174
52-3066
 F-84G-31-RE
 
 
 1955
Naar Denemarken
K-175
52-2990
 F-84G-31-RE
 
 
Afgeschreven economisch ?
K-176
52-3062
 F-84G-31-RE
 
 
11-05-1955
Afgeschreven ongeval Volkel
K-177
52-3077
 F-84G-31-RE
 PP-20
 
 
Afgeschreven USAF 1956 ??? of naar Griekenland?
K-178
52-3049
 F-84G-31-RE
 
 
24-06-1953
Afgeschreven ongeval Lippstadt (D)
K-179
52-3034
 F-84G-31-RE
 
 
07-01-1954
Afgeschreven ongeval Brummen na botsing K-120
K-180
52-2952
 F-84G-31-RE
 
 mei 1953
dec 1957
Afgeschreven 1957 economisch
K-181
52-2965
 F-84G-31-RE
 
 
23-03-1956
Afgeschreven ongeval Nordhorn (D)
K-182
52-3010
 F-84G-31-RE
 
 
 
Afgeschreven 1957 economisch
K-183
52-2984
 F-84G-31-RE
 
 
mei 1955
Afgeschreven economisch
K-184
52-299 1
 F-84G-31-RE
 
 
 juli 1956
Naar Denemarken, aldaar feb 1957 onegval
K-185
52-3032
 F-84G-31-RE
 
 
31-01-1956
Afgeschreven na landingsongeval Eindhoven
K-186
51-16689
 F-84G-26-RE
 
 
 aug 1956
Naar Denemarken
K-187
52-2981
 F-84G-31-RE
 
jun 1953
 jul 1956
Naar Denemarken
K-188 52-3120 ?     jun 1953 aug 1953 naar Noorwegen
K-189 52-3148 ?     jun 1953 aug 1953 naar Noorwegen

 Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd , [B32] KLu.regis.  , [B18] KLu.Vliegt. 

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


 

Modelbouw Republic Thunderjet

Modelbouw Republic Thunderjet F-84 E/G

Modellen (type)
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
? never seen
@ hard to find
1/72
1/48
1/32
F-84E/G Thunderjet:
Academy / Italeri  ;
Hobbyboss  ;
Aeromaster  ;
Heller  ;
Chematic/ Aga   ;
Mistercraft/ Mastercraft ;
KP
Nakotne
Plastyk/ Inplast
Frog/Tri-ang
RareJets- Rareplane (vacu)
Tamiya
Revell-Monogram;
Battle Axe;
Karo-As;
ProModeller @
Hawk
 
 
 
 
Hobbyboss;
ID models / Tigger (vacu)

> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal;

BOXART

  • academy-f84-72
  • aeromaster-f84-72
  • aga-f84-72
  • battle-axe-f84-48
  • frog-f84-72
  • hawk-f84-48-2
  • hawk-f84-48
  • heller-f84-72-2
  • heller-f84-72
  • hobbybos-f84e-72
  • hobbybos-f84g-72
  • hobbyboss-f84-32
  • hobbyboss-f84g-32
  • inplast-f84-72
  • italeri-academy-f84-72
  • karo-as-f84-48
  • mastercraft-f84e-72
  • mistercraft-f84-72-2
  • mistercraft-f84-72
  • plastyk-f84-72
  • promodeller-f84g-48
  • rarejets-f84-72
  • revell-f84e-48
  • revell-f84g-48
  • tamiya-f84-48
  • tamiya-f84g-72-2
  • tamiya-f84g-72

.

Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)  
Schema Algemeen Kleur boven- en zijkanten Kleur onderzijde Details Opmerkingen
(a) . blank metaal blank metaal bij aflevering . overall
(b) . blank metaal < K130> aluminium verf (onderkant romp en alle onderzijden) . anti-corrosie schema
(c) . < K130> aluminium verf < K130> aluminium verf . overall geschilderd, maar tijdelijk

.

Extra informatie:
modelbouw informatie:
olivedrab antiglare panel voor cockpitscherm;
registratie klein op kielvlak: 10 cmm hoog in zwart;
rozetten: zes posities diameter vleugel: 100 cm, romp 70 cm;
Finflash/vlag: 60x45 cm;
cockpit interieur: groen met zwarte instrumenten panelen;
landingsgestel: metaal kleur;
binnenkant deuren en wielkasten: groen;
er zijn 2 typen schietstoelen in gebruik geweest;

iedere KLu kist kreeg speciale kleuren: vliegbasis kleur op richtingsroer; squadron kleur op neusring/band, tiptank vin en soms een pijl op de tiptanks:

squadron basis squadron letter squadron kleur vliegbasis kleur vorm neus band pijl op tiptank
311 Volkel PP rood oranje recht pijl
312 Volkel DU blauw oranje recht ? onbekend
313 Volkel TA oranje ?? oranje recht pijl
314 Eindhoven 8T rood lichtblauw stervormig of recht pijl
315 Eindhoven TB blauw lichtblauw schuin pijl
316 Eindhoven TC oranje ?? lichtblauw recht pijl
306 rec VKL/LBH TP rood rood recht pijl

.
Kijk bij de modellen lijst linkjes hierboven voor bouwdoos recensies...

Tekening IPMS Nederland:

ipms 21 f84 

KLU VOORSCHRIFTEN E.D  , Collectie M. de Vreeze ( used with permission)

  • voorschrift-f84-1
  • voorschrift-f84-2

  

 

De inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)