IPMS Nederland

ipms logo groot

nedmil-ipms-logo

NEDERLANDSE MILITAIRE LUCHTVAART IN PLASTIC

Login

Registreren of Wachtwoord opvragen e.d. heeft geen zin! Leden: gebruik de algemene inlogcode. Lees "inloggen op de IPMS website"

google translate

mip-link

winkelkaart logo

INFO R.A.F Be.2

.

Fabriek Royal Aircraft Factory /establishment R.A.F/R.A.E
Vliegtuig
Type-aanduiding Be.2c
Cat 1 --  totaal 2 stuks


raf be-2c

Informatie:

De Royal Aircraft Factory maakte dit type tweezits verkenner in 1912. Gebaseerd op de Be.1 kreeg dit type een Renault motor. De Be.2a was een iets verbeterde versie met de RAF 1a motor. Toen de Eerste Wereldoorlog uitbrak werd de Be.2 ook gebruikt boven Frankrijk. Het toestel voldeed goed als verkenner en was erg stabiel. De waarnemer zat voorin en had een mitrailleur. Het toestel bleek echter zeer kwetsbaar en de verliezen in de eerste wereldoorlog waren dan ook groot. Ze werden later als trainers gebruikt en er werden meer dan 3200 gebouwd.  

Gegevens:
 RAF 1a motor 90 pk  (Be.2c)
 Spanwijdte: 11,28 m
 Lengte: 8,31 m
 Leeggewicht: 650 kg
 Maximale startgewicht: circa 935 kg
 Maximum snelheid: 140 km/u
 Vliegduur 4 uur
 2 bemanningsleden
 Bewapening: 1 Lewis 7.7 mm mitrailleur en 100 kg bommen

 

Literatuur:
Profiles Volume 2
- -
Argus books
1989
R.A.F Be-2 - - Windsock datafile 42

.

Websites:
- https://en.wikipedia.org/wiki/Royal_Aircraft_Factory_B.E.2

 

FOTO GALERIJ:

  • raf-be2-mdv-archive
  • raf-be2c-lvk-1
  • raf_be-2c

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze



1. LvA R.A.F Be.2c

Cat 1. LvA

2 toestellen geïnterneerd (1915-1917);  

Een kist van RFC no.16 squadron was verdwaald en landde 10 maart 1915 bij Biervliet in West Zeeuws Vlaanderen. Het werd naar Soesterberg gebracht maar als onbruikbaar beschouwd (maar kreeg registratie LA 24). Later werd het in 1918 gebruikt als roltoestel.

( een tweede kist (s/n 1675) landde 2 juni 1915 bij Cadzand na te zijn beschoten en bij de landing in de duinen was het zwaar beschadigd. Onderdelen werden geborgen).

Een derde kist landde 5 juni 1915 bij Axel na motorstoring. Het werd geïnterneerd en later aangekocht voor 6000 gulden. (het kreeg dezelfde registratie als de eerste kist). Van de eerste kist werden onderdelen zoals propeller en Renault motor hergebruikt waarvoor alsnog een bedrag werd betaald. 

 

raf be2c lvk 1

Foto uit collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)


Foto's van Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het NIMH) :

de "1754" die de LA24 regi kreeg. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

de "1677" die geinterneerd werd. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

de "1677". Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Op Soesterberg. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

De oranje bollen zitten ongebruikelijk ook onderop de bovenvleugel. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Helaas na ongeval 24-5-1917. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

 

Registratiegegevens:
Registratie
Opm. Registratie
Constructie-nummer
Datum geland
Datum uit dienst
Opmerkingen
LA-24
later de BE-1 roltoestel
1754
10-03-1915
1918
RFC no.16 squadron; landing bij Biervliet; prop en motor gebruikt voor reservedelen; latere registratie BE1 met motor aanduiding RE70 (rolvliegtuig)
LA-24
dubbele registratie!
1677
05-06-1915
24-05-1917
RFC no. 8 squadron; landing bij Axel; beiden zelfde LA nummer vanwege hergebruik onderdelen; neergestort nabij Hilversum 24-05-1917

 Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd, [B33] Intern.WO1, [O3] NIMH.web

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)



Modelbouw R.A.F Be.2c

Modelbouw Be.2

Modellen (type)
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
? never seen
@ hard to find
1/72
1/48
1/32
Airfix (uitgave 2016 Be.2c) ;
HR model (resin)  ;
CMR/Alliance (resin)  ;
Pegasus ;
Tom-M  ;
MeiKraft @
Veeday @
Formaplane (vacu) @
Roden  ;
Aeroclub (vacu) ;
Falcon (vacu)
 

> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal;

1/144:  SRAM (resin), Decapod, Skytrex,

BOXART

  • airfix-be2c-72-nw
  • cmr-be2c-72
  • falcon-be2-48
  • formaplane-be2c-72-2
  • formaplane-be2c-72
  • meicraft-be2c-72
  • pegagus-be2-72
  • roden-be2c-48
  • sram-be2-144
  • tom-m-be2-72
  • veeday-be2c-72

.

Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)  
Schema Algemeen Kleur boven- en zijkanten Kleur onderzijde Details Opmerkingen
(..)   ? > linnen/textiel
? > "licht geel vernis" romp en kielvlak
? > linnen/textiel 2 bollen op kielvlak;
2 of 4 ? bollen bovenop bovenvleugel?
2 of 4 ? bollen onderop ondervleugel en bovenvleugel?
..

.

De inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)



ipms logo groot

nedmil-ipms-logo

NEDERLANDSE MILITAIRE LUCHTVAART IN PLASTIC

Login

Registreren of Wachtwoord opvragen e.d. heeft geen zin! Leden: gebruik de algemene inlogcode. Lees "inloggen op de IPMS website"

google translate

mip-link

winkelkaart logo