IPMS Nederland

ipms logo groot

nedmil-ipms-logo

NEDERLANDSE MILITAIRE LUCHTVAART IN PLASTIC

Login

Registreren of Wachtwoord opvragen e.d. heeft geen zin! Leden: gebruik de algemene inlogcode. Lees "inloggen op de IPMS website"

google translate

mip-link

winkelkaart logo

INFO Rumpler C.8 / (C.VIII)

.

Fabriek Rumpler
Vliegtuig
Type-aanduiding C.8  ( C.VIII )
Cat 1 --  totaal 40 stuks

 


rumpler c8 profile

Informatie:

Het Duitse Rumpler Werke te Johannistal bouwde met name verkenningsvliegtuigen. Dit Duitse tweezits type C.VIII (6A8) uit 1917 was vooral bedoeld als een soort verkennings-trainer en had een draaibare mitrailleur op een ring. Verder had het een dubbele besturing (en de staartvlakken waren identiek als die van de C.4 en C.7). Het was niet een erg betrouwbaar toestel, was lastig te vliegen en vloog nogal eens in brand. Ook de Argus motor was niet zo betrouwbaar als de meer gebruikelijke Mercedes DIII motor.

Gegevens:
 Argus As III 6 cylinder motor van 180 pk  (danwel Opel Argus motor in licentie gemaakt)
 Spanwijdte: 12,2 m  (bovenvleugel), ondervleugel 10,0 m;
 Totale lengte: 7,9 m   (romplengte 7,1 m)
 Leeggewicht: 870 kg
 Maximum startgewicht: 1370 kg
 Maximum snelheid : 170 km/u  
 Vliegduur: ongeveer 4 uur
 1 piloot + 1 waarnemer/schutter
 1 Parabellum mitrailleur op een ring en vaak 1 LMG voor

Literatuur:
KLu vliegtuigen W. Schoenmaker en Th. Postma De Alk 1987
Camouflage en Kentekens
J.H.N Greuter et al.  Bonneville   
pag.200  1997 
Rumpler C.VIII F. Gerdessen Afd. Luchtvaartkennis 1989 no.3,4,5 1989

 

Websites:
--

 

FOTO GALERIJ:

  • rumpler-c8-hb-archive
  • rumpler-c8-jg-archive
  • rumpler-c8-mdv-a2
  • rumpler-c8-mdv-arc4
  • rumpler-c8-profile

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze


1. LVA Rumpler C.8 / (C.VIII)

Cat 1. LVA

Diverse series aangekocht door LVA, vanaf 1918 tot 1925 mee gevlogen;

totaal 40 stuks bij LVA
kenmerken R417 t/m 424, R447-465 en R466-478:  

In de zomer van 1917 maakten Lt Duinker en Versteegh een reis door Duitsland op zoek naar vliegtuigen ten behoeve van de LVA. Behalve dat men de Fokker D.III kon beproeven, werd de Rumpler C.VIII verkenner bekeken. Deze werd in maart 1918 door Versteegh grondig getest, waarna de bestelling in 1917 werd bekrachtigd en met de bouw en levering kon in april 1918 worden begonnen. De kisten kwamen direct van de fabriek.  

De Rumplers waren lastiger te vliegen dan gedacht en er waren ook kuren met de Argus motor. In november 1918 werd korte tijd een vliegverbod opgelegd vanwege mogelijke sabotage. In mei 1919 was in Kopenhagen een luchtvaarttentoonstelling en twee LVA-bemanningen kregen opdracht om daarheen te gaan met hun Rumplers, de R458 en R462. Deze laatst vloog tijdens de heenreis echter in brand en stortte neer bij Oldenburg, waarbij beide luitenanten om het leven kwamen. Enige tijd later vloog tijdens een oefening bij Ede nog een Rumpler in brand, hierbij waren gelukkig geen levens te betreuren. Eind november 1919 vloog de R452 tijdens een vlucht boven Soesterberg spontaan in brand en stortte neer, waarbij de beide luitenanten omkwamen.

Het gevolg was een algeheel vliegverbod en verder werd een onderzoekscommissie aangesteld, die van regeringswege de zaak in onderzoek nam. Maart 1921 werd verslag uitgebracht: het resultaat was dat de motor onbetrouwbaar was en ook leidingen spontaan in brand kon vliegen. Vermoedelijk kwam dit door problemen met de Zenith motor carburateur. Er volgde nog een commissie van onderzoek maar de Duitsers zeiden dat vele Rumplers prima voldeden bij de Fliegertruppe. De conclusie was dat de aankoop indertijd niet ondoordacht was gebeurd, omdat het toestel en grondig was getest en op moment van aankoop volop in Duitsland gebruikt werd.  

Zeker 26 Argus en 11 in licentie gemaakte Opel Argus motoren werden gebruikt.

Vanwege geldgebrek werden de gebreken niet verder aangepakt en er werd niet meer met de kisten gevlogen. In de loop van 1920 zijn alle resterende toestellen afgeschreven. De LVA zat toen in feite zonder verkenners totdat de Fokker C.I kwam. Enkele toestellen zijn bij de LVA nog als roltoestel gebruikt. De toestellen kregen toen registraties als R1, R2 e.d. In 1925 werd het merendeel verschroot nadat ze waren gestript.

rumpler-c8-mdv-arc4

Rumpler met oranje bollen. Achter de bol op de romp is de zwarte type aanduiding en nummer net te zien . Foto:  Collectie M.de Vreeze  (used with permission)

rumpler-c8-hb-archive

Foto: Collectie H.G. Berfelo (used with permission)

rumpler-c8-jg-archive

Oranje bollen zitten op de romp, richtingsroer en vleugels . Foto: Collectie Joop Gelauf  (used with permission)

rumpler-c8-mdv-a2                                                                             
Hier zijn ook de bollen onder de boven- en ondervleugel te zien.  Foto:  Collectie M.de Vreeze  (used with permission)


Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het NIMH) :

"C.VIII "471". Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

 

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

de "450" als "roltoestel". Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Neus detail is goed te zien. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

 

Registratiegegevens: Rumpler C.VIII
Registratie Constructie-nummer Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
R417   25-04-1918 1925  
R418   25-04-1918 04-10-1918 ongeval Soesterberg
R419   25-04-1918 04-09-1918 neergestort
R420   25-04-1918 1925  
R421   25-04-1918 1925  
R422   25-04-1918 1925  
R423   25-04-1918 1925  
R424   25-04-1918 23-07-1918 ongeval
 .      
R448   21-08-1918 mei 1919 brand in hangar Ede
R449   21-08-1918 1925  
R450   21-08-1918 maart 1919 capotage Schiphol, na die tijd nog gebruikt als roltoestel.
R451   21-08-1918 1925  
R452   21-08-1918 1925 ?
R453   21-08-1918 1925  
R454   21-08-1918 1925  
R455   21-08-1918 1925  
R456   21-08-1918 1921 ??
daarna roltoestel als "R-?"
R457   21-08-1918 mei 1919 neusstand, daarna roltoestel als "R-?"
R458   21-08-1918 1921 ? daarna roltoestel als "R-?"
R459   21-08-1918 1925  
R460   21-08-1918 ?  
R461   21-08-1918 1925  
R462   21-08-1918 14-05-1919 In brand tijdens vlucht naar Kopenhagen, crash bij Oldenburg (D)
R463   21-08-1918 1925  
R464   21-08-1918 1925  
R465   21-08-1918 24-11-1919 crash Soesterberg na waarschijnlijk breuk brandstofleiding
R466   25-09-1918 1925  
R467   25-09-1918 1925  
R468   25-09-1918 1925  
R469   25-09-1918 1925  
R470   25-09-1918 1925  
R471   25-09-1918 22-02-1919 eerder afgeschreven
R472   25-09-1918 1925  
R473   25-09-1918 1925  
R474   25-09-1918 1925  
R475   25-09-1918 1925  
R476   25-09-1918 1925  
R477   25-09-1918 1925  
R478   25-09-1918 1925  
R479
 
25-09-1918
voor 1925
voor 1925 afgeschreven

  Bronnen o.a. [B17] Vlucht.tijd, [O3] NIMH.web , [B5] Luchtv.kennis 1989-3 en 1989-4 en 1989-5

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


 


 

Modelbouw Rumpler C.8 / (C.VIII)

Modelbouw Rumpler C.8 / C.VIII

Modellen (type) ? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
? never seen
@ hard to find
1/72 1/48 1/32
Ludemann (resin) @    

> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal;

BOXART

  • ludemann-rumpler-c8-72

.

Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)  
Schema Algemeen Kleur boven- en zijkanten Kleur onderzijde Details Opmerkingen
(..)   bovenzijden: camouflage van lila/paars en groene vernis;
romp zijkant en bovenkant: camouflage van lila/paars en groene vernis;
lichtblauw 2 bollen bovenop boven vleugel;
2x2 bollen onderzijde boven- en ook ondervleugel;
2 bollen richtingsroer/kielvlak;
2 bollen op rompzijkant
10 oranje LVA bollen!

 

 rumpler c8 draw3

Tekening van de C.VIII (Collectie M.de Vreeze)

rumpler c8 cutaway

Tekening van de C.VIII (Collectie M.de Vreeze)

 

De inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


 

ipms logo groot

nedmil-ipms-logo

NEDERLANDSE MILITAIRE LUCHTVAART IN PLASTIC

Login

Registreren of Wachtwoord opvragen e.d. heeft geen zin! Leden: gebruik de algemene inlogcode. Lees "inloggen op de IPMS website"

google translate

mip-link

winkelkaart logo