IPMS Nederland

ipms logo groot

nedmil-ipms-logo

NEDERLANDSE MILITAIRE LUCHTVAART IN PLASTIC

Login

Registreren of Wachtwoord opvragen e.d. heeft geen zin! Leden: gebruik de algemene inlogcode. Lees "inloggen op de IPMS website"

google translate

mip-link

winkelkaart logo

INFO Short 184

.

Fabriek Short
Vliegtuig
Type-aanduiding type 184
Cat 4 --  totaal 1 exemplaar


short-184-profile

Informatie:

Verkenner drijvervliegtuig van het Engelse Short uit Belfast, circa 1915; Werd ontwikkeld voor het afwerpen van torpedo's. Apart was het grote staartvlak en de derde drijver onder de staart. Het bleek een goed toestel te zijn en ze werden veel gebouwd en gebruikt in het hele Britse rijk.  

 Gegevens:
 Renault motor van 240 pk / Subeam 225 pk / Rolls Royce 250 pk
 Spanwijdte: 19,36 m
 Lengte: 12,38 m
 Vleugeloppervlak: 64 m2
 Leeggewicht: 1600 kg
 Maximale startgewicht: 2350 kg
 Maximum snelheid: circa 130 km/u
 Vliegduur: 2 +3/4 uur
 Bewapening: 1 Lewis mitrailleur en 1 torpedo
 2 bemanningsleden


 

Literatuur:
Short 184 
- WindSock datafile 85  
.

.

Websites:
http://www.flightglobal.com/pdfarchive/view/1956/1956%20-%201835.html
- https://en.wikipedia.org/wiki/Short_Type_184

 

FOTO GALERIJ:

  • short-184-engels
  • short-184-jg-archive
  • short-184-mdv-archive
  • short-184-profile

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze



4. MLD Short type 184

Cat 4. MLD

1 exemplaar geïnterneerd van de Britse RNAS


Maakte na een verkenningsvlucht vanaf HMS Vindex naar Borkum een noodlanding op 25 september 1917 op de Noordzee vanwege benzinegebrek. Werd opgemerkt door de botter HD47 en op 26 september 1917 in Den Helder binnengebracht door Hr.Ms. politiekruiser "Dolfijn" al was het ver buiten territoriale wateren geland. Geïnterneerd ondanks Brits protest en naar De Mok overgebracht.

Het werd nooit aangekocht al werd het voorzien van oranje bol en MLD regi MK-1. De motor was een Renault van 225 pk. Echter was het steeds "niet vliegklaar" en werd er niet mee gevlogen. Waarschijnlijk afgevoerd 1920.

short-184-jg-archive

Ge-interneerde MLD kist nog met de Engelse roundels  . Foto: Collectie Joop Gelauf (used with permission)

short-184-engels

Engelse kist ter illustratie. Foto: Collectie  M.de Vreeze  (used with permission)


Foto's van Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het NIMH) :

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Registratiegegevens:
Registratie Engelse Registratie Constructie-nummer Datum landing (op zee) Datum uit dienst Opmerkingen
MK-1  (later K-1) N1232   25-09-1917 1920 ? nooit meer gevlogen

 Bronnen o.a [B16] MLD.70 , [B33] Intern.WO1

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


Modelbouw Short 184

Modelbouw Short 184

Modellen (type)
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
? never seen
@ hard to find
1/72
1/48
1/32
Aeroclub
Airframe (vacu) @
 TC Model (resin) @
   -

> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal;

1/144: SRAM (resin)

BOXART

  • aeroclub-short-184-72
  • airframe-short-184-72
  • sram-short-184-144
  • tc-model-short-184-48

.

Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)  
Schema Algemeen Kleur boven- en zijkanten Kleur onderzijde Details Opmerkingen
(..)   donkerbruin ? vleugels
donkerbruin ? romp
donkerbruin kielvlak met linnen roer ?
donker bruin ? aluminium drijvers ?

linnen richtingsroer?

nooit echt gevlogen MLD, niet bekend of voorzien is van bollen

 

De inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)



ipms logo groot

nedmil-ipms-logo

NEDERLANDSE MILITAIRE LUCHTVAART IN PLASTIC

Login

Registreren of Wachtwoord opvragen e.d. heeft geen zin! Leden: gebruik de algemene inlogcode. Lees "inloggen op de IPMS website"

google translate

mip-link

winkelkaart logo