IPMS Nederland

ipms logo groot

nedmil-ipms-logo

NEDERLANDSE MILITAIRE LUCHTVAART IN PLASTIC

Login

Registreren of Wachtwoord opvragen e.d. heeft geen zin! Leden: gebruik de algemene inlogcode. Lees "inloggen op de IPMS website"

google translate

mip-link

winkelkaart logo

INFO Sikorsky S-51

.

Fabriek
Sikorsky
Vliegtuig

Type-aanduiding
S-51 
Cat 4 --  totaal 1 exemplaar
HOS-1  / H-5


s51-profile

Informatie:

Helicopter van het Amerikaanse Sikorsky uit 1946. Ervaring van de R-5, die voor het eerst vloog in 1943, werd gebruikt en als een van de eerste helicopters werden in eerste instantie de rotorbladen nog bedekt met linnen, later werd het metaal. Het type werd ook gebruikt voor passagiersvervoer met een cabine voor vier. Westland uit Engeland bouwde het ook in licensie onder de naam "Dragonfly". Civiele en militaire versies werden uiteindelijk meer dan 300 stuks geproduceerd.

Gegevens:
 Pratt and Whitney Wasp junior R-985-AN van 450 pk
 Rotordiameter: 14,63 m
 Lengte zonder rotorbladen: 13,69 m , met bladen 17,4 m
 Maximum snelheid: 170 km/u
 Leeg gewicht: 1718 kg
 Maximum gewicht: 2500 kg
 Bereik: 580 km

 

Literatuur:
Sikorsky S-51
Nico Geldhof
Afd. Luchtvaartkennis KNVvL
serie luchtvaartencyclopedie
mei 1978
70 jaar MLD
Nico Geldhof
Uitgeverij Eisma
Leeuwarden 
1987

.

Websites:
https://en.wikipedia.org/wiki/Sikorsky_H-5

 

FOTO GALERIJ:

  • s51-profile
  • sikorsky-s51-jg-archive
  • sikorsky-s51-mdv-a2
  • sikorsky-s51-yel-mdv-arc

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze


4. MLD Sikorsky S-51

Cat. 4   MLD

de "Jezebel", nummer 8-1,

Een exemplaar werd civiel aangekocht als de PH-HAA door de Stichting Hefschroefvliegtuigen in 1947. De Stichting had o.a. KLM, Fokker, een aantal Ministeries en het Nederlands Instituut voor Vliegtuigontwikkeling als deelnemers en had als bedoeling te onderzoeken of een helicopter voor diverse doeleinden geschikt was. De Marine stelde vliegers beschikbaar en de vlieger Idzerda werd omgeschoold als heli vlieger. Het was wennen om een helikopter te vliegen, zo was de besturing totaal anders dan bij vliegtuigen en met kabels erg zwaar. Deze heli had (nog) rotorbladen van hout met linnen.

Er werden vele proeven gedaan en verder werden ook postvluchten gemaakt. De kist raakte beschadigd na motorstoring bij een landing in Nootdorp juni 1948 en later nog eens een flinke kraak bij een landing in september 1950. Pas december 1951 was het gerepareerd en wilde de Stichting stoppen. De MLD Vlieger Idzerda adviseerde de Schout bij Nacht van de Marine de heli te kopen. Het toestel werd aangekocht en gemodificeerd met metalen rotorbladen en een hydraulisch systeem wat de bsturing aanzienlijk verlichtte.

Januari 1952 werd een eerste landing gedaan op het vliegdekschip Hr.Ms Karel Doorman en werd het ingescheept voor een vaartrip naar de West.

Bij de watersnoodramp in Zeeland in de eerste week van februari 1953 werden veel reddingsvluchten gemaakt ook met de vlieger Schwartz. Alhoewel de kist maar een beperkt heffingsvermogen had, werden veel mensen gered. (Op verzoek werden ook Amerikaanse S-55 heli's ingezet in Zeeland). Vanwege een populair liedje kreeg de heli later de naam "Jezebel". De kist werd daarna gestationeerd voor allerhande taken en de OSRD vanaf Valkenburg maar het onderhoud was nogal lastig en veel werd er niet mee gevlogen. In 1959 ging het uit dienst en naar Fokker voor verdere testen. Bij de MLD heeft de kist zo'n 1100 uur gevlogen met dezelfde motor.

sikorsky-s51-jg-archive

Foto: Collectie Joop Gelauf (used with permission)

sikorsky-s51-yel-mdv-arc

Een omgespoten Engelse kist van het Imperial War Museum in Jezebel's gele beschildering (dus niet de originele heli). Foto: Collectie M. de Vreeze  (used with permission)

sikorsky-s51-mdv-a2

.... en hier nog eens. Foto: Collectie M. de Vreeze  (used with permission)


Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het NIMH) :

Hier nog het toestel met registratie PH-HAA van de Stichting voor Hefschroefvliegtuigen; het werd de latere Jezebel van de Marineluchtvaartdienst. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Hier nog het toestel met registratie PH-HAA van de Stichting voor Hefschroefvliegtuigen; Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

MLD schema en naam Jezebel staat erop. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

H 1 "Jezebel" vanaf het vliegkampschip Hr.Ms. Karel Doorman nabij het eiland Flores/Azoren met de vliegers R.J. Idzerda en Swarts. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Op de Hr.Ms Karel Doorman in de Caracasbaai op Curacao (1952?). Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Op de Hr.Ms Karel Doorman scheepslift. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Op de Hr.Ms Karel Doorman. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Blik vanuit de eenvoudige cockpit. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Registratiegegevens:
Registratie Tweede Registratie Constructie-nummer Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
8-1
076 51.33 18-12-1951 23-05-1959 ex-PH-HAA en is aangekocht van de Stichting voor Hefschroefvliegtuigen 21-08-1947. Aangekocht 1951 door MLD. Naam: Jezebel. Afgevoerd naar Fokker voor testen rotorblad balanceren. Vanaf 1965 blikvanger bij autobedrijf Nijmegen. Waarschijnlijk in 1969 gesloopt in Ede.

 Bronnen o.a. [B16] MLD.70 , [B5] Luchtv.encycl mei 1978

Opmerking: de Jezebel in het Aviodrome is een in 1991 vanuit Engeland Imperial War Museum aangekocht toestel en is gespoten in MLD kleuren

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


 

Modelbouw Sikorsky S-51

Modelbouw Sikorsky S-51 (Dragonfly)

Modellen (type)
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
? never seen
@ hard to find
1/72
1/48
1/32
Aerodrom
Mach2
MPM
Britavia (vacu)@
Airways (vacu)
Airmodel (vacu)
BelcherBits (resin)
Fonderie
Combat models (vacu)

> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal;

BOXART

  • aerodrom-s51-72-2
  • aerodrom-s51-72
  • airmodel-s51-72
  • airways-s51-72
  • britavia-dragonfly-72
  • fonderie-s51-48
  • mach2-s51-72
  • mpm-s51-72

.

Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)
Schema Algemeen Kleur boven- en zijkanten Kleur onderzijde Details Opmerkingen
(1) < K111> Gloss sea blue < K111> Gloss sea blue eerste schema
(2)   < K61 > trainer geel ?? < K61 > trainer geel ?? laatste schema

 

De inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


 

ipms logo groot

nedmil-ipms-logo

NEDERLANDSE MILITAIRE LUCHTVAART IN PLASTIC

Login

Registreren of Wachtwoord opvragen e.d. heeft geen zin! Leden: gebruik de algemene inlogcode. Lees "inloggen op de IPMS website"

google translate

mip-link

winkelkaart logo