IPMS Nederland

ipms logo groot

nedmil-ipms-logo

NEDERLANDSE MILITAIRE LUCHTVAART IN PLASTIC

Login

Registreren of Wachtwoord opvragen e.d. heeft geen zin! Leden: gebruik de algemene inlogcode. Lees "inloggen op de IPMS website"

google translate

mip-link

winkelkaart logo

INFO Sikorsky S-58 Seabat / UH-34

.

Fabriek
Sikorsky
Vliegtuig
Seabat
Type-aanduiding
S-58 / UH-34 / SH-34
Cat 4 --  totaal 12 stuks
HSS-1N


s58-profile

Informatie:

Sikorsky helicopter, prototype vloog maart 1954 als XHSS-1; Het was ook bedoeld voor civiel gebruik als S-58;  twee vliegers, waarnemer en soms een onderzeeboot "verkenner". Het type heeft vele type aanduidingen gehad. De HSS-1N vloog voor het eerst in 1954 en was vooral bedoeld voor onderzeebootbestrijding; de "N" geeft aan dat de kist ingericht is voor instrument vliegen, ook voor 's nachts. Het kon veel meenemen inclusief bijvoorbeeld twee mk.43 akoestisch zelfzoekende torpedo's aan zij-pylons. De motoruitlaat zat nu midden in de motorkap en het onderstel kreeg een driepoot met V-stijl.

Het werd later ook wel de SH-34J genoemd. De "SH-" was een anti-onderzeeboot versie die verder voorzien van een AN/APN-97 Doppler fairing ander de romp en een automatische stabilizer en een hover coupler wat het eenvoudig mogelijk maakt op een vaste plaats te blijven hangen. De bewapening was meestal 1 torpedo.

Er kan wat variatie zijn bij de S-58 in apparatuur maar ook de onderstelophanging.

(Een behoorlijk aangepaste versie was de door Westland gebouwde "Wessex" met turbinemotor).  

Gegevens HSS-1N:
 Wright R1820 motor met 1525 pk  
 Rotor diameter:  17,07 m  (vierbladig)
 Lengte romp: 14,86 m  
 Lengte totaal:  17,27 m
 Leeggewicht: 3750 kg   (afh.van versie)
 Maximum startgewicht: 5900 kg   (afh.van versie)
 Maximum snelheid: 195 km/u  
 Vliegduur :  3,5 uur  
 4 bemanningsleden

 Mogelijkheid voor "dunking sonar" (met twee operators in de cabine) en voeren van torpedo bewapening


 

Literatuur:
Modelbouw in Plastic MIP - IPMS Nederland MIP 1985-2 1985
Sikorsky S-58 Nico Geldhof Afd. Luchtvaartkennis KNVvL uit de serie luchtvaartencyclopedie mei 1979
70 jaar MLD
Nico Geldhof Uitgeverij Eisma
Leeuwarden 
1987
H-34 Choctaw in Action - Squadron Signal no. 146

.

Websites:
-- onze eigen IPMS NL  MLD UH-34 walkaround
-- https://en.wikipedia.org/wiki/Sikorsky_S-58

 

FOTO GALERIJ:

  • s58-profile
  • sikorsky-sh34-lvk-1-tornij-auth
  • sikorsky-sh34-lvk-2-pieters-auth
  • sikorsky-sh34-lvk-3
  • sikorsky-sh34-mdv-arc2
  • sikorsky-sh34-mdv-arc7
  • sikorsky-sh34j-mdv-arc6
  • sikorsky-uh34-mdv-arc2
  • sikorsky-uh34-mindef-archive

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze


4. MLD Sikorsky S-58 / SH-34 Seabat

Cat 4. MLD

No.8 squadron MLD kreeg deze helikopters in 1960 t/m 1963:  
 5 stuks HSS-1N SH-34J , kenmerken 136,139,141,143,145
 6 stuks  SH/UH-34J, kenmerken 134,135,137,138,142,144
 1 HSS-1N , nr 130.

Begin 1960 werden de eerste vijf S-58's aan de MLD geleverd van het type HSS-1N met een Anti Submarine Warfare taak. Sommige in het kader van het Amerikaanse MDAP programma. De heli's vlogen bij de MLD bij in eerste instantie no.8 squadron op vliegkamp Valkenburg en werd er ook geoefend in het Engelse Yeovilton. April 1961 volgde de eerste operaties vanaf de Hr.Ms Karel Doorman, vaak met de "D"code.

Ze werden gebruikt voor veel doeleinden, zoals onderzeeboot bestrijding,  OSRD, vervoer en plane guard. Aan land vlogen de heli's veelal vanaf Valkenburg met de "V"code.  Er waren veel storingen van motoren boven zee, waarna toestellen na het landen op zee "zonken"; dit leidde tot verliezen en af en toe een vliegverbod. Later kregen ze aan het landingsgestel opblaasbare rubberen bollen om ze drijvend te houden zodat er tijd was om ze te bergen. Een tweetal additionele kisten werd in mid 1963 nog aangeschaft.

De Hr.Ms Karel Doorman werd uit dienst genomen rond 1966. Vier heli's werden omgebouwd tot UH-34 "utility" door de Doppler en de systemen te verwijderen. Ze dienden nu vooral voor transport en vlogen bij VSQ 7. Overwogen werd nog begin jaren zeventig een modernisatie programma op te starten; de heli's zouden dan een nieuwe turbine motor krijgen. Maar uiteindelijk ging dat niet door en de laatste UH-34 van de MLD ging in 1972 uit dienst.


 

sikorsky-uh34-mindef-archive

Foto: Collectie M.de Vreeze  (used with permission)

sikorsky-sh34-mdv-arc7

Details van de onderkant zijn hier te zien. Foto: Collectie M.de Vreeze  (used with permission)

sikorsky sh34 lvk 3

Dezelfde kist in zwart wit. Foto uit en met dank aan de collectie Afd.LuchtvaartKennis (used with permission)

sikorsky sh34 lvk 2 pieters auth 

Foto: met dank aan dhr. Pieters via de Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)

sikorsky sh34 lvk 1 tornij auth

Gedoneerd aan de Anthony Fokker school Den Haag. Foto: met dank aan de dhr. Tornij via Afd.Luchtvaartkennis (used with permission)

sikorsky-uh34-mdv-arc2

Foto:  Collectie M.de Vreeze  (used with permission)

sikorsky-sh34j-mdv-arc6

De staart kon worden opgevouwen. Foto: Collectie M.de Vreeze  (used with permission)


Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het NIMH) :

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Lier met haak. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

De opblaasbollen zijn ook te zien op de wielen. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

De brandweer staat paraat! Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

De diverse kabelfairings onderop zijn ook goed te zien. Dit varieert per subtype. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission) 

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

In hangaar op MVK Valkenburg met opgevouwen bladen. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

VertRep. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

De torpedo ophanging is hier te zien. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

a/b Hr.Ms Poolster. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Detail van de staart. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Onderhoud, de motor is er nu wel uit..... Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Ongeval met heli nr 138 vanaf Hr Ms "Karel Doorman". Het toestel bleef drijven op de opblaasbare floats en wordt geborgen. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Deel instrumentenpaneel. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Registratiegegevens:  
Registratie
code
Constructien
US-Fiscal Year-nr.
Datum in dienst
Datum werkelijk uit dienst
Opmerkingen
134
 
150729
58.1597
26-06-1963
04-05-1971
Niet onder MDAP geleverd. ex-N266. Is enige HUS-1 SeaHorse. Verbouwd tot UH-34J medio 1966. Na uit dienststelling voor instructie-doeleinden naar Anthonie Fokkerschool te Den Haag, later naar MLM (nu NMM) Soesterberg.
135
 
149840
58.1611
26-06-1963
08-06-1970
Niet onder MDAP geleverd. Gesloopt.
136
 
149841
 
30-03-1962
17-08-1965
Afgeschreven na ongeval 17-8-1965 bij Remeiland
137
 
149842
58.1442
30-03-1962
03-08-1971
Verbouwd tot UH-34J medio 1966. Retour USA MAAG en werd later S-58T N59333
138
 
149131
58.1373
04-09-1961
08-06-1970
Verbouwd tot UH-34J medio 1966. Retour USA MAAG en werd later S-58T N59331
139
 
149132
 
04-09-1961
25-10-1961
In zee bij Schotland na motorstoring vlakbij Karel Doorman en afgeschreven; wrak geborgen en naar Valkenburg.
140
 
149133
 
04-09-1961
31-01-1963
HSS-1N; In zee bij Gibraltar en afgeschreven (met 145)
141
8+5
147632
 
05-01-1960
22-09-1965
Eerste MDAP kist "H-5"; HSS-1N ; ex 8-5; In zee bij Schotland en afgeschreven.
142
8+6
147633
5 8.1150
05-01-1960
05-04-1972
MDAP "H-6" HSS-1N; ex 8-6; Verbouwd tot UH-34J medio 1966. Laatste operationele UH-38 bij MLD. Retour USA MAAG en werd later S-58T N59329
143
8+7
147633
 
05-01-1960
02-04-1968
HSS-1N; ex 8-7; ongeval in vlucht met 144 maar hersteld. Gesloopt na ongeval grond resonantie.
144
8+8
147634
58.1158
05-01-1960
08-06-1970
HSS-1N; ex 8-8; ongeval in vlucht met 143 maar hersteld. Verbouwd tot UH-34J medio 1966. Retour USA MAAG en werd later S-58T N59330.
145
8+9
147635
 
05-01-1960
31-01-1963
HSS-1N; ex 8-9; In zee bij Gibaltar en afgeschreven. (met 140)

 Bronnen o.a. [B16] MLD.70 , [B5] Luchtv.encycl S-58 mei 1979 

Opmerking: de nummers 134 t/m 137 waren al eerder gebruikt voor Gloster Meteor kisten ook!

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


 

Modelbouw Sikorsky S-58

Modelbouw Sikorsky S-58 (H-34)

Modellen (type)
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
? never seen
@ hard to find
1/72
1/48
1/32
Italeri/Revell [externe link] / Tamiya  ;
Hobbyboss ;
Leoman @
Frog/ NOVO/ Chematic/ AirLInes/ Donetsk/ Mastercraft (ombouw) ;
Maintrack + airmodel conversion set (vacu)
Gallery Models MRC/ Trumpeter
Revell
Fly (ombouw Wessex) ;
Combat models (vacu)

> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal; een Wessex model vraagt ombouw naar S-58/ UH-34; 

1/100: Faller, Roskopf, Starfix

1/144: MiniWing

1/700: White Ensign Model

BOXART

  • donetsk-wessex-72
  • faller-s58-100
  • fly-wessex-32
  • frog-wessex-72
  • gallery-models-h34-48
  • hobbyboss-uh34-72
  • leoman-ch34-72
  • revell-h34-48
  • revell-uh34-48
  • roskopf-h34-100
  • tamiya-hss1-72
  • white-ensign-model-s58-700

.

Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)  
Schema Algemeen Kleur boven- en zijkanten Kleur onderzijde Details Opmerkingen
(a)   < K12> Extra dark sea grey

<K85 > Sky

<K85 > Sky   Sky afscheiding hoog op zijkant;
Rozet 4 posities over het algemeen

Extra info:

rozet: zijkanten 50 cm diameter, bovenzijde 40 cm diameter, onderzijde 50 cm;
KON.MARINE: tekst 40 cm hoog;
basiscode (V, D): 60 cm hoog;
type- en regi: 10 cm hoog;

Meer modelbouw info over de 1/72 Italeri kit hier [externe link naar webpagina IPMS lid]


 

IPMS Nederland tekening:

ipms-22-s58

 

 

De inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


 

 

ipms logo groot

nedmil-ipms-logo

NEDERLANDSE MILITAIRE LUCHTVAART IN PLASTIC

Login

Registreren of Wachtwoord opvragen e.d. heeft geen zin! Leden: gebruik de algemene inlogcode. Lees "inloggen op de IPMS website"

google translate

mip-link

winkelkaart logo