IPMS Nederland

INFO Sopwith Baby

.

Fabriek
Sopwith
Vliegtuig
Baby
Type-aanduiding
 
Cat 4 --  totaal 1 exemplaar
  


sopwith-baby-profile

Informatie:

Zeeverkenner versie van de Sopwith Baby kwam ook beschikbaar tweede helft van het jaar 1915. Het toestel werd gebruikt voor patrouilles boven de Noordzee en het Kanaal veelal vanaf schepen.  

Gegevens:
 Gnome 100 pk of Clerget 130 pk motor
 Spanwijdte: 7,82 m
 Lengte: 7 m
 Leeggewicht: 555 kg
 Maximale startgewicht:  777 kg
 Maximum snelheid:  150 km/u
 Vliegduur: 2 1/2 uur
 1x mitrailleur


 

Literatuur:
Sopwith Baby - WindSock datafile no. 60    

.

Websites:
http://sopwith-aeroplanes.com/Main_Hangar.html
 - https://en.wikipedia.org/wiki/Sopwith_Baby

 

FOTO GALERIJ:

  • baby-jonker1
  • baby-jonker2
  • baby-jonker3
  • sopwith-baby-jg-archive
  • sopwith-baby-mdv-author
  • sopwith-baby-profile

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze



4. MLD Sopwith Baby

Cat 4. MLD  

1 kist geïnterneerd 1916, nummer  T-1

Door brandstofgebrek was het Engelse toestel dat vloog vanuit Yarmouth voor Scheveningen op zee geland op 27 april 1916. Het werd binnengesleept door een vissersboot. Het had een Clerget/ Monosoupape 9Z motor van 100 pk en Lewis bewapening aan boord. Toestel werd geïnterneerd. Formeel werd het later nooit aangekocht.

Na aankomst op Soesterberg leek het alsof "vernieuwbouw" nodig was maar men repareerde het, zij het moeizaam. Maar van echt vliegen kwam het niet en waarschijnlijk is er niet meer mee gevlogen want men was bang het te beschadigen want het zou formeel retour moeten naar de Engelsen. Lang in opslag. 

sopwith-baby-jg-archive

Foto: Collectie Joop Gelauf (used with permission)

baby-jonker3

Foto: Collectie M. de Vreeze (used with permission)

baby-jonker2

Foto: Collectie M. de Vreeze (used with permission)

baby-jonker1

Foto: Collectie M. de Vreeze (used with permission)


Foto's van Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het NIMH) :

op transport na internering met nog Engels schema. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Gestript. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Registratiegegevens:
Registratie Constructienummer Engelse Registratie Datum landing Nederlands (zee)gebied
Datum uit dienst Opmerkingen
T-1   8140 27-04-1916 1919
Medio 1919 afgevoerd; nooit mee gevlogen

 Bronnen o.a [B16] MLD.70 , [B33] Intern.WO1

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


Modelbouw Sopwith Baby

Modelbouw Sopwith Baby

Modellen (type)
? nooit gezien
@moeilijk te vinden
? never seen
@ hard to find
1/72
1/48
1/32
Eduard
Airframe (vacu) @ 
Edison @
Eduard
Lonestar
..

> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal;

1/144: SRAM (resin)

BOXART

  • airframe-baby-72
  • eduard-baby-48
  • eduard-baby-72
  • sram-baby-144
Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)  
Schema Algemeen Kleur boven- en zijkanten Kleur onderzijde Details Opmerkingen
(1)  voormalig Engels toestel  dope ?  dope /   waarschijnlijk zijn er wel oranje bollen op de "vernieuwde' Baby aangebracht (maar niet zichtbaar op de romp); de kist werd niet mee gevlogen 

 

 Tekeningen (Collectie M. de Vreeze)

sopwith baby rigging

 .

sopwith baby top

 

 

De inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)