IPMS Nederland

INFO Thulin LA

.

Fabriek
Thulin
Vliegtuig
 
Type-aanduiding
LA
Cat 4 --  totaal 10 stuks
  

  geen profile helaas

Informatie:

Zweeds vliegtuig van de Enoch Thulin Aeroplan fabrik. Tweedekker uit 1917 eerst bedoeld als verkenner maar vooral gebruikt als lesvliegtuig. Was gebaseerd op de Thulin L en E met een nieuwe motor, aangepast stabilo, romp en dergelijke. Daarbij was veel van de Albatros B.II was afgekeken. (er was ook een versie met ski's). De constructie was zoals toen gebruikelijk met hout, doek en staalbuis bekleed met doek voor de roeren.

(Thulin had een fabriek in Landskrona en had op een gegeven moment wel 800 man in dienst. Het ging echter failliet in 1920 en helaas was eerder mei 1919 dr. Thulin verongelukt in een Thulin K.)

Gegevens:
 Mercedes of  Thulin Type A motor 80 pk
 Spanwijdte: 11,55 m
 Lengte: 6,6 m
 Leeggewicht: circa 500 kg
 Maximum snelheid: circa 150 km/u


 

Literatuur:
Thulin vliegtuigen en motoren voor Nederland
Frits Gerdessen  Afd.Luchtvaartkennis    2006-4     

.

Websites:
- https://en.wikipedia.org/wiki/Thulin_LA

 

FOTO GALERIJ:

  • thulin-la-hfb
  • thulin-la-mdv-a2

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze


Modelbouw Thulin LA

Modelbouw Thulin LA

Modellen (type)
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
? never seen
@ hard to find
1/72
1/48
1/32
Omega
 
  

> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal;

BOXART

  • omega-thulin-la-72

..

Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)
 Schema  Algemeen Kleur boven- en zijkanten  Kleur onderzijde  Details Opmerkingen 
 (..)  
    
 

 

 De inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)



 

4. MLD Thulin LA

Cat 4. MLD

10 stuks, regi C1-C10 van 1918-1923,  

De levering van vliegtuigen en motoren vanuit het neutrale Zweden kwam gedurende de Eerste Wereldoorlog op gang mid 1917 naar Nederland. De MLD kon de motoren goed gebruiken om allerlei motoren te vervangen van andere vliegtuigen.

De Zweedse toestellen zelf kwamen aan juni 1917 op Soesterberg. Ze waren voorzien van een lichte Thulin Type A motor van 80 pk welke helaas erg onbetrouwbaar was.

Voor de MLD vlogen de kisten vanaf De Mok op Texel en De Kooy als trainer. Het toestel was niet erg betrouwbaar helaas vooral vanwege de motoren.

thulin-la-mdv-a2

Thulin LA . Foto: Collectie  M.de Vreeze  (used with permission)

thulin-la-hfb

Foto: collectie H.G. Berfelo (used with permission)


Foto's van Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het NIMH) :

Kist op De Mok, Texel. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

 

Registratiegegevens Thulin LA:
Registratie Constructie-nummer Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
C-1   01-11-1918 22-04-1919 Nov 1918 in dienst. Neergestort Marine Vliegkamp De Kooy en afgeschreven
C-2   01-11-1918 dec 1923 Nov 1918 in dienst. Medio dec 1923 afgeschreven
C-3   01-11-1918 dec 1923 Nov 1918 in dienst. Medio dec 1923 afgeschreven
C-4   01-11-1918 dec 1923 Nov 1918 in dienst. Medio dec 1923 afgeschreven
C-5   01-11-1918 dec 1923 Nov 1918 in dienst. Medio dec 1923 afgeschreven
C-6   01-11-1918 dec 1923 Nov 1918 in dienst. Medio dec 1923 afgeschreven
C-7   01-11-1918 dec 1923 Nov 1918 in dienst. Medio dec 1923 afgeschreven
C-8   01-11-1918 dec 1923 Nov 1918 in dienst. Medio dec 1923 afgeschreven
C-9   01-11-1918 dec 1923 Nov 1918 in dienst. Medio dec 1923 afgeschreven
C-10   01-11-1918 dec 1923 Nov 1918 in dienst. Medio dec 1923 afgeschreven

 Bronnen o.a. [B16] MLD.70  , [B5] Luchtv.kennis 2006-4

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)