IPMS Nederland

INFO Vickers / Supermarine Sea Otter

.

Fabriek
Vickers / Supermarine
Vliegtuig
Sea Otter 
Type-aanduiding
type 309
Cat 4 --  totaal 8 stuks
  


seaotter-profile

Informatie:

Ontworpen door de fameuze Britse ontwerper Mitchell van de Supermarine fabriek bij Southampton, werd Type 309 ontwikkeld als opvolger voor de Supermarine Walrus. (later werd de Supermarine overgenomen door Vickers). Het Sea Otter prototype maakte op september 1938 zijn eerste vlucht, maar de eerste productie toestel was pas januari 1943 klaar. Het toestel leek uiterlijk erg veel op z’n voorganger, maar had een trekschroef in plaatst van een duwschroef. Verder was dit type van een geheel metalen romp voorzien, metalen liggers in de vleugels met houten ribben en doek bekleding. Bovendien het was sneller en had het een groter vliegbereik. Uiteindelijk zijn er bijna 300 toestellen gebouwd, allemaal door Saunders-Roe, daar Supermarine geen capaciteit beschikbaar had tijdens de oorlog (de Spitfires werden aldaar gebouwd).

De primaire taak van de Sea Otter was opereren als reddingsvliegtuig, waarbij o.a gevlogen kon worden van kruisers en moedervliegtuig-schepen en escorte schepen.  

Gegevens:
 Bristol Mercury 30 motor van 625 to later 885 pk  
 Spanwijdte: 14,02 m  
 Lengte: 12,68 m
 Hoogte: 5,75 m  (met prop)
 Maximum snelheid: 241 km/u  
 Leeggewicht: circa 3089 kg  
 Maximum gewicht: 4650 kg
 Bereik: 1200 km  
 3/4 bemanningsleden. 


 

Literatuur:
Luchtvaartwereld: Sea otters van de MLD
Theo Wesselink  November 1984 , pag 334-335    Uitg. Ten Brink Meppel  1984 
Supermarine Sea Otter (van de MLD) Nico Geldhof Luchtvaartkennis Afd. Luchtvaartkennis 1996-3
Piloot en Vliegtuig Thijs Postma juni 2010, pag 78-80 Uitg. Reed publishing  

.

Websites:
-    https://en.wikipedia.org/wiki/Supermarine_Sea_Otter

 

FOTO GALERIJ:

  • seaotter-profile
  • vickers-seaotter-mindef-archive

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze


4. MLD Vickers Sea Otter

Cat 4. MLD

8 stuks MLD.  
kenmerken 18-1 t/m 18-8 (later 12-1 t/m 12-8)  
Operationeel 1949-1953  

De MLD bestelde in 1949 acht toestellen en de eerste kist kwam november 1949 bij de MLD. Drie ervan waren van civiele origine, terwijl de rest afkomstig was van de RAF. Deze laatste ondergingen bij Supermarine revisies. Twee toestellen (R-7 en L-8) werden voorzien van een deklandingshaak, om dienst te kunnen doen vanaf de Hr.Ms Karel Doorman.  (Ook Sea Otter "R-3" vloog als vanaf het begin eind 1949 vanaf de Hr.Ms Karel Doorman).

De Sea Otters werden ondergebracht bij VSQ 320 en gestationeerd op vliegkamp Valkenburg. In de loop van 1950 werden nog eens drie civiele toestellen in Engeland aangekocht. Deze werden gesloopt voor onderdelen. In december werd de laatste ex-RAF Sea Otter afgeleverd, de R-8. Rond die tijd waren de toestellen al voorzien van een nieuwe L-registratie. Waarschijnlijk is de R-8 al in Engeland voorzien van de nieuwe registratie. Er waren nogal wat problemen met de Sea Otter v.w.b het vliegen en landen ervan en het onderhoud was lastig, met name van de houten delen en het verkrijgen van reserveonderdelen. Ook de motor gaf problemen.  

In mei 1951 werd de OSRD (opsporings- en reddings- dienst die na de Tweede Wereldoorlog was opgezet met o.a. reddingsboten langs de kust) ondergebracht bij de MLD. De Sea Otters van no.320 squadron werden hiervoor ter beschikking gesteld. Echt betrouwbaar waren ze niet, vooral door de combinatie van houtbouw met metaal. In de regel waren maar een drietal kisten inzetbaar.  
De toestellen werden, na de overschakeling door no.320 squadron op de Lockheed Harpoon overgedragen aan VSQ 5, dat vooral een trainingssquadron was. Later nam het opnieuw opgerichte VSQ 8 de B-25 Mitchells en Sea Otters over van VSQ 5. In februari 1953 maakten een viertal Sea Otters veel reddingsvluchten in het overstroomde gebied in Zeeland wat niet ongevaarlijk was.

In augustus 1953 werden de Sea Otters definitief van de sterkte afgevoerd.  

vickers-seaotter-mindef-archive

Foto: Archief Ministerie van Defensie via M.de Vreeze  (used with permission)


Foto Selectie uit de Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het NIMH) :

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Bovenop de vleugel zitten twee grote roundels. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

 

Registratiegegevens:  Sea Otter
Registratie Tweede Registratie MLD nummer Engelse Registratie Constructienr. Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
18-1 12-1 L-1 JM977 52/04991 07-03-1951 01-07-1953 In oktober 1949 aangekocht via de Fa. Van Andel, was G-AKRF, daarna grondig gereviseerd bij Aviolanda. maart 1951 de "L-1"; Verkocht 1953 ?
18-2 12-2 L-2 JM818 52/04807 04-04-1951 19-09-1953 In oktober 1949 aangekocht via de Fa. Van Andel, was G-ALVB; daarna grondig gereviseerd bij Aviolanda en april 1951 de "L-2";  Formeel afgeschreven 01-02-1954; Verkocht en beland op een autokerkhof Alkmaar.
18-3 12-3 L-3 JM966 52/02954 08-08-1952 27-10-1953 In oktober 1949 aangekocht via de Fa. Van Andel, was G-AKYH en G-AJVR, daarna grondig gereviseerd bij Aviolanda.  Werd "L-3"; Formeel afgeschreven maart 1954. Verkocht.
18-4 12-4 L-4 JN107 52/05005 17-11-1949 20-02-1951 Export-registratie G15-76; RAF-registratie kan ook JN017 zijn geweest. Verkocht.
18-5 12-5 L-5 JN141 52/05034 11-01-1950 26-01-1953 Export-registratie G-15-77; Verkocht
18-6 12-6 L-6 JN142 52/05035 12-05-1950 24-04-1952 Export-registratie G15-78; Buiten dienst na ongeval bij landing; formeel afgeschreven februari 1953
18-7 12-7 L-7 JN186 52/05039 30-06-1950 16-01-1952 Export-registratie G15-79. Vloog ook vanaf Hr.Ms Karel Doorman; Beschadigd tijdens noodlanding Westeinderplassen, bij Leimuiden; restanten gebruikt voor onderdelen
18-8 12-8 L-8 JM984   14-12-1950 05-05-1953 Export-registratie G-15-108; "werd R-8 en al snel L-8". Formeel afgeschreven oktober 1953. Verkocht
-   - JM764   maart 1950 maart 1950 ex G-AKID. Gesloopt ten behoeve van onderdelen
-   - JM826   maart 1950 maart 1950 ex-G-AKIC. Gesloopt ten behoeve van onderdelen
-   - JM827 53/0802 maart 1950 maart 1950 ex-G-ALTX. Gesloopt voor onderdelen

  Bronnen o.a [B16] MLD.70  ,  [B5] Luchtv.kennis 1996-3

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


Modelbouw Vickers Sea Otter

Modelbouw Vickers Sea Otter

Modellen (type)
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
? never seen
@ hard to find
1/72
1/48
1/32
Azur (A090 met resin onderdelen)
Aeroclub (vacu)
  
  

> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal;

BOXART

  • aeroclub-seaotter-72
  • azur-seaotter-72

..

Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)  
Schema Algemeen Kleur boven- en zijkanten Kleur onderzijde Details Opmerkingen
(1) . < K60> identification yellow < K60> identification yellow . .geheel geel ; roundels 6 posities

 

vickseaotter draw

 tekening uit de Azur bouwdoos A090 met ook MLD decals (supplied by Azur / CMK)

 

De inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)