IPMS Nederland

ipms logo groot

nedmil-ipms-logo

NEDERLANDSE MILITAIRE LUCHTVAART IN PLASTIC

Login

Registreren of Wachtwoord opvragen e.d. heeft geen zin! Leden: gebruik de algemene inlogcode. Lees "inloggen op de IPMS website"

google translate

mip-link

winkelkaart logo

INFO Vought OS2U Kingfisher

.

Fabriek Vought
Vliegtuig KingFisher
Type-aanduiding OS2U-1
Cat 4 --  totaal 24 stuks beoogd

  


kingfisher-profile

Informatie:

Drijvervliegtuig verkenner van Vought USA, voor gebruik met name vanaf schepen. Het werd ontworpen als verkenner en het een lichte bewapening. Prototype vloog 1938; Ze konden voorzien zijn van een wielonderstel alsmede drijvers en er werden er circa 1500 gebouwd.  Vanaf het schip werd het met een catapult afgeschoten en de US Navy kreeg de eerste kist in augustus 1940. De prestaties waren niet zo goed door de zwakke motor. Er kwamen diverse versies en totaal werden er bijna 1800 gebouwd.

Gegevens:
 Pratt and Whitney R-985 Wasp jr motor 450 pk
 Spanwijdte: 10,94 m
 Lengte: 10,31 m
 Maximum startgewicht: 1815 kg
 Maximum snelheid: 264 km/u op hoogte
 Vliegbereik: 1300 km
 2 bemanningsleden
 2 mitrailleurs

OS2U-1 was de eerste productie versie met een 450 pk Pratt & Whitney R-985-48. Er werden er 54 gebouwd.


 

Literatuur:
Modelbouw in Plastic
H.G.Berfelo MIP 2001-2 IPMS Nederland      2001

.

Websites:
IPMS Nederland Kingfisher Walkaround
-   https://en.wikipedia.org/wiki/Vought_OS2U_Kingfisher

 

FOTO GALERIJ:

  • kingfisher-a48-2-mdv-col
  • kingfisher-a48-mdv-col
  • kingfisher-profile
  • vought-kingfisher-hb-archive

Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze



4. MLD Vought Kingfisher

Cat 4. MLD

24 stuks, nummers V1 t/m V24;  

Vanwege de Japanse dreiging in het Verre Oosten werd door de Netherlands Purchasing Commission voor gebruik in het nog Nederlandse Indie een verzoek gedaan aan de Amerikaanse Regering voor versterking aldaar van de strijdkrachten voor o.a Kingfishers. Augustus 1941 werd en in alle haast 24 toestellen Kingfisher OS2U-1 besteld voor gebruik in Indie door de MLD. In New York USA werden de kisten in scheepskratten ingepakt met reservedelen en motoren.  

Begin 1942 waren er 24 stuks onderweg aan boord van de schepen MS Tabian, MS Weltevreden en SS Mapia naar Indie vanuit New York. De transport schepen weken uit naar Australie waar ze maart en april 1942 aankwamen. Van deze toestellen werden 18 stuks direct geleverd aan RAAF in Australie (van 6 onbekend, waarschijnlijk USN Noumea). Dus de toestellen zijn nooit in daadwerkelijke Nederlandse dienst geweest. Naar Australisch Seaplane training flight en daarna gebruikte de RAAF de kisten voor onderzeeboot bestrijding en reddings-operaties o.a bij hun 107 squadron.

vought-kingfisher-hb-archive

De Nederlandse Kingfishers ingepakt voor transport naar Indie vanuit de USA. De kleine driehoeken zijn te zien op het achterstuk. Foto: collectie H.G. Berfelo (used with permission)


 

kingfisher-a48-2-mdv-col

Een van de Kingfishers in Australische dienst, A48-8 Kingfisher aircraft of No. 1 Flying Boat Repair Depot RAAF at rest, Lake Boga, Victoria, Australia, Aug 1942. Foto: Collectie  M.de Vreeze  (used with permission)

kingfisher-a48-mdv-col

Kingfisher in een museum, A48-2 at Whaleworld WA. (de "V-20").  Foto: Collectie  M.de Vreeze  (used with permission)


Foto's van Beeldbank NIMH van Defensie die voor plastic modelbouwers handig kunnen zijn. (beschikbaar gesteld middels insluitlinkjes door het NIMH) :

Een voor Indie bestemde kist overgenomen gezien in Australie. Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Bij de RAAF hebben 18 toestellen dienst gedaan (A-48-1 t/m A48-18). Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

"A48-12" , Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Foto: Beeldbank NIMH (linked with permission)

Registratiegegevens:
Registratie Constructienummer Datum in dienst Datum uit dienst Opmerkingen
V1 USN 5966 niet bij MLD n.v.t to USN Noumea ?
V2 5967     to USN Noumea ?
V3 5968     to USN Noumea ?
V4 5969     to USN Noumea ?
V5 5970     to USN Noumea ?
V6 5971     to USN Noumea ?
V7 5972     direct naar RAAF 04/1942 als A48-8; afgeleverd Point Cook, naar Rathmines (Australie) en in gebruik genomen 29-07-1942 bij Seaplane Training Flight, JE-?; Crashed 14-01-1943 in zee bij Sidney
V8 5973     direct naar RAAF 04/1942 als A48-9; afgeleverd Point Cook, naar Rathmines (Australie) en in gebruik genomen 04-08-1942 bij Seaplane Training Flight, JE-K; Opslag Lake Boga 1945. In 1947 gebruikt voor Antarctic flight maar dat was geen succes., weer opslag Lake Boga 01-1953. Verkocht
V9 5974     direct naar RAAF 04/1942 als A48-10; afgeleverd Point Cook, naar Rathmines (Australie) en in gebruik genomen 14-01-1943 bij Seaplane Training Flight, JE-L; Crashed 04-10-1944 Jarvis Bay NSW
V10 5975     direct naar RAAF 04/1942 als A48-11; afgeleverd Point Cook, naar Rathmines (Australie) en in gebruik genomen 04-08-1942 bij Seaplane Training Flight, JE-M; gebruikt voor testen, o.a. bare metal schema mid 1944. Opslag Lake Boga 09-1945.
V11 5976     direct naar RAAF 04/1942 als A48-12; afgeleverd Point Cook, naar Rathmines (Australie) en in gebruik genomen 12-10-1942 bij Seaplane Training Flight, JE-N; Opslag Lake Boga 08-1945. Verkocht 1951 naar particulier Kellion Bros, Kellyville NSW
V12 5977     direct naar RAAF 04/1942 als A48-13; afgeleverd Point Cook, naar Rathmines (Australie) en in gebruik genomen 14-01-1943 bij Seaplane Training Flight, JE-O; Opslag Lake Boga 08-1945. In 1947 en 1948 gebruikt voor Antarctic flight to King George V land; verkocht veiling 1953.
V13 5978     direct naar RAAF 04/1942 als A48-14; afgeleverd Point Cook, naar Rathmines (Australie) en in gebruik genomen 04-08-1942 bij Seaplane Training Flight, JE-P; Opslag Lake Boga 08-1945. Verkocht 03-1948
V14 5979     direct naar RAAF 04/1942 als A48-15; afgeleverd Point Cook, naar Rathmines (Australie) en in gebruik genomen 04-08-1942 bij Seaplane Training Flight, JE-Q; Opslag Lake Boga 08-1945. In 1947 gebruikt als Antarctic flight back-up kist; Verkocht 1951 naar particulier Kellion Bros, Kellyville NSW
V15 5980     direct naar RAAF 04/1942 als A48-16; afgeleverd Point Cook, naar Rathmines (Australie) en in gebruik genomen 13-11-1942 bij Seaplane Training Flight, JE-R; afgeschreven 26-09-1943
V16 5981     direct naar RAAF 04/1942 als A48-17; afgeleverd Point Cook, naar Rathmines (Australie) en in gebruik genomen 14-11-1942 bij Seaplane Training Flight, JE-S; 03-09-1945 buiten gebruik en voor onderdelen gebruikt.
V17 5982     direct naar RAAF 04/1942 als A48-7; afgeleverd in Rathmines (Australie) en in gebruik genomen 07-09-1942 bij Seaplane Training Flight, JE-H; Dec-1943 gebruikt voor onderdelen.
V18 5983     direct naar RAAF 04/1942 als A48-18; afgeleverd Point Cook, naar Rathmines (Australie) en in gebruik genomen 14-01-1943 bij Seaplane Training Flight, JE-T; Opslag Lake Boga 08-1945. Verkocht 1948.
V19 5984     direct naar RAAF 04/1942 als A48-1; afgeleverd in Rathmines (Australie) en in gebruik genomen 22-04-1942 bij Seaplane Training Flight, JE-A; mei 1945 afgeschreven
V20 5985     direct naar RAAF 04/1942 als A48-2; afgeleverd in Rathmines (Australie) en in gebruik genomen 22-06-1942 bij Seaplane Training Flight; JE-B; rond 2004 zijn onderdelen gebruikt in restauratie kist, welke in 2006 staat in AirWorld, Wangaratta.
V21 5986     direct naar RAAF 04/1942 als A48-3; afgeleverd in Rathmines (Australie) en in gebruik genomen 02-07-1942 bij Seaplane Training Flight, JE-D; verschroot begin 1948
V22 of V24? 5987 of 5989?     direct naar RAAF 04/1942 als A48-4; afgeleverd in Rathmines (Australie) en in gebruik genomen 11-05-1942 bij Seaplane Training Flight, code "4" en JE-E. Opslag Lake Boga aug-1948.
V23 of V22? 5988 of 5987?     direct naar RAAF 04/1942 als A48-5; afgeleverd in Rathmines (Australie) en in gebruik genomen 26-10-1942 bij Seaplane Training Flight, JE-F; Opslag Lake Boga aug-1948. Verkocht aan particulier vlak na de oorlog.
V24 of V24? 5989 of 5988?     direct naar RAAF 04/1942 als A48-6; afgeleverd in Rathmines (Australie) en in gebruik genomen 27-04-1942 bij Seaplane Training Flight, JE-G; Opslag Lake Boga aug-1948. Verkocht in 1951 aan particulier, Marrickville , Australie NSW

 Bronnen o.a. [L3] Berfelo in MIP 2001-2,  [B38] Indie.Strijd , [W4] Ned.Web.

(Opmerking: vanaf vliegveld Hato op Curacao (Ned.Antillen) vlogen tijdens W.O.2 Amerikaanse Kingfishers o.a van US Navy VS-44 ; die hadden dus geen Nederlands nummer zo).

 

De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)


 

Modelbouw Vought Kingfisher

Modelbouw Vought Kingfisher

Modellen (type)
? nooit gezien
@ moeilijk te vinden
? never seen
@ hard to find
1/72
1/48
1/32
Pavla-Octopus
Airfix/ MPC/ Lodela
Lindberg/ Revell 
Monogram/ Hasegawa/ Revell
Kitty Hawk
 
CombatModels / RCM (vacu)

> beste aanbevolen model staat steeds eerst bovenaan; modellen achter elkaar genoemd zijn gebaseerd op dezelfde mal;

1/144: PetersPlane

1/200: Trumpeter , Rich's models

BOXART

  • airfix-kingfisher-72-2
  • airfix-kingfisher-72-3
  • airfix-kingfisher-72
  • combatmodels-kingfisher-32
  • hasegawa-kingfisher-48
  • kitty-hawk-kingfisher-32
  • lindberg-kingfisher-72
  • monogram-kingfisher-48-2
  • monogram-kingfisher-48-3
  • monogram-kingfisher-48
  • mpc-airfix-kingfisher-72
  • pavla-octopus-kingfisher-72
  • revell-kingfisher-48
  • richmodel-kingfisher-200

.

Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren)  
Schema Algemeen Kleur boven- en zijkanten Kleur onderzijde Details Opmerkingen
(..)   < K23> geheel Light gray < K23> geheel Light gray 2 kleine driehoeken achter op rompzijkanten; 2 grote driehoeken onder de vleugel.

grijs ongeveer FS 16440;

nooit in Nederlandse dienst!

  

 De inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)



 

ipms logo groot

nedmil-ipms-logo

NEDERLANDSE MILITAIRE LUCHTVAART IN PLASTIC

Login

Registreren of Wachtwoord opvragen e.d. heeft geen zin! Leden: gebruik de algemene inlogcode. Lees "inloggen op de IPMS website"

google translate

mip-link

winkelkaart logo