INFO Aeronca L-3
- 1536
Fabriek | Aeronca |
Vliegtuig | model 65-TC |
Type aanduiding | L-3B / O-58 |
Cat VIII -- totaal 2 stuks | grasshopper |
Informatie:
Aeronca L-3B (model 65) van de Amerikaanse Aeronautical Corporation of America. Vloog voor het eerst 1941 en was een lesvliegtuig gebaseerd op de Chief maar met een smalle romp waar vlieger en leraar achter elkaar zitten.
Algemeen vliegtuig dat ook daarna voor "observatie" en lichte vervoerstaken werd gebruikt. Meer dan 1500 stuks gebouwd in diverse versies.
Wat gegevens (er zijn wat sub-versies):
Continental motor O-170 of Lycoming motor van 65 pk
Lengte: 6,67 m
Spanwijdte: 10,67 m
Hoogte: 2,7 m
Leeg gewicht: 360 kg
Maximum startgewicht: circa 580 kg
Maximum snelheid: 150 km/u
Vliegbereik: 350 km
Literatuur: | ||||
Gouvernementsvliegtuigen Ned.Antillen | Gerard Casius |
Luchtvaartkennis |
2000-2 |
Afd. Luchtvaartkennis |
Aeronca vliegtuigen | Loet Kuipers | Luchtvaartkennis | 2008-4 | Afd. Luchtvaartkennis |
.
Websites: |
http://www.aeronca.com |
FOTO GALERIJ:
Deze inhoud op deze pagina werd voor het eerst opgesteld zomer 2004 door M.de Vreeze
8. Ops Antillen: L-3
- 15753
Cat 8. Operaties Nederlandse Antillen 1940-1945 (WO2)
Op de Antillen werden ook een aantal vliegtuigen gebruikt voor militaire taken tijdens de Tweede Wereldoorlog. De Antillen hadden een tweetal strategische olieraffinaderijen die een groot deel van de geallieerde vliegtuigbenzine leverden. Er waren in het begin van de oorlog dan ook wel eens Duitse onderzeeboten in de buurt om olietankers te torpederen.
De Aeroclub Aruba vliegclub was opgericht maart 1942 op Aruba (en had een Piper cub PJ-AFA). In mei 1943 kreeg de Aeroclub via het Netherlands Purchasing Commission in plaats van extra Piper cubs een toezegging voor een tweetal Aeronca L-3 kisten die waren beoogd voor militaire observatietaken. Verscheping was per schip en ze kwamen eind augustus 1943 aan op Aruba. De kisten waren formeel van het Gouvernement. De clubleden, waaronder ook daar ter plaatse gestationeerde Amerikanen mochten ook voor sportdoeleinden de toestellen gebruiken en deden dat vooral ook. In de praktijk werd slechts af en toe een militaire vlucht gemaakt.
De L-3 toestellen hadden de registratie A-1 en A-2. De vliegtuigen bleven na het einde van de oorlog in gebruik en nog tot 1951 eigendom van het Gouvernement.
Lees meer over de Nederlandse Antillen tijdens de tweede wereldoorlog....
Aeronca "A-1" van de Aruba Aeroclub. Foto: archief M.de Vreeze (used with permission)
De twee Aeronca L-3 toestellen van de Aruba Aeroclub. Foto: Don Blair via en met dank aan Afd. Luchtvaartkennis (used with permission)
Registratiegegevens: | |||||
Registratie | Constructienummer | tweede regi | Datum in dienst | Datum uit dienst | Opmerkingen |
A-1 | 43-26754 | sept 1943 | begin 1949 | Aruba Flying club; januari 1949 PJ-GAA | |
A-2 | 43-26755 | sept 1943 | begin 1949 | Aruba Flying club; januari 1949 PJ-GAB |
Bronnen o.a [B20] Luchtvaart.tijdschrift, [W10] LvKennis 2000-2 en 1992-05
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
Modelbouw Aeronca L-3
- 1396
L-3 Modelbouw Informatie
Modellen (type) | ? nooit gezien @ moeilijk te vinden |
? never seen @ hard to find |
1/72 | 1/48 | 1/32 |
geen ?? |
Kleurenschema: (kijk in kleurentabel voor modelbouwkleuren) | |||||
Schema | Algemeen | Kleur boven- en zijkanten | Kleur onderzijde | Details | Opmerkingen |
- | gele basis ? | gele basis ? |
A2: blauwe romp A1: oranje-rode romp |
De inhoud werd voor het eerst opgesteld door M.de Vreeze zomer 2004 (op oude IPMS website)
.